بازاریابی اپلیکیشن

5 اشتباه رایج در زمینه بازاریابی اپلیکیشن موبایل که باید از آنها جلوگیری کرد

دنیای امروزی تحت سلطه دستگاه های دیجیتال و علی الخصوص اسمارت فون ها قرار گرفته و حضور فعال گوشی های موبایل بر تمامی توسعه دهندگان و بازاریابان اپلیکیشن موبایل پرواضح است. بیش از 1500 اپلیکیشن به طور روزانه به اپ استور اپ و گوگل پلی راه می گشایند و همین شرایط نیز حصول موفقیت در دنیایی که توسط اپلیکیشن ها تسخیر شده را به یک چالش بزرگ تبدیل کرده است. داشتن یک اپلیکیشن خوب تنها شروع کار بوده و چالش اصلی به بازاریابی اپلیکیشن در این عرصه رقابتی مربوط می شود.

یک استراتژی بازاریابی هوشمندانه شما را در جایگاه بالایی در عرصه رقابتی قرار می دهد و از بابت بازگشت کاربران به اپلیکیشن اطمینان حاصل می کند. با این وجود در اغلب شرایط هنگام تبلیغ اپلیکیشن، اشتباهاتی نیز از جانب بازاریابان سر می زند که منجر به نتایج ناامیدکننده و اتلاف غیرضروری بودجه می گردد.بازاریابی اپلیکیشن

اشتباه 1: ساخت اپلیکیشن بدون استراتژی

دلیلی برای محبوبیت اپلیکیشن اسنپ چت و یا بازی انگری بردز وجود دارد. اگر اپلیکیشن موبایل را به پادشاهی تشبیه کنیم، پادشاه بدون نیروهای خود قدرتی ندارد، از این رو باید به استراتژی بازاریابی به عنوان سربازان خود بنگرید که در نبردها پیروز می شوند و قلمرو شما را وسعت می بخشند، ساخت یک محصول خوب و عالی تنها نیمی از این پیکار است.

یک استراتژی بازاریابی موثر برای بازاریابی اپلیکیشن و متمایز گرداندن آن از اپلیکیشن های مشابه که به اپ استور راه می گشایند و برای کاربران مناسب قابل کشف هستند، حیاتی است. همواره لازم است از پایداری طولانی مدت اپلیکیشن اطمینان حاصل کنید. باید زمان دقیقی را که می خواهید به بازاریابی اپلیکیشن خود در مرحله پیش و پس از انتشار بپردازید، مشخص کنید. به طور ایده آل، استراتژی بازاریابی اپلیکیشن باید دقیقا پس از توسعه اپلیکیشن و زمانی که آماده انتشار است، آغاز شود، البته نه یک هفته قبل از انتشار، بلکه باید پیش از آن اقداماتی را در این زمینه به انجام برسانید.

اشتباه 2: عدم تحقیق

یک اپلیکیشن فوق العاده و دانلودهای اولیه بسیار خوب و امیدوارکننده است، اما آیا اپلیکیشن شما قادر به موفقیت در آینده و طولانی مدت نیز می شود؟ تحقیقات و داده های جمع آوری شده، دوستان یک بازاریاب در این راه پر فراز و نشیب می باشند. تحقیق نه تنها عامل بسیار مهمی در مرحله توسعه اپلیکیشن است، بلکه برای فرآیند بازاریابی نیز ضروری و حیاتی است. مد نظر قرار دادن اپلیکیشن های مشابه در مارکت و رفتار و دیدگاه کاربران نسبت به این اپلیکیشن ها، یافتن مشتریان بالقوه و فرصت بازار عوامل حیاتی هستند که موفقیت اپلیکیشن شما به آنها متکی است. سرمایه گذاری بر روی تحقیقات به شما کمک می کند تا مخاطبین هدف خود را ارزیابی کرده و جایگاه خود را در این عرصه رقابتی بسنجید.

اشتباه 3: عدم تمرکز بر روی LTV

LTV یا همان ارزش طول عمر مشتری یکی از معیارهای مهم موفقیت محسوب می شود که در حقیقت کارآیی و سودآوری را می سنجد. LTV درآمدی را که یک مشتری در مدت زمان استفاده از اپلیکیشن عاید شما می کند، مورد سنجش قرار می دهد. دانستن LTV کاربران در تشخیص بخش ها و مقداری که باید برای بدست آوردن کاربر سرمایه گذاری کرد، حیاتی است. عدم آگاهی از LTV تاثیر مستقیم و منفی بر روی سودآوری و حفظ تعامل کاربران خواهد داشت.

اشتباه 4: عدم تمرکز بر روی بهینه سازی اپ استور

داشتن یک محصول بسیار خوب، در حالی که کاربران نتوانند آن را در اپ استور پیدا کنند، هیچ سودی برای شما نخواهد داشت. هدف سئو بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو است و برای اینکه اپلیکیشن شما در اپ استور توسط کاربران کشف شود، نیاز است تا از کلیدواژه هایی برای آن استفاده کنید. استفاده از کلیدواژه های درست در عنوان و همچنین توضیحات اپلیکیشن، میزان کشف آن را بهبود می بخشد.

ASO یک فرآیند یک شبه و کوتاه مدت نیست، لازم است به طور مستمر به تست، ارزیابی و بهبود آن بپردازید تا نتایج موردنظر خود را دریافت نمایید. در استراتژی های ASO می توان از تکنیک های ساده ای بهره جست که نتایج ارزشمندی را به دنبال خواهند داشت. آیکون و نام اپلیکیشن در کشف آن از تاثیرگذاری بالایی برخوردارند و باید منحصر به فرد و جذاب باشند، از سوی دیگر کلیدواژه های قدرتمند که ارتباط زیادی به اپلیکیشن دارند و در عین حال از حجم جستجوی بالا و رقابت کم برخوردارند، نیز بسیار مهم تلقی می شوند.

اشتباه 5: عدم شخصی سازی اپلیکیشن برای اپ استور خاص

اپ استورهای اپل و گوگل پلی دارای ویژگی های منحصر به فرد خود هستند و هرآنچه در یکی از پلتفرم ها نتیجه بخش باشد، ممکن است در دیگری شما را به نتیجه موردنظر نرساند. بسیاری از اپلیکیشن ها تنها با یک پلتفرم سازگاری دارند و بدون شخصی سازی، در سایرین نیز مورد استفاده قرار می گیرند. این شرایط به تعامل بسیار کم و در نهایت پاک کردن اپلیکیشن از سوی کاربر می انجامد، از این رو لازم است زمانی را صرف فهمیدن آنچه در یک پلتفرم نتیجه بخش خواهد بود کرده و مطابق آن اپلیکیشن را برای هریک از پلتفرم ها شخصی سازی کنید. این کار با پیروی از قوانین ASO، خلاقیت، عناصر بصری و حتی توضیحات متادیتا صورت می پذیرد.

جمع بندی: بازاریابی اپلیکیشن برای حصول موفقیت

در فرآیند ساخت اپلیکیشن، بازاریابی را در اولیت بالایی قرار دهید، چرا که فعالیت های بازاریابی اپلیکیشن در تضمین موفقیت آن بسیار تاثیرگذار است. زمانی را صرف قدرت بخشیدن به فعالیت های بازاریابی خود کنید، بر روی تحقیقات مناسب سرمایه گذاری نمایید، از معیارهای مناسب بهره بگیرید و به نظرات مشتریان خود گوش دهید تا از بابت ارتباط اپلیکیشن با میلیون ها کاربر اطمینان حاصل کنید.

 

http://economictimes.indiatimes.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید