وبلاگ - نکات و ترفندها

0
491
مفاهیمی از تجربه کاربری جهت طراحی محصول

مفاهیمی از تجربه کاربری جهت طراحی محصول

در زندگی تنها امور بسیار معدودی ثابت اند، به عنوان یک طراح تجربه کاربری باید نگرش درستی نسبت به کار و وظایف خود داشته باشید تا بتوانید در شغل خود موفقیت کسب کرده و آن را به نحو احسن به انجام برسانید.

در این شغل باید از ذهن کاربران و خواسته های آنها آگاهی کامل داشته باشید، با این طرز فکر مشکلات آنها را بهتر درک می کنید و مطابق با نیازمندی های آنها به پیش می روید.

این فرآیند پایان ناپذیر حضور مستمر تجربه کاربری قبل، در حین و پس از ساخت محصول را می طلبد. پیشروی با تمایلات کاربران همواره چالش برانگیز است و عواملی این شرایط دشوار را شدت می بخشند.

برای قرار گرفتن محصول در مسیر درست به چندین مفهوم در این مقاله اشاره شده که باید در طول فرآیند طراحی مد نظر قرار داده شوند. درک چگونگی اخذ تصمیمات درباره تجربه کاربری در تشریح فرآیند برای سایر اعضای تیم نقش مهمی را ایفا می کند و در نهایت این تصمیمات را در محصول نهایی پیاده سازی می نماید.

1. قابلیت درک  و هضم طراحی

blog_13496_1

یک طراحی خوب به راحتی قابل درک است، لذا ذهن ما نباید انرژی زیادی صرف فهم موضوع نماید. افراد باید به سرعت همه چیز را درک کنند و نیازی برای توضیحات اضافی احساس نشود.

گاهی اوقات افراد به راهنمایی برای تصمیم گیری نیاز دارند، از این رو منویی با 12 آیتم درونی در آنها دلهره ایجاد می کند، لذا پیش گرفتن ساختاری سلسله مراتبی با کمک اندازه ها، رنگ ها و آیکون ها، تصمیمات و بخش های مهم را برجسته می سازد و افراد سریع تر قادر به یافتن بخش مورد نظر خود می گردند.

یک نمونه دیگر از طراحی قابل درک راهنمای کاربر جدید است که اغلب در قالب ترفندهایی مبهوت کننده که فرد قادر به پردازش هر کدام در یک زمان است، ظاهر می شوند. برعکس این موضوع شرایطی است که کاربر جدید با انبوهی از دستورالعمل ها مواجه می شود و از محتوای اصلی محصول دور می ماند، سردرگم شدن در طراحی از سوی هیچ فردی مورد پسند نیست، ذهن ما منابع شناختی محدودی را در طول روز دارد، لذا نباید آنها را بیهوده درگیر کنید.

2. نظم و ترتیب

blog_13496_2

طراحی خوب صادقانه است، کاربر شما باید درک درستی از ارزش محصول در ذهن خود بپروراند، در نتیجه بدون داشتن دیدگاه مشخص درباره محصول به سختی قادر به جلب توجه طرفداران خود خواهید بود.

علاوه بر ارزش، قیمت گذاری نیز حوزه ای است که به شدت صداقت را می طلبد. کاربران بدون داشتن درک درست و واضح از خواسته شما هیچگاه دکمه خرید را نمی فشارند. برای نسخه های آزمایشی نیز نمی توان پیروزی در رقابت برای کسب محبوبیت را آنچنان محتمل دانست.

در این راستا باید از قانون طلایی پیروی کنید، همه چیز را آنطور که انتظار دارید برای شما شرح داده شود، برای سایرین نیز توضیح دهید. وضوح و گویا بودن در این میان بسیار مهم و حیاتی اند، شما انتظارات خود از محصول را به خوبی می دانید، بنابراین همه چیز را مطابق با انتظارات بسازید و در این کار کوتاهی نکنید.

3. اعتماد

blog_13496_3

به راحتی می توان به یک طراحی خوب اعتماد کرد. باید تمامی عملیات الزامی به گونه ای برای کاربران توجیه شده و دلیل آن عملیات برای کاربر روشن شود. صداقت در شرح جزئیات نوعی اعتماد در کاربران خلق می کند و مبادلات را تسهیل می بخشد.

از بین بردن تردیدها به تدریج یک تجربه غیرقابل رویت را خلق می کند. هر چه فرآیند تصمیم گیری به منابع کمتری نیاز داشته باشد، کاربرد اپلیکیشن نیز به موازات آن ساده تر و لذت بخش تر خواهد گردید.

4. آشنایی

blog_13496_4

گایدلاین های پلت فرم ها با هدف ایجاد مشابهت بین پلت فرم های گوناگون خلق شده اند، اما هیچگاه نباید از جزئیات مربوط به یک سیستم عامل خاص نیز غافل شد. استفاده از الگوهای رایج، آیکون ها و سبک های ارائه مترادف پیشنهادمی شود.

فریم روک های جدید و افزونه ها ممکن است در Dribbble بسیار زیبا به نظر برسند، اما تا زمانی که کسی دکمه خرید را نزند هیچگونه ارزشی به دنبال ندارند. آزمودن راه حل ها در دستگاه های واقعی بابت کسب اطمینان از کارآیی درست همه چیز الزامی است. ابزارهایی مانند InVision در این راستا بسیار به کار خواهند آمد.

5. لذت بردن

blog_13496_5

تنها با داشتن ایده ای در ذهن خود موفقیت از آن شما نمی گردد، باید اقدام به عملی ساختن آن نیز نمایید. هر چه تیم بیشتر تلاش کند، کاربر الزام کمتری برای این کار خواهد داشت. هر اندازه یک مشکل پیچیده را برای کاربران خود ساده تر کنید، کاربر نیز بالطبع رضایت بیشتری خواهد داشت. زمانی که کاربر به محصول شما به عنوان ابزاری کاربردی در زندگی روزمره بنگرد، به موفقیت دست یافته اید.

از کاربران خود جانب داری کنید

ساخت محصولات بامعنا نشان دهنده توجه شماست و به تسهیل در تصمیم گیری و تجربه کلی بهتر می انجامد. 68 درصد از کاربران تنها به این خاطر که احساس می کنند توجهی به آنها ندارید، محصول شما را کنار می گذارند.

تا زمانی که با خودتان صادق باشید، قادر به قضاوت درست درباره تجربه کاربری محصول خود می گردید، در تمامی مراحل خود را جای کاربر نهایی محصول گذارید و با این طرز فکر همه چیز را طراحی و پیاده سازی کنید.

 

منبع:

http://blog.invisionapp.com

این نوشته را به گوگل توصیه کنید :

بسته های آموزشی جذاب!بیشتر