نحوه استفاده از منابع در اپلیکیشن اندروید - بخش اول

نحوه استفاده از منابع در اپلیکیشن اندروید - بخش اول

تمامی اپلیکیشن های اندروید به برخی از منابع لوکال و مقادیری مانند رشته ها، عکس ها و رنگ ها نیاز دارند. در این مطلب آموزشی قصد داریم شما را با منابع اندروید و نحوه استفاده از آنها در اپلیکیشن جهت نمایش محتوا به کاربران، مدیریت اندازه های مختلف گوشی ها و صفحات نمایش و پشتیبانی از زبان های مختلف آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

1. افزودن منابع به پروژه ها

پس از ساخت پروژه در اندروید استودیو دو دایرکتوری اصلی در پروژه به وجود می آید که برای فایل های منبع پروژه تعبیه شده است، این دایرکتوری ها java و res نام دارند. دایرکتوری res که مخفف resources به معنای منابع می باشد، فایل های منبع پروژه شما را در خود جای خواهد داد. در اندروید یک منبع فایلی است که نمایش دهنده چیزی قابل رسم در صفحه مانند یک فایل لی اوت برای کلاس ها و یا مقداری مانند یک رشته یا مقدار hex رنگ که در اپلیکیشن به آن دسترسی شده باشد، در این بخش با انواع گوناگون منابع آشنا می شوید.

انواع منابع

جهت استفاده از منابع در پروژه اندروید باید تا آنها را در فولدر res به زیر دایرکتوری هایی تقسیم کنید، ساختار دایرکتوری منابع در یک پروژه استاندارد اندروید چیزی مشابه زیر خواهد بود:

blog_22700_1

اندروید از تعداد نام های محدودی برای سیستم منابع اندروید پشتیبانی می کند و چنانچه مایل به توسعه اپلیکشن های اندروید هستید، درک آنها برای شما ضروری است، لذا با جزئیات بیشتری به آنها می پردازیم.

Animator: دایرکتوری منبع animator شامل فایل های XML است که به تعریف انیمیشن ها برای آبجکت های View در اپلیکیشن می پردازند. به جای تعریف مکرر انیمیشن ها در کد جاوا می توانید یک فایل XML انیماتور را در هر جایی که نیاز به استفاده از یک انیمیشن خاص دارید وارد نمایید. چنانچه در آینده مایل به تغییر آن انیمیشن باشید، تنها لازم است آن را در یک فایل از اپلیکیشن تغییر دهید، بدین ترتیب نیازی به تغییر آن در همه فایل های پروژه نمی باشد.

Color: شما می توانید مقادیر hex رنگ ها را در دایرکتوری values ذخیره کنید، اما دایرکتوری color نیز برای ذخیره فایل های XML استفاده می شود که اطلاعات ثابتی را به رنگ های خاص مربوط می کند. در صورتی که مایل به تغییر رنگ متن یا پس زمینه یک ویو جهت نمایش واکنش پس از لمس توسط کاربر باشید، این روش بسیار کارآمد خواهد بود.

Drawable: چنانچه اپلیکیشن شما به تصاویر لوکال مانند JPG و PNG نیاز داشته باشد، لازم است تا این قبیل فایل ها را در فولدر drawable قرار دهید. فایل های XML که ترسیمات شکل و وکتور را تعریف می کنند یا عکس هایی که با کد رسم می شوند در این فولدر قرار می گیرند.

Minmap: مشابه drawable، دایرکتوری minmap نیز برای آیتم های بیت مپ مورد استفاده قرار می گیرد، با این تفاوت که این دایرکتوری برای آیکون لانچر اپلیکیشن به کار برده می شود. ذکر این نکته ضروری است که اندروید از تصاویر با یک سایز بزرگ تر از آنچه گوشی برای آیکون های لانچر بکار می برد استفاده می کند.

Layout: دایرکتوری layout دربرگیرنده فایل های XML است که رابط کاربری اپلیکیشن را تعریف می کنند.

Menu: فایل های XML منو برای تعریف نوار اکشن و منوهای ناوبری و زیرمنوها مورد استفاده قرار می گیرند، این منابع در دایرکتوری menu قرار می گیرند.

Raw: دایرکتوری raw برای ذخیره سازی فایل های خام دلخواه برای اپلیکیشن شما مورد استفاده قرار می گیرند، برای نمونه می توان به فایل های صوتی، ویدیویی و متنی اشاره کرد. بدین ترتیب به آسانی قادر به دسترسی به این فایل ها هستید، چنانچه نیاز به دسترسی به نام اصلی فایل یا سلسله مراتب دایرکتوری داشته باشید، لازم است فایل های خام را در دایرکتوری asset اندروید قرار دهید.

Xml: این دایرکتوری جایی است که فایل های XML دلخواه که برای وظایف گوناگون مانند تعریف تنظیمات جستجو یا قابلیت های خارجی مانند استفاده از Android Auto توسط اندورید استفاده شده اند، جای می گیرند.

مقادیر

فهرست دایرکتوری های در دسترس کمی طولانی است، اما یک دایرکتوری وجود دارد که اغلب توسط توسعه دهندگان اندروید مورد استفاده قرار می گیرد و values نام دارد. دایرکتوری values می تواند شامل فایل های XML زیادی باشد که دربرگیرنده مقادیری هستند که در اپلیکیشن بکار برده شده است، شامل:

Arrays: آبجکت های ساده آرایه ای که در اپلیکیشن شما خوانده می شوند.

Colors: مقادیر رنگی hex که می توان آنها را در جاهای مختلفی از اپلیکیشن مورد استفاده قرار داد.

Dimens: ابعاد می توانند هر چیزی در اندروید که به اندازه ارتباط داشته باشد را تعریف کنند، برای نمونه می توان به متن ها و اندازه فاصله گذاری ها اشاره کرد.

Integers: چنانچه مقادیر صحیح خاصی وجود دارند که می خواهید در اپلیکیشن خود مورد استفاده قرار دهید، می توانید آنها را در فایل منبع integers ذخیره کنید، در این صورت پیدا کردن و تغییر دادن آنها در فرآیند توسعه آسان تر خواهد شد.

Strings: رشته ها یک لازمه در هر اپلیکیشن اندروید هستند، به جای آنکه آنها را در کدهای خود قرار دهید، تمامی رشته ها را در فایل strings.xml بگذارید تا کد شما نظم بیشتری داشته باشد.

Plurals: مشابه رشته ها، plurals نیز شما را قادر به ارائه رشته های جایگزین در شرایطی که یک عدد به یک تابع بازیابی ارسال شده است می کند. بدین ترتیب می توانید شرایطی را که یک سور رشته ای باید مبنی بر تعداد آیتم هایی که به نمایش می گذارد تغییر کند، مدیریت نمایید.

Styles: هر اپلیکیشنی که ساخته اید به ظاهر ثابتی نیاز دارد و برای این منظور لازم است تا فایلی به نام styles.xml را مورد استفاده قرار دهید. با استفاده از استایل ها قادر به اورراید کردن ظاهر پیش فرض اجزا و تعریف ویژگی هایی هستید که به آبجکت های ویوی مختلف در فایل های لی اوت مرتبط هستند.

همانطور که مشاهده می کنید فریم ورک منابع در اندروید گسترده است، در طول فرآیند توسعه اپلیکیشن ها با کاربردهای بیشتری از فایل های منبع و مقادیر آشنا خواهید شد و بدین ترتیب توسعه و نگهداری از اپلیکیشن ها به شکل سریع تر و آسان تری صورت خواهد پذیرفت.

در مطلب بعدی شما را با نحوه دسترسی به منابع تعریف شده آشنا خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

http://code.tutsplus.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید