وبلاگ - نکات و ترفندها

0
214
10 اصل کلیدی در طراحی تجربه کاربری موبایل – بخش اول

10 اصل کلیدی در طراحی تجربه کاربری موبایل – بخش اول

گوشی های موبایل از جوانب بسیاری با کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ ها متفاوت اند، تمامی این دستگاه ها از زبان باینری صفر و یک ها استفاده می کنند، اما نحوه تعامل کاربران، زمان و مکان استفاده از آنها فرق می کند و از این رو طراحی برای موبایل نیازمند طرز فکر، مهارت و قوانین متفاوتی نسبت به دسکتاپ می باشد. البته این تفاوت ها به معنای کنار گذاشتن تمامی آموخته های 30 ساله درباره طراحی تجربه کاربری نمی باشد، اما باید این نکته را در نظر داشت که آنچه بر روی دسکتاپ جواب می دهد ممکن است در موبایل عملکرد موردنظر را نتیجه ندهد. با در ذهن داشتن این موضوع به 10 اصل طراحی که جهت خلق یک تجربه کاربری بسیار خوب در موبایل حیاتی اند، پرداخته می شود. شایان ذکر است که این اصول تنها به این 10 مورد محدود نمی شوند، اما این موارد گزینه های خوبی برای شروع کار می باشند.

blog_20013_1

1. بر روی اهداف کلیدی متمرکز شوید

می توان Palm PDAها را به عنوان نسل قبلی اسمارت فون های امروزی قلمداد کرد، Palm از پیشروان این عرصه بوده و اطلاعاتی هم درباره طراحی برای گوشی های موبایل داشته است. آنها در نگارش کتاب طراحی تجربه کاربری برای موبایل کمک کردند و در کتاب Zen of Palm ebook اطلاعات مفیدی را درباره طراحی برای اپلیکیشن های Palm PDA خواهید یافت. شاید 10 سال از عمر آن گذشته باشد، اما راهنمایی های خوبی در آن گنجانده شده که هنوز هم کاربرد داشته و چندان بی ربط هم نمی باشند.

یکی از موارد مورد توجه در طراحی برای گوشی های موبایل به تمرکز بر روی اهداف کلیدی کاربر ارتباط پیدا می کند. وب سایت یا اپلیکیشن موبایل باید سریع، چابک، متمرکز و قابل درک و به دور از زواید غیرضروری باشد، گوشی های موبایل بسیار کوچک و پیچیده هستند، مدت زمان استفاده از آنها اغلب کوتاه بوده و محیط آنها مانع از انجام عملیات بیشتری می شود.

blog_20013_2

درباره کارهایی که کاربران شما مایل به انجام آنها هستند بیندیشید و بر روی اهداف کلیدی آنها متمرکز شوید، برای مثال کاربران ممکن است نیازمند یافتن یک هتل محلی، اطلاع از زمان قطار بعدی و یا آگاهی از وضعیت آب و هوا باشند. بر روی اهداف کلیدی کاربر که شناسایی کرده اید متمرکز شده و از طراحی و ساخت امکاناتی که به احتمال کمی بر روی موبایل استفاده خواهند شد خودداری کنید.

blog_20013_3

2. اطلاعات و جزئیات نسخه دسکتاپ را وارد طراحی موبایل خود نکنید

شاید این جمله برای شما هم آشنا باشد “ما به یک اپلیکیشن یا وب سایت موبایل نیاز داریم، با استفاده از طراحی کنونی و تغییر آن نسخه موبایل را بسازید، اما این کار چقدر دشوار است؟

کار لازم اعمال تغییرات سی اس اس و یک منوی همبرگری است، اما نتیجه یک طراحی شکست خورده در گوشی موبایل می باشد، چرا که این طرح با ذهنیت استفاده در گوشی موبایل طراحی نشده است. نمی توان یک طراحی دسکتاپ را بر روی موبایل پیاده سازی کرد و انتظار داشت که مطابق انتظار کار کند، زیرا تفاوت بین این دو بسیار زیاد است و متدهای ورودی متفاوت اند، یکی از ماوس استفاده می کند و متد ورودی دیگری صفحه لمسی است، اندازه صفحات نمایش در این دو دستگاه کاملا فرق دارند، مدت زمان استفاده از آنها متفاوت است و حتی زمینه های استفاده از آنها نیز فرق می کند و این فهرست همچنان ادامه دارد.

blog_20013_4

به جای سعی در بکار بردن طراحی دسکتاپ برای موبایل، باید به این موضوع بیندیشید که اگر از اول می خواستید طراحی را برای موبایل انجام دهید چه کار می کردید، بر روی کدامیک از اهداف کلیدی کاربران باید متمرکز شوید؟ کدامیک از امکانات را می توانید حذف کنید؟ تجربه یک کاربر دسکتاپ با کاربر موبایل چه تفاوت هایی دارد؟ چه تغییری را باید در رابط کاربری اعمال کرد تا از حرکات لمسی پشتیبانی کند و بر روی صفحه نمایش کوچک قابل استفاده باشد؟ در برخی از شرایط می توانید به سادگی با اعمال تغییراتی در طراحی دسکتاپ، آن را بر روی موبایل مورد استفاده قرار دهید، این کار برای عملیات بسیار ساده مانند خواندن یک مطلب امکان پذیر است، اما برای وظایف پیچیده تر به هیچ عنوان نمی توان از این روش استفاده کرد، به جای استفاده از طراحی دسکتاپ در موبایل باید به تفکر مجدد درباره طراحی دسکتاپ خود بپردازید، البته لزومی برای شروع کار از مرحله مقدماتی نیست، اما یقینا لازم است تا تفاوت های کلیدی بین دسکتاپ و موبایل را مد نظر قرار داده و به تفکر درباره نحوه طراحی آنها بپردازید.

3. درهم ریختگی ها را از میان بردارید

درهم ریختگی و بی نظمی یکی از دشمنان طراحی خوب محسوب می شود، این موضوع بر روی اپلیکیشن دسکتاپ و یا وب سایت آزاردهنده است، اما برای موبایل صد چندان مشکل ساز می شود. متون و عناصر اضافه رابط کاربری را به هم می ریزند در حالی که امکانات غیرضروری به تجربه کاربری لطمه وارد می کنند، از این رو لازم است تا از شر هر چیزی که در موبایل غیرضروری است خلاص شوید و هر جا که امکان دارد کل رابط کاربری که مشکل ایجاد کرده را حذف کنید، در حقیقت زمانی تجربه موبایل خوشایند است و به خوبی پیاده سازی شده که کمترین تعامل با رابط موردنیاز باشد.

4. وظایف را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید

تقسیم وظایف به بخش های کوچک یکی از بهترین اصول طراحی تجربه کاربری می باشد و این اصل برای طراحی موبایل اهمیت بیشتری نیز پیدا می کند، زیرا نمی خواهید کاربر را سردرگم کرده و بر پیچیدگی کار بیفزایید. تکرار گام های وب سایت یا اپلیکیشن دسکتاپ در موبایل به پیچیدگی بسیار زیادی بر روی موبایل می انجامد و به جای این کار باید هر گام را به صورت بسیار متمرکز شده و ساده پیاده سازی نمایید. به طور ایده آل هر گام باید بر روی یک چیز متمرکز شده باشد، شاید این کار تعداد مراحل انجام کار را زیاد کند اما به تجربه موبایل بهتری می انجامد.

5. اندازه بخش های مختلف را نسبت به نسخه دسکتاپ بزرگ تر کنید

معمولا افراد وسوسه می شوند تا اندازه همه چیز را در موبایل کم کنند و موارد بیشتری را در یک قسمت جای دهند، اما باید از این کار تا حد ممکن خودداری کنید. در طراحی برای موبایل لازم است تا همه چیز را بزرگ تر از آنچه در دسکتاپ است طراحی نمایید، متون بزرگ تر، دکمه های بزرگ تر، فاصله بیشتر بین خطوط، کنترل های بزرگ تر، دلیل این امر این است که افراد با انگشتان بزرگ و قدرت بینایی ضعیف نیز باید قادر به استفاده از طراحی شما باشند. کاربران گوشی های خود را در محیط های بیرون مورد استفاده قرار می دهند و به سبب نور صفحه ممکن است خواندن کمی برای آنها دشوار شود و یا احتمال دارد که در حین حرکت گوشی را استفاده کنند، در این صورت متون ریز برای آنها مشکل ساز می شود. آنها از انگشت شست بیشتر از انگشتان دیگر برای زدن دکمه ها و کنترل گوشی استفاده می کنند و باید این موضوع را نیز در طراحی مد نظر قرار داد.

تمامی صفاحت نمایش کیفیت و وضوح یکسانی ندارند، از این رو با طراحی بزرگ تر عناصر می توانید از این بابت که کاربران از تجربه کاربری مشابهی بهره خواهند برد اطمینان حاصل نمایید. اندازه دکمه ها و عناصر صفحه باید حداقل 1 سانتیمتر یا 44 * 44 پیکسل باشد، چنانچه پیاده سازی این اندازه امکان پذیر نیست می توانید ارتفاع را کمتر کنید، اما این اندازه نباید کمتر از 44 * 30 باشد. از بابت وجود فضای خالی مناسب بین عناصر اطمینان حاصل کنید، اندازه متن ها را بزرگ کرده و همچنین فاصله بین خطوط را بیشتر کنید. اندازه 16 پیکسل برای متون و ارتفاع خط 200% گزینه خوبی به نظر می رسد. Vary.com دارای یک ابزار کوچک بسیار کاربردی برای چک کردن اندازه فونت بر روی وب سایت موبایل می باشد که می توانید برای این منظور مورد استفاده قرار دهید.

در مطلب بعدی شما را با سایر اصول طراحی تجربه کاربری موبایل آشنا خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

 

منبع:

http://www.uxforthemasses.com

این نوشته را به گوگل توصیه کنید :

بسته های آموزشی جذاب!بیشتر