طرح های رنگی

استفاده از طرح های رنگی در طراحی رابط کاربری موبایل - بخش اول

ظاهر بصری هر محصول اولین و مهم ترین عامل در تاثیرگذاری بر روی تصمیمات خرید مشتریان تلقی می شود. این روزها بسیاری از مدیران متخصص از مشاورین برای تعیین رنگی که بیشتر از همه مشتریان را جذب خواهد کرد، یاری می گیرند، چرا که آنها اهمیت رنگ به عنوان ابزاری از بازاریابی را درک کرده اند. توسعه دهندگان اپلیکیشن های موبایل نیز باید در انتخاب رنگ برای بخش های مختلف رابط کاربری نهایت دقت را بکار گیرند تا به هدف خود که جلب توجه کاربران است، برسند. در این مقاله قصد داریم شما را با طرح های رنگی و نحوه استفاده از آنها در طراحی اپلیکیشن آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

تئوری رنگ

بسیاری از هنرمندان از دایره رنگی که از رنگ های اصلی یعنی قرمز و زرد و آبی تشکیل شده، استفاده کرده اند. اولین نمودار رنگ توسط نیوتون و 350 سال پیش ساخته شد.

اولین نمودار رنگ

دایره رنگی که امروزه مورد استفاده افراد قرار می گیرد شامل رنگ های اصلی، رنگ های ثانوی (سبز، نارنجی و بنفش و رنگ های سوم (زرد-نارنجی، قرمز-نارنجی، قرمز-بنفش، آبی-بنفش، آبی،سبز و زرد-سبز) می باشد.

دایره رنگی

دایره های رنگی در ساخت طرح های رنگی به ما کمک می کنند و در زیر رایج ترین طرح های رنگی فهرست شده است.

- طرح تک رنگی

در این طرح تنها یک رنگ به همراه سایه ها و ته رنگ های آن وجود دارد.

طرح رنگی تک رنگ

- طرح رنگی مشابه

این طرح از رنگ هایی استفاده می کند که در دایره 12 رنگی در کنار هم می آیند.

طرح رنگ مشابه

- طرح رنگی مکمل

این طرح از رنگ هایی استفاده می کند که در دایره رنگی متضاد یکدیگر هستند.

طرح رنگی مکمل

- طرح رنگی سه گانه

طرح رنگی سه گانه

در این طرح از ترکیب سه رنگ و رنگ هایی که در دایره رنگی 4 تا با هم فاصله دارند استفاده می شود، چنین طرحی در اپلیکیشن زیر بکار برده شده است:

استفاده از طرح رنگی سه گانه در اپلیکیشن

معانی فرهنگی رنگ ها و نمادگرایی رنگ

رنگ ها دربرگیرنده معانی خاصی بسته به زمینه فرهنگی هستند، برای مثال رنگ بنفش برای انگلیسی ها یک رنگ لوکس تلقی می شود، در حالی که معنای آن در تایوان کاملا برعکس است.

رنگ قرمز در کشورهای غربی به معنای انرژی، هیجان و فعالیت؛ عشق و علاقه؛ کریسمس (در ترکیب با سبز)؛ توقف؛ قدرت می باشد، در حالی که در کشورهای شرق به معنای لباس عروس، رفاه، شادی (در صورت ترکیب با سفید)، خوشبختی است. معنای این رنگ حتی در کشورهای مختلف نیز فرق دارد، و این رنگ در ژاپن به معنای زندگی، خشم و خطر است، در تایلند به معنای روز تعطیل و در آفریقای جنوبی به معنای عزاداری می باشد.

در تصویر زیر معنای سایر رنگ ها آورده شده است:

معنی رنگ در فرهنگ ها

مک دونالد مثال بسیار خوبی از وب سایت های مولتی-برندینگ می باشد که در آن رنگ های مختلف بر اساس هریک از کشورها و فرهنگ مختص به آن انتخاب شده اند.

وب سایت مک دونالد

وب سایت ژاپنی

وب سایت مک دونالد

وب سایت کرده جنوبی

رنگ طلایی نشان دهنده ثروت در کشورهای غربی است و توسعه دهندگان از این رنگ برای نشان دادن نسخه پولی از اپلیکیشن بهره می گیرند.

نسخه رایگان اپلیکیشن

نسخه پولی اپلیکیشن

طرح های رنگی و رابط کاربری موبایل

کمپانی های اپل و گوگل که توسعه دهندگان سیستم عامل های آی او اس و اندروید محسوب می شوند، چندین قوانین طراحی مقدماتی را وضع کرده اند که توسعه دهندگان اپلیکیشن های موبایل باید به پیروی از آنها بپردازند تا از این طریق تجربه بصری سازگاری را در اختیار کاربران قرار دهند. این پیشنهادات شامل توصیه هایی برای انتخاب پالت رنگ، طرح های رنگی، رنگ های متون و غیره می باشد.

پالت رنگ پیشنهادی توسط گوگل شامل رنگ های اولیه و ثانویه است و به توسعه دهندگان اپلیکیشن پیشنهاد شده که یکی از 500 رنگ را به عنوان رنگ اصلی و اولیه انتخاب کنند و سایر رنگ ها را به عنوان رنگ های همراه به کار ببرند.

در زیر چنیدن مثال از طرح های رنگی آورده شده است:

طرح های رنگی

گوگل پیشنهاد می دهد از پالت هایی که در بالا اشاره شد، برای انتخاب رنگ ها استفاده شود. به توصیه گوگل بهتر است انتخاب ها را به طیف رنگی از رنگ های اولیه محدود کرد و یک طیف رنگی همراه را نیز از پالت ثانویه برگزید.

اپلیکیشن فیسبوک مثال بسیار خوبی از یک اپلیکیشن است که این طرح رنگی در آن یافت می شود.

اپلیکیشن فیسبوک

اپلیکیشن فیسبوک

اپل پالت رنگی زیر را پیشنهاد می دهد:

پالت های رنگی اپل

اپل توصیه می کند ته رنگ هایی را برگزینید که به تنهایی و در ترکیب با هم ظاهر بسیار خوبی داشته باشند. علاوه بر این این، رنگ های انتخاب شده در پس زمینه روشن و تیره هم باید خوبی به نظر برسند.

در زیر چند ترفند دیگر آمده است:

- استفاده از رنگ های مکمل

- یک رنگ کلیدی جهت نمایش تعامل

- یک پالت رنگ محدودشده

- استفاده از رنگ های مختلف برای عناصر تعاملی و غیرتعاملی

Lifesum مثال خوبی از یک اپلیکیشن آی او اس است که در آن از طرح رنگی خوبی استفاده شده است.

اپلیکیشن Lifesum

اپلیکیشن Lifesum

در مقاله بعدی به معرفی ابزارهای آنلاینی خواهیم پرداخت که در انتخاب رنگ به کمک شما می آیند، با ما همراه باشید.

 

https://www.sitepoint.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید