آشنایی با DebugView در فایربیس

کار با ایونت های دیباگ در Firebase Analytics

یکی از چالش های بزرگ در زمینه تحلیل و ردیابی وضعیت اپلیکیشن های موبایل، دیباگ کردن خروجی ابزار تحلیل می باشد. فایربیس اخیرا قابلیت جدیدی تحت عنوان DebugView را برای ابزار تحلیلی خود معرفی کرده که داده های تحلیل شده را به صورت ریل تایم نمایش می دهد. در این مقاله قصد داریم به کاربردهای این امکان جدید بپردازیم، با ما همراه باشید.

چرا باید از آن استفاده کرد؟

با فعال سازی ابزار ردیابی برای اپلیکیشن متوجه می شوید که تست و دیباگ کردن خروجی تحلیل ها کار بسیار آزاردهنده ای است. دلیل این شرایط هم این است که باید مجموعه بزرگی از داده ها را که از سرورهای تحلیلی ارسال شده اند، بررسی کنید.

آشنایی با DebugView در فایربیس

راه حل های کنونی

در برخی از شرایط می توانید به سادگی لاگ ها را نمایش داده یا بخش داشبورد ابزار تحلیل خود را بررسی کنید. اما ممکن است بعضی مواقع به لاگ ها دسترسی نداشته باشید یا اینکه داشبورد تحلیلی شما با تاخیر 1 تا 24 ساعت، داده ها را نمایش دهد.

روش دیگر راه اندازی یک پراکسی و نصب SSL مناسب برای گوشی تست و پیاده سازی تست جعبه سیاه با قطع کردن تمامی ترافیک شبکه می باشد.

از این طریق امکان خواندن تمامی داده هایی ارسال شده به ابزار تحلیلی وجود خواهد داشت، اما باید قادر به پارس کردن تمامی داده های ارسال شده باشید و در برخی موارد ممکن است همه چیز به هم ریخته شود و داده ها با تاخیر ارسال شوند که به دلیل پیکربندی گروه بندی شده ابزار تحلیل شما می باشد.

استفاده از DebugView برای نجات از این وضعیت!

اکستنشن کاربردی Firebase DebugView برای Analytics Dashboard فایربیس، اخیرا در دسترس توسعه دهندگان قرار گرفته و هدف این ابزار نمایش یک تایم لاین از ایونت ها ردیابی بر روی گوشی دیباگ موردنظر به صورت تقریبا ریل تایم می باشد.

در اپلیکیشن تستی این مطلب، آپدیت ها با سرعت بسیار زیاد و در کمتر از 3 ثانیه دریافت شد. شما می توانید بر روی ایونت های لاگ کلیک کرده و پارامترهای خاصی را که اپلیکیشن شما به سیستم تحلیل ارسال کرده چک کنید.

دیوایس سلکتور در گوشه بالا-چپ، شما را قادر به انتخاب گوشی تست موردنظر می کند و در صورتی که توسعه دهندگان متعددی در حال کار بر روی یک اپلیکیشن باشند، به راحتی و به صورت مستقل می توانند خروجی های تحلیل شده خود را با گوشی های مختلف تست کنند.

آشنایی با DebugView در فایربیس

قابلیت های کاربردی

در زیر سه قابلیت بسیار کاربردی از DebugView فهرست شده است:

1. Firebase Analytics ارائه دهنده قابلیت ابتدایی و ساده screen tracking است و حتی مدت زمان تعامل در هریک از صفحات اپلیکیشن را نیز تشخیص می دهد. این screen شامل اسکرین کلاس (اکتیویتی در اندروید، View Controller در آی او اس) یا هر اسکرین دیگری است که توسعه دهنده به طور دستی در API شناسایی می کند. با کلیک بر روی ایونت user_engagement می توانید این پارامترها را در تایم لاین مشاهده کنید.

2. DebugView تغییرات در خصوصیات کاربر را تشخیص می دهد، از این رو توسعه دهندگان می توانند در ترتیبی از ایونت ها تغییر مقدار خصوصیت کاربر از X به Y را مشاهده کنند.

3. خروجی DebugView را می توان به عنوان اطلاعات جزئی به همراه Firebase Crash Reporting استفاده کرد. بدین ترتیب تمامی کرش های اپلیکیشن دیباگ شده در تایم لاین گزارش می شود و می توانید این کرش یا ایونت های خطای کاستوم را شبیه سازی کنید. در حال حاضر DebugView لاگ ایونت ها برای گوشی کانفیگ شده را تا 30 دقیقه نگه می دارد.

راه اندازی گوشی تست

جهت فعال سازی قابلیت ارسال داده های DebugView به گوشی تستی وصل شده برای یک اپلیکیشن کانفیگ شده Firebase Analytics، دستور زیر را به اجرا درآورید:

adb shell setprop debug.firebase.analytics.app <package_name>

این کار تا زمانی که صریحا آن را غیرفعال نکنید همچنان ادامه خواهد داشت و برای متوقف کردن آن باید از دستور زیر کمک بگیرید:

adb shell setprop debug.firebase.analytics.app .none.

راه اندازی گوشی تست برای آی او اس نیز به سادگی اندروید است و تنها باید از کامند لاین Xcode با آرگومنت های زیر استفاده کنید:

 –FIRDebugEnabled 

و

 –FIRDebugDisabled

پروژه دمو

برای تست Firebase analytics و DebugView می توانید از ریپوزیتوری Android App tracking demo در GitHub استفاده کنید. دستورالعمل های راه اندازی Google Services را دنبال کرده و فایل پیکربندی را در دایرکتوری مناسب از پروژه خود قرار دهید.

تیم فایربیس با معرفی امکان خروجی گرفتن ریل تایم از تحلیل ها با استفاده از DebugView، قابلیت کاربردی و خوبی را در اختیار توسعه دهندگان قرار داده است. انتظار می رود که این الگو به استاندارد تبدیل شده و به سایر ابزارهای ردیابی نیز افزوده شود.

 

https://android.jlelse.eu برگرفته از

اینها را هم بخوانید