ابزارهای ساخت اپلیکیشن AR

معرفی 5 ابزار برای ساخت اپلیکیشن های واقعیت افزوده (AR)

واقعیت افزوده یکی از تکنولوژی های پرطرفدار امروزی است که تجربه متفاوت و منحصر به فردی را در اختیار کاربران اسمارت فون ها قرار می دهد، اغلب توسعه دهندگان از لایبرری های AR همراه با API های اپن سورس جهت تسهیل فرآیند توسعه اپلیکیشن های خود بهره می گیرند. واقعیت افزوده تکنولوژی جدیدی نیست و امروزه ابزارهای AR متعددی جهت انجام عملیات ساخت اپلیکیشن در دسترس می باشند. با این حال هریک از فریم ورک های AR با امکانات و ویژگی های منحصر به فرد خود با سایر ابزارها تفاوت دارند.

در این مطلب قصد داریم به معرفی 5 فریم ورک ساخت اپلیکیشن حقیقت افزوده و شرح مزایا و معایب هریک از آنها بپردازیم، با ما همراه باشید.

ابزارهای ساخت اپلیکیشن AR

Vuforia

این ابزار یک SDK کامل برای توسعه اپلیکیشن واقعیت افزوده بوده و از موارد زیر پشتیبانی می کند:

- تشخیص تارگت های مختلف مانند اشیا، تصاویر، متن انگلیسی

- ردگیری تارگت

- تشخیص دوبعدی و سه بعدی

- اسکن اشیای واقعی برای تشخیص

- دکمه های مجازی

- مپینگ عناصر اضافه با استفاده از OpenGL

- Smart TerrainTM که قابلیتی برای بازسازی سطوح ناهموار (terrain) در ریل تایم و ساخت نقشه ژئومتریک سه بعدی از محیط می باشد

- Extended Tracking که قابلیتی برای در اختیار قرار دادن یک تجربه مجازی پیوسته، حتی زمانی که تارگت در محدوده دید نیست می باشد

با استفاده از Vuforia برای تشخیص تصاویر، اپلیکیشن های موبایل می توانند به داده های لوکال بر روی گوشی یا کلود دسترسی داشته باشند.

مزیت اصلی این فریم ورک شامل پشتیبانی از دستگاه های واقعیت مجازی و اپلیکیشن تست همراه با نظراتی است که قابلیت های Vuforia را نمایش می دهند.

با این حال عدم وجود دستورالعمل های کامل برای استفاده از فریم ورک به پیچیدگی هایی در روال کاری توسعه دهندگانی که برای اولین بار از آن استفاده می کنند، انجامیده است. دستورالعمل ها و ترفندهای کوتاهی در این زمینه موجودند، اما با ترتیب تصادفی بوده و نمی توانند جایگزین مناسبی برای مستندات موردنیاز باشند.

استفاده از تشخیص کلود در نسخه رایگان Vuforia محدودیت هایی دارد و یک بار در روز، یک واترمارک نمایش داده می شود.

ARToolKit

ARTollKit یک مجموعه از ابزارهای نرم افزاری حقیقت افزوده است که قابل استفاده در اپلیکیشن های AR می باشد. مزیت اصلی آن اپن سورس بودن کدی است که برای دسترسی رایگان به لایبرری مورد استفاده قرار می گیرد.

ARToolKit از موارد زیر پشتیبانی می کند:

- تشخیص دوبعدی

- مپینگ عناصر اضافه با استفاده از OpenGL

این لایبرری شما را قادر به ردگیری مارکرهای اشیا با استفاده از دوربین گوشی و ساخت مجدد موقعیت مکانی آنها بر روی صفحه نمایش گوشی می کند. پس از آن توسعه دهنده می تواند با استفاده از داده های دریافت شده، اقدام به ساخت رابط واقعیت افزوده کند.

از ARToolKit می توان برای پلتفرم های گوناگون مانند اندروید، آی او اس، ویندوز، لینوکس، مک او اس ایکس و SGI استفاده کرد، هریک از سیستم عامل ها نیازمند محیط توسعه مختص به خود می باشند و محیط های توسعه برای تمامی پلتفرم های مذکور رایگان هستند.

علی رغم دسترسی رایگان به این لایبرری AR، مستندات توسعه آن محدود بوده و شامل اپلیکیشن های تست است، اما ساخت تمامی آنها به سادگی صورت نمی پذیرد. مثال ها بسیار ابتدایی اند و اطلاعاتی درباره آپدیت های فریم ورک در دست نمی باشد.

Wikitude

لایبرری Wikitude از موارد زیر پشتیبانی می کند:

- تشخیص دوبعدی و سه بعدی

- اسکن اشیای واقعی برای تشخیص

- رندرینگ مدل سه بعدی و انیمیشن

- ردیابی موقعیت مکانی

- augmentation HTML

با استفاده از Wikitude توسعه دهندگان قادر به ساخت اپلیکیشن هایی برای ساخت مجدد مکان ها در نقشه مجازی یا در لیست می باشند. علاوه بر این می توانند به جستجوی ایونت ها، توییت ها، مقالات Wiki یا دریافت پیشنهاداتی از سایر کاربران بپردازند. اپلیکیشن های ساخته شده توسط این ابزار شما را قادر به دریافت کوپن های موبایل، اطلاعات درباره پیشنهادات ویژه کنونی و انجام بازی های واقعیت افزوده می کنند.

می توان از Wikitude برای اندروید و آی او اس، به عنوان یک پلاگین برای PhoneGap، یک ماژول برای Titanium و یک کامپوننت برای Xamarin استفاده کرد. Wikitude SDK شامل SLAM بوده و از زبان برنامه نویسی یونیتی نیز پشتیبانی می کند. این فریم ورک برای اسمارت گلاس های Google Glass ،Epson Moverio ،Vuzix M-100 و ODG R-7 نیز در دسترس می باشد. توسعه دهندگان می توانند نسخه رایگان آزمایشی آن را مورد استفاده قرار دهند، اما در صورت تمایل به استفاده از نسخه کامل، باید به صورت مستمر هزینه هایی را پرداخت کنید. مستندات آن نیز بسیار سازماندهی شده و جزئی هستند.

LayAR

همانطور که از نام آن نیز پیداست، شما می توانید سطوح (terrain) را به صورت لایه ای مشاهده کنید که در صفحه نمایش گوشی موبایل مپینگ می شود.

LayAR از موارد زیر پشتیبانی می کند:

- تشخیص عکس

- مپینگ عناصر اضافه در موقعیت مکانی کاربر و عکس های شناسایی شده

هریک از لایه های فریم ورک می تواند شامل داده هایی درباره موقعیت مکان های خاص یا کاربران شبکه اجتماعی باشد. علاوه بر این، عملکرد LayAR شما را به طور چشمگیری قادر به گسترش قابلیت های محصولات چاپی می کند. برای مثال با استفاده از اپلیکیشن مبتنی بر LayAR، می توانید یک سفارش در کاتالوگ چاپی انجام دهید یا به آهنگی که در مجله ذکر شده گوش کنید.

تمامی عملیات در سرور و با استفاده از JSON صورت می پذیرد و شامل منطق مپینگ عناصر اضافه در تشخیص می باشد و به همین دلیل کار با LayAR چندان انعطاف پذیر نیست. از جمله مزایای این فریم ورک می توان به مستندات بسیار جزئی و با ساختاربندی خوب آن اشاره کرد، اما دستورالعمل کار با فریم ورک تنها به صورت آنلاین در دسترس می باشد.

Kudan AR

امکانات Kudan AR شامل موارد زیر می باشد:

- تشخیص عکس

- مپینگ عناصر اضافه در موقعیت کاربر و تصاویر تشخیص داده شده

- ردگیری بدون مارکر (به جای مارک های ثابت، این فریم ورک از قابلیت های طبیعی مانند لبه ها، گوشه ها یا بافت ها استفاده می کند)

- مپینگ عناصر اضافه با استفاده از کامپوننت های جدا با OpenGL

Kudan سریع تر از سایر فریم ورک هاست و این لایبرری به اپلیکیشن های حقیقت افزوده کمک می کند تا مدل های چند گوشه ای را مپ کرده و مدل های سه بعدی را از پکیج های نرم افزاری مدل های سه بعدی وارد نمایید. علاوه بر این، تعداد تصاویر تشخیص داده شده محدود نیست و نیازمند حافظه کمتری برای ذخیره سازی فایل ها در گوشی می باشد.

ابزارهای ساخت اپلیکیشن AR

توسعه دهندگان می توانند از مستندات اولیه استفاده کنند، اما دستورالعمل کار با فریم ورک نیز کوتاه بوده و نیازمند اطلاعات اضافه تر می باشد. علاوه بر این شاید بدون دسترسی به OpenGL، برای دسترسی به عملیات اصلی با مشکل مواجه شوید.

به طور کلی می توان بیان داشت که لایبرری های واقعیت افزوده شرح داده شده دارای امکانات بسیار گسترده ای، از پشتیبانی از پلتفرم های مختلف گرفته تا مجموعه ابزارهایی برای تشخیص و ردیابی اشیا برای توسعه می باشند.

در انتخاب هریک از این فریم ورک ها، توسعه دهنده نیازمند درک مزایای آن است. برخی از ابزارها را می توان به طور رایگان مورد استفاده قرار دارد و تنها باید به وب سایت مراجعه کرده و نرم افزار مربوطه را دانلود کنید، سایر ابزارها نیازمند یک قرارداد و پرداخت هزینه ای دوره ای می باشند، اما ارائه دهنده قابلیت های بیشتر و کیفیت بالاتر می باشند. در انتخاب هریک از ابزارهای AR، به عملیات پروژه و نتایجی که مایل به دستیابی به آنها هستید فکر کرده و سپس آنها را با قابلیت های لایبرری های AR مطابقت دهید.

 

http://cases.azoft.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید

نظرات کاربران

  1. avatar
    alzahra
    سلام, ببخشید برای ساخت فیلم مجله ای, منظورم اینکه گوشی رو عکس مجله بگیریم و فیلم پخش شود, کدوم نرمافزاز مناسب تره

    به این نظر پاسخ دهید