وبلاگ - معرفی اپلیکیشن

0
932
Fitbit

معرفی اپلیکیشن Fitbit

حتما شما نیز با ما موافق هستید که دستیابی به اندام متناسب و سلامت جسمی، بدون رعایت یک عادت غذایی صحیح و انجام ورزش های روزمره امکان پذیر نیست. به همین دلیل باید برنامه ریزی کامل و هوشمندانه ای برای مصرف مواد غذایی و ورزش کردن داشته باشیم تا بتوانیم روند تغییرات وزن بدن و کالری مصرفی در طول روز را کنترل کنیم. این کار بدون در اختیار داشتن یک دستیار دقیق، کمی مشکل به نظر میرسد!

اپلیکیشنی که در ادامه با آن آشنا خواهید شد، “Fitbit” نام دارد و در این زمینه به شما کمک میکند. در معرفی این برنامه اندرویدی با ما همراه شوید.

Fitbit

قبل از اینکه قابلیت های برنامه فوق را نام ببریم باید به این نکته توجه داشته باشید که کار با “Fitbit” نیاز به صرف حوصله و زمان کافی دارد اما در قبال وقتی که میگذارید، میتوانید نتیجه خوبی کسب کنید. وظیفه این اپلیکیشن اندرویدی، ارائه گزارش های دقیق درمورد کالری بدست آمده از مصرف غذاهای مختلف و همچنین کالری مصرفی بدن پس از انجام ورزش یا دیگر تحرکات روزمره به شما میباشد که بدین منظور باید اطلاعات خواسته شده را با دقت وارد نمایید.

برای اولین قدم باید در “Fitbit” ثبت نام کنید که با لمس دکمه Join Fitbit و ثبت اطلاعاتی از قبیل نام، تاریخ تولد، قد، وزن و جنسیت انجام میپذیرد که البته قبل از آن باید ایمیل و رمزعبور دلخواه خود را نیز وارد نمایید. پیش از اینکه به صفحه ساخت حساب کاربری برسید، صفحه ای پیش روی شما قرار میگیرد که لیست تجهیزات سخت افزاری شرکت تولیدکننده این برنامه به نمایش درمی آید و درصورتی که هیچکدام از آنها را در اختیار ندارید، باید گزینه آخر را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که تجهیزات مذکور از طریق بلوتوث به دستگاه تلفن همراه متصل شده و بطور خودکار به ثبت داده هایی همچون میزان پیاده روی بر حسب کیلومتر و موارد دیگر میپردازند.

Fitbit

پس از پایان ثبت نام، وارد صفحه Dashboard خواهید شد که عملکرد گزینه های آن را در ادامه و به ترتیب توضیح داده ایم. با لمس اولین گزینه (calories burned)، میتوانید گزارش کالری های مصرفی خود را در دوره های هفتگی همراه با نمودار مشاهده کنید. در هر دوره علاوه بر نمایش مقدار کالری برای هر روز، جمع مقادیر در طول یک هفته نیز به نمایش در می آیند. با لمس دکمه بزرگ نمایی در سمت راست سربرگ، امکان مشاهده نمودار در دوره های 1 ماهه، 3 ماهه و 1 ساله میسر میگردد و در این حالت میتوانید با اشاره بر روی میله ها، مقدار کالری ثبت شده را ببینید. بدیهی است تا وقتی که هیچگونه مصرف کالری در “Fitbit” ثبت نشده باشد، همه مقادیر با عدد 1674 (میزان مصرف روزانه کالری بدون تحرک خاص بدنی) نشان داده خواهند شد.

دومین گزینه داشبورد در این برنامه اندرویدی، Track your exercise نام دارد که توسط آن میتوانید فعالیت های بدنی خود از جمله ورزش، پیاده روی و غیره را ثبت کنید. در بالای صفحه ای که پس از لمس گزینه مذکور باز میشود، نموداری با 4 حالت مختلف نمایش از جمله روزهای هفته، مدت زمان فعالیت، فاصله طی شده (برای دویدن یا پیاده روی) و مقدار کالری مصرف در 30 روز گذشته، به چشم میخورد که هرکدام با کشیدن ناحیه مربوطه به سمت چپ و راست در دسترس قرار میگیرند. در پایین نمودار نام برده نیز لیست فعالیت ها به نمایش درمی آیند که برای ثبت کردن موارد بیشتر باید بر روی آیکن موجود در سربرگ اشاره نمایید. بد نیست بدانید که این کار در “Fitbit” به دو صورت خودکار (Tracking) و دستی (Log Previous) قابل انجام میباشد.

Fitbit

در حالت ثبت کالری مصرفی به صورت Tracking، تنها امکان ثبت فعالیت هایی از قبیل قدم زدن (Walk)، دویدن (Run)، و پیاده روی حرفه ای (Hike) امکان پذیر است. از دیگر قابلیت های پیش بینی شده در این برگه، میتوانیم به فعال کردن هشدار صوتی (Use voice cues) در صورت رسیدن به مقادیر مشخص شده (دوره زمانی یا مسافت) در فهرست Cue types و نمایش موقعیت بر روی نقشه اشاره کنیم. گزینه های فهرست مذکور شامل فاصله (Distance)، زمان (Time)، سرعت متوسط (Average Pace)، سرعت متغیر(Split Pace) و کالری مصرف شده (Calories Burned) میشود. بعد از اینکه موارد دلخواه را تنظیم کردید، باید دکمه پلی را لمس نمایید تا شمارش قدم ها انجام پذیرد.

برای ثبت فعالیت های بدنی بطور دستی در برگه Log Previous باید ابتدا نام ورزش را با استفاده از ابزار جستجو (مثل Football) بیابید و گزینه هایی دیگر از قبیل زمان شروع و مدت انجام آن را تکمیل کنید. گزینه های این بخش ممکن است برای ورزش های مختلف، متفاوت باشد اما امکان تعیین سختی تمرین با لمس دکمه Precise (دقیق) در اکثر آنها وجود دارد. “Fitbit” این قابلیت را دارد که مقدار کالری را به صورت خودکار محاسبه نموده و در ناحیه مربوطه درج کند.

Fitbit

سومین و مهمترین گزینه داشبورد مربوط به تعیین وزن هدف میشود که میخواهید به آن برسید. با وارد کردن وزن اولیه (Starting Weight) و مشخص نمودن مقدار هدف (Desired Weight)، میتوانید روند تغییرات را در این بخش و بر اساس وزن، میزان چاقی یا لاغری و شاخص توده بدن (BMI) مشاهده کنید. هر یک از مقادیر ذکر شده با کشیدن صفحه به سمت چپ و راست نمایان میگردند و با لمس دکمه + در سربرگ، امکان ثبت مقدار جدید به صورت دستی فراهم میشود. البته این اپلیکیشن اندرویدی تغییرات وزنی بدن شما را بطور خودکار نیز ثبت میکند که نحوه این کار را در ادامه توضیح داده ایم.

Fitbit

گزینه چهارم صفحه داشبورد در “Fitbit”، برای واردکردن مواد غذایی مصرف شده و میزان کالری هرکدام از آنها به کار میرود. در صفحه مربوطه که دارای نمودار نیز میباشد باید دکمه + را لمس نموده و سپس با استفاده از ابزار جستجو نام غذای موردنظر (مثل Berger) را پیدا کنید. حال پنجره ای باز میشود که میبایست در آن، اندازه مصرف یا Serving Size (برای مثال 2 عدد ساندویچ)، وعده غذایی و تاریخ را مشخص و در نهایت بر روی دکمه Log This یا Log and Add More اشاره نمایید.

هرچند در لیست مواد غذایی برنامه فوق نام های ایرانی به چشم نیخورد اما از این بابت جای نگرانی نیست چون در برگه Custom از همین بخش میتوانید موارد دلخواه خود را به ثبت برسانید. البته مانند حالت قبل، مقدار کالری به صورت خودکار درج نمیگردد و باید توسط شما ثبت شود که مشخصه های زیادی نیز بدین منظور پیش بینی شده است. آخرین مواد غذایی مصرف شده و خوراکی های تکراری مورد استفاده در هر روز، به ترتیب در برگه های Recent و Frequent از همین بخش ذخیره خواهند شد.

Fitbit

یکی دیگر از روش های ذخیره مقدار کالری بدست آمده، منوی کوچک موجود در سربرگ و گزینه Add Quick Calories میباشد. در این برنامه اندرویدی، امکان ثبت مقدار مایعات مصرفی نیز فراهم گردیده که گزینه مربوطه به آن با آیکن مشخص در فهرست صفحه داشبورد وجود دارد. درنهایت با واردکردن تمامی اطلاعاتی که به آنها اشاره شد، “Fitbit” روند تغییرات وزن برای رسیدن به هدف تعیین شده را به شما نشان میدهد.

هنوز هم قابلیت هایی هستند که باید آنها را نام ببریم اما به دلیل طولانی شدن مطلب تنها به ذکر چند نکته بسنده میکنیم. گزینه ها و مقادیر قسمت داشبورد مربوط به یک روز بوده که با کشیدن صفحه به سمت چپ و راست میتوانید بین روزها جابجا شوید. همچنین ممکن است گزینه های دیگری نیز در این صفحه به نمایش درآیند که به اطلاعات ثبت شده (نوع موادغذایی یا فعالیت های روزانه) بستگی دارد. برای ویرایش حساب کاربری و انجام تنظیماتی همچون تغییر وزن هدف، تعیین واحدهای اندازه گیری و غیره نیز میتوانید از طریق گزینه Account در منوی کناری اقدام کنید.

Fitbit

همانطور که انتظار میرود چنین برنامه ای با وجود این همه امکانات و قابلیت های مختلف، باید مورد استقبال بسیاری از کاربران سراسر دنیا قرار گرفته باشد. میلیونها بار دانلود “Fitbit”، این موضوع را به خوبی نشان میدهد که امیدواریم شما نیز به جمع مخاطبان این اپلیکیشن اندرویدی بپیوندید و با استفاده از آن، مدیریت و برنامه ریزی کاملی در حفظ تناسب اندام و عادت غذایی خود داشته باشید.

پاورقی : با فعال کردن ابزارک (ویجت) این برنامه در صفحه اصلی گوشی، میتوانید وضعیت کالری های دریافتی و مصرفی بدن خود در طول روز را سریعتر مشاهده نمایید.

این نوشته را به گوگل توصیه کنید :

بسته های آموزشی جذاب!بیشتر