گروه پرشه پردازش-اپلیکیشن های کیوسک و توپ

گروه پرشه پردازش-اپلیکیشن های کیوسک و توپ

پیگیری اخبار روز در زمینه های مختلف و موضوعات متنوع، امروزه به عنوان یکی از علاقه مندی های بسیاری از افراد به شمار می آید. این موضوع سبب شده تا برخی از تولیدکنندگان برنامه های موبایل، در این مسیر قدم بردارند و اپلیکیشن های خبری جامع و کاملی را روانه بازار کنند که برخی از این اپلیکیشن ها نیز توانسته اند، مخاطبان بسیاری را جذب و رضایت خاطر آنها را فراهم نمایند. "توپ" و "کیوسک" از جمله این برنامه ها هستند که ما در ادامه با تولیدکننده آنها به گفتگو نشسته ایم. گروه پرشه پردازش-اپلیکیشن های کیوسک و توپ

به نظر من پیشرفت خوبی (در صنعت تولید برنامه و بازی موبایل) داشتیم و افراد و شرکت های زیادی وارد این زمینه شدن و کارهای خوبی رو هم انجام دادند اما این بس نیست... حمایت های دولتی خیلی کم هست در صورتی که اگر حمایت ها و بودجه های دولتی وجود داشت میشد پروژه هایی در سطح جهانی تولید کرد.
لطفا به صورت مختصر خودت رو معرفی کن. مهرداد محمدلو هستم، متولد تیر 1366 با مدرک مهندسی کامپیوتر گرایش سخت افزار و موسس و مدیرعامل شرکت پرشه پردازش. علاقه ی زیادی به طراحی هر چیزی دارم ، از طراحی خودرو گرفته تا طراحی رابط کاربری نرم افزار! در حال حاضر در زمینه طراحی و تولید اپلیکیشن های موبایل و تلویزیون های هوشمند فعالیت میکنم. با زبان های برنامه نویسی زیاد و پلتفرم های مختلفی کار کردم ولی هیچ کدوم به جذابیت موبایل ها و اندروید نبودند. اولین اپلیکیشنی که تولید کردید مربوط به چه سالی میشه و خودت چه نمره ای به اون میدی؟ اولین محصول اپلیکیشن کیوسک بود که خیلی ها میشناسنش و قراره نسخه جدیدش تو روزهای آتی بیاد. این اپلیکیشن رو سال 90 به تنهایی تولید کردم و اگر بخوام در اون زمان بهش نمره بدم 20 میدم چون جز معدود اپلیکیشن های فارسی تولید شده بود که گرافیک خوبی داشت. نام موفق ترین اپلیکیشنی که تولید کردی چیه؟ اگه ممکنه اطلاعات حدودی در مورد زمانی که برای ساخت اون صرف کردی، تعداد کاربرانی که جذب کرده و میزان فروش اون در اختیارمون بزار. موفق ترین محصولمون که به صورت گروهی تولیدش کردیم اپلیکیشن ورزشی "توپ" هستش که تولید نسخه ی اولیه اون در حدود دو ماه و نیم زمان برد. این اپلیکیشن برای دو پلتفرم اندروید و آی او اس نوشته شده و در حال حاضر بیش از نیم میلیون کاربر داره که به طور متوسط ماهیانه 1 ترابایت پهنای باند رو مصرف میکنند. کار رو از چه سالی و با چند نفر  شروع کردی و در حال حاضر چند نفر هستین؟ کار رو از سال 90 با اپلیکیشن کیوسک شروع کردم و در ابتدای کار فقط خودم بودم ولی در حال حاضر یک تیم خوب 5 نفری هستیم و کارها رو ادامه میدیم و با شرکت های بزرگی نیز همکاری نزدیک داریم. گروه پرشه پردازش-اپلیکیشن های کیوسک و توپآیا خودت از برنامه هایی که تولید کردی استفاده میکنی؟ بله ، اپلیکیشن توپ یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن های روی گوشیم هست که هر روز بهش سر میزنم و دوستان و اطرافیان هم حسابی به این اپلیکیشن وابسته شدن. کدام یک از برنامه هایی که تولید کردی را بیشتر از همه دوست داری؟ شاید انتخاب بینشون سخت باشه ولی خب میشه گفت اپلیکیشن "توپ". البته "توپ" در  جشنواره اپلیکیشن های موبایل ایران هم مقام اول بهترین اپلیکیشن خبری رو کسب کرد. آیا تا به حال پروژه ای داشتی که با شکست مواجه شده باشه؟ اگه داشتی دلیل این شکست چی بوده؟ بله پروژه ای به اسم گیلاس داشتیم که به دلیل نگرفتن مجوزهای لازم و خیلی بد قولی ها شکست خورد. همچنین مشتریانی داشتیم که برای ایده هاشون به ما سفارش اپلیکیشن دادن و ما براشون تولید کردیم ولی فروش موفقی نداشتند و عملا شکست خوردند. دلیلش هم همانطور که به خودشون هم گفتیم ایده ی تکراری یا ناپخته و نشناختن بازار بود. از چه نرم افزار و یا اپلیکیشن هایی برای تولید محصول و مدیریت وظایف و پروژه استفاده میکنی؟ ابتدا از ابزارهایی مثل ترلو استفاده میکردیم و بعد کلیه ی سورس ها و مدیریت وظایف رو به سرویس تی اف اس مایکروسافت منتقل کردیم و خیلی راضی هستیم. از چه سخت افزارهایی برای تولید اپلیکیشن و یا بازی استفاده میکنی؟ چند تا لپتاپ و گوشی ها و تبلت های شخصیمون... و البته کلی کاغذ برای طراحی اولیه ی ایده ها! گروه پرشه پردازش-اپلیکیشن های کیوسک و توپآیا تحصیلات در کارت موثر بوده؟ خیر... ولی شروع جدی و اولیه ی کارهام از زمان دانشگاه بود. در ابتدا و قبل از کسب درآمد، چطور حمایت مالی میشدی؟ حمایت مالی نداشتم. اولین اپلیکیشن رو که نوشتم برای کد نویسی و طراحی رابط کاربریش وقت زیادی رو گذاشتم و همچنین اپلیکیشن رو هم به صورت رایگان در کافه بازار، انجمن های موبایلستان و سایت های مختلف قرار دادم و بعد ، از طریق این اپلیکیشن تونستم پروژه ها و کارهای زیادی رو از شرکت های معروف و بزرگ بگیرم سپس با این سرمایه دفتر خودم رو راه اندازی کردیم و پروژه های خودمون رو پیش بردیم. گرافیک و رابط کاربری چقدر در موفقیت یک برنامه یا بازی میتونه موثر باشه؟ تاحالا بازی تولید نکردیم ولی احتمالا به زودی تو این زمینه هم قدم بذاریم ولی در خصوص اپلیکیشن ها با توجه به تجربه ای که تو این 3 سال داشتم میتونم بگم که رابط کاربری در شهرت برنامه و محبوب شدن آن خیلی میتونه موثر باشه ولی دلیلی بر پرفروش شدن اپلیکیشن نمیتونه باشه و این قضیه عوامل پیچیده تری رو داره... نقش تبلیغات یا بطور کل مارکتینگ رو در فروش یک بازی یا اپلیکیشن چطور میبینی؟ آیا خودت برای فروش محصولاتت از روش های مارکتینگ استفاده کردی؟  برای پروژه های خودمون تاحالا از تبلیغات استفاده نکردیم ولی به دلیل شهرتی که اپلیکیشن هایی مثل توپ پیدا کردن در سایت ها و خبرگزاری های زیادی به صورت رایگان تبلیغاتشون انجام شد که البته تاثیر خوبی در میزان دانلود آنها داشت. برای برخی پروژه های مشترک تبلیغات تلویزیونی هم داشتیم ولی به اندازه معرفی در سایت های معروف موثر نبود. گروه پرشه پردازش-اپلیکیشن های کیوسک و توپ
همیشه یک ایده ی خوب موجب موفقیت نیست و پیاده سازی خوب مهمتره حتی اگر اون ایده بارها پیاده سازی شده باشه.
اگه ممکنه درمورد محصول بعدی که قرار هست تولید کنی، کمی توضیح بده ؟ فعلا روی محصول جدیدی کار نمیکنیم و سعی داریم تا نسخه ی بعدی اپلیکیشن های موجود رو زودتر آماده کنیم ، از جمله اپلیکیشن کیوسک که به دلایل زیادی ارائه نسخه ی سومش خیلی به تعویق افتاده و ما رو شرمنده ی طرفدارانش کرده. البته فکرهای بزرگی برای چند محصول جدید داریم که در حال الویت بندی برای پیاده سازی آنها هستیم. در جذب نیرو برای تیم چه نکاتی رو مد نظر میگیری؟ علاقه و انگیزه شدید به کار از همه چی مهم تر هستش... و در ادامه همکاری هم سطح دلسوزی افراد به محصولات و اطمینان و اخلاق کاری خیلی مهمه. چه پیشنهادهایی برای افراد تازه کاری که دوست دارن به عنوان یک توسعه دهنده یا برنامه نویس مطرح بشن، داری؟ اول اینکه خیلی رویایی فکر نکنند. برای اینکه از این طریق درآمد خوبی داشته باشن باید تلاش و صبر زیادی داشته باشند و احتمال زیاد شکست های زیادی رو هم در این مسیر بچشند که نباید ناامید بشن... همیشه یک ایده ی خوب موجب موفقیت نیست و پیاده سازی خوب مهمتره حتی اگر اون ایده بارها پیاده سازی شده باشه. گروه پرشه پردازش-اپلیکیشن های کیوسک و توپآینده صنعت اپلیکیشن و بازی های موبایل در ایران رو چطور میبینی؟ به نظر من پیشرفت خوبی داشتیم و افراد و شرکت های زیادی وارد این زمینه شدن و کارهای خوبی رو هم انجام دادند اما این بس نیست... حمایت های دولتی خیلی کم هست در صورتی که اگر حمایت ها و بودجه های دولتی وجود داشت میشد پروژه هایی در سطح جهانی تولید کرد. همچنین مارکت های موجود در ایران سیاست های غلط و اشتباهی رو در پیش گرفتن و در حال نابود کردن این صنعت هستند. معروف ترین این مارکت ها هیچ معیاری برای انتشار اپلیکیشن های فارسی نداره و هر اپلیکیشنی رو با هر کیفیتی منتشر میکنه و بازار کار بسیاری از گسترش دهنده ها رو هم خراب کرده و تنها معیار آنها فروش بالا و کسب درآمد خود مارکت ها هستش. در آخر هر حرفی که داری بگو. و در آخر اینکه روی هیچ چیز و هیچ کس حساب باز نکنید و فقط متکی به خودتون باشید!

اینها را هم بخوانید

نظرات کاربران

  1. avatar
    محمد
    با این جمله آخر گه گفتید روی هیچکس و هیچکس حساب باز نکنید خیلی خیلی موافقم. اینجا حمایت فقط مختص با افراد خاص هستش

    به این نظر پاسخ دهید
  2. avatar
    احمد
    خیلی جالب بود، به نظرم کارهای بزرگی رو انجام دادن، ممنون واسه این مطلب

    به این نظر پاسخ دهید
  3. avatar
    کاربر
    خیلی عالی با آرزوی موفقیت های بیشتر

    به این نظر پاسخ دهید