مهدی یوسفی-بازی گذرگاه

مهدی یوسفی-بازی گذرگاه

صنعت تولید بازی های رایانه ای را بدون هرگونه تردیدی باید یکی از پول ساز ترین صنایع در دنیا و حتی خارج از حوزه IT بدانیم. امروزه در کشورهای مختلف توجه ویژه ای به این صنعت شده و کشور ما نیز در این زمینه سیر رشد خود را می پیماید. در ادامه با یکی از فعالان ایرانی این عرصه که بازی موفق "گذرگاه" به تازگی توسط وی منتشر شده است، گفتگو کرده ایم. مهدی یوسفی-بازی گذرگاه

آینده بازی و بازی سازی در ایران هنوز در هاله ای از ابهام است  و کسی که با هدف تجاری وارد این صنعت می شود باید بپذیرد که درحال انجام ریسکی بسیار بزرگ است.
لطفا به صورت مختصر خودت رو معرفی کن. مهدی یوسفی هستم متولد 1357 ، بعد از تجربه حرفه های مختلف، از مسئول پر سرو صدا و پر استرس پشتیبانی نرم افزار گرفته تا یک طراح و گرافیست ساکت و آرام، حدود دو سال است که به طور جدی مشغول توسعه و ساخت بازی برای سیستم عامل اندروید هستم و به قدری در این کار جدیت دارم که آن را حرفه ی اصلی خود درنظر گرفته ام و تقریباً تمام وقتم را صرف آن میکنم. اولین محصولی که تولید کردید مربوط به چه سالی میشه و خودت چه نمره ای به اون میدی؟ اولین محصول منتشر شده ی من "دشمن پشت خاکریز" بود که در اوایل سال 93 منتشر شد و چون اولین تجربه رسمی من هم بود نمی توانم نمره ی کامل به آن بدهم ولی کاربران با نظرات خود تایید کردند که در بین بیشتر بازی های ایرانی خیلی بهتر ساخته شده، مخصوصا از لحاظ فنی. نام موفق ترین محصولی که تولید کردی چیه؟ اگه ممکنه اطلاعات حدودی در مورد زمانی که برای ساخت اون صرف کردی، تعداد کاربرانی که جذب کرده و میزان فروش اون در اختیارمون بزار. موفق ترین محصول من "گذرگاه" بوده که تا به امروز بیش از 12هزار بار دریافت شده و این آمار برای یک بازی غیر رایگان فارسی آمار نسبتا خوبی است.همانطور که می دانید ساخت و توسعه یک بازی نیاز به زمان بسیار بسیار بیشتری نسبت به یک برنامه دارد و حتی ممکن است ماهها به طول بیانجامد، به عنوان مثال برای ساخت و تکمیل بازی گذرگاه حدود 3 ماه زمان صرف شد. چون برخلاف یک برنامه، شما در ساخت یک بازی فقط با کد سروکار ندارید و بخش بزرگی از زمان را باید صرف گرافیک که شامل طراحی محیط، طراحی اسپرایت ها و کاراکترها، انیمیشن ها، جلوه های ویژه، نور و...کنید و  همچنین زمانی را هم باید برای ایجاد و ویرایش صدا و موسیقی در نظر بگیرید  که نقش بسیار مهمی را در یک بازی ایفا می کند. شاید به همین دلایل باشد که در ایران کمتر کسی به طور جدی وارد صنعت بازی سازی می شود چون این کار نیاز به تلاش، پشتکار و صرف زمان طولانی دارد که از حمایت چندانی هم برخوردار نیست. کار رو از چه سالی و با چند نفر  شروع کردی و در حال حاضر چند نفر هستین؟ همیشه تنها بودم و در حال حاضر هم مستقل کار می کنم، فکر می کنم فعلا برای ایجاد و هدایت یک گروه بازی ساز زمان مناسبی نباشد مگر اینکه سرمایه گذاری در این صنعت معنا و مفهوم جدی تری پیدا کند. در مورد سال شروع کار هم همانطور که در قسمت معرفی عرض کردم حدود 2 سال، ولی شخصا معتقدم کار من از زمانی که 10 ساله بودم شروع شد، زمانی که چندین نفر دور یک تلویزیون سیاه و سفید و یک آتاری 2600 می نشستند و با هیجان منتظر آن بودند که نوبت بازی کردن آنها از راه برسد، آن زمان من به این فکر میکردم که سازندگان این بازی ها چه کسانی هستند و چگونه و با چه ابزاری این بازی ها را ساخته اند و همیشه آرزو داشتم زمانی برسد که من هم بتوانم یک بازی خلق کنم و تا به امروز این رویای کودکی را در ذهن نگه داشتم. آیا خودت از محصولاتی که تولید کردی استفاده میکنی؟ بله، من همیشه عاشق بازی های رایانه ای بوده و هستم و از بازی کردن هر نوع بازی لذت می برم چه برسد به اینکه خودم خالق آن بازی باشم. کدام یک از محصولاتی که تولید کردی را بیشتر از همه دوست داری؟ فکر می کنم پاسخ اکثر توسعه دهندگان به این سوال "همه محصولات" باشد ولی حالا که روی کلمه "بیشتر" تاکید دارید باید بگویم "گارد 46". آیا تا به حال پروژه ای داشتی که با شکست مواجه شده باشه؟ اگه داشتی دلیل این شکست چی بوده؟ بله، البته شاید نتوان عنوان شکست را روی آن گذاشت چون فروش محصول در مارکت ها ادامه دارد و آینده ی آن مشخص نیست ولی انتظاری که از استقبال آن داشتم مرا راضی نکرد، به عنوان مثال همان بازی "گارد 46" که فکر می کنم در زمان مناسبی منتشر نشد (زمان گسترش و استقبال از بازی کلش) و به همین دلیل بسیاری از کاربران آن را در صفحات اول مارکت ها ندیدند. مهدی یوسفی-بازی گذرگاهاز چه نرم افزار و یا اپلیکیشن هایی برای تولید محصول و مدیریت وظایف و پروژه استفاده میکنی؟ در ساخت یک بازی شاید نیاز باشد از چندین نرم افزار اصلی و فرعی استفاده کرد که اکثر آنها نرم افزار های گرافیکی مانند فتوشاپ ، تری دی مکس و انواع ویرایشگر های تصویر است. و همچنین استفاده از ویرایشگر های صوتی که استفاده از هر کدام از این نرم افزارها بستگی به سلیقه و تسلط توسعه دهنده دارد. از چه سخت افزاهایی برای تولید اپلیکیشن و یا بازی استفاده میکنی؟ از یک کامپیوتر معمولی و برای تست بازی های ساخته شده هم از چند نوع گوشی و تبلت استفاده می کنم. آیا تحصیلات در کارت موثر بوده؟ در مورد شخص بنده خیر، با اینکه رشته تحصیلی من گرافیک بوده و این بی ربط به صنعت بازی سازی نیست، ولی تا بحال هر دانشی در تولید یک محصول بکار برده ام همه تجربه و مطالعه ی شخصی بوده.
در مورد بازی سازی پیشنهاد میکنم قبل از هر کاری هدف خود را مشخص کنند، که صرفا برای سرگرمی اقدام به ساخت بازی میکنند یا هدف تجاری است، چون این دو مقوله کاملا با هم فرق دارد و تدابیری که باید برای هر کدام درنظر گرفته شود نیز متفاوت است.
گرافیک و رابط کاربری چقدر در موفقیت یک برنامه یا بازی میتونه موثر باشه؟ در مورد یک بازی بی نهایت مهم است مگر اینکه بازی تولید شده محصول یک ایده ی بسیار جدید باشد در این صورت ایده می تواند بر گرافیک غلبه کند. نقش تبلیغات یا بطور کل مارکتینگ رو در فروش یک محصول چطور میبینی؟ آیا خودت برای فروش محصولاتت از روش های مارکتینگ استفاده کردی؟ با وجود بازی های جذاب و رنگا رنگ خارجی که توسط یک شرکت بزرگ و با ده ها پرسنل و سرمایه های فراوان ساخته شده و اکثر آنها نیز در ایران بصورت رایگان عرضه میشود، فکر نمیکنم در حال حاضرتبلیغ برای یک بازی ایرانی نقش زیادی داشته باشد. اگه ممکنه درمورد محصول بعدی که قرار هست تولید کنی، کمی توضیح بده ؟ محصول بعدی من نسخه ی دوم بازی گذرگاه است که در حال توسعه ی آن هستم. در جذب نیرو برای تیم چه نکاتی رو مد نظر میگیری؟ اگر در آینده قرار باشد تیمی تشکیل دهم : علاقه و عشق به کار - استعداد چه پیشنهادهایی برای افراد تازه کاری که دوست دارن به عنوان یک توسعه دهنده یا برنامه نویس مطرح بشن،داری؟ پیشنهاد زیادی در مورد برنامه نویسی نمیتوانم بدهم ولی در مورد بازی سازی پیشنهاد میکنم قبل از هر کاری هدف خود را مشخص کنند، که صرفا برای سرگرمی اقدام به ساخت بازی میکنند یا هدف تجاری است، چون این دو مقوله کاملا با هم فرق دارد و تدابیری که باید برای هر کدام درنظر گرفته شود نیز متفاوت است. و اینکه تا کجا می خواهند پیش بروند؟ و وقتی این تصمیمات گرفته شد قدم اول را بردارند. آینده صنعت اپلیکیشن و بازی های موبایل در ایران رو چطور میبینی؟ آینده ی موفقی را برای برنامه های فارسی پیش بینی میکنم چون رقیب خارجی کمتری دارند. منظورم برنامه هایی هستند که هدفمند و توسط افراد متخصص تولید می شوند نه برنامه هایی که توسط یک فرد غیر متخصص و با کپی کردن چند متن از سایت های مختلف و دستکاری یک سورس آماده تولید شده.  ولی باید بگویم، آینده بازی و بازی سازی در ایران هنوز در هاله ای از ابهام است  و کسی که با هدف تجاری وارد این صنعت می شود باید بپذیرد که درحال انجام ریسکی بسیار بزرگ است. در آخر هر حرفی که داری بگو. همانطور که بارها  گفتم، معتقدم بزرگ ترین حامیان من تا به امروز کاربران بوده اند و در همینجا از همه ی دوستانی که با ایمیل های بسیار دلگرم کننده ، نظرات و پیشنهادات سازنده خود از این صنعت حمایت می کنند تشکر میکنم و همچنین بسیار سپاسگزارم از دختر کوچکم که مشوق اصلی من برای ادامه این راه بود. یک گلایه هم دارم از دوستانی که از قیمت محصولات شکایت دارند و این همیشه باعث تعجب من بوده که چرا ما وقتی به یک بوتیک یا فروشگاه کفش و ... میرویم برای یک کالای 100هزار تومانی 300هزار تومان پول به فروشنده پرداخت می کنیم و شکایتی هم نداریم و یا بدون هیچ بحثی یک محافظ صفحه گوشی را 45هزار تومان میخریم در حالی که 10هزار تومان بیشتر قیمت ندارد. ولی وقتی بحث خرید یک بازی پیش می آید (با تمام سختی های توسعه و تولید آن) حاضر نیستیم مبلغ 970 تومان پرداخت کنیم !!!! مبلغی که حتی برای خرید یک کیک ساده هم کافی نیست. با آرزوی اینکه شاهد رشد این صنعت جذاب و دوست داشتنی در کشورمان باشیم.

اینها را هم بخوانید

نظرات کاربران

  1. avatar
    سید احمد
    سلام لطفا در صورت امکان از آقای مهدی یوسفی بپرسین ایده بازی رو از کجا آوردن. آیا بازیشون برداشتی از بازی ایرانی شبیه همین بازی هست که در اوایل دهه هفتاد شمسی تحت سیستم عامل داس تولید شده؟ ممنپون میشم بپرسین و خبر بدین.

    به این نظر پاسخ دهید