کاهش نرخ کنار گذاشتن اپلیکیشن

چطور می توان نرخ ریزش (Churn rate) اپلیکیشن های موبایل را کاهش داد؟

کمپین بازاریابی هوشمند به معنای ترکیب جذب و حفظ کاربر در یک طرح کارآمد می باشد، چنانچه در زمینه توسعه اپلیکیشن های موبایل مشغول فعالیت باشید، از جزئیات روش های تبدیل کاربرانی که اپلیکیشن شما را دانلود کرده اند، به مشتریان وفادار اطلاع دارید. یکی از معیارهای مهم که همواره باید تحت کنترل مداوم شما باشد، همان نرخ کنار گذاشتن اپلیکیشن یا Churn rate می باشد. در این مطلب قصد داریم به ترفندهایی بپردازیم که توسعه دهندگان را در مقابل این مشکل زره پوش می کنند، با ما همراه باشید.

Churn چیست؟

برای شروع پیکار علیه churn rate باید بفهمید که این معیار چیست و چگونه می توان آن را محاسبه کرد. به بیان ساده می توان گفت churn rate درصد کاربرانی را نشان می دهد که پس از یک مدت زمانی مشخص اپلیکیشن شما را کنار می گذارند. نرخ ریزش اپلیکیشن در نقطه مقابل نرخ حفظ کاربر قرار دارد، از این رو برای محاسبه آن می توان از فرمول بسیار ساده زیر بهره گرفت:

کاهش نرخ کنار گذاشتن اپلیکیشن

مثال: اگر نرخ حفظ = 30% در نتیجه نرخ ریزش = % 70 = % 30 - 1 می شود.

شناسایی دلایل پیش آمدن مشکل

به مرور متوجه می شوید که چه چیزهایی حریف شما را قدرتمند کرده و موجب کنار گذاشته شدن اپلیکیشن می شوند.

چه بخش هایی را باید مورد بررسی قرار داد؟

تمامی تجهیزات خود را بکار بگیرید و همه جا به جستجو بپردازید، مخصوصا:

ایونت های درون اپلیکیشن

ایونت های درون اپلیکیشن همان عملیات کاربر هستند که به شرح فعالیت آنها در اپلیکیشن می پردازند. پیگیری ایونت هایی همچون دفعات باز کردن اپلیکیشن، ثبت نام ها و خریدها یا معیارهای پیشرفته تر مانند تکمیل بخش های آموزشی، لول های برنده شده و اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی روش بسیار خوبی برای بهینه سازی استراتژی می باشد.

کاهش نرخ کنار گذاشتن اپلیکیشن

نرخ تعامل

پس از بکارگیری تمامی تلاش خود جهت تعامل با کاربران، باید همه چیز را به طور دقیق مورد سنجش و بررسی قرار دهید و از عملکرد آنها اطلاع کسب کنید. لازم است تمامی کمپین های خود را بر اساس دسته بندی اپلیکیشن و نیازمندی های مشتریان تطبیق دهید.

دسته بندی های کاربر

دسته بندی کاربران شما را قادر به تعیین استراتژی درست و مناسب برای تمامی گروه هایی که مشغول استفاده از اپلیکیشن هستند می کند. از آنجایی که مخاطبین شما همگن نیستند، باید راه حل هایی برای پیشگیری از کنار گذاشتن اپلیکیشن برای گروه های مختلف از کاربران بیابید.

کاهش نرخ کنار گذاشتن اپلیکیشن

از تمامی کانال های ممکن بازخورد جمع آوری کنید

شبکه های اجتماعی، پرسش نامه های ایمیلی و چت در اپلیکیشن تنها تکنیک های در دسترس برای درک نظرات مشتریان نیستند، اما این متدها در جمع آوری داده های موردنیاز برای پیشروی در برنامه و کاهش نرخ ریزش اپلیکیشن به کمک شما می آیند.

کاهش نرخ کنار گذاشتن اپلیکیشن

4 روش برای پایان دادن به کنار گذاشته شدن اپلیکیشن

1. کاربرانی را که فعالیتشان کم شده شناسایی کرده و مجددا با آنها تعامل برقرار کنید

لازم است استراتژی خود را با کاربرانی آغاز کنید که احتمال دارد اپلیکیشن شما را کنار بگذارند، سریعا اقدام کرده تا آنها را از دست ندهید. جهت کشف و شناسایی اهداف فوری باید میزان حذف های اپلیکیشن را پیگیری کنید.

2. فعالیت های بازاریابی خود را شخصی سازی کنید

پس از کسب اطمینان از اینکه افرادی که در حال کنار گذاشتن اپلیکیشن شما بودند، به اپلیکیشن برگشته اند و از تجربه کار با اپلیکیشن لذت می برند، زمان این فرا می رسد که فعالیت های خود را بر روی سایر مخاطبین که اپلیکیشن شما را دوست دارند اما دلیلی مانع از تبدیل آنها می شود، تمرکز کنید.

کاهش نرخ کنار گذاشتن اپلیکیشن

بازاریابی مفهومی

در اختیار قرار دادن محتوا و مفهوم مناسب برای مشتری، کلید حفظ تعامل با آنها و قدرت بخشیدن به فعالیت های جلوگیری از ریزش مشتری می باشد. نمایش تبلیغات مناسب به کاربران مناسب و در زمان مناسب، راه حل پیروزی در این پیکار است.

بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی

بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی یک راهنمای کلی برای شخصی سازی استراتژی بازاریابی است. کاربران انتظار دارند که با آنها به روشی خاص و منحصر به فرد رفتار شود، به طوری که این احساس در آنها تداعی شود که می خواهید با آنها در یک مبارزه سخت متحد شوید. انواع گوناگونی از تبلیغات مبتنی بر موقعیت وجود دارند، اما ترفند کلیدی انتخاب گزینه ای است که بیشترین هم خوانی و مطابقت را با هدف شما داشته باشد.

کاهش نرخ کنار گذاشتن اپلیکیشن

نوتیفیکیشن های Rich

این روزها پوش نوتیفیکیشن های Rich به یک الزام در هر استراتژی تبدیل شده اند. در کنار ذات تعاملی این نوع از پوش نوتیفیکیشن ها، بهره گیری از تصاویر، انیمیشن ها، عناصر صوتی و ویدیویی موجب جذابیت آنها می شوند. در صورت نمایش اطلاعات بی استفاده ای به کاربران، نحوه نمایش آن نیز هیچ کمکی نخواهد کرد و با این کار تنها موجب عصبانیت آنها شده و نتیجه کاملا برعکسی را می گیرید.

کاهش نرخ کنار گذاشتن اپلیکیشن

3. در ارزش پیشنهادی خود تجدید نظر کنید

اپلیکیشن ارزشمندترین سلاح برای مبارزه با ریزش از سوی کاربران می باشد و از این رو لازم است اطمینان حاصل کنید که کاربران اپلیکیشن را برای هدفی که ساخت شده مورد استفاده قرار می دهند. دلیل اینکه کاربران مجددا به اپلیکیشن باز می گردند این است که اپلیکیشن مشکلی را برطرف می کند. عملیات کاربران را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و نظارت کنید که فعالیت اصلی اپلیکیشن توسط رابط کاربری برجسته شده باشد.

4. از تجزیه و تحلیل های پیشگویانه بهره بگیرید

بررسی گزارشات جزئی که نشان می دهند در گام بعدی چه اتفاقی می افتد، به شما قدرت می دهد. مد نظر قرار دادن متدهایی که برای پیشگیری از ریزش اپلیکیشن توسط کاربر مورد استفاده قرار می گیرند، ضروری تر از تفکر درباره روش های جدید برای باز گرداندن آنها به اپلیکیشن می باشد. همیشه باید یک گام جلوتر از حریف خود باشید، بدین ترتیب می توانید پیش از او حمله کنید.

جمع بندی

جهت حفظ کاربران لازم است نرخ ریزش اپلیکیشن را کاهش دهید. با تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان از اقدامات بعدی آنها مطلع خواهید شد و اگر این اقدام کنار گذاشتن اپلیکیشن شماست، آمادگی لازم برای بازگرداندن اپلیکیشن به لیست علاقه مندی های کاربر را دارید.

 

https://appsamurai.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید