فروت کرفت یا خروس جنگی

جنگ میوه ای یا جنگ خروسی، کدام هیجان انگیزتر است؟

با روی کار آمدن گجت های هوشمند مانند تلفن همراه و تبلت و فراهم شدن بسترهای ارتباطی پیشرفته مانند اینترنت پرسرعت، صنعت بازی سازی نیز دچار دگرگونی های اساسی شد. ظهور عناوین آنلاین با امکان رقابت کاربران با یکدیگر، از مهمترین این تحولات در تولید بازی های رایانه ای به شمار می آید و این روزها تعداد افرادی که یک بازی از این نوع را در دستگاه خود دارند، بیشمار است.

بازی سازان ایرانی نیز با این قافله همراه شدند و شروع به ساخت بازی های آنلاین و رقابتی کردند تا سهم خود را از این بازار پر درآمد بگیرند! در ادامه دو عنوان بازی در این سبک به نام های "فروت کرفت" و "خروس جنگی" که در بین کاربران ایرانی محبوب هستند را با هم مقایسه کرده ایم. با ما همراه باشید تا ببینیم کدام یک موفق تر بوده اند.

فروت کرفت یا خروس جنگی

فروت کرفت یا خروس جنگی

حدود دو سال پیش که هنوز موج تولید اپلیکیشن و بازی فراگیر نشده بود، شرکت "تاد" که طراحی و پیاده سازی مارکت "سیبچه" را در کارنامه خود داشت، دست به انتشار اولین بازی آنلاین ایرانی در سبک رقابتی زد و آن را "فروت کرفت" نامید. پیشگام بودن در این رده، باعث شد که در مدت زمان کوتاه، تعداد کاربران این بازی افزایش پیدا کند و جنگ بین میوه ها آغاز گردد. این روال تقریبا تا یک سال بعد ادامه داشت تا اینکه تیم "یاراگیمز" با خروس های جنگجو وارد میدان شدند و توانستند با الگوبرداری هوشمندانه از رقیب خود و البته ایده پردازی های جدید، بازی "خروس جنگی" را در بین کاربران به محبوبیت قابل توجهی برسانند.

گرافیک محیط بازی و رابط کاربری آن، بدون تردید اولین مولفه ای است که توجه مخاطب را به خود جلب میکند. "فروت کرفت" و "خروس جنگی" هر دو به این مقوله توجه نموده و سعی کرده اند تا با توجه به سبک و سیاق خود، گرافیک جذابی را طراحی نمایند و رضایت کاربران را فراهم کنند. داستان پردازی و شخصیت پردازی نیز از اهمیت زیادی برخورداند و رابطه مستقیمی با گرافیک یک بازی دارند و میتوانند انگیزه انجام آن را در مخاطبین بالا ببرند. به نظر میرسد که از این لحاظ، "خروس جنگی" با توجه دقیقتر به سلیقه کاربران و رفع کمبودهای رقیب خود، از "فروت کرفت" بهتر عمل کرده است.

فروت کرفت یا خروس جنگی

فروت کرفت یا خروس جنگی

از بحث گرافیک و رابط کاربری که بگذریم، نحوه پیاده سازی گیم پلی حرف آخر را در موفقیت بازی ها میزند و باید دید که دو بازی رقیب، تا چه حد در این راستا کوشیده اند. "فروت کرفت" به عنوان اولین بازی آنلاین ایرانی با به وجود آوردن حس رقابت و نبرد بین کاربران، برگ برنده ای در دست داشت اما در عین حال از تجربه کافی در این زمینه برخوردار نبود. "خروس جنگی" از این فرصت استفاده نمود و یکی از بزرگترین کمبودهای رقیب یعنی عدم نمایش لحظه نبرد و نحوه به کارگیری سلاح توسط کاراکترها را رفع کرد. علاوه بر این، "خروس جنگی" حالت داستانی را نیز درون بازی قرار داد تا کاربر، بیشتر با گیم پلی درگیر شود.

فروت کرفت یا خروس جنگی

فروت کرفت یا خروس جنگی

در فاصله زمانی که تیم "یاراگیمز" در حال کار بر روی بازی خود بودند، گویا گروه "تاد" میدانستند که رقیبی در راه است و به همین دلیل دست از کار نکشیدند و در طول این مدت قابلیت های جذابتری را به گیم پلی "فروت کرفت" اضافه کردند. امکان نبرد با کاربران آنلاین و همچنین ایجاد قبیله  و جنگ بین آنها، از جمله مهمترین این قابلیت ها بودند که "فروت کرفت" را از فراموشی در خاطره ها نجات دادند. البته "خروس جنگی" نیز به پیروی از روند الگوبرداری که در پیش گرفته بود، این قابلیت ها را در خود جای داد تا حرفی برای گفتن داشته باشد.

در هر بازی، کاربران برای رسیدن به یک هدف از قبل مشخص شده میجنگند که در "فروت کرفت" و "خروس جنگی" نیز به همین منوال بوده، البته جنبه رقابتی این دو بازی نیز نقش بسزایی در جذب مخاطبان آن ایفا کرده است. به نظر میرسد که هدف ایجاد کلکسیون کارت ها و امکان فروش آنها به دیگران به ازای پرداخت سکه های درون بازی در "فروت کرفت"، توانسته از هدف ارتقای کاراکتر و تجهیزات در "خروس جنگی"، نزد کاربران بیشتر جلب توجه کند.

فروت کرفت یا خروس جنگی

فروت کرفت یا خروس جنگی

یکی از تکنیک هایی که برای جذب مخاطبان بیشتر به یک بازی مورد استفاده قرار میگیرد، ارائه پیشنهادهای وسوسه برانگیز برای خرید بسته های سکه، الماس و غیره میباشد. باید گفت که در این زمینه، "فروت کرفت" همواره از "خروس جنگی" یک قدم جلوتر بوده و همچنین موفق شده با به کارگیری ترفندهای هوشمندانه، تعامل بیشتری را بین کاربران خود ایجاد نماید. شاید به همین خاطر است که "فروت کرفت" با وجود تعداد کاربر کمتر، بعضی مواقع جایگاه برتر را در قسمت پرفروش های کافه بازار از رقیب می رباید.

تا اینجا صحبت از این بود که خروس های جنگجو در خیلی مواقع از میوه های یاغی تقلید کرده اند اما در عین حال باید گفت که این تقلید کورکورانه نبوده است! تنوع بسیار زیاد تجهیزات و سلاح ها در کنار قابلیت هایی مانند لیگ آنلاین، یافتن دوستان و مبارزه با آنها، گفتگوی بین دو کاربر پس از اتمام نبرد و از همه مهمتر نمایش نحوه جنگیدن در "خروس جنگی"، باعث شد تا این بازی دارای گیم پلی پویاتری نسبت به رقیب باشد. البته روان تر بودن گیم پلی در "فروت کرفت" نیز دلیل خوبی برای برخی از کاربران بوده تا آن را به دنیای خروس ها ترجیح دهند.

فروت کرفت یا خروس جنگی

فروت کرفت یا خروس جنگی

هنوز از نقطه نظرات زیادی میتوان دو بازی نام برده را با یکدیگر مقایسه نمود که بعضی آنها به نفع "فروت کرفت" و برخی دیگر به سود "خروس جنگی" تمام میشوند، اما به دلیل طولانی شدن مطلب به همین بسنده میکنیم و به نتیجه گیری نهایی میپردازیم:

میوه های جنگجو تا مدت نسبتا طولانی در عرصه بازی های آنلاین داخلی یکه تاز بودند اما همانطور که اشاره شد، عدم تجربه کافی در این زمینه باعث پیدایش کمبودهایی در بازی مذکور گردید. خروس های مبارز هم با رفع این کمبودها توجه مخاطبان را به خود جلب کردند و تعداد دوستداران آنها از رقیب جلو زد. اگر منطقی نگاه کنیم، "خروس جنگی" محل مناسب تری برای تجربه یک نبرد هیجان انگیز و رقابتی میباشد هرچند "فروت کرفت" نیز ثابت کرده که محبوبیت و در نتیجه فروش بیشتر، به تعداد کاربر بالاتر بستگی ندارد!

شما کدام یک از این دو بازی را و به چه دلیل ترجیح میدهید؟

اینها را هم بخوانید