تسهیل تصمیم گیری در اپلیکیشن ها

چگونه می توان نوعی رابط کاربری را پیاده سازی کرد که به تصمیم گیری کاربر کمک کند؟ – بخش سوم

در مطلب قبلی به کلیاتی در ارتباط با ایجاد اعتماد در Anticipatory Design پرداخته شد، در ادامه به نکاتی در ارتباط با Dark Patterns خواهیم پرداخت.

استفاده از Dark Patterns برای کمک به کاربران

بسیاری از کمپانی ها به منظور پیشبرد اهداف خود از Dark Patterns استفاده می کند و امروزه تصمیم گیری به جای کاربران برای کمپانی ها ساده تر از گذشته شده و ابزارهایی در این راستا به کمک کمپانی ها می آیند. اما چرا از همین متدها جهت کمک به تصمیم گیری بهتر کاربران استفاده نشود؟ در حال حاضر بسیاری از ما به خاطر ضعف های انسانی مانند عدم کنترل یا تمرکز بر روی منافع کوتاه مدت، تصمیمات نه چندان خوبی را اتخاذ می کنیم.

هدایت کاربران به سوی بهترین و درست ترین انتخاب

نویسندگان کتاب Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness پیشنهاد می کنند تا با ساخت یک معماری انتخاب اخلاقی و مناسب، کاربران را به انتخاب بهترین گزینه در طولانی مدت هدایت کنیم.

تسهیل تصمیم گیری در اپلیکیشن ها

تکنیک هایی که برای خلق Dark Patterns مورد استفاده قرار گرفته، قابل استفاده برای ساخت Light Patterns جهت کمک به تصمیم گیری بهتر کاربران نیز می باشند.

ثبت نام خودکار

با افزایش طول عمر، پس انداز برای کهنسالی از طریق برنامه های بازنشستگی اهمیت می یابد، اما همانطور که Thaler و Sunstein شرح داده اند، حتی اگر این برنامه های پول رایگان نیز پیشنهاد دهند، بسیاری از مردم ثبت نام نمی کنند، از این رو راهکارهایی که برای این کار پیشنهاد شده به شرح زیر می باشد:

- ثبت نام خودکار افراد در این طرح.

- مجبور کردن افراد به انجام یک تصمیم گیری بله و خیر برای موارد ثبت نام.

این روش ها نمونه هایی از Light Patterns هستند که برای کاربران سودمند بوده و افراد را وادار به انجام فعالیت و تصمیم گیری های طولانی مدت مفید می گرداند. با این وجود که در روش دوم افراد مجبور به انتخاب می شوند، اما انتخاب بسیار ساده شده و محدود به دو گزینه بله یا خیر می شود که موجب تشویق افراد به شرکت در طرح می شود.

خلق الگوهای رفتاری خوب

به گفته Alan Shapiro، اپلیکیشن های پیش بینی به طور معمول الگوهای رفتاری را در کاربران تشویق می کنند. اگر به طور مداوم توصیه های درباره جایی که باید بروید و چیزهایی که باید خریداری کنید دریافت نمایید، افراد به نوتیفیکیشن های اپلیکیشن وابسته شده و تصمیم گیری به جای آنها صورت می پذیرد.

برای مثال سرویس Prime Pantry آمازون پر از الگوهای مبهم می باشد که یکی از آنها Pantry Boxes می باشد که کاربران را تشویق به خرید، بیشتر از آن مقداری که مایل بودند می کند.

تسهیل تصمیم گیری در اپلیکیشن ها

مدیر محصول Circadia معتقد است:

آمازون پرسش از اینکه "آیا این محصول را نیاز دارم؟ به "چه چیزی دیگری نیاز دارم؟" تغییر داده است.

آمازون پتنت هایی را برای سیستمی که با بکارگیری داده های کاربر به پیش بینی و تحویل محصول، پیش از آنکه کاربر سفارشی داده باشد نیز به ثبت رسانده است. آمازون این سیستم را anticipatory shipping می نامد:

تسهیل تصمیم گیری در اپلیکیشن ها

اما اگر از تاکتیک های مشابه برای کمک به افراد برای شکل دهی به رفتارها و عادات خوب استفاده کنیم، چه پیش خواهد آمد؟ نمونه هایی بسیاری در این زمینه وجود دارند، که می توان به اپلیکیشن های خود-بهبودی و رفتارسازی اشاره کرد.

برای مثال stickK به شما کمک می کند تا با استفاده از قدرت روانی فقدان گریزی و تلاش برای تغییر رفتار، عادات بد خود را کنار بگذارید.

تسهیل تصمیم گیری در اپلیکیشن ها

Duolingo هر روز به شما یادآوری می کند که زبان جدید خود را تمرین کنید و به شما یاری می رساند که عادت های مفیدی شکل دهید.

تسهیل تصمیم گیری در اپلیکیشن ها

مزایایی که افراد از تصمیم گیری به جای آنها که در طراحی پیش بینی شده می برند، توسط اصول اخلاقی شرکت تعیین می شود. کمپانی چه تمایلاتی برای استفاده از داده های مشتریان برای اهداف خود دارد و کاربران چقدر مایل به همکاری هستند؟

همانطور که شرح داده شد، در اختیار قرار دادن کنترل و رفتار شفاف و صریح کلید حفظ اعتماد در کاربران است. شما درباره استفاده از Dark Patterns در طراحی پیش بینی شده چه می اندیشید؟ آیا Light Patterns واقعا وجود دارند و زمانی که این فرضیات به وقوع می پیوندند، چه کسی آنها را تحت نظر دارد؟

 

https://www.smashingmagazine.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید