ده اشتباه رایج در تست اپلیکیشن های موبایل – بخش دوم

ده اشتباه رایج در تست اپلیکیشن های موبایل – بخش دوم

در مطلب قبلی چندین اشتباه رایج در زمینه تست اپلیکیشن های موبایل را به شما ارائه دادیم، در ادامه همراه ما باشید تا سایر موارد را مورد بررسی قرار دهیم.

6. سعی در خودکارسازی تست تا جای ممکن

نوشتن تست های خودکار برای نرم افزار کار چندان آسانی نمی باشد و نوشتن تست های خودکار برای اپلیکیشن های موبایل به مراتب دشوارتر است، چرا که اپلیکیشن ها به API، شبکه ها، حسگرها و سیستم های بک اند نیز وابسته اند و همین امر نیز کار را سخت می کند. تست خودکار %100 غیرممکن است و نوشتن های چک های خودکار نیز کارآمد نمی باشد، چرا که این تست ها گران تمام می شوند و به زمانی برای توسعه و نگهداری نیازمندند. چک های خودکار را باید به عنوان تولید کد مد نظر قرار داد و این امر مستلزم فعالیت افراد ماهر و تحصیل کرده بر روی این بخش می باشد.

7. تست اپلیکیشن تنها بر روی یک گوشی

همگی می دانیم که مارکت موبایل در زمینه سخت افزار و نرم افزار فاقد یکپارچگی است و این موضوع تنها محدود به اندروید نمی باشد و مشکل مشابهی در سایر پلتفرم های موبایل حاکم است. با این اوصاف تست اپلیکیشن بر روی گوشی های مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد. از این رو نه تنها باید اپلیکیشن اندروید یا آی او اس را بر روی گوشی مشتریان خود تست کنید، بلکه باید بر روی گوشی های مورد استفاده توسط مخاطبین هدف خود نیز متمرکز شوید.

8. گوش ندادن به مشتریان خود

لازم است به طور مستمر بخش نظرات اپ استور را چک کنید و از دیدگاه های مشتریان راجع به اپلیکیشن خود مطلع شوید، گاهی اوقات بازخورد ارزشمندی در بین این نظرات پیدا می شود که به شما در راستای یافتن و رفع یک مشکل یاری می رساند، علاوه بر این باید شبکه های اجتماعی را نیز چک کنید، چرا که ممکن است گزارش خطا در آنها هم وجود داشته باشد. چنانچه کمپانی شما یک بخش مجزا برای پشتیبانی از مشتریان دارد، به آن بخش مراجعه کرده و با همکاران خود درباره مشکلات احتمالی صحبت کنید. اگر فرصتی برای صحبت و پاسخ به مشتریان در اختیار شما قرار دارد از آن استفاده کرده و با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنید، بدین ترتیب مشتریان شما احساس خوبی پیدا خواهند کرد و ممکن است دیدگاه آنها درباره محصول شما عوض شده و پس از حل شدن مشکل بازخورد بهتری ارائه دهند. چنانچه گروهی از مشتریان شما باخوردهای بسیار خوبی را ارائه داده اند، آنها را دعوت کنید تا به گروه بتا تسترهای اپلیکیشن شما بپیوندند و از تعامل آنها در محصول استفاده کرده و آنان را به یک منبع ارزشمند تبدیل کنید.

9. عدم تست عملیات آپدیت و نصب اپلیکیشن

تست عملیات نصب و آپدیت اپلیکیشن برای هر تستر موبایل حیاتی می باشد، نصب اپلیکیشن اولین چیزی است که مشتری از محصول و کمپانی شما مشاهده می کند. چنانچه اولین تجربه چندان خوب و خوشایند نباشد، به احتمال زیاد کاربران اپلیکیشن را پاک خواهند کرد، از این رو عملیات نصب و آپدیت اپلیکیشن را به طور دقیق تست کنید.

10. انجام ندادن تست امنیت

اکثر ما می دانیم که امنیت یک موضوع بسیار مهم برای هر محصول نرم افزاری می باشد، از طرفی بر این واقعیت نیز واقفیم که تست امنیت کار چندان ساده و آسانی نیست، از این رو صحبت با متخصصین در این زمینه و مشورت درباره موضوعات مرتبط با امنیت اهمیت بسیار زیادی دارد. نقطه شروع نخست، صفحات OWASP می باشند که ارائه دهنده فهرست های خوب و بررسی های اجمالی از مشکلات امنیتی بالقوه در نرم افزار هستند. از این رو این فهرست ها را برای بررسی اپلیکیشن و معماری که بر آن متکی است مورد استفاده قرار دهید، سپس به مشورت با افراد متخصص پرداخته و مشکلات امنیتی اپلیکیشن را مورد بررسی قرار دهید. متاسفانه در اکثر مواقع تست امنیت خیلی دیرتر از آنچه باید صورت می پذیرد، یعنی زمانی که مشکلات بسیار بدی رخ می دهند.

در این دو مطلب با 10 اشتباه رایج در زمینه تست اپلیکیشن های موبایل آشنایی پیدا کردید، در این مرحله لازم است فعالیت های تست خود را بررسی کنید و چنانچه موردی را از قلم انداخته اید، مورد بازبینی قرار دهید.

 

http://adventuresinqa.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید