تست A/B در موبایل

3 نوع تست A/B که توسعه دهندگان اپلیکیشن می توانند انجام دهند

کسب تجربه در هر زمینه ای به ساخت محصول بهتر و حرفه ای تر می انجامد و توسعه اپلیکیشن های موبایل نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد، مسلما نسخه های اولیه اپلیکیشن از چندان قدرت و کیفیتی برخوردار نیستند و برای ساخت محصول خوب به کسب تجربه بیشتر نیازمندید. موفقیت در دنیای اپلیکیشن نه تنها به مسائل فنی و کدنویسی ارتباط دارد، بلکه به شدت به نحوه کسب درآمد، تعامل با کاربران و تعداد دانلود اپلیکیشن وابسته است، اما چگونه متوجه می شوید که اپلیکیشن شما در مسیر موفقیت قرار گرفته است؟

تست A/B در موبایل به چه معناست؟

در این روش تست شما دو نسخه از اپلیکیشن خود را در اختیار کاربران قرار می دهید که هریک دارای امکانات مختص به خود می باشند، سپس باید ببینید که کدامیک از این نسخه ها عملکرد بهتری را به نمایش خواهند گذاشت.

برای شروع تست A/B چه کارهایی باید انجام دهید؟

پیش از شروع کار لازم است به انجام تحقیقاتی در زمینه اپلیکیشن خود پرداخته و با بررسی تجزیه و تحلیل های صورت گرفته ببینید چه قسمت هایی از اپلیکیشن به توسعه و بهبود بیشتری نیاز دارد. درآمد؟ تعامل؟ نصب؟ آیا تعداد کاربران در بخش خاصی از اپلیکیشن کاهش کم می شود؟ آیا پرداخت های درون برنامه ای کمتر از چیزی است که انتظار دارید؟

زمانی که مشکل را شناسایی کردید، از ابزارهای کنترل رفتار کاربر برای درک دلیل این شرایط استفاده کنید. می توانید از نقشه های حرارتی، پرسش نامه ها و سوابق کاربر برای بررسی بیشتر و دقیق تر بهره بگیرید. سپس مشابه کاری که در یک آزمایش علمی انجام می دهید، یک فرضیه بسازید، برای مثال:

- اگر آموزش بازی جزئی تر بود، کاربران مدت زمان بیشتری در بازی می ماندند.

- اگر کاربران به جای دو یا سه جایزه، چهار جایزه رایگان در ابتدا دریافت می کردند، پرداخت های درون برنامه ای بیشتری انجام می دادند.

در ادامه تست A/B به کمک شما می آید، زمانی که این تست ها کامل شد، برنده مشخص شده و به موازات آن می توانید اپلیکیشن خود را آپدیت کنید.

بهترین ابزارها برای تست A/B موبایل کدامند؟

هزاران ابزار وجود دارد که برای تست A/B موبایل به کمک تبلیغ کنندگان می آید و برای نمونه می توان به SplitMetrics ،Apptimize و Swrve اشاره کرد و در صورتی که کمی اقتصادی عمل می کنید، گزینه های جایگزینی نیز در اختیار شما قرار دارند.

تست A/B گوگل پلی استور

در سال 2015 گوگل Google Play Developer Console را راه اندازی کرد که توسعه دهندگان با استفاده از آن قادر به انجام تست A/B صفحه اپلیکیشن در اپ استور می باشند.

با این امکان قادر به تست 3 نسخه از صفحه اپلیکیشن در پلی استور به صورت جهانی یا منطقه ای هستید. متغیرها شامل آیکون اپلیکیشن، گرافیک ویژه، اسکرین شات ها، ویدیوی تبلیغاتی و توضیحات اپلیکیشن به 5 زبان می باشد. این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که داده های جمع آوری شده توسط گوگل پلی محدود است. متاسفانه کمپانی اپل هنوز چنین امکانی در اختیار توسعه دهندگان قرار نداده است.

تست صفحه فرود ساختگی

در برخی از موارد انتشار یک نسخه جدید از اپلیکیشن ایده چندان خوبی نیست و به جای آن می توانید از صفحات فرود موبایل جهت درک میزان موفقیت متغیرهای گوناگون استفاده کنید.

اول از همه سه یا چهار صفحه فرود متفاوت درست کنید که هریک دارای آیکون و قیمت متفاوتی باشند. مورد ثابت در بین این صفحات همان CTA است که کاربران را ترغیب به دانلود اپلیکیشن از استور مربوطه می کند.

صفحه فرود باید مینیمال بوده، یک آیکون را به همراه دو خط توضیحات و یک CTA به نمایش گذارد. سپس با راه اندازی کمپین هایی در شبکه های اجتماعی توییتر و فیسبوک ترافیک صفحات را بالا ببرید. هریک از نسخه ها دارای 100 بازدیدکننده هستند و باید ببینید که نرخ کلیک بر روی دکمه CTA کدامیک بیشتر است.

3 تست موبایل که می توانید انجام دهید

تست 1: آیکون اپلیکیشن

آیکون اپلیکیشن اولین چیزی است که کاربران می بینند و همین شرایط نیز آیکون را به مهم ترین بخش از صفحه اپ استور تبدیل می کند. آیکون باید جذاب بوده و تنها در عرض چند ثانیه توجه کاربران را به خود جلب کند.

ترفندهای زیر به شما در ساخت بهترین آیکون برای اپلیکیشن یاری می رسانند:

- بر روی یک شکل متمایز متمرکز شوید

- از یک یا دو رنگ استفاده کنید

- از استفاده از عکس های واقعی خودداری کنید

- از متن در آیکون استفاده نکنید

- از گرافیک های مرتبط بهره بگیرید

- در طراحی آیکون از خلاقیت خود کمک بگیرید

آیکون اپلیکیشن باید متمایز به نظر برسد. برای مثال اگر یک اپلیکیشن دوربین دارید، از گرافیک دوربین به عنوان آیکون اصلی استفاده نکنید، زیرا تکراری بوده و تاکید بی جایی است. اپلیکیشن های اینستاگرام، Hipstamatic و حدود 100 اپلیکیشن دیگر این نوع آیکون را استفاده کرده اند و با تقلید از آنها نمی توانید متمایز ظاهر شوید.

تست 2: قیمت

تفاوت قیمت بین 0.99 دلار و 1.99 برای کاربران مهم است، از کجا می فهمید که کدامیک از قیمت های ارائه شده برای اپلیکیشن کاربران را به مشتریان بالقوه تبدیل می کند و احتمال درآمدزایی از طریق آن بیشتر است؟

هنگام پیاده سازی تست A/B به خاطر داشته باشید، اینکه افراد بیشتری بر روی نسخه 0.99 اپلیکیشن کلیک کرده اند، به این معنا نیست که باید این قیمت را برای اپلیکیشن خود تعیین کنید.

برای مثال اگر 100 نفر اپلیکیشن 0.99 دلاری شما را دانلود کرده اند، 99 دلار عاید شما می شود، اما اگر 60 نفر اپلیکیشن 1.99 دلار را دانلود کنند، می توانید 119.40 دلار را به جیب بزنید. در بسیاری از شرایط، قیمت بیشتر و تعداد نصب کمتر، گزینه معقول تری می باشد.

قیمت نهایی معیار دقیقی برای تعیین قیمت خریدهای درون برنامه ای در اختیار شما قرار می دهد.

احتمال خرید اپلیکیشن و انجام خریدهای درون برنامه ای از سوی کاربران آی او اس، بیشتر از کاربران اندروید می باشد، از این رو باید قیمت ها را در اپ استورها نیز تست کنید.

تست 3: توضیحات اپلیکیشن

قانون ثابتی برای توضیحات اپلیکیشن وجود ندارد، از این رو کشف بهترین روش کمی دشوار است. می توانید از توضیحات طولانی یا کوتاه استفاده کنید و نظرات را درج یا حذف کنید، از این رو تصمیم گیری در این باره کمی دشوار است.

بهترین روش، ساخت دو صفحه فرود متفاوت است که هریک بالای دارای ظاهری مشابهی با صفحه اپ استور باشند، یعنی CTA باید در قسمت بالا، در کنار آیکون و عنوان اپلیکیشن باشد.

صفحه اول باید مفید و مختصر بوده، در حالی که در صفحه دوم بیشتر به جزئیات بپردازید. قدرتمندترین جملات را اول از همه بیاورید و به خاطر داشته باشید که تنها در 255 کاراکتر باید توجه کاربران را جلب کنید و نباید لزومی به کلیک برای مشاهده توضیحات بیشتر باشد. هر دو نمونه توضیحات باید نسبتا مشابه بوده و یکی از آنها مختصرتر از دیگری باشد.

چنانچه بازی ساخته اید، با مشخص کردن دسته بندی آن، توضیحات را با یک داستان منحصر به فرد که به تجسم بازی از سوی کاربر کمک می کند، آغاز کنید. برای سایر اپلیکیشن ها به شرح مشکل پرداخته و توضیح دهید که اپلیکیشن در این راستا چه کمکی می کند.

پس از اینکه برنده معلوم شد، لازم است تست دیگری انجام دهید. در یکی از نسخه ها نظرات مثبت را درج کنید و در دیگری یک شعار کوتاه با حروف بزرگ در بالای صفحه قرار دهید و در آخری نیز امکانات اپلیکیشن را فهرست کنید. هر گونه متغییری که به نظرتان می رسد را امتحان کرده و پس از یک یا دو هفته تصمیم گیری کنید که بهترین حالت برای توضیحات اپلیکیشن کدام است.

به یقین تست های A/B متعددی برای بهینه سازی اپلیکیشن وجود دارند و موارد مذکور تنها برای شروع کار به کمک شما می آیند. این مورد را نیز به خاطر داشته باشید که همزمان نباید چندین تست انجام داد، زیرا داده های جمع آوری شده پیچیده شده و دیگر کاربردی نخواهند بود.

 

http://www.ironsrc.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید