وبلاگ - تولیدکنندگان موفق

1
708
مرتضی رجبی-اپلیکیشن غلط نامه

مرتضی رجبی-اپلیکیشن غلط نامه

بسیاری از برنامه های پرمخاطب موبایل با موضوع سرگرمی تولید شده اند و برخی از آنها توانسته اند نظر مثبت کاربران را به خود جلب کنند. گروه Xalopex با توجه به این موضوع در همین زمینه فعالیت نموده و اپلیکیشن های موفقی همچون “غلط نامه” را روانه بازار کرده است. در ادامه توجه شما را به مصاحبه با یکی از اعضای این گروه جلب میکنیم.

مرتضی رجبی-اپلیکیشن غلط نامه

پیشنهادم (به افراد تازه کار) اینه که کیفیت برنامشون رو بالاتر ببرند. هدفشون رو بالاتر از نوشتن برنامه هایی که فقط چند تا متن کپی پیست میشه ببرند ! و اگر برنامه ای ساختند که موفق نبود، نا امید نشوند و همیشه برای رسیدن هدفشون تلاش کنند.

لطفابه صورت مختصر خودت رو معرفی کن.

مرتضی رجبی هستم متولد 1373 تهران. دانشجوی ترم 6 رشته سخت افزار کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت. تقریبا از اوایل ترم 2 (2 سال پیش) به طور جدی در ضمینه ساخت بازی و برنامه تحت موبایل وارد شدم.

اولین اپلیکیشنی که تولید کردید مربوط به چه سالی میشه و خودت چه نمره ای به اون میدی؟

اولین کاری که انجام دادم و در بازار منتشر کردم برنامه پرسپولیسی ها بود. این برنامه رو با دوستم “مهدی بکوند” ساختیم. این برنامه اردیبهشت 92 در کافه بازار منتشر شد. من خودم نمره 7 از 10 بهش میدم. البته این برنامه چند ماه بعد از انتشار به علت شکایت باشگاه پرسپولیس بخاطر استفاده از برند پرسپولیس از مارکت های مختلف برداشته شد.

نام موفق ترین اپلیکیشنی که تولید کردی چیه؟ اگه ممکنه اطلاعات حدودی در مورد زمانی که برای ساخت اون صرف کردی، تعداد کاربرانی که جذب کرده و میزان فروش اون در اختیارمون بزار.

موفق ترین برنامه ای که به نظرم تولید کردم بازی “غلط نامه” هست. برنامه نویسی این کار با من بود و اکثر طرح های این بازی رو خواهرم طراحی کردند. برنامه نویسیش حدود 15 روز طول کشید. تعداد کاربرانی که ازش استفاده کردند بیشتر از 500 هزار نفر هست.

کار رو از چه سالی و با چند نفر  شروع کردی و در حال حاضر چند نفر هستین؟

همونطور که گفتم از اوایل ترم 2 ( بهمن 1391 ) با دوستم “مهدی بکوند” در دانشگاه، به عنوان پروژه عید درس برنامه نویسی پیشرفته، برنامه پرسپولیسی ها رو ساختیم. ما به شکل رسمی گروهی نداریم.دانشجوییم و هر وقت وقت کنیم برنامه ای میسازیم و منتشر میکنیم. البته از چند وقت پیش برادرم که تجربه زیادی تو ساخت بازی داره چند تا بازی با این اکانت منتشر کرده.

آیا خودت از برنامه هایی که تولید کردی استفاده میکنی؟

سوال جالبی بود.از بعضی هاش آره. مثلا اولین برنامه ای که ساختیم پرسپولیسی ها بود و من اخبار پرسپولیس رو همیشه با برنامه خودم دنبال میکردم. یا مثلا برنامه موبایل پلاس. هر وقت اطلاعاتی از گوشی یا تبلت بخوام پیدا کنم از موبایل پلاس استفاده می کنم و …

کدام یک از اپلیکیشن هایی که تولید کردی را بیشتر از همه دوست داری؟

غلط نامه

آیا تا به حال پروژه ای داشتی که با شکست مواجه شده باشه؟ اگه داشتی دلیل این شکست چی بوده؟

آره. بزرگترین شکستم سر برنامه “یادآور مکانی” بود. ایده واقعا نویی بود. خیلی هم روش کار کردیم ولی اصلا خوب فروش نرفت. بزرگترین دلیلی که فکر میکنم باعث شکست این پروژه شد، این بود که نباید برنامه رو پولی منتشر میکردیم. ایده خوبی بود ولی کسی حاضر نشد بابتش پول بده. برای درآمد زاییش باید یه فکر دیگه ای میکردیم.

از چه نرم افزار و یا اپلیکیشن هایی برای تولید محصول و مدیریت وظایف و پروژه استفاده میکنی؟

اگر بخوام برنامه تولید کنم از برنامه eclipse با زبان برنامه نویسی جاوا ولی اگر بخوام بازی تولید کنم از برنامه unityبا زبان برنامه نویسی C#( البته بازی های حدسی ما، با eclipse نوشته شده )

با شیوه جدید انتشار برنامه های کافه بازار، نقش تبلیغات خیلی مهم شده. شاید اگر تبلیغات درست صورت نگیره، بعضی از برنامه های خوب اصلا دیده نشوند.

آیا تحصیلات در کارت موثر بوده؟

آره . حتما تاثیر داره. حتی اگر مستقیم به ما یاد ندهند چطور برای اندروید برنامه بسازیم، اما روش ها و دیدی به ما میدهند که برنامه با کیفیت تولید کنیم. بالاخره یه فرقی بین برنامه کسایی که رشته کامپیوتر میخوانندبا کسایی که از رشته هایی که هیچ ارتباطی به کامپیوتر ندارند باید باشه دیگه :دی

در ابتدا و قبل از کسب درآمد، چطور حمایت مالی میشدی؟

دنبال حمایت مالی نبودیم. کاملا از صفر و با هزینه خودمون وارد این کار شدیم.

گرافیک و رابط کاربری چقدر در موفقیت یک برنامه یا بازی میتونه موثر باشه؟

خیلی تاثیر داره. البته ایده خیلی خوب میتونه رابط کاربری ضعیف رو جبران کنه.

نقش تبلیغات یا بطور کل مارکتینگ رو در فروش یک محصول چطور میبینی؟ آیا خودت برای فروش محصولاتت از روش های مارکتینگ استفاده کردی؟

با شیوه جدید انتشار برنامه های کافه بازار، نقش تبلیغات خیلی مهم شده. شاید اگر تبلیغات درست صورت نگیره، بعضی از برنامه های خوب اصلا دیده نشوند. ما خودمون برنامه جدید که میسازیم با تمام برنامه های قبلیمون که ساختیم براش تبلیغ میکنیم.برنامه “نیترو شارژ” که کار خود ما بود اما با یک اکانت غیر از “زالوپکس” منتشر شد با تبلیغاتی که براش انجام دادیم تو یک روز بیشتر از 30 هزار دانلود شد و بیشتر از 5 هزار نظر گرفت و همین باعث شد حدود 2 هفته صفحه اول بازار باشه.

اگه ممکنه درمورد محصول بعدی که قرار هست تولید کنی، کمی توضیح بده ؟

محصول بعدی که به صورت جدی قراره روش کار کنیم یک بازی آنلاین هست که زیر نظر گروه مدریک (سازنده بازی خروس جنگی) قراره ساخته بشه. اگر همه چیز خوب پیش بره بازی اواخر شهریور منتشر میشه.

در جذب نیرو برای تیم چه نکاتی رو مد نظر میگیری؟

هنوز به صورت جدی گروهی تشکیل ندادیم …

چه پيشنهادهايي براي افراد تازه كاري كه دوستدارن به عنوان يك توسعه دهنده یا برنامه نویس مطرح بشن،داري؟

پیشنهادم اینه که کیفیت برنامشون رو بالاتر ببرند. هدفشون رو بالاتر از نوشتن برنامه هایی که فقط چند تا متن کپی پیست میشه ببرند ! و اگر برنامه ای ساختند که موفق نبود، نا امید نشوند و همیشه برای رسیدن هدفشون تلاش کنند.

آینده صنعت اپلیکیشن و بازی های موبایل در ایران رو چطور میبینی؟

خوب …!

در آخر هر حرفی که داری بگو.

از همه کسایی که برنامه هامونو نصب کردند تشکر میکنم ;)

این نوشته را به گوگل توصیه کنید :

بسته های آموزشی جذاب!بیشتر

ارتباط با این توسعه دهنده :