قابلیت استفاده اپلیکیشن موبایل

چگونه "قابلیت استفاده" از اپلیکیشن موبایل را به طور ماهرانه تجزیه و تحلیل کنیم؟ - بخش اول

"قابلیت استفاده" یکی از ویژگی های مهم هر محصول، علی الخصوص محصولات دیجیتال و اپلیکیشن های موبایل قلمداد می شود، اما آنچه در این میان برای مدیر محصول چالش برانگیز است، ارزیابی این ویژگی حیاتی می باشد.

امروزه رفتارها و خواسته های کاربران اپلیکیشن های موبایل پیچیده تر و گسترده از گذشته شده و استانداردها و انتظارات کاربران سر به فلک کشیده است. کاربران به دلایل گوناگون اقدام به دانلود اپلیکیشن ها می کنند و تعامل با این اپلیکیشن ها نیز از طرق متفاوتی صورت می پذیرد که در اغلب شرایط غیرقابل پیش بینی نیز هست و کاربران خواستار تجربه کاربری بسیار خوب و عالی می باشند. همین شرایط نیز شناسایی و حل مشکلات مربوط به قابلیت استفاده را به چالش بزرگی بدل می سازد. از سوی دیگر ابزارهای متعددی برای تجزیه و تحلیل قابلیت استفاده در دسترس می باشند. در گذشته تست های کاربرد و مصاحبه های شخصی کفایت می کرد، اما امروزه شرایط کاملا عوض شده است. اما چگونه می توان شاخص های کلیدی کارایی را به صورت موثر مورد تجزیه و تحلیل قرار داد؟

خوشبختانه ترکیبی از دو نوع ابزار در این راه یاری خواهند رساند: تجزیه و تحلیل کیفی و فرم های بازخورد درون اپلیکیشن، در ادامه به شرح این دو مورد خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

تجزیه و تحلیل کیفی

تجزیه و تحلیل کیفی در نقطه مقابل تجزیه و تحلیل کمی قرار گرفته، اما این استراتژی برای اپلیکیشن های موبایل به چه معناست؟ تجزیه و تحلیل کمی یا سنتی بر روی جوانب قابل اندازه گیری از اپلیکیشن که قابل نمایش با اعداد هستند، متمرکز شده و معیارهای عددی مهمی مانند تعداد تبدیل خاص در یک قیف تبدیل یا نرخ کاهش در ثبت نام کاربران را در اختیار مدیر محصول قرار می دهد، اما دلیل شرایط حاکم را بیان نمی کند.

در آن طرف قضیه تجزیه و تحلیل کیفی قرار دارد که بر روی اطلاعاتی متمرکز شده که قابل اندازه گیری با اعداد و ارقام نیستند. قابلیت استفاده در موبایل موجودیتی منحصر به فرد و ذهنی است و قابل نمایش از طریق اعداد نمی باشد، از این رو بهره گیری از تجزیه و تحلیل کیفی بسیار اثربخش خواهد بود.

اما تجزیه و تحلیل کیفی چه چیزهایی را مورد ارزیابی قرار می دهد؟ در حقیقت این ابزارها شما را قادر به مشاهده رفتار کاربران در اپلیکیشن می نماید. با استفاده از سوابق کاربر و نقشه های حرارتی لمسی، تجزیه و تحلیل کیفی شما را قادر به کسب عملی ترین بینش از کاربران و درک روش ها و اقداماتی که در اپلیکیشن موثر خواهد بود، می نماید.

چگونه متوجه می شوید که کدام بخش از صفحه در کاربران استرس ایجاد می کند و یا چه قابلیتی آنها را سردرگم می نماید؟ هیچیک از معیارهای کمی به طور موثر قادر به شرح این مشکلات کاربردی خاص نمی باشند و با این اوصاف می توان به اهمیت تجزیه و تحلیل کیفی پی برد، چرا که این معیارها درک روشن و صریحی از تجربه کاربری در اختیار شما قرار می دهند. در حقیقت معیارهای کیفی پاسخ های بصری قدرتمندی در ارتباط با کاربرد اپلیکیشن در سطح کاربر و کل در اختیار قرار می دهد.

کرش های درون اپلیکیشن

کرش کردن اپلیکیشن یکی از بزرگ ترین و دشوارترین مشکلات کاربردی است که باید برطرف شود. در حقیقت تجزیه و تحلیل کمی شما را از نرخ کرش روزانه اپلیکیشن باخبر می کند و آن را به صورت عدد، مثلا 60 درصد بیان می نماید. این درصد مهم است، اما باید دلیل پیش آمدن چنین شرایطی را نیز درک کنید. برای دریافت یک محتوای بصری ارزشمند در ارتباط با کرش ها، باید به تجزیه و تحلیل کیفی مراجعه کرده و سوابق نشست یک کاربر منفرد را در یک روز مشخص و در شرایطی که کرش به وقوع پیوسته، مورد بررسی قرار دهید. با این کار قادر به تولید مجدد کرش و تشخیص جریان اقدامات کاربر که منجر به آن کرش شده، می باشید، بدین ترتیب می توانید باگ را به طور موثر و بدون حدس و گمان تشخیص و برطرف نمایید.

قابلیت استفاده اپلیکیشن موبایل

جسچرهای بی پاسخ

هر ضربه، کشیدن و حرکت دوانگشتی که در اپلیکیشن اتفاق می افتد، کمک شایانی به کاربرد کلی اپلیکیشن می نماید. اما چه بر سر جسچرهایی می آید که هیچ واکنشی از سوی اپلیکیشن دریافت نکرده اند؟ این شاخص کلیدی کارایی "unresponsive gestures" نام دارد و تاثیرات و منفی و مخربی بر روی تجربه کاربری اپلیکیشن گذاشته و موجب نارضایتی کاربران می شود. اما در صورت پیگیری موثر، می توان پرده از باگ های رابط کاربری، مشکلات طراحی و تنظیمات کاربری مهم برداشت.

قابلیت استفاده اپلیکیشن موبایل

برای مثال یک اپلیکیشن تجارت الکترونیک را در نظر بگیرید که دارای صفحه ثبت نام و ورود اجباری است و مشاهده می کنید که بسیاری از کاربران این صفحه را ترک می کنند، اما دلیل این اقدام چیست؟ با بررسی نقشه حرارتی لمسی یک جسچر بی پاسخ در این صفحه خاص، متوجه می شوید که تعداد زیادی جسچر کشیدن به چپ در قسمت زیرین صفحه وجود دارد. این شرایط حاکی از آن است که بسیاری از کاربران می خواهند از صفحه خارج شده و عملیات خرید را ادامه دهند. بینش قدرتمند از این نقشه حرارتی موجب می شود که شما و تیم تان تصمیم به افزودن یک دکمه ناوبری اضافه نمایید که کاربران را بلافاصله قادر به شروع عملیات خرید می کند.

در مطلب آینده به دریافت بازخورد درون اپلیکیشن خواهیم پرداخت که روش دیگری برای تجزیه و تحلیل کیفی است، با ما همراه باشید.

 

https://www.apptentive.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید