بیایید ایده هایی را که در سر داریم پخته تر کنیم : بخش دوم

بیایید ایده هایی را که در سر داریم پخته تر کنیم : بخش دوم

در مقاله قبلی چندین ترفند را که در جهت توسعه ایده ها بکار می آیند شرح دادیم، در ادامه مایلیم تا شما را با برخی دیگر از این روش ها آشنا کنیم.

طرح پرسش های مرتبط با محصول و پاسخ گویی به آنها

یکی از اقداماتی که برای ایده پردازی به کمک توسعه دهندگان می آید طرح پرسش های متناسب با شرایط حاکم است، برای نمونه می توان به نیازمندی ها، مشکلات و مسائل کنونی کاربران، مخاطبین هدف، دموگرافیک، مارکت و ... اشاره کرد. تک تک این سوالات باید به دقت پاسخ داده شوند، هرچه قدرت شما در طرح پرسش و پاسخ گویی به آنها بیشتر باشد به نتیجه بهتری دست خواهید یافت.

blog_16554_1

استفاده از روش های معمول ایده پردازی

روش های متنوعی برای ایده پردازی وجود دارند که بسته به شرایط می توان هریک از آنها را برگزید، برای نمونه می توان به جلسات طوفان مغزی یا بارش فکری، دلفی، تکنیک گروه اسمی و DOIT اشاره کرد، هر کدام از این روش ها دارای مزایا و معایب منحصر به فرد خود هستند. جلسات طوفان مغزی یکی از کاربردی ترین روش ها برای ایده پردازی به شمار می رود و زمانی که به صورت تیمی کار کنید بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت، لازم است تا جای مقدور به خلق ایده ها بپردازید و سپس با سنجش هر کدام برترین ایده را انتخاب نمایید.

blog_16554_2

شناسایی رقبای کاری

رقبای کاری یکی از بهترین منابع برای کسب اطلاعات به شمار می روند و با بررسی امکانات، قابلیت ها و ایده هایی که آنها برای محصولات خود ارائه داده اند دید بهتری نسبت به هدف خود پیدا می کنید، این نکته را در ذهن داشته باشید که تقلید از ایده های سایرین موفقیت کوتاه مدتی را در پی خواهد داشت و هیچ سود مازادی از این کار نسیب شما نمی گردد، لذا متفاوت ظاهر شوید.

شناخت متغیرهای تاثیرگذار بر نتیجه کار

محصولات نرم افزاری برای تسهیل زندگی کاربران ساخته می شوند، یک وب سایت و اپلیکیشن بانکداری را در نظر بگیرید که هر دو دارای عملکرد، امکانات و قابلیت های مشابهی می باشند، دارا بودن دو نسخه از یک محصول با کارآیی مشابه تنها برای رفاه و راحتی کاربران است و مشتریان تحت شرایط گوناگون استفاده از یکی از این محصولات را ترجیح می دهند. چندین متغیر در طول فرآیند تصمیم گیری شرکت دارند و باید تاثیر هریک بر نتیجه کار را در نظر بگیرید.

ارتقای ایده به مرور زمان

اپلیکیشنی که قدرت برآورده ساختن تمامی انتظارات کاربران و رفع تمامی نیازمندی های آنها را داشته باشد وجود ندارد، از این رو باید بر روی یک موضوع و ایده کار کرد و به مرور زمان بر امکانات و قابلیت های آن افزود، این کار از طریق ارائه آپدیت های منظم و زمان بندی شده میسر می گردد.

ذهن خود را از افکار منفی پاک کنید

باید ذهن خود را از افکار منفی و مخرب پاک کنید تا قادر به تمرکز بر روی ایده های خود شوید، تنها در صورتی که هدف کار برای شما شفاف سازی شده باشد قادر به کار بر روی آن می گردید و تا زمانی که از شکست خود تجربه کسب کنید چیزی را از دست نداده اید.

تمرکز بر روی نحوه پیاده سازی محصول

مردم به دنبال بهترین ها هستند و این فرصت در اختیار شما قرار دارد تا بهترین محصول را به آنها ارائه دهید. پیاده سازی ایده های ذهنی نیازمند صبر و شکیبایی است و به تلاش فراوانی نیاز دارد. ارائه ایده ای کاملا جدید و منحصر به فرد کاری دشوار و تا حدودی غیر ممکن به نظر می رسد، از این رو باید تلاش کنید تا با ارائه کیفیت بالا و امکانات متعدد صحنه رقابت را در دست بگیرید. گاه در فرآیند ایده پردازی با تفکرات مخالفی روبه رو می شود و لازم است تا آنها را به شکلی مناسب با یکدیگر ترکیب کنید و از آنها به نفع خود استفاده نمایید و مارکتی را برگزینید که بیشترین هم خوانی را با خواسته ها، علاقه مندی ها و نیازهای شما داشته باشد.

ساخت و توسعه اپلیکیشن های موبایل فرآیندی است که نیازمند صرف تلاش، زمان، هزینه و منابع است. توجه به نحوه کاربرد اپلیکیشن یکی دیگر از جوانبی است که موجب ایجاد تمایز در محصول می گردد و قادر به پوشش دادن نقاط ضعف ایده شما می گردد و با ارائه بهترین رابط و تجربه کاربری مورد توجه کاربران قرار می گیرد. چنانچه پیاده سازی محصول موجب سردرگمی کاربران شود موفقیت محصول نیز هم راستا با آن کاهش پیدا می کند.

ایجاد بستر فکری مناسب

مراحل ایده پردازی شامل تولید ایده، مستندسازی آن، نظم دهی به ایده، انتخاب بهترین ایده و پیاده سازی ایده یا ایده های برتر می باشد. گاه ایده ها زمانی به ذهن شما خطور می کنند که به هیچ عنوان توقع نداشتید از این رو با تغییر محیط و شرایط اطراف خود می توانید بستری برای ایجاد ایده های جدید و عملی پدید آورید.

در صورت پیاده سازی نادرست، ایده ها فاقد هرگونه ارزشی می گردند. ایده های جدید از ایده های قدیمی نشات می گیرند، از این رو باید به پیگیری تمامی ایده های گذشته خود که بنا به دلایلی با شکست مواجه شده اند بپردازید. یک الگویی پایدار در تمامی محصولات موفق وجود دارد که با شناخت آن قادر به قدرت بخشیدن محصول خود می شوید.

از بین بردن محدودیت ها

خلاقیت بیشتر از آنکه به هوش و ذکاوت فرد ارتباط داشته باشد به بعد روان شناسی قضیه مربوط است. جهت پیاده سازی ایده های ذهنی خود هرگونه محدودیتی را که پیش روی شما قرار دارد از سر راه خود بردارید و از ریسک و اشتباه کردن هراسی نداشته باشید چرا که این شرایط به افزایش تجربه شما می انجامد، با دادن آزادی عمل به ذهن خود محدودیت ها از بین می روند.

بررسی دلایل شکست

ممکن است در طول راه انگیزه خود را از دست بدهید، با کمبود بودجه مواجه شوید و یا در متقاعد ساختن افراد کلیدی در پروژه ناتوان گردید، اما باید با شرایط حاکم رو به جلو حرکت کرد. بررسی محصولات ناموفق، دلیل عدم موفقیت آنها و کاستی ها و نواقصی که در آنها وجود دارند راهی برای رفع مشکلات در پیش روی شما قرار می دهد.

blog_16554_3

جمع بندی

تمامی ایده ها از ساده گرفته تا پیچیده دارای قدرت دستیابی به موفقیت هستند، اما این نحوه پیاده سازی ایده است که پیروزی یا شکست آن را تعیین می کند. با تمرکز بر روی هدف و از بین بردن محدودیت ها می توانید به بهترین شکل به تولید ایده های منحصر به فرد بپردازید و موفقیت را از آن خود گردانید.

اینها را هم بخوانید