وبلاگ - تولیدکنندگان موفق

2
758
تیم هدفون-اپلیکیشن هدفون

تیم هدفون-اپلیکیشن هدفون

موسیقی به عنوان یکی از علایق مردم سراسر دنیا، این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است و تاسیس وبسایت ها یا تولید اپلیکیشن های تخصصی در رابطه با موزیک، این موضوع را تایید میکند. یکی از اپلیکیشن های موبایل ایرانی که مدتی پیش در این زمینه تولید گردید و مورد استقبال کاربران قرار گرفت، “هدفون” نام دارد. در ادامه با مدیر محصول این برنامه به گفتگو نشسته ایم.

تیم هدفون-اپلیکیشن هدفون

به نظرم (صنعت اپلیکیشن و بازی موبایل) چند سالی موج بسیار بزرگی خواهد داشت و بعد از مدتی موج آن کم خواهد شد. اما مثل تکنولوژی های دیگر از زندگی حذف نخواهد شد. موبایل وسیله ی عجیبی هست و همه آدم هایی که آن را دارند به نوعی به آن وابسته هستند.

لطفا به صورت مختصر خودت رو معرفی کن.

سلام، من علیرضا اسکندری هستم، مدیر محصول جدید اپلیکیشن “هدفون”. یک سری ها بهم میگن بابای ‌هدفون یه سری دیگه هم اسمم رو نمیدونن و بهم میگن “هدفون” ! بنده دانشجوی نرم افزار در دانشگاه تهران (ورودی93) هستم و 19 سال دارم.

اولین محصولی که تولید کردی مربوط به چه سالی میشه و خودت چه نمره ای به اون میدی؟

اولین محصول من یک کار تیمی بود با نام “آواسنج” که در دوران دبیرستان تولید کردم، آواسنج نرم افزاری برای آموزش ساز های موسیقی بود. من با این محصول تندیس جشنواره خوارزمی کسب کردم و تونستم بدون کنکور وارد دانشگاه بشوم و شروع فعالیتم در برنامه نویسی و موسیقی بود.

نام موفق ترین محصولی که تولید کردی چیه؟ اگه ممکنه اطلاعات حدودی در مورد زمانی که برای ساخت اون صرف کردی، تعداد کاربرانی که جذب کرده و میزان فروش اون در اختیارمون بزار.

موفق ترین محصولی که در تولیدش نقش داشتم اپلیکشن “هدفون” بوده. مراحل توسعه اپلیکشن اندروید “هدفون” حدود 5 ماه به طول انجامید و بعد از انتشار آن در آذر ماه 93، مورد استقبال کم نظیر کاربران قرار گرفت که خداروشکر هم اکنون نیز این وضیعت خود را حفظ کرده.

تیم هدفون-اپلیکیشن هدفون

کار رو از چه سالی و با چند نفر  شروع کردی و در حال حاضر چند نفر هستین؟

کار روی اپلیکیشن “هدفون” از تیرماه سال 93 کلید خورد. در ابتدا “تیم آدران” بخشی از توسعه “هدفون” را بر عهده داشت، مدیریت محصول “هدفون” هم ابتدا توسط آقای “مهدی مسکین” انجام میشد اما هم اکنون بنده افتخار دارم “هدفون” را به مسیر درست هدایت کنم. در حال حاضر “هدفون” تیم مستقل و یکپارچه ای دارد. تیم کنونی “هدفون” در بخش توسعه 3 نفر هست ولی بخش های دیگر مثل تهیه محتوا، بستن قرارداد با ناشران و… تیم های جداگانه ای دارند که به هسته اصلی “هدفون” کمک میکنند. همان طور که مطلع هستید، تیم ما زیر مجموعه ای از “شرکت رهنما” میباشد و ما قبل از ساخت “هدفون” پروژه عظیم و موفقی در حوزه موسیقی با نام شناخته شده ی “بییپ تونز” راه اندازی کرده بودیم. اما با تحقیق در فرهنگ مردم و مشاهده تغییرات در نمونه محصولات فروش موسیقی، تصمیم گرفتیم از dna بییپ تونز برای تولید محصولی جدید با نام “هدفون” و با سیستم اشتراکی موسیقی استفاده کنیم. شایان ذکر است که با سابقه خوبی که در فروش موسیقی داشتیم توانستیم خیلی ساده موافقت اکثر ناشران و هنرمندان را برای عرضه آثارشان در “هدفون” کسب کنیم.

آیا خودت از محصولاتی که تولید کردی استفاده میکنی؟

راستش را بگویم ابتدا خیلی کم استفاده میکردم چون فقط برای به دست آوردن اطلاعات از اینکه چه آهنگ جدیدی به بازار آمده، از “هدفون” استفاده میکردم و بعد از دانلود آهنگ به پلیری دیگر میرفتم. اما با تغییراتی که در “هدفون” انجام دادیم، به جز زمانی که با کامپیوتر آهنگ گوش میکنم، بقیه زمان ها از “هدفون” استفاده میکنم. پیشنهاد میکنم محیط جدیدش رو ببینید و قضاوت کنید که آیا میتونید از پلیر دیگه ای استفاده کنید یا خیر؟ J

کدام یک از محصولاتی که تولید کردی را بیشتر از همه دوست داری؟

من چندین محصول مختلف تولید کردم. به خاطر علاقه ای که به موسیقی و برنامه نویسی داشتم اکثر محصولاتم در همین حوزه هستند. یعنی ترکیب موسیقی با تکنولوژی. حتی در نامگذاری آنها هم همین قاعده را رعایت کردم. “آواسنج”، “هدفون”، “صداگرافی” و… از محصولاتی بوده اند که تا به حال تولید کردم. اما بین آن ها “هدفون” را بیشتر از همه دوست دارم چون ایده هایی برای تبدیل آن به سرویس اصلی موسیقی در ایران دارم و احساس میکنم که وظیفه دارم که به مردم کمک کنم تا از موسیقی لذت ببرند. شعار اصلی “هدفون” هم از همین دیدگاه مشتق شده، “بی نهایت از موسیقی لذت ببریم”. همچنین اولین کار تیمی واقعی من هست که جدی انجام میدهم.

آیا تا به حال پروژه ای داشتی که با شکست مواجه شده باشه؟ اگه داشتی دلیل این شکست چی بوده؟

شکست زیباترین بخش یک پیروزی است. بین پروژه هایی که داشتم، اکثرا وقتی بهشون بی اشتیاق میشم رهاشون میکنم و این به نظرم یعنی شکست پروژه. احساس میکنم که اگه ظرفیت یک پروژه به اندازه ای باشه که سازنده های اون ایمان داشته باشن بهش و ادامه بدن اون رو، اون پروژه موفق میشه. فکر دلیل اصلی شکست هام که به نوعی برای خودم پیروزی محسوب میشن همین بی علاقگی به موضوع پروژه است. البته راه فراری هم هست … کاری رو که دوست ندارم انجام ندهم!

تیم هدفون-اپلیکیشن هدفون

پیشنهاد میکنم که مدتی به صورت فریلنس کار کنند تا تجربه به دست آورند. سپس اقدام به ساخت یک پروژه کوچک کنند. بعد از آن حساب کار دستشان خواهد آمد و به قول معروف آب راه خودش رو پیدا میکنه…

از چه نرم افزار و یا اپلیکیشن هایی برای تولید محصول و مدیریت وظایف و پروژه استفاده میکنی؟

ما کاغذ و وایت بورد رو خیلی دوست داریم. تیم ما از سرویس های slack و  trello استفاده میکند. اما صحبت های اصلیمون معمولا حضوری انجام میشه. صحبت های جزیی و گزارشاتمون هم در یک گروه تلگرام(به علت سهولت) انجام میشه.

از چه سخت افزارهایی برای تولید اپلیکیشن و یا بازی استفاده میکنی؟

ما از دو مک بوک پرو و یک آی مک استفاده میکنیم و دوست داریم از نرم افزار ها و سخت افزار هایی استفاده کنیم که سازندگانشان مثل ما دوست داشتن به بی نهایت یک محصول فکر کنند و محصولشان به کمک مردم بیاید.

آیا تحصیلات در کارت موثر بوده؟

من و سایر اعضا تیم تازه یکی دوساله دانشجو شدیم و هنوز اتفاق آکادمیک خاصی برامون نیافتاده. اما در کل دروس تخصصی بحث نرم افزار به ساختار تیم ما تفکر صحیحی بخشیده و پایه درستی از ما ساخته. در کل صحبت های خیلی زیادی میشنویم که “دانشگاه به دردتون نمیخوره” اما ما دانشگاه رو دوست داریم و سعی میکنیم که جاهاییش که به دردمون میخوره رو یاد بگیریم و از دست جاهایی که وقت تلف کردنه فرار کنیم!

در ابتدا و قبل از کسب درآمد، چطور حمایت مالی میشدی؟

ما چشم داشت خاص مادی نداریم. بیشتر دوست داریم اگه پولی درمیاریم از طریق کیفیت سرویسی باشه که تولید میکنیم. “هدفون” هم با یک حمایت مالی آغاز شد و هم اکنون هم ادامه دارد.

تیم هدفون-اپلیکیشن هدفون

گرافیک و رابط کاربری چقدر در موفقیت یک برنامه یا بازی میتونه موثر باشه؟

به عقیده من، توجه به جزئیات همه چیز یک پروژه است. رابط کاربری هم محل نمایش این جزئیات هست. ما زمان زیادی از کارمان را صرف جزئیات و گرافیک “هدفون” کردیم که به صورت مشهود میتوانید در نسخه آخر “هدفون” آن را ببینید. من سابقه ای در گرافیک سه بعدی و دوبعدی داشتم و به علت حس خوبی که به هنر دارم، دوست دارم محصولاتم از نظر زیبایی در نهایت کمال باشند و سر این موضوع خیلی سخت گیر هستم و بعضا باعث رنجش بچه های تیم هم میشم اما چاره ای نیست!

نقش تبلیغات یا بطور کل مارکتینگ رو در فروش یک محصول چطور میبینی؟ آیا خودت برای فروش محصولاتت از روش های مارکتینگ استفاده کردی؟ 

در ابتدای آغاز به کار یک استارتاپ نقش مهمی دارد و در ادامه نقش آن کمرنگ تر میشود. چرا که اگر یک محصول شایسته بازار باشد خودش مسیر خودش را باز میکند و با پیچیدن در بین کاربران و معرفی کردن آن به یکدیگر سریع رشد لازم را خواهد کرد.

ما در ابتدای انتشار “هدفون” تبلیغاتی در سرویس عدد انجام دادیم و بعد از آن دوبار با حمایت “کافه بازار” بنری از “هدفون” در صفحه اول بازار قرار گرفت تا به کاربران معرفی بشه. این دو مورد بارز ترین معرفی های ما بوده تاکنون.

اگه ممکنه درمورد محصول بعدی که قرار هست تولید کنی، کمی توضیح بده ؟

فعلا محصول جدیدی در کار نیست. قرار است روی “هدفون” تمرکز کنیم و سعی کنیم یک سرویس یکپارچه و خوب برای موسیقی ایرانی بسازیم.

در جذب نیرو برای تیم چه نکاتی رو مد نظر میگیری؟

علاقه و پشتکار مهم ترین پارامتر های ما برای ساختن تیم هست. تجربه و دانایی فنی هم در درجه دوم برامون اهمیت دارد.

تیم هدفون-اپلیکیشن هدفون

چه پيشنهادهايي براي افراد تازه كاري كه دوست دارن به عنوان يك توسعه دهنده یا برنامه نویس مطرح بشن، داري؟

پیشنهاد میکنم که مدتی به صورت فریلنس کار کنند تا تجربه به دست آورند. سپس اقدام به ساخت یک پروژه کوچک کنند. بعد از آن حساب کار دستشان خواهد آمد و به قول معروف آب راه خودش رو پیدا میکنه…

آینده صنعت اپلیکیشن و بازی های موبایل در ایران رو چطور میبینی؟

به نظرم چند سالی موج بسیار بزرگی خواهد داشت و بعد از مدتی موج آن کم خواهد شد. اما مثل تکنولوژی های دیگر از زندگی حذف نخواهد شد. موبایل وسیله ی عجیبی هست و همه آدم هایی که آن را دارند به نوعی به آن وابسته هستند. امیدوارم موبایل ها زندگی بشر را آسان تر کنند نه اینکه مشکلی به مشکلات اضافه کنند.

در آخر هر حرفی که داری بگو.

خیلی خوشحالم از این مصاحبه کوتاه، باعث شد خودم به یه سری از موضوعات فکر کنم. امیدوارم “تیم هدفون” بتواند اپلیکیشن خوبی برای لذت بردن از موسیقی در ایران تولید کند.

 

این نوشته را به گوگل توصیه کنید :

بسته های آموزشی جذاب!بیشتر

ارتباط با این توسعه دهنده :