کدام پلتفرم برای بازی موبایل شما مناسب تر است؟ - بخش اول

کدام پلتفرم برای بازی موبایل شما مناسب تر است؟ - بخش اول

در این مقاله به شرح چندین انجین بازی سازی و فریم ورک و مزایایی که هریک از آنها ارائه می دهند پرداخته می شود، با آشنایی با این پلتفرم ها گزینه هایی بیشتری برای ساخت بازی آینده در دسترس شما قرار خواهد گرفت. شایان ذکر است که در این مقاله تنها بر روی جوانب دوبعدی این پلتفرم ها متمرکز خواهیم شد، با ما همراه باشید.

1. Cocos2D

Cocos2d یک فریم ورک رایگان و اپن سورس است که با سوئیفت و آبجکتیو سی سازگاری دارد. این فریم ورک از آی او اس و او اس ایکس پشتیبانی می کند و با استفاده از پلاگین اندرویدی SpriteBuilder از اندروید نیز پشتیبانی کرده و کد شما را به زبان آبجکتیو سی ارائه می دهد و پشتیبانی از سوئیفت برای اندروید نیز در حال ساخت می باشد.

پروژه های Coco2d با استفاده از SpriteBuilder ساخته می شوند که یک محیط طراحی گرافیکی است که می توانید از آن برای ساخت سریع نمونه های اولیه و ساخت بازی استفاده کنید. لزومی برای استفاده از SpriteBuilder برای ساخت بازی وجود ندارد، اما ساخت پروژه باید از طریق آن صورت پذیرد.

blog_19563_1

مدیریت صحنه با کمک کلاسی به نام CCDirector انجام می شود، این کلاس قادر به استفاده از Transition های متعددی با استفاده از کلاس CCTransition می باشد و ارائه دهنده انیمیشن هایی با کمک کلاس CCAnimation و اکشن هایی مانند جابجایی، تغییر اندازه و چرخاندن با استفاده از کلاس CCAction می باشد. این فریم ورک از سیستم های پارتیکل با کمک کلاس CCParticleSystem پشتیبانی می کند و از طریق کلاس CCTileMap شما را قادر به استفاده از نقشه های کاشی مانند می سازد.

Cocos2d از OpenGL به عنوان انجین رندرینگ استفاده می نماید و Chipmunk را به عنوان انجین فیزیک مورد استفاده قرار می دهد. چنانچه به آبجکتیو سی یا سوئیفت علاقه مندید و یا تمایل به ساخت بازی برای پلتفرم های گوناگون مانند اندروید و آی او اس را دارید، استفاده از Cocos2d گزینه خوبی به نظر می رسد.

2. Cocos2d-x

Cocos2d-x پورت سی پلاس پلاس Cocos2d است که قابل کامپایل به سایر پلتفرم ها می باشد. Cocos2d-x قادر به کامپایل به آی او اس، اندروید، ویندوز فون، او اس ایکس، ویندوز و لینوکس بوده و دارای SpriteBuilder نمی باشد. اما دارای پروژه های جالبی مانند Cocos Creator است که ارائه دهنده فریم ورک، ویرایش صحنه، دیباگینگ، پیش نمایش بازی و انتشار برای پلتفرم های مختلف می باشد.

blog_19563_2

3. Unity

یونیتی یک انجین بازی سازی موبایل است که از سی شارپ و UnityScript پشتیبانی می نماید، یونیتی اسکریپت زبانی است که مخصوص یونیتی طراحی شده و مدل سازی آن مشابه جاوا اسکریپت انجام شده است. یونیتی کراس پلتفرم است و قابل استفاده در پلتفرم های گوناگون می باشد، برای نمونه می توان به پلی استیشن و ایکس باکس اشاره کرد. نسخه رایگان این انجین بازی سازی در دسترس بازی سازان قرار گرفته و نسخه حرفه ای آن ارائه دهنده قابلیت های بیشتر و پیشرفته تری است، برای دریافت اطلاعات جزئی تر می توانید به وب سایت یونیتی مراجعه کنید.

blog_19563_3

یک ویرایشگر اسپرایت پیش ساخته نیز در این انجین تعبیه شده که با استفاده از آن قادر به برش تصاویر به صورت بصری هستید، animator window هم به شما امکان نمایش و مرتب سازی انیمیشن ها و افزودن انیمیشن های کلیدی فریم به اسپرایت ها را می دهد. با استفاده از ویرایشگر یونیتی می توانید به صورت بصری به طراحی سیستم پارتیکل نیز بپردازید.

یونیتی از فیزیک انجین اختصاصی خود استفاده می کند و دارای دوربین یکپارچه است که ناوبری در دنیای بازی را تسهیل می بخشد. شما به راحتی می توانید به صورت بصری صحنه ها را به نمایش بگذارید و یونیتی دارای یک سیستم رابط کاربری با کامپوننت هایی مانند دکمه ها، اسلایدرها و منوها می باشد. در ویرایشگر یونیتی از اسپرایت پکینگ نیز پشتیبانی می شود.

یونیتی در بین انجین های بازی سازی گزینه بسیار قدرتمندی قلمداد می شود، چنانچه به یک راه حل کراس پلتفرم نیاز دارید که در گوشی های مختلف به اجرا در آید و برنامه نویسی به زبان سی شارپ یا یونیتی اسکریپت را ترجیح می دهید، یونیتی گزینه خوب و معقولی به نظر می رسد. یک ویژگی خوب دیگر درباره یونیتی به Asset Store آن ارتباط پیدا می کند که در آن قادر به یافت و خرید ابزارهایی که در بازی مورد استفاده قرار می دهید، می باشید.

4. SpriteKit

SpriteKit فریم ورک توسعه دو بعدی اختصاصی اپل است که تنها در آی او اس و او اس ایکس در دسترس می باشد. SpriteKit از سوئیفت و آبجکتیو سی و ترکیبی از این دو پشتیبانی می کند. مدیریت صحنه از طریق کلاس SKView صورت می پذیرد و طیف گسترده ای از ترنزیشن ها توسط کلاس SKTransition در اختیار شما قرار گرفته اند. اکشن ها یکی از بخش های مهم SpriteKit هستند و کلاس SKAction به پیاده سازی اکشن هایی مانند جابحایی، چرخش و تغییر اندازه آبجکت های بازی می پردازد. از اکشن ها می توان برای اجرای اصوات و کدهای کاستوم نیز استفاده کرد.

blog_19563_4

SpriteKit دارای یک ویرایشگر صحنه است که در آن قادر به طراحی لول های بازی به صورت بصری می باشید. با استفاده از ویرایشگر پارتیکل نیز می توانید سیستم های پارتیکل را به صورت بصری طراحی نمایید، علاوه بر این چندین سیستم پارتیکل پیش طراحی شده مانند آتش و باران نیز در دسترس شما قرار دارند.

SpriteKit از Box2D برای فیزیک انجین خود استفاده می کند و ارائه دهنده یک بسته بندی Box2D است که استفاده از آن را تسهیل می بخشد. SpriteKit دارای یک دوربین یکپارچه است که از طریق کلاس SKCameraNode ناوبری در دنیای بازی را آسان می کند.

5. Titanium

Titanium فریم ورکی است که از جاوا اسکریپت به عنوان زبان برنامه نویسی خود استفاده می کند. استفاده از آن برای ساخت اپلیکیشن ها مرسوم تر است، اما می توان آن را به عنوان یک پلتفرم توسعه بازی زنده مورد استفاده قرار داد، استفاده از آن در مراحل توسعه رایگان است، اما در زمان انتشار بازی به یک لایسنس نیاز خواهید داشت.

blog_19563_5

Titanium از کنترل های نیتیو متعددی از آی او اس و اندروید پشتیبانی می کند، بدین ترتیب متحرک سازی ویوها و تصاویر به سادگی صورت می پذیرد. یکی از ویژگی های خوب Titanium مارکت آن برای دانلود ماژول های کاستوم می باشد، برای نمونه یک ماژول Box2D وجود دارد که می توانید در اپلیکیشن استفاده کنید. Titanium برای بازی هایی که دارای بخش های حرکتی زیاد و انفجارهای پارتیکل هستند گزینه خوبی به نظر نمی رسد، اما استفاده از آن برای بازی های کارتی ساده، بازی های تریویا و بازی هایی که دارای تعداد حرکت های محدود برای آبجکت ها هستند، مناسب و معقول است.

در مطالب آینده شما را با سایر پلتفرم های بازی سازی آشنا می کنیم، با ما همراه باشید.

 

http://code.tutsplus.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید