سئو

سئو یا گوگل ادز؟ مساله این است

سئو و گوگل ادز هر دو از زیرشاخه‌های اصلی دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌روند. رتبه خوب سایت در گوگل یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که هر کسب و کاری برای بازاریابی خود با آن مواجه می‌شود. قرار گرفتن در رتبه‌های پایین گوگل عملاً باعث می‌شود، خدمات و محصولات شما (هر چقدر هم با کیفیت!) در دسترس مخاطبان هدف شما قرار نگیرد. حال دو انتخاب پیش روی شماست: سئو و گوگل ادز!

 

سئو چیست؟

سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization و یا همان بهینه سازی موتور جست و جو است. سئو مجموعه فعالیت‌ها و اقداماتی است که برای طراحی سایت، تعیین استراتژی محتوایی و تولید محتوا به کار می‌بریم تا رتبه و جایگاه بهتری در جست و جوی گوگل پیدا کرده و بازدید بیشتری به دست آوریم.

 

گوگل ادز یا تبلیغ در گوگل چیست؟

تبلیغ در گوگل یا همان google ads، سرویس تبلیغاتی شرکت گوگل است. حتماً برای شما هم پیش آمده که کلیدواژه‌ای را در گوگل سرچ کنید و متوجه شوید در کنار چهار سایت اولی که به شما نمایش داده شده، عبارت ad مخفف advertise و یا همان تبلیغ دیده می‌شود. این بیزینس‌ها از سرویس گوگل ادز استفاده می‌کنند. با استفاده از این سرویس شما ‌می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی مناسب با کسب و کار خود را طراحی و اجرا کنید.

 

چرا گفته می‌شود گوگل ادز تمام ویژگی‌های لازم برای دیده شدن تبلیغ شما را دارد؟

۱. امکان مشخص کردن کلیدواژه: در تبلیغات گوگل، شما می‌توانید دقیقاً کلیدواژه‌های مرتبط با کسب و کار خود را مشخص کنید تا تبلیغ شما در نتیجه جست و جوی همین کلیدواژه‌ها نمایش داده شود. این موضوع سبب می‌شود تا تبلیغ شما دقیقاً به کسانی که به خدمات و محصولات شما نیاز دارند و به دنبال این خدمات و محصولات هستند، نمایش داده شود و از صرف هزینه برای نمایش غیر اثربخش جلوگیری شود.

۲. امکان انتخاب مخاطبین هدف: سرویس گوگل ادز، با امکان تعیین مخاطبین هدف، سبب می‌شود که در هزینه تبلیغاتی صرفه جویی کرده و تبلیغ را به افرادی که به خدمات و محصولات شما علاقه دارند نمایش دهید.

۳. امکان تعیین CPC :CPC مخفف عبارت Cost per Click و یا همان هزینه به ازای کلیک است. بر اساس این ویژگی، زمانی از بودجه تبلیغات شما کسر می‌شود که کاربر روی سایت شما کلیک کرده باشد و بنابراین تا زمانی که تبلیغات به بازدهی نرسیده باشد، شما متحمل هزینه‌ای نمی‌شوید. به علاوه این ویژگی سبب می‌شود که شما تعداد مخاطبین هدف خود را مشخص نموده و به همان اندازه‌ای که می‌خواهید دیده شوید، هزینه کنید.

 

گوگل ادز چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

مهم‌ترین سرویس‌های گوگل ادز شامل سرویس تبلیغ در گوگل، تبلیغ در یوتیوب و تبلیغ در گوگل پلی و اپ استور (تبلیغ درون اپلیکیشنی) است.

۱. تبلیغ در گوگل: گوگل‌ بزرگ‌ترین موتور جست و جوی جهان است. با استفاده از سرویس گوگل ادز، سایت شما در نتیجه جست و جوی کلیدواژه‌های مرتبط با کسب و کارتان، در بهترین رتبه‌های گوگل نمایش داده می‌شود.

۲. تبلیغ در یوتیوب: یوتیوب بزرگ ترین پلتفرم ویدیویی جهان و پربیننده ترین پلتفرم ویدیویی در ایران است. گوگل ادز برای شما امکان تبلیغ در این پلتفرم را نیز فراهم آورده است.

۳. تبلیغ در گوگل پلی و اپ استور: حتما تجربه کرده‌اید که اپلیکیشنی را باز کرده و پیش و یا در حین اجرا، با تبلیغات درون اپلیکیشن مواجه شوید. با استفاده از تبلیغات گوگل ادز شما می‌توانید درون اپلیکشین‌های گوگل پلی و اپ استور دیده شوید.

 

تفاوت گوگل ادز و سئو در چیست؟

سئو مجموعه اقدامات فنی بر اساس الگوریتم‌های گوگل برای بهینه سازی موتور جست و جو و به زبان ساده تر بهبود جایگاه سایت در صفحات گوگل است. این کار که به اصطلاح به آن بهینه سازی ارگانیگ و یا طبیعی گفته می‌شود، معمولاً زمان‌بر است و با گذشت زمان ممکن است رقبای جدیدی وارد صنعت شوند، بسیاری از فرصت‌های بازار از دست برود و بسیاری از مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل سایت‌هایی با جایگاه بهتر تبدیل شوند. علاوه بر این به کارگیری روش‌های سئو کار آسانی نیست و نیازمند تخصص است. در این زمان گوگل ادز به شما کمک می‌کند تا با صرف هزینه منطقی به کمک سئوی سایت در بهترین جایگاه‌های گوگل دیده شوید. پیش از آن که فرصت‌های بازار به تهدید تبدیل شود.

کارشناس بازاریابی جیمکس ادز می‌گوید: بهترین استراتژی برای کسب و کارها توجه به هر دو زمینه است. در واقع سئو و گوگل ادز مکمل یکدیگرند و هر دو هدف یکسانی دارند: دیده شدن!

بنابراین بهترین روش استفاده از این دو روش به صورت ترکیبی است. بهتر است در ابتدا گوگل ادوردز را برای سایت خود فعال نمایید و در این حین که سایت شما در جایگاه‌های خوب گوگل قرار دارد، بر سئوی سایت خود سرمایه گذاری نمایید.

 

/پایان رپرتاژ آگهی

این مطلب صرفاً جنبه تبلیغاتی داشته و اپریویو مسئول تایید صحت آن نیست

 

اینها را هم بخوانید