متریال دیزاین

گوگل با ابزارهای جدید خود طراحی اپلیکیشن های زیبا را ساده تر می کند

گوگل اقدام به انتشار ابزارهای جدیدی نموده که همکاری بین طراحان و توسعه دهندگان اپلیکیشن را تسهیل می بخشد. حدود دو سال پیش، کمپانی گوگل به معرفی زبان طراحی جدید خود یعنی متریال دیزاین پرداخت که در حقیقت تفکر مجدد درباره نحوه طراحی نرم افزار برای صفحات لمسی تلقی می شد و این ابزارهای جدید نیز به همان زبان طراحی گوگل مرتبطند. به اعتقاد گوگل، متریال بیشتر از آن چیزی که به نظر می رسد، به تعاملات وابسته است. در همین راستا گوگل آموزش درباره نحوه عملکرد متریال دیزاین را گسترش می دهد و برخی ابزارهای همکاری کاربردی را در اختیار توسعه دهندگان و طراحان می گذارد.

اولین ابزار Gallery نام دارد و مجموعه ابزارهایی است که مشابه GitHub بوده و این بار طراحان را هدف قرار داده است. آپلود، اشتراک گذاری و نظردهی به طراحی ها، توسط این ابزار به راحتی صورت می پذیرد. کنترل نسخه نیز در آن تعبیه شده و می توانید نسخه های گوناگونی از فعالیت کنونی خود را اضافه نمایید و به راحتی آن را برای ادامه کار پیدا کنید. یک لایه نمایش نیز در آن تعبیه شده و می توانید از لینک های وب به جای PDF یا فولدرهای دراپ باکس استفاده کنید.متریال دیزاین

این ابزار یکی از جالب ترین ابزارهایی است که تاکنون توسط گوگل ساخته شده، زیرا ایده ها و ابزارهایی را که بسیاری از مهندسین به استفاده کرده اند، در اختیار افراد خلاق قرار می دهد.

به غیر از Gallery بخشی به عنوان Remixer وجود دارد، که توسعه دهندگان توسط آن قادر به ساخت نمونه های اولیه از اپلیکیشن ها می باشند و تعامل به طور مستقیم نیز امکان پذیر است، از این رو می توانید در حین مشاهده، تغییراتی را نیز در طراحی اعمال کنید. بخش Stage فرآیند ساخت نمونه اولیه را سرعت بخشیده و توسعه دهندگان اپلیکیشن ها را در مراحل اولیه قادر به تست و ساخت دمو از اپلیکیشن ها می گرداند. در حقیقت این ابزار ترکیبی از ابزارهای ساخته شده توسط Pixate و Form می باشد.متریال دیزاین

این ابزارها تنها برای آن دسته از افرادی که می خواهند با متریال دیزاین کار کنند ساخته نشده، اما به طور چشمگیری از همان فلسفه الهام گرفته است. ایده یکپارچه سازی حرکات و احساس اپلیکیشن ها در مراحل ابتدایی فرآیند طراحی، برای متریال دیزاین حیاتی است و این ابزارها در وب سایت مخصوص گوگل متریال یعنی material.io جای گرفته اند.

تمامی چیزهایی که از متریال دیزاین انتظار داشتیدف از دستورالعمل های نحوه ساخت دکمه و تب گرفته تا سایه ها در این وب سایت جای گرفته اند. به اعتقاد Duarte متریال دیزاین فراتر از ظاهر و تعاملات و عملکرد بوده و باید نرم افزار را به عنوان جسمی فیزیکی در نظر گرفت و به این نوع طراحی مانند اشیای دیجیتالی اندیشید که از قوانین فیزیکی مختص به دنیای دیجیتال پیروی می کنند. به گفته استیو جابز طراحی به معنای ظاهر نیست، بلکه به شدت به عملکرد نیز وابسته است.

برای پیاده سازی این فلسفه طراحی گوگل می توانید به وب سایت material.io مراجعه کرده و با ثبت نام در آن از ابزارهای جدیدی که در اختیار قرار گرفته بهره بگیرید.

 

http://www.theverge.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید