ویوها و ویو گروپ ها در اندروید - بخش اول

ویوها و ویو گروپ ها در اندروید - بخش اول

پیاده سازی رابط کاربری در اپلیکیشن های اندروید با استفاده از ویوها و ویو گروپ ها صورت می پذیرد و در این مقاله به شرح رایج ترین کامپوننت های ویو که برای نمایش محتوا در اختیار توسعه دهندگان قرار داده شده و نحوه استفاده آنها پرداخته می شود.

1. ویوها

آبجکت های ویو جهت ترسیم محتوا در صفحه گوشی اندروید مورد استفاده قرار می گیرند. جایگذاری ویو در کدهای جاوا یکی از روش های رایج می باشد، اما راه حل ساده تر استفاده از آن در فایل لی اوت XML است. یک نمونه بارز از ویو را با ساخت یک اپلیکیشن ساده Hello World در اندروید استودیو مشاهده می کنید، فایل لی اوت که activity_main.xml نام دارد، چیزی مشابه زیر خواهد بود:

<TextView

android:id="@+id/hello_world"

android:layout_width="wrap_content"

android:layout_height="wrap_content"

android:text="Hello World!" />

مثال بالا یک نوع از ویو را به نمایش می گذارد که در صفحه به نمایش گذاشته خواهد شد. ویژگی های layout_width و layout_height بیان می کنند که ویو تنها باید آن مقدار فضا را در صفحه اشغال کند که برای نمایش متن Hello World مورد نیاز است.

ویژگی id که برای رفرنس ویو در کد جاوا مورد استفاده قرار می گیرد، چیزی مشابه زیر است:

etContentView(R.layout.activity_main);

TextView textView = (TextView) findViewById(R.id.hello_world);

شما می توانید در XML نیز برای ویو ویژگی ست کنید و حتی ویژگی های موجود در کد جاوای خود را تغییر دهید، برای نمونه می توان به تغییر متن TextView بالا اشاره کرد.

textView.setText("This is a changed View");

کد بالا متن موجود در TextView را با مقدار This is changed view آپدیت می کند، با اجرای اپلیکیشن چیزی مشابه زیر مشاهده می کنید.

blog_18738_1

اکنون که نحوه کار با آبجکت های View ساده را یاد گرفتید، به انواع دیگر ویوها خواهیم پرداخت که در SDK اندروید در دسترس شما قرار گرفته اند.

ویوهای نمایشی

TextView

این ویو همان ویویی است که در مثال بالا مورد استفاده قرار گرفت، وظیفه اصلی آن نمایش متن در صفحه یک اپلیکیشن اندروید می باشد. شاید در ظاهر وظیفه این ویو بسیار ساده بنماید، اما در حقیقت کلاس TextView از منطق پیچیده ای برخوردار است که توسعه دهندگان را قادر به نمایش متن علامت گذاری شده، هایپرلینک ها، شماره تلفن، ایمیل و سایر عملکردهای کاربردی دیگری می کند.

ImageView

همانطور که از نام این نوع ویو نیز پیداست، ImageView برای نمایش تصاویر در اپلیکیشن طراحی شده است. با استفاده از این ویو می توان تصاویر ذخیره شده در اپلیکیشن و یا تصاویری ار اینترنت را به نمایش گذاشت.

ورودی و کنترل ها

برخی از آبجکت های ویو تنها برای نمایش محتوا به کاربر مورد استفاده قرار نمی گیرند و گاهی اوقات لازم است تا برخی از انواع ورودی ها را از کاربر دریافت کنید و با استفاده از این ورودی ها به کنترل اپلیکیشن خود بپردازید. خوشبختانه اندروید چندین زیر کلاس از ویو را به این کار اختصاص داده است.

Button

کلاس Button یکی از ساده ترین و مقدماتی ترین کنترل ها در یک اپلیکیشن محسوب می شود، این کلاس منتظر کلیک از سوی کاربر است و با این اقدام به فراخوانی متدی در کد شما که برای آن منظور نوشته شده می پردازد.

Switch و CheckBox

کلاس های Switch و CheckBox دارای دو وضعیت فعال و غیرفعال هستند که به راحتی می توان بین این دو حالت جابجا شد. این عملکرد برای تغییر تنظیمات در اپلیکیشن گزینه مناسب و کاربردی می باشد. نسخه های سازگار با متریال دیزاین در AppCompat support library در دسترس قرار گرفته اند.

EditText

این زیر کلاس ویو یک اکستنشن از کلاس TextView است و به کاربران امکان آپدیت کردن متن با استفاده از ورودی کیبورد را می دهد.

ویوهای مبنی بر Adapter

درحالیکه هریک از نمونه های ویوی بالا آیتم های منفردی هستند، گاهی اوقات نیاز است تا مجموعه ای از آیتم ها را به نمایش بگذارید. این کلاس های ویو نیازمند استفاده از یک Adapter برای مدیریت نمایش رابط کاربری مناسب به ازای هر آیتم در مجموعه هستند.

ListView

کلاس ListView برای نمایش یک مجموعه از آیتم ها در یک ویوی linear ،single-column و scrollable مورد استفاده قرار می گیرند. با انتخاب هریک از آیتم ها می توان جزئیات بیشتری را نمایش داده و یا یک اکشن مربوط به آن را اجرا نمود.

GridView

مشابه کلاس ListView، کلاس GridView نیز یک Adapter را گرفته و آیتم ها را در چند ستون از صفحه به نمایش می گذارد.

Spinner

آخرین کلاس کالکشن ویو که در این مطلب به آن پرداخته می شود کلاس Spinner می باشد، این کلاس یک Adapter را می گیرد و آیتم ها را در یک منوی کشویی به نمایش می گذارد، با کلیک بر روی Spinner آن آیتم توسط کاربر انتخاب می گردد.

در مطلب بعدی به شرح ویو گروپ ها و لی اوت ها پرداخته خواهد شد، با ما همراه باشید.

 

http://code.tutsplus.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید