6 گام در جهت افزایش تعامل کاربران با اپلیکیشن

6 گام در جهت افزایش تعامل کاربران با اپلیکیشن

افزایش میزان تعامل کاربران با اپلیکیشن ها به یکی از چالش های بزرگ برای تمامی توسعه دهندگان بدل شده، اما مرزی بین نمایش بیش از حد تبلیغات و پیام ها به کاربران و ارائه آنچه بدان نیازمندند وجود دارد و رعایت این محدوده موجب ایجاد تمایز می گردد.

ازدیاد گوشی های موبایل در طول سال های اخیر اسمارت فون ها را در جایگاه مرکزی دنیای تکنولوژی قرار داده است، برای بسیاری از مردم اسمارت فون ها، دستگاه های همراهی هستند که برای حل مسائل گوناگون از قبیل چک کردن وضعیت آب و هوا، اطلاع از ساعات کاری مغازه ها، مقایسه قیمت ها و حتی مطالعه نقد و بررسی های انجام شده درباره محصولات خاص به آنها مراجعه می کنند.

اهمیت اسمارت فون ها موجب تغییر در کاربرد نیز شده است، به طوری که نحوه استفاده از اسمارت فون ها و اپلیکیشن های موبایل با کامپیوترهای دسکتاپ بسیار متفاوت اند. مطالعات نشان می دهند که کاربران زمان زیادی را صرف کار با اپلیکیشن های موبایل می کنند که در مقایسه با دسکتاپ و موبایل وب بیشتر است. این دگرگونی و جابجایی به معنای تغییرات چشم گیری در چگونگی دریافت و مصرف محتوا از سوی مشتریان می باشد و علاوه بر این نحوه تعامل آنها با شرکت ها و فروشندگان را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.

اعمال و در نظر گرفتن تغییر ایجاد شده در رفتار کاربران جهت ساخت یک اپلیکیشن موبایل خوب و باکیفیت بسیار حیاتی است. راز پنهان به ساخت اپلیکیشن به شکل هوشمندتر و تضمین اینکه کاربر بدون زحمت زیادی قادر به دسترسی به بهترین تجربه کاربری هستند، ارتباط پیدا می کند، علاوه بر این لازم است استفاده مستمر از آن را نیز در دسترس قرار داد. در ادامه شما را با 6 مورد از مهم ترین جوانب دخیل در تضمین تعامل کاربران آشنا می سازیم.

1. ارتباط

امروزه کاربران به طور ماهانه حدود 20 اپلیکیشن موبایل را مورد استفاده قرار می دهند و این رقم در طول دو سال اخیر نسبتا ثابت باقی مانده که دلالت بر این موضوع می کند که سقفی برای تعداد اپلیکیشن هایی که کاربر را درگیر کرده و تعاملی با آنها بوجود آورده وجود دارد.

مهم ترین عامل کیفی در بین این اپلیکیشن ها که بیشتر از همه مورد استفاده قرار می گیرند، چه بوده است؟ مهم ترین ویژگی در این اپلیکیشن ها قدرت تسهیل زندگی برای کاربران است، به عنوان نمونه ای از این امکانات می توان به امکان مقایسه قیمت در فروشگاه های مختلف و یا کمک در جهت یافتن مسیر یک فروشگاه جدید در مراکز خرید بزرگ اشاره کرد.

2. احترام به نیازمندی های کاربر

60 درصد از کاربران اپلیکیشن های موبایلی که در ComScore مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، نسبت به دریافت تبلیغات خرده فروشان بر روی گوشی های موبایل خود علاقه مند بودند، با این اوصاف لازم است تا برای نیازمندی ها و خواسته های مشتریان احترام قائل شوید. در صورتی که تبلیغات نمایش داده شده نامربوط باشد به عنوان اسپم تلقی شده و به جای کمک به برند به آن لطمه وارد می کند.

در صورت استفاده از داده های مرتبط با موقعیت قرارگیری و ترجیحات مشتری که گیرنده چنین اطلاعاتی است، مشکل مرتبط با اسپم رفع می شود و در آخر کاربر با مشاهده %20 تخفیف انگیزه ای برای خرید پیدا می کند.

3. کشف اپلیکیشن

ساخت و توسعه اپلیکیشن به خودی خود چالش بزرگی است، اما اطلاع رسانی به کاربران بابت وجود چنینی اپلیکیشنی چالش بزرگ تری است که پیش روی توسعه دهندگان قرار دارد و لازم است روشی را پیدا کرد تا از طریق آن کاربران را مایل به امتحان اپلیکیشن نمود. استراتژی های کلیدی متعددی برای هدایت کاربران به سوی اپلیکیشن موردنظر وجود دارد و از آن جمله می توان به استفاده از کانال های سنتی برای افزایش آگاهی از وجود اپلیکیشن، تبلیغات درون فروشگاهی و پیشنهاداتی که جهت دانلود اپلیکیشن به مشتریان جایزه می دهند و یا امکاناتی که اپلیکیشن را مرتبط با نیازمندی های کاربر می کنند، اشاره کرد.

4. آشناسازی و آماده سازی

پس از کشف و دانلود اپلیکیشن لازم است کاربر به راحتی و سادگی قادر به کار و تعامل با آن باشد. نخستین تجربه کاربری یکی از مهم ترین جوانب یک اپلیکیشن می باشد، درحالی که یک تبلیغ اختصاصی موبایل به احتمال زیاد کاربران را به سوی اپلیکیشن شما هدایت می کند، یک تجربه مثبت که کاربر را با اپلیکیشن آشنا کند، کلید حفظ آن می باشد.

گاهی اوقات لازم نیست کاربر زمانی که اپلیکیشن را برای اولین بار باز می کند، تمامی امکانات آن را به طور کامل درک کند، لذا باید تنها اقدام به معرفی مرتبط ترین امکانات بپردازید و اجازه دهید که کاربر خود به کشف سایر امکانات پرداخته و یا آنها را در مرحله آخر معرفی کنید. چنانچه موقعیت قرارگیری کاربر نیاز باشد، باید با جزئیات دلیل آن و نحوه استفاده را به کاربر شرح داده و مزیتی را که این کار برای او به همراه دارد برای او شفاف سازی کنید.

5. حفظ تعامل

پس از اینکه کاربر کار خود را با اپلیکیشن آغاز کرد، باید ارتباط و تعامل خود را با او حفظ کنید. با یافتن تاکتیک ترجیح داده شده از سوی کاربر و یا آنکه برای برند شما مناسب ترین گزینه است، اپلیکیشن قادر به حفظ تمرکز کاربر شده و به نرخ پذیرش بهتری منجر می شود.

6. تعامل مجدد با کاربران

با دنبال کردن تمامی گام های مذکور ممکن است کاربران علاقه خود را از دست بدهند، لذا باید به طور مستمر اقدام به برقراری تعامل مجدد با کاربران کنید، این تعاملات از طریق ارائه تخفیفات خرید و یا پیشنهاداتی که محرک انگیزه اند انجام می پذیرد که کاربران را به اپلیکیشن و برند شما باز می گردانند.

اپلیکیشن ها بیش از گذشته موجب ایجاد ترافیک و تعامل می شوند و گوشی های موبایل در نقش نخستین راه حل برای رفع مشکلات روزمره قرار گرفته اند و از سوی دیگر اپلیکیشن های موبایل نیز به منظور ارضای نیازمندی های کاربران طراحی و ساخته شده اند.

برقراری تعامل با کاربران به معنای اعمال نفوذ داده هایی مانند موقعیت قرارگیری است و این امر به اپلیکیشن های هوشمندتر می انجامد که موجب ارائه یک تجربه کاربری بسیار خوب شده و سفر کاربران را از آغاز تا پایان یکپارچه می سازد.

 

https://appdevelopermagazine.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید