مروری بر 10 ویژگی جدید از اندروید N

مروری بر 10 ویژگی جدید از اندروید N

کمپانی گوگل در رویداد I/O 2016 که در سان فرانسیسکو به وقوع پیوست، نسخه جدید از اندروید را برای توسعه دهندگان منتشر ساخت. این نسخه نیز نسخه نهایی اندروید نمی باشد، اما با این وجود سرنخ هایی از امکانات جدید را در دست توسعه دهندگان و کاربران قرار می دهد.

ویژگی های جدیدی جای خود را در اندروید N یافته اند، از نوتیفیکیشن های جدید گرفته تا بهبود عمر باتری، پشتیبانی از قابلیت چندپنجره ای و امکانات کوچک و بزرگ دیگر.

هنوز نام نهایی این نسخه از اندروید مشخص نشده و گمان می رود که تا چند هفته آینده گوگل به طور رسمی نام این نسخه از سیستم عامل محبوب خود را فاش کند، اما با این وجود گوگل از بسیاری از ویژگی ها و امکانات جدید سیستم عامل خود پرده برداشته و در ادامه به فهرستی از امکانات جدید و بهبودهایی که در اندروید N جای گرفته اند پرداخته می شود، با ما همراه باشید.

ارتقای نوتیفیکیشن ها

گوگل در اندروید N اقدام به طراحی مجدد بخش نوتیفیکیشن ها نموده است، از جمله این تغییرات می توان به نوتیفیکیشن های به هم پیوسته، آپدیت قالب ها و پاسخ مستقیم به پیام ها اشاره کرد. در قالب جدید نوتیفیکیشن ها تمرکز بیشتری بر روی تصویر آواتار گذاشته شده و نوتیفیکیشن های به هم پیوسته به سیستم امکان گروه بندی پیام ها را خواهند داد. با استفاده از قابلیت پاسخ مستقیم کاربران قادر خواهند بود تا مستقیما از بخش نوتیفیکیشن ها به یک اس ام اس یا پیام متنی پاسخ دهند، بدون اینکه نیازی به باز کردن اپلیکیشن موردنظر باشد، این ویژگی برای تمامی اپلیکیشن های پیام رسان از جمله واتس اپ عملکرد مشابهی را به نمایش خواهد گذاشت.

blog_19049_1

پشتیبانی از چند پنجره ای

اندروید N پشتیبانی از چند پنجره ای را به سیستم عامل خود افزوده، به کمک این ویژگی کاربران می توانند به طور همزمان دو اپلیکیشن را در یک صفحه باز کنند و آنها را در کنار هم و یا به صورت بالا و پایین به اجرا در آورند، علاوه بر این کمپانی گزینه تغییر اندازه برای اپلیکیشن ها را نیز امکان پذیر ساخته و با درگ کردن اپلیکیشن در فضایی که به آن دو اختصاص داده شده می توان اندازه آن را کوچک یا بزرگ کرد. علاوه بر ویژگی چند پنجره ای گوگل بیان داشته که زین پس کاربران اندروید تی وی می توانند اپلیکیشن ها را در حالت تصویر به تصویر قرار دهند، بدین ترتیب کاربر در حین کار با سایر اپلیکیشن ها یا چرخ زدن در اینترنت می تواند محتوای موردنظر را نیز مشاهده کند.

blog_19049_2

گوگل کیبورد ارتقا یافته

اندروید N امکانات جدیدی را برای گوگل کیبورد در نظر گرفته است، کاربران هم اکنون می توانند به انتخاب تم های گوناگون برای گوگل کیبورد پرداخته و از بین 14 رنگ در دسترس یکی را بنا به سلیقه خود برگزینند. امکان استفاده از تصاویر کاربر به عنوان تصویر پس زمینه کیبورد نیز وجود دارد. اندروید N کاراکترهای ایموجی جدیدی را که در Unicode 9 به تایید رسیده اند، در بر گرفته است.

blog_19049_3

قابلیت ضبط در اندروید تی وی

کاربران اندروید تی وی با استفاده از API جدید ضبط تعبیه شده در اندروید N، قادر به ضبط و اجرای محتوا از سرویس های ورودی اندروید تی وی هستند. علاوه بر این، امکان زمان بندی ضبط و یا ضبط در حین تماشای محتوای مربوطه نیز در اختیار کاربران قرار گرفته است.

blog_19049_4

حالت Doze ارتقا یافته

Doze که در نسخه مارشمالوی اندروید برای اولین بار معرفی شد، امکانی برای ذخیره باتری در زمانی است که گوشی مورد استفاده قرار نمی گیرد. در گذشته فعال سازی این امکان تنها در شرایطی صورت می پذیرفت که گوشی به طور کامل بلااستفاده رها شده بود، مثلا در زمان خواب، اما به بیان گوگل نسخه جدید اندروید هر زمانی که صفحه گوشی خاموش شود این قابلیت را فعال کرده و باتری را ذخیره خواهد نمود. به محض روشن کردن گوشی یا وصل کردن آن به برق، این حالت به طور خودکار خاموش می شود و این ویژگی به گوشی اندروید امکان بهبود طول عمر باتری را می دهد.

حالت کار در شب

اپل اخیرا امکان جدیدی را به آی او اس افزوده که Night Shift نام دارد، گوگل نیز به پیروی از آن Night Mode را به اندروید آورده که توسط آن کاربران قادر به تغییر رنگ های گوشی برای استفاده در شب می گردند و می توانند در طول شب از تم تیره تعبیه شده در سیستم استفاده کنند. علاوه بر این یک سایه رنگی زرد اثرات نور آبی منتشر شده از گوشی را کاهش می دهد. این ویژگی به طور خودکار در ساعات مختلف روز نور صفحه را تنظیم می کند.

امکان فعال سازی خودکار حالت شب نیز وجود دارد و حتی می توانید از تم تیره رنگ اندروید N به جای تم پیش فرض گوشی استفاده کنید. برای این کار کافیست به بخش Settings->Syetem UI Tunner->Color and appearance->Night Mode مراجعه نمایید.

blog_19049_5

ذخیره ساز دیتا

ذخیره سازی دیتا قابلیت جدیدی است که در راستای کاهش دیتای تلفن همراه استفاده شده توسط اپلیکیشن ها ساخته شده است. در صورت فعال بودن این امکان، سیستم دیتای پس زمینه را بلاک کرده و به اپلیکیشن ها نیز هشدار می دهد تا از دیتای کمتری استفاده کنند، البته امکان انتخاب اپلیکیشن خاص توسط کاربر نیز در دسترس قرار دارد، اپلیکیشن های انتخاب شده در پس زمینه به اجرا در می آیند و از دیتا حتی زمانی که این امکان فعال باشد، استفاده می کنند. این امکان برای افرادی که در طول روز به وای فای دسترسی ندارند و مایل اند تا گوشی آنها از دیتای زیادی استفاده نکند، بسیار کاربردی خواهد بود.

blog_19049_6

بهینه سازی های پس زمینه Project Svelte

گوگل در اندروید N به معرفی پروژه ای با نام Project Svelte پرداخت که تلاشی برای بهینه سازی نحوه اجرای اپلیکیشن ها در پس زمینه می باشد. تمرکز این پروژه جدید بر روی بهینه سازی مصرف رم که توسط اپلیکیشن ها و سیستم مورد استفاده قرار می گیرد گذاشته شده است. این کار از طریق حذف سه برادکست اینتنت صورت می پذیرد که می توانند چندین اپلیکیشن را فورا بیدار کرده و به ذخیره باتری و حافظه بپردازند.

بلاک کردن شماره

اندروید N با امکان نیتیو بلاک کردن شماره ها به میدان می آید، توسط این قابلیت کاربران می توانند شماره موردنظر خود را در سطح سیستم بلاک کنند. این ویژگی ارائه دهنده یک API فریم ورک است که به تامین کنندگان سرویس امکان نگه داشتن یک فهرست از شماره های بلاک شده را می دهد. اپلیکیشن پیش فرض اس ام اس، اپلیکیشن شماره گیر تلفن و اپلیکیشن های تامین کننده قادر به خواندن و نوشتن بر روی فهرست مذکور می باشند.

اسکرینینگ تماس

اپلیکیشن شماره گیر در اندروید N از اسکرینینگ تماس پشتیبانی می کند، بدین ترتیب قادر به رد کردن تماس از تله مارکترها و اسپمرها هستید و می توانید مطمئن شوید که این تماس ها در فهرست تماس ها یا نوتیفیکیشن های شما قرار نخواهند گرفت.

مشابه نسخه های قبلی اندروید، نسخه نهایی مشتری از اندروید تنها در اواخر سال جاری و به احتمال زیاد در ماه اکتبر به دست کاربران خواهد رسید، اما علاقه مندان می توانند نسخه پیش نمایشی را دانلود کرده و مورد استفاده قرار دهند.

 

http://www.androidtipsz.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید