حل مشکلات آی تی

اجتناب از 10 خطایی که هنگام حل مشکلات آی تی سر می زند – بخش اول

مدیریت پروژه های آی تی فراز و نشیب های منحصر به فرد خود را دارد و مدیران با مشکلات متعددی در طول پروژه مواجه می شوند. گاهی اوقات استرس و ترس موجب می شود که کارکنان فعال در حوزه آی تی تصمیمات نادرستی اتخاذ کنند که به پیچیده تر شدن مشکلات و تاخیر در دریافت نتیجه موردنظر می انجامد.

از این رو باید در نحوه حل مسئله و برطرف کردن مشکل به درستی به پیش رفت، رویکردهایی به کمک شما می آیند تا از برخی اشتباهات در فرآیند تصمیم گیری اجتناب کنید. در این مقاله قصد داریم به 10 مورد که باید در حل مشکلات آی تی از آنها اجتناب کرد بپردازیم، چرا که با کمک آنها مشکلات محدودتر شده و کارها مطابق با آنچه انتظار دارید پیش می روند.

حل مشکلات آی تی

1. تنها کار کردن

هیچ چیز بدتر از این نیست که سعی کنید مشکل پیش آمده را به تنهایی حل کنید، بسیاری از کارکنان آی تی مایلند تا به تنهایی تمامی امور را در دست گیرند، اما وقتی مشکلات بزرگ و حاد چهره می نمایند، انجام این کار به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.

از کمک دیگران بهره بگیرید، یکی از روش های موثر صحبت کردن گروهی درباره مشکل پیش آمده است، شاید صحبت کردن درباره مشکل پیش آمده به جای برطرف کردن آن، کمی دست و پاگیر و محدودکننده به نظر برسد، اما با این کار از نظرات و پیشنهادات سایرین نیز مطلع شده و ایده های خوبی رد و بدل می شوند.

اگر با مشکلی بزرگی مواجه شدید از همکاران خود کمک بگیرید یا در انجمن های گفتگوی آنلاین مشکل خود را مطرح کنید، این اقدامات نتایج غیرمنتظره ای به دنبال خواهد داشت.

2. مشکل را دست کم نگیرید

طبیعی است که دوست داشته باشید مشکل پیش آمده را کوچک جلوه داده و پنهان کنید، در حالی که چنین نگرشی بسیار نادرست است. نباید از شفاف سازی مشکل و بیان میزان حاد بودن آن هراس داشته باشید، حتی اگر لازم باشد که فرد دیگری در کار مداخله کند تا شما بتوانید بیشتر تمرکز کنید، اجازه این کار را بدهید.

بدترین شرایط زمانی پیش می آید که با مشکل بزرگ و حادی مواجه شده باشید، اما هیچ کس از آن باخبر نباشد و نداند که مشکل پیش آمده تا چه اندازه بزرگ است. بدین ترتیب توانایی شما در حل مشکل به شدت کاهش خواهد یافت و نمی توانید به جلو حرکت کنید، لذا پیشنهاد می شود که در این مواقع صادق و بی محابا بوده و اگر مشکلی پیش آمده آن را به صراحت مطرح نمایید. حتی اگر مشکل در نتیجه خطای انسانی پیش آمده باشید، سعی در مخفی کردن خطای پیش آمده نکنید، زیرا با این کار شرایط بد و بدتر می شود.

3. پیروی کورکورانه از نتایج گوگل

برخی بر این باورند که فعالان آی تی یک "پیام خطا" را در گوگل جستجو می کنند و هر پیشنهادی را که گوگل داده باشد، به اجرا درمی آورند، اما تجربه ثابت کرده که این اقدام به هیچ عنوان ایده خوبی نیست. اینترنت پر از افرادی است که برای هر مشکل راه حلی دارند، اما اینکه صحت و اعتبار این راه حل ها خود جای پرسش دارد.

از این رو بهتر است بدون فکر توصیه هایی آنها را قبول نکنید و در وب سایت های باکیفیت و معتبر به دنبال جواب پرسش های خود بگردید، زیرا بسیاری از افراد جواب های نادرستی در انجمن های گفتگو می دهند. اینکه گوگل به چنین صفحاتی لینک داده، دلیل نمی شود که به عنوان منبع حل مشکل خود از آنها استفاده کنید. چنین اقدامی ممکن است شرایط را حادتر کرده و موجب اتلاف بیهوده در زمان شما گردد.

4. اعمال تغییرات غیرقابل تغییر و قطعی

در فریند حل مشکل، هیچ گاه تغییری اعمال نکنید که امکان تغییر آن در آینده غیرممکن باشد. همیشه از فایل ها، تنظیمات، داده های پیکربندی و هر تغییری که اعمال کرده اید بکاپ تهیه کنید، حتی اگر لازم است از تنظیمات اصلی هم اسکرین شات بگیرید، بدین ترتیب می توانید تغییرات اعمال شده را به حالت قبلی برگردانید.

5. استفاده از روش اعمال تغییرات همزمان و سریع

بسیاری از مدیران آی تی مایلند در اسرع وقت مشکلات پیش آمده را برطرف کنند. اما اگر به طور هم زمان چندین تغییر اعمال کرده و از چند روش برای رفع مشکل خود استفاده کنید، این کار در نهایت به ضرر شما تمام خواهد شد.

ممکن است با اعمال سه یا چهار تغییر در یک سیستم مشکل دار مشکل به صورت موقتی برطرف شود، اما در این شرایط نمی دانید که کدامیک از تغییرات به حل مشکل انجامیده و اگر با این کار به نتیجه نرسید، بر پیچیدگی مشکل افزوده اید و برطرف کردن مشکلات دشوارتر و زمانبرتر از پیش خواهد شد. با اعمال تنها یک تغییر، نتیجه آن را بررسی کنید و اگر جواب نگرفتید همه چیز را به حالت قبلی برگردانید.

در مقاله بعدی به سایر خطاهایی که از سوی مدیران جهت حل مشکلات آی تی سر می زند خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

 

http://www.techrepublic.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید