بهینه سازی عمر باتزی اندروید

چگونه عمر باتری را در گوشی های اندرویدی بهبود بخشیم؟ - بخش اول

شارژ کردن گوشی یکی از مشکلاتی است که کاربران اسمارت فون ها به طور مستمر با آن دست و پنجه نرم می کنند و همواره به دنبال راهی برای بهینه سازی عمر باتری خود هستند. اما با پیشرفت های صورت گرفته در دنیای تکنلوژی هر روزه شاهد بهبود عمر باتری گوشی ها هستیم، با این وجود بکارگیری ترفندهایی در این زمینه نیز به یقین موثر خواهد بود. در گذشته مجبور بودید به طور مداوم مطمئن شوید که باتری شما قبل از موعد تخلیه نمی شود، برای ذخیره سازی باتری ارتباطات خود را قطع می کردید و تنظیمات نور گوشی را عوض می کردید. امروزه این کارها چندان ضرورتی ندارند، اما هنوز هم مواردی هست که به شما کمک می کند تا عمر باتری خود را بهینه کنید.

اندروید از زمان پیدایش خود تاکنون پیشرفت های زیادی در زمینه های گوناگون به ثبت رسانده است، در نسخه مارشمالوی اندروید، گوگل اقدام به انتشار قابلیت جدیدی تحت عنوان Doze Mode نمود، در حقیقت با کمک این امکان گوشی در زمانی که مورد استفاده قرار نمی گیرد، به حالت خواب می رود که نقش بسزایی در بهبود عمر باتری دارد.

پس از آن، نسخه Nougat اندروید رونمایی کرد و این قابلیت ذخیره ساز باتری نیز، در این نسخه از اندروید میزبان تغییراتی شد، به طوری که Doze در تمامی شرایط، وقتی گوشی در جیب، کیف یا هر جای دیگری است، وارد عمل می شود. با این شرایط اپلیکیشن های کمتری از منابع ارزشمند گوشی شما استفاده می کنند که خود به بهبود عمر باتری می انجامد.بهینه سازی عمر باتری اندروید

آنطور که پیداست این ویژگی عملکرد خوبی را به نمایش گذاشته است، اما مشکلی در ارتباط با آن وجود دارد و تمامی کاربران اندروید نسخه Nougat یا حتی مارشمالوی اندروید را مورد استفاده قرار نمی دهند، از این رو این دسته از کاربران به دنبال راه حل های جایگزین برای بهبود عملکرد باتری گوشی خود هستند.

چک کردن میزان مصرف باتری

به احتمال بسیار زیاد می دانید که چگونه می توان مصرف باتری را یک گوشی اندرویدی را دید، اگر فکر می کنید که باتری گوشی شما خیلی سریع تر از میزان نرمال تخلیه می شود، نگاهی به آمار باتری خود بیندازید. این کار بسیار ساده است، نوتیفیکیشن شید را پایین بکشید و بر روی آیکون چرخ دنده ضربه بزنید و با اسکرول به بخش Battery بروید.بهینه سازی عمر باتری اندروید

در برخی از گوشی ها مانند سری گلکسی سامسونگ، این قسمت تنها یک صفحه ساده با چندین برآورد را به نمایش می گذارد که بسیار کاربردی هستند، باید روی Battery Usage ضربه بزنید تا جزئیات به نمایش درآید.بهینه سازی عمر باتری اندروید

در این صفحه زیر و بم اپلیکیشن ها به نمایش در می آید و یک نمودار تمامی سرویس ها و اپلیکیشن ها را به صورت تفکیک شده نشان می دهد، اگر یک اپلیکیشن خاص دلیل مشکلات پیش آمده برای باتری گوشی باشد، در این قسمت می توان آن را پیدا کرد.بهینه سازی عمر باتری اندروید

اگر بر روی این نمودار ضربه بزنید، جزئیاتی بیشتری به نمایش در خواهند آمد که وضعیت گوشی را مشخص می کند.بهینه سازی عمر باتری اندروید

به راحتی می توان این نمودار را درک کرد، نوارها نشان می دهد که چه زمانی هر یک از بخش ها روشن هستند. برای مثال اگر وای فای گوشی شما همیشه روشن باشد، در این بخش به نمایش در می آید، همین موضوع برای سیگنال شبکه تلفن همراه نیز صدق می کند، اما همانطور که مشاهده می کنید، جی پی اس با اینکه همیشه روشن است، ولی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

شاخص Awake زمانی را که به گوشی اجازه خروج از حالت خواب داده می شود، مشخص می کند و باید به این قسمت توجه کنید. چنانچه این نوار همیشه on باشد، به این معناست که عملیاتی به طور مستمر گوشی را روشن نگه می دارد و باید این مشکل را برطرف کرد. معمولا انتظار دارید در صورتی که صفحه خاموش است، قطعی های بسیار کوتاهی را در این بخش مشاهده کنید. اگر صفحه گوشی روشن باشد، گوشی هم در حالت بیدار قرار دارد و در حین استفاده به حالت خواب نمی رود.

چنانچه چیز متفاوتی را در این بخش مشاهده کردید، بنابراین مشکلی وجود دارد و متاسفانه راه حل چندان موثری برای تشخیص wakelock بدون روت کردن گوشی وجود ندارد و ممکن است کاربران عادی نتوانند این قبیل مشکلات را برطرف کنند. اگر گوشی شما روت شده، می توانید از اپلیکیشنی به نام Wakelock Detector برای حل این مشکل استفاده کنید.

غیرفعال کردن ارتباطات بی سیم

غیرفعال کردن وای فای، بلو توث و جی پی اس در زمان هایی که به آنها نیاز ندارید، می تواند تا حدودی موثر باشد. این اقدام در گذشته تاثیر چشمگیری را افزایش عمر باتری ایفا می کرد، اما با گذشت زمان و پیشرفت اندروید، این عملیات اهمیت خود را از دست داد و امروزه چندان ضروری نیست. اگر بلوتوث را به ندرت استفاده می کنید، لزومی برای روشن بودن آن وجود ندارد. غیرفعال کردن این بخش به سادگی از طریق نوتیفیکیشن شید و یا بخش تنظیمات گوشی امکان پذیر است.بهینه سازی عمر باتری اندروید

شرایط برای جی پی اس کمی متفاوت است، به طوری که تنها با روشن و خاموش کردن آن نمی توان به شرایط بهینه دست پیدا کرد، در گذشته جی پی اس مشکلات زیادی در زمینه مصرف باتری به وجود می آورد، اما گوگل این وضعیت را تغییر داد و امروزه جی پی اس تنها زمانی که نیاز باشد مورد استفاده قرار می گیرد، برای نمونه اپلیکیشن های آب و هوا زمانی که اپلیکیشن را باز کنید، موقعیت کنونی شما را چک کرده و پیش بینی دقیقی را نمایش می دهد. اگر از سرویس Navigation استفاده می کنید، جی پی اس در تمامی راه روشن خواهد بود تا جهت ها را به شما نشان دهد.

با این حال هنوز هم می توان وضعیت جی پی اس را کنترل کرد. برای مثال اگر از حالت High Accuracy استفاده کنید، گوشی از ترکیب جی پی اس، بلوتوث و شبکه های وای فای و تلفن همراه برای تشخیص موقعیت شما استفاده می کند و این شرایط به معنای استفاده بیش از حد از باتری است، اما در عین حال دقیق ترین نتیجه را دریافت خواهید کرد.

برای کنترل این بخش می توانید به Settings>Location مراجعه کنید، بر روی Mode ضربه زده و گزینه های در دسترس را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که هرچه باتری کمتری استفاده شود، نتیجه نیز از دقت کمتری برخوردار خواهد بود. چنانچه به طور مداوم از جی پی اس یا سرویس های موقعیت یاب استفاده نمی کنید، بهینه ترین حالت ها از نظر مصرف باتری را انتخاب کنید که دقت کمتری دارند.بهینه سازی عمر باتری اندروید

چک کردن تنظیمات نوتیفیکیشن ها

احتمالا شنیده اید که نوتیفیکیشن ها باتری را تخلیه می کنند و امروزه بسیاری از اپلیکیشن ها از پوش نوتیفیکیشن ها استفاده می کنند. به جای کنترل مداوم برای نوتیفیکیشن های جدید، پوش نوتیفیمیشن ها از یک پورت always-listening پیش ساخته در اندروید برای دریافت اطلاعات استفاده می کنند. به بیان دیگر به جای اینکه هر چند دقیقه یک بار اپلیکیشن به اینترنت وصل شود تا وجود اطلاعات جدید را چک کند، اندروید همیشه آماده است تا اطلاعات جدید را از سرویس هایی که بر روی گوشی فعالند، دریافت کند. این حالت بهینه تر است، چرا که یک سرویس غیرفعال می باشد.

از طرفی اپلیکیشن هایی وجود دارند که به non-push نوتیفیکیشن ها متکی هستند، برای نمونه می توان به سرویس های ایمیل اشاره کرد که هنوز هم به POP3 متکی هستند، البته نه همه آنها، ولی هنوز هم چنین اپلیکیشن هایی وجود دارند. برخی از اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی نیز عملکرد مشابهی دارند.

ساده ترین راه برای چک کردن این وضعیت بدین ترتیب است: اگر باید یک وقفه زمانی برای بازنشانی یا آپدیت تعیین کنید، بنابراین اپلیکیشن یا سرویس از پوش نوتیفیکیشن استفاده نمی کند و بهتر است بخش نوتیفیکیشن ها را به طور کامل برای آن اپلیکیشن غیرفعال کنید، این کار به نفع باتری خواهد بود.

بهینه سازی عمر باتری اندروید

در مطلب آینده سایر روش های بهینه سازی باتری را به شما خواهیم آموخت، با ما همراه باشید.

http://www.howtogeek.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید

نظرات کاربران

  1. avatar
    استایل آپ
    نقاط کاربری که اشاره فرمودین این راهکار ها به شدت مورد نیاز من بود ولی بهتر است که سازندگان گوشی‌های هوشمند نیز به جای بزرگ کردن سایز باطری و گوشی های هوشمند،‌ به فکر راه حل دیگری برای افزایش عمر مصرف باطری باشند تا بتوان انتظار تولید گوشی‌های هوشمند با ضخامت 3 میلی متر را داشت.

    به این نظر پاسخ دهید