امنیت اکانت گوگل

ترفندهایی جهت ایمن کردن اکانت گوگل – بخش دوم

در مطلب قبلی به ترفندهایی برای ایمن کردن اکانت گوگل اشاره کردیم، در ادامه به شرح اعتبارسنجی دومرحله ای خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

استفاده از یک پسورد قوی و اعتبارسنجی دومرحله ای

بکارگیری پسوردهای قوی یکی از پیش فرض های حضور در اینترنت می باشد، استفاده از تاریخ تولد فرزند، تاریخ تولد خودتان یا هر چیزی که حدس زدن آن ساده باشد، به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود، زیرا در این صورت سرقت اطلاعات شما به سادگی صورت خواهد پذیرفت.

برای امنیت بیشتر، استفاده از ابزارهایی برای تولید و مدیریت پسوردها پیشنهاد می شود و برای نمونه می توان به LastPass اشاره کرد که از طریق آن می توانید پسوردهای جدیدی تولید کرده و آنها را ذخیره نمایید. استفاده از چنین ابزارهایی نه تنها برای اکانت گوگل، بلکه برای سایر اکانت ها نیز سودمند خواهد بود. وقتی که یک پسورد قدرتمند ساختید، باید اعتبارسنجی دومرحله ای را راه اندازی کنید. این فرآیند به این معناست که برای دسترسی به اکانت باید اول از همه پسورد را وارد کرده و سپس از طریق فرم دیگری از احراز هویت که تنها شما به آن دسترسی دارید، اقدام نمایید. برای مثال می توانید یک پیام متنی با یک کد منحصر به فرد دریافت کرده و از اپلیکیشن های احراز هویت مانند Google Authenticator و Authy استفاده کنید و یا از سیستم جدید احراز هویت گوگل بهره بگیرید.

بدین ترتیب گوشی شما با چیزی که می دانید و در اختیار دارید، ایمن خواهد شد و اگر کسی پسورد شما را بدست آورد، قادر به دسترسی به اکانت شما نخواهند بود.

جهت تغییر پسورد یا راه اندازی اعتبارسنجی دومرحله ای، اول از همه به Google Account Settings مراجعه کرده و Sign-in & Security را انتخاب نمایید.

امنیت اکانت گوگل

در این مرحله به قسمت پایین اسکرول کرده و به بخش "Signing in to Google" بروید، در این بخش اطلاعاتی مانند آخرین باری که پسورد خود را عوض کردید، زمانی که اعتبارسنجی دومرحله ای را راه اندازی کرده اید و غیره را مشاهده خواهید کرد.

امنیت اکانت گوگل

برای تغییر پسورد، بر روی باکس "Password" کلیک کنید، از شما خواسته می شود تا پسورد کنونی خود را وارد نمایید که پس از آن یک فیلد ورودی برای پسورد جدید نمایش داده خواهد شد.

جهت راه اندازی اعتبارسنجی دومرحله ای، بر روی لینک در صفحه "Sign-in & Security" کلیک کنید. از شما خواسته می شود که پسورد خود را وارد نمایید، چنانچه تاکنون این تنظیمات را انجام نداده باشید، باید بر روی باکس Get Started کلیک کنید، در این مرحله باید مجددا وارد شوید و یک کد از طریق پیام متنی یا تماس تلفنی ارسال می شود.

امنیت اکانت گوگل

وقتی کد را دریافت کردید، آن را در باکس اعتبارسنجی وارد نمایید، با این کار از شما پرسیده می شود که آیا مایل به فعال سازی این گزینه هستید یا خیر که باید بر روی "Turn on" کلیک کنید. از این به بعد هر بار که از یک گوشی جدید وارد اکانت گوگل خود شوید، یک کد برای شما ارسال می شود.

امنیت اکانت گوگل

وقتی که اعتبارسنجی دومرحله فعال شد، می توانید مرحله دوم را تعیین کنید و متد Google Prompt را تغییر دهید، برای مثال می توانید از اپلیکیشن اعتبارسنجی استفاده کنید، اما باید مطمئن شوید که کدهای بکاپ شما بروز هستند.

امنیت اکانت گوگل

برای فعال سازی متد دوم جدید از بخش Set up alternative second step استفاده کنید.

امنیت اکانت گوگل

با این اقدامات اکانت شما ایمن تر از گذشته شده است.

اپلیکیشن های مرتبط، فعالیت گوشی و نوتیفیکیشن ها را بررسی کنید

مابقی صفحه بسیار ساده و واضح بوده و دستگاه ها و اپلیکیشن های متصل و تنظیمات مربوط به نوتیفیکیشن ها را در بر گرفته است. باید بخش های Device activity & notifications و Connected apps & sites را نیز مد نظر قرار دهید.

در این بخش قادر به کنترل فعالیت اکانت، مانند گوشی هایی که اخیرا به اکانت گوگل شما وارد شده اند و یا گوشی هایی که هم اکنون در حالت وارد شده قرار دارند، می باشید. چنانچه دیگر یک گوشی را مورد استفاده قرار نمی دهید، دسترسی آن به اکانت را لغو کنید. با کلیک بر روی لینک …Review می توانید اطلاعات بیشتری درباره ایونت ها و گوشی ها بدست آورید.

امنیت اکانت گوگل

جهت حذف یک گوشی بر روی آن کلیک کرده و remove را بزنید، با این کار از شما خواسته می شود که حذف آن را به تایید برسانید.

امنیت اکانت گوگل

در این قسمت می توانید هشدارهای امنیتی را کنترل و تعیین کنید که چه زمانی نوتیفیکیشن های مربوط به یک ایونت خاص مانند Crucial security risks یا Other account activity را دریافت نمایید.

امنیت اکانت گوگل

مدیریت اپلیکیشن ها و وب سایت ها متصل و پسوردهای ذخیره شده به سادگی صورت می پذیرد، بر روی … Manage کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری دریافت کنید و هر بخشی را که دیگر استفاده نمی کنید، حذف نمایید.

امنیت اکانت گوگل

هر از چند گاهی لازم است نگاهی به این بخش ها بیندازید و هر چیز اضافه ای را حذف کنید، بدین ترتیب امنیت اکانت شما تامین می شود.

ایمن کردن اکانت گوگل کار چندان دشوار و زمانبری نمی باشد و انجام این اقدامات برای افرادی که یک اکانت گوگل دارند، ضروری است. گوگل به بهترین شکل تمامی بخش ها را گرد هم آورده و کنترل و ویرایش اطلاعات را برای کاربران تسهیل بخشیده است.

 

http://www.howtogeek.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید