مزایا و محدودیت های Instant Apps

اپلیکیشن آنی (Instant Apps) چیست؟ + آشنایی با مزایا و محدودیت ها (بخش اول)

اهداف توسعه دهندگان از ساخت اپلیکیشن ها متفاوت است، شاید تولید درآمد تبلیغاتی در سه ماهه نخست هدف آنها باشد یا کسب امتیاز بالا در گوگل پلی. اما برای اینکه بتوانید اپلیکیشن خود را در معرض دید کاربران بیشماری قرار دهید، میتوانید از قابلیت جدید و بسیار کاربردی Instant Apps برای این منظور استفاده کنید.

 

Instant Apps روش جدیدی برای جذب آن دسته از کاربرانی است که در حال حاضر اپلیکیشن شما را بر روی گوشی خود نصب نکرده اند. به طوری که اپلیکیشن تنها با URL قابل کشف و دسترسی میشود و به راحتی میتوان از طریق ایمیل، نتایج جستجوی گوگل، پست های منتشر شده در شبکه های اجتماعی، نظرات یوتیوب و انجمن های گفتگو یا هر جایی که از URL پشتیبانی میکند، به اپلیکیشن دسترسی داشت.

 

توسط اپلیکیشن های آنی یا همان Instant Apps میتوانید هر ماژول از اپلیکیشن را به صورت هویتی مستقل و جدا مورد استفاده قرار دهید. کاربران نیز با لمس URL که برای هر کدام از ماژول ها در اختیار قرار داده اید، آن را بارگذاری میکنند و دیگر نیازی به نصب اپلیکیشن نیست.

در این مطلب به نحوه کار اپلیکیشن های آنی و مزایا و محدودیت های آن خواهیم پرداخت. برای درک بهتر موضوع، از ویزارد ساخت پروژه در اندروید استودیو برای تولید اپلیکیشنی که به طور پیش فرض از Instant App پشتیبانی میکند استفاده خواهیم کرد و میتوانید کامپوننت های مختلف Instant App را مشاهده کنید.

ساخت اپلیکیشنی که به طور پیش فرض از Instant App پشتیبانی کند، سریع ترین و ساده ترین راه جهت استفاده از این قابلیت است، اما بسیاری از توسعه دهندگان مایلند تا این ویژگی را به پروژه کنونی خود اضافه کنند.

 

اپلیکیشن نمونه ای که برای این منظور ساخته شده، در GitHub در دسترس است و با استفاده از این اپلیکیشن به صورت مرحله به مرحله فرآیند تنظیم مجدد پروژه برای پشتیبانی از Instant App را شرح خواهیم داد.

حال با یک مثال نحوه کار اپلیکیشن های آنی را توضیح میدهیم. تصور کنید که دوست شما لینکی از ویدیوی یک گربه را برایتان ارسال کرده که حتما مورد علاقه شما خواهد بود، اما با کلیک بر روی لینک متوجه میشوید که برای تماشای آن باید یک اپلیکیشن را دانلود کنید.

در این شرایط دو وضعیت پیش خواهد آمد، یا اینکه اپلیکیشن را دانلود میکنید یا کلا لینک را نادیده گرفته و از تماشای ویدیو منصرف میشوید. این سناریو یک تجربه کاربری ناخوشایند است و به وفور برای کاربران پیش می آید.

 

اکثر ما اپلیکیشن هایی را نصب کرده ایم که تنها برای انجام یک عملیات خاص به آن نیاز داشتیم، برای نمونه اپلیکیشنی که برای مشاهده فایل ضمیمه شده در ایمیل یا انجام عملیات پرداخت در یک وبسایت یا حتی ردگیری بسته ارسال شده برای شماست.

مجددا ویدیوی گربه را در ذهن خود مجسم کنید، اما با این تفاوت که این بار توسعه دهنده تمامی کدها و منابع لازم برای اجرای ویدیو را درون ماژول اجرای آنی قرار داده و یک URL مانند www.example.com/video برای آن ساخته است. با کلیک روی www.example.com/video، گوگل پلی تشخیص میدهد که این URL به ماژول اجرای آنی ربط دارد و تمامی کدها و منابع لازم برای اجرای ویدیو را بازیابی میکند. نتیجه چیست؟

تنها در 20 ثانیه و بدون اینکه چیزی را بر روی گوشی خود نصب کنید، ویدیویی را تماشا میکنید که گربه درون جعبه ای بازی میکند و این شرایط در نوع خود تجربه کاربری بسیار خوب و خوشایندی است.

 

اما چرا باید از قابلیت اجرای آنی استفاده کرد؟

افزودن قابلیت پشتیبانی از اجرای آنی فرآیند چندان ساده ای نیست و معمولا نیازمند ساختاربندی مجدد پروژه میباشد، از این رو میخواهیم به عمده ترین مزایای افزودن پشتیبانی از اجرای آنی به پروژه ها اشاره کنیم:

 

با این کار مانع بین اپلیکیشن و کاربران جدید برداشته میشود. با این حال که نصب اپلیکیشن از طریق گوگل پلی فرآیند دشوار و زمانبری نیست، اما باز هم بزرگ ترین مانع بین اپلیکیشن و کاربران جدید آن محسوب میشود.

هرچقدر زمان صرف نوشتن و بهبود صفحه اصلی اپلیکیشن خود در گوگل پلی کنید، باز هم اکثر کاربران برای زدن دکمه نصب تقلا کرده و معمولا نصب را به زمان دیگری موکول میکنند.

جذب کاربران جدید را سهولت میبخشد. فرصت های تبلیغاتی بیشماری برای تبلیغ اپلیکیشن در وب وجود دارد که برای نمونه میتوان به وب سایت خودتان، وبلاگ یا شبکه های اجتماعی یا ارتباط با کاربران جدیدی که قبلا به شما اعتماد کرده و صفحه گوگل پلی شما را مشاهده کرده اند اشاره کرد. (کاربرانی که مایل به نصب اپلیکیشن از سایر منابع غیر از گوگل پلی و به اصطلاح سایدلود کردن آن هستند، مستثنی میباشند).

اپلیکیشن آنی این وابستگی به صفحه اپلیکیشن در گوگل پلی را از میان برمیدارد و اپلیکیشن به طور مستقیم از هر جایی که از URL پشتیبانی کند در دسترس خواهد بود و فرصت زیادی برای جذب کاربران جدید در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

 

محتوای به اشتراک گذاشته شده، بهترین تبلیغ برای اپلیکیشن شما میباشد. کاربری که محتوای اپلیکیشن شما را به اشتراک میگذارد، یکی از موثرترین روش ها برای جذب و دستیابی به مخاطبین جدید است، از این رو باید تلاش خود را به کار گیرید تا تاثیرگذاری اولیه شما عالی باشد. در اختیار قرار دادن تجربه ای قدرتمند به کاربرانی که اپلیکیشن شما را بر روی گوشی خود نصب نکرده اند، در گذشته کار دشواری بود، اما با کمک اپلیکیشن های آنی میتوانید یک تجربه یکپارچه و نیتیو در اختیار کاربران قرار دهید.

کاربران حتی با وجود محدودیت های اینترنت نیز میتوانند به اپلیکیشن شما دسترسی داشته باشند. پشتیبانی از اینترنت همواره در حال بهبود است، اما باز هم شرایطی پیش می آید که در دسترسی به آن با مشکلاتی مواجه شوید. زمانی که سرعت اینترنت کم باشد و مدام قطع و وصل شود، دانلود کل اپلیکیشن یک فرآیند زمانبر و خسته کننده خواهد شد. تمامی ماژول های اپلیکیشن های آنی باید 4 مگابایت یا کمتر باشند، از این رو استفاده از این قابلیت، گزینه مناسبی به نظر میرسد.

تقاضا برای اپلیکیشن های حساس به موقعیت و زمان را افزایش میدهد. احتمال نصب اپلیکیشنی که تنها برای بازه زمانی محدود یا موقعیت مکانی خاصی بتوانید از آن استفاده کنید، چقدر است؟ اپلیکیشن های آنی تقاضا برای این دسته از اپلیکیشن ها را افزایش میدهند و کاربر تنها با لمس یک URL به تمامی قابلیت های مهم اپلیکیشن دسترسی خواهد داشت.

 

محدودیت ها

در برخی موارد خاص، اپلیکیشن های آنی قادر به اجرای عملیات نیستند:

  • دسترسی به شناسه هایی مانند IMEI و آدرس های MAC

  • سرویس های پس زمینه گوشی
  • اجرای نوتیفیکیشن های پس زمینه
  • دسترسی به حافظه خارجی گوشی
  • دسترسی به لیست اپلیکیشن هایی که بر روی گوشی کاربر نصب شده اند - به غیر از شرایطی که این اپلیکیشن ها خود را قابل دسترس از طریق اپلیکیشن های آنی کرده اند.

 

علاوه بر این اپلیکیشن شما باید:

از طریق گوگل پلی به طور رایگان قابل دانلود باشد.

از مدل مجوزدهی که در اندروید 6.0 معرفی شد استفاده کند. از آنجایی که کاربر اپلیکیشن را نصب نمیکند، فرصتی برای درخواست مجوز وجود ندارد. اگر ماژول اپلیکیشن آنی برای دسترسی به قابلیت های حساس گوشی به مجوز یا اطلاعات کاربر نیاز داشت، باید در ران تایم این مجوزها را از کابر بخواهید.

پشتیبانی از لینک اپلیکیشن ها. از این مکانیزم برای تخصیص تمامی ماژول های اپلیکیشن به یک URL خاص استفاده میشود.

چنانچه اپلیکیشن شما جزو اپلیکیشن های Designed for Families باشد، نمیتوانید از اجرای آنی استفاده کنید.

 

در مطلب بعدی با نحوه راه اندازی محیط توسعه برای اجرای اپلیکیشن های آنی آشنا خواهید شد، با ما همراه باشید.

 

https://code.tutsplus.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید

نظرات کاربران

  1. avatar
    مهدی تاجیک
    بسیار عالی

    به این نظر پاسخ دهید