وبلاگ - تولیدکنندگان موفق

1
749
فرزام حجازی-بازی آنلاین چهار

فرزام حجازی-بازی آنلاین چهار

صنعت تولید بازی این روزها در کشور ما رشد قابل ملاحظه ای داشته و گروه های کوچک و بزرگی در این عرصه فعالیت میکنند. در این بین، عناوینی هم تولید گردیده که مورد توجه تعداد زیادی از کاربران قرار گرفته است و ما در ادامه با سازنده یکی از آنها گفتگو کرده ایم. در مصاحبه اختصاصی با تولیدکننده بازی آنلاین “چهار” همراه ما باشید. لازم به ذکر است که این بازی توسط تیم “ایدک” طراحی و ساخته شده است.

فرزام حجازی-بازی آنلاین چهار

قبل از این نرم افزارها به راحتی بر روی CD کپی می شدند و نفعی را به سازنده نمی رساندند. به همین دلیل تنها بازار درآمدزا در سالهای گذشته ایران، پیمانکاری و نرم افزارهای مربوط به سازمانها بود اما با آمدم گوشی های هوشمند تحولی در حوزه نرم افزارها پیش آمد و نرم افزارهای موبایلی توانستند درآمدزا شوند. بنابراین بازار اپلیکیشن های موبایل بازار بسیار روشنی در آینده ایران خواهد بود.

لطفا به صورت مختصر خودت رو معرفی کن.

من فرزام حجازی دانشجوی دکتری مخابرات دانشگاه صنعتی شریف هستم. اوایل دانشگاه بیشتر کار روباتیک می کردم و بعد کم کم اومدم به سمت محصولات IT ، عید امسال هم محصول چهار را به بازار عرضه کردیم.

اولین محصولی که تولید کردید مربوط به چه سالی میشه و خودت چه نمره ای به اون میدی؟

اولین محصول ما “دون دون” بود که عملا یک نسخه ساده از همین محصول “چهار” بود و برای ما حکم تست بازار را داشت که آیا این محصول می گیره یا نه! که البته بازخورد خیلی خوبی داشت و بعد اون محصول بود که سراغ “چهار” رفتیم. دون دون یک محصوله که شامل مجموعه ای از سوالات چهار گزینه ای در موضوعات مختلفی مثل موسیقی و فوتبال هست. “چهار” شبیه “دون دون” هست با این تفاوت که بازی های چهار گزینه ای به صورت آنلاین برگزار میشود. نمره ای که من به “دون دون” می دم 15 از 20 هست زیرا که اون موقع هنوز تجربه کم و اشتباهاتی داشتیم مخصوصا تو بخش سرور.

نام موفق ترین محصولی که تولید کردی چیه؟ اگه ممکنه اطلاعات حدودی در مورد زمانی که برای ساخت اون صرف کردی، تعداد کاربرانی که جذب کرده و میزان فروش اون در اختیارمون بزار.

موفق ترین محصول ما همین محصول “چهار” هست که عید امسال وارد بازار شد و همین طور که گفتم نسخه آنلاین “دون دون” هست. ساخت این محصول حدود 7 ماه زمان برد و ما حدود 300 هزار تا نصب داشتیم تا الان فروشمون هم بالای 10 میلیون تومان بوده.

کار رو از چه سالی و با چند نفر  شروع کردی و در حال حاضر چند نفر هستین؟

ما کار رو از اسفند سال 92 با 3 نفر شروع کردیم و الان 7 نفریم.

آیا خودت از محصولاتی که تولید کردی استفاده میکنی؟

قطعا، مخصوصا “چهار” رو خیلی بازی می کنم و خیلی هم باهاش حال می کنم!

کدام یک از محصولاتی که تولید کردی را بیشتر از همه دوست داری؟

همین اپلیکیشن چهار.

آیا تا به حال پروژه ای داشتی که با شکست مواجه شده باشه؟ اگه داشتی دلیل این شکست چی بوده؟

تا حالا بوده، ولی نه تو حوزه اپلیکیشن. ما قبلا یک تیمی داشتیم که کار رباتیک می کردیم ولی به دلیل کم تجربگی شکست خوردیم. این کم تجربگی مخصوصا تو مسائل مالی به تیم ضربه زد از طرفی شرایط اقتصادی هم مزید بر علت شد که یک تجربه ناموفق شکل بگیره ولی اون تجربیات به ما کمک کرد که تو کار جدیدمون موفق باشیم.

تجربیاتی که تو فضای دانشگاهی داشتیم به ما کمک کرد که تو کارمون خارج از فضای دانشگاه موفق باشیم. البته این تجربیات لزوما تو روال آکادمیک دانشگاهی بدست نیومد و بیشتر تو فضای فوق برنامه و تیم های دانشجویی شکل گرفت.

آیا تحصیلات در کارت موثر بوده؟

قطعا. تجربیاتی که تو فضای دانشگاهی داشتیم به ما کمک کرد که تو کارمون خارج از فضای دانشگاه موفق باشیم. البته این تجربیات لزوما تو روال آکادمیک دانشگاهی بدست نیومد و بیشتر تو فضای فوق برنامه و تیم های دانشجویی شکل گرفت. البته رشته ای هم که من خوندم اگر چه نرم افزار نیست اما به فضای نرم افزاری خیلی نزدیک هست و اون هم کمکم کرد که با بچه های تیم که اکثرا نرم افزاری بودند بتونم ارتباط خوبی برقرار کنم.

گرافیک و رابط کاربری چقدر در موفقیت یک برنامه یا بازی میتونه موثر باشه؟

مهم تر از رابط کاربری، تجربه کاربری هست ممکن است که شما یک نرم افزار بسیار خوب از نظر گرافیک و رابط کاربری داشته باشید اما کاربر حس کنه واقعا نمی تونه باهاش خوب کار کنه و کار کردن باهاش راحت نیست. بنابراین یکی از اصول موفقیت نرم افزار، یک تجربه کاربری جذاب و منحصر به فرده، طوری که کاربر حس کنه یک اتفاق جدید براش داره می افته یا حداقل اتفاقی که براش تو نرافزار می افته لذت بخشه.

تو نرم افزار چهار و دون دون یکی از ملاحظات ما رابط کاربری ساده و جذاب برای کاربر بود و همین باعث شد که کاربرامون احساس مثبتی از تجربه کاربری نرم افزار داشته باشند.

نقش تبلیغات یا بطور کل مارکتینگ رو در فروش یک محصول چطور میبینی؟ آیا خودت برای فروش محصولاتت از روش های مارکتینگ استفاده کردی؟ 

به نظر من اینکه شما سریع بتونید رشد کنید، به حجم کاربر اولیتون بستگی داره. یعنی اگر بتویند همون ابتدای انتشار نرم افزار، تعداد زیادی کاربر داشته باشید و اگر کاربراتون از نرم افزار خوششون بیاد احتمالا اونو به دوستاشون معرفی می کنن و اونوقته که شما می تونید رشد کنید. بنابراین به نظرم در ابتدای انتشار اپلیکیشن، کار مارکتینگ و تبلیغات بسیار مهمه. در ادامه کار هم تبلیغات مهمه ولی مهم تر از اون رضایت کاربران از نرم افزاره که رشد رو تضمین می کنه.

ما هم از روش های مارکنیگ استفاده کردیم و کانال تبلیغاتی ما سیستم عدد کافه بازار بود که جواب خوبی هم داد.

اگه ممکنه درمورد محصول بعدی که قرار هست تولید کنی، کمی توضیح بده؟

ما در ادامه رو بهبود و توسعه نرم افزار چهار تمرکز می کنیم چون راه زیادی مونده تا این محصول به تکامل برسه. اولین اولویت ما بهبود سرویس بازی دو نفره “چهار” هست تا کیفیتش تا حد ممکن بهتر بشه. در ادامه هم سعی می کنیم فیچر های (خصوصیات) جدید را کم کم به بازی “چهار” اضافه کنیم.

در جذب نیرو برای تیم چه نکاتی رو مد نظر میگیری؟

انگیزه برای پیشرفت و کارهای بزرگ! نگاه کنید توانایی فنی خیلی مهمه اما انگیزه مهمتره. این انگیزه و خواستن کارهای بزرگه که پیشرفت های بزرگ رو ممکن می کنه. اخلاق کار تیمی هم قطعا مد نظر قرار میدم.

آینده صنعت اپلیکیشن و بازی های موبایل در ایران رو چطور میبینی؟

اپلیکیشن های موبایل یکی از معدود حوزه های نرم افزاری در ایران هست که توانسته به مردم بفروشد و درآمد داشته باشد. قبل از این نرم افزارها به راحتی بر روی CD کپی می شدند و نفعی را به سازنده نمی رساندند. به همین دلیل تنها بازار درآمدزا در سالهای گذشته ایران، پیمانکاری و نرم افزارهای مربوط به سازمانها بود اما با آمدم گوشی های هوشمند تحولی در حوزه نرم افزارها پیش آمد و نرم افزارهای موبایلی توانستند درآمدزا شوند. بنابراین بازار اپلیکیشن های موبایل بازار بسیار روشنی در آینده ایران خواهد بود.

در آخر هر حرفی که داری بگو.

امیدوارم در آینده شاهد حضور هر چه بیشتر  اپلیکیشن های ایرانی  با کاربران چند میلیونی بزرگ در بازار ایران باشیم و این مقدمه ای باشه برای حضور هر چه بیشتر در بازار جهانی نرم افزار های موبایل.

این نوشته را به گوگل توصیه کنید :

بسته های آموزشی جذاب!بیشتر

ارتباط با این توسعه دهنده :