کاربرد کلرید کبالت

با انواع کلرید کبالت و کاربردهای آن ها آشنا شوید

کلرید کبالت یکی از ترکیباتی است که امروزه در آزمایشگاه ها به وفور پیدا می شود. این ترکیب که یکی از رایج ترین شکل های کلرید است با فرمول شیمیایی CoCl2 و وزن مولکولی 129.833 در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. کلرید کبالت اغلب به صورت هگزا هیدرات کلرید کبالت (II) یا ترکیب بدون آب کلرید کبالت (II) عرضه می شود. در این مقاله با کلرید کبالت و کاربردهای آن آشنا خواهیم شد.

 

آشنایی با کلرید کبالت

اگر قصد استفاده و خرید کلرید کبالت را دارید بهتر است قبل از هر چیز به درک درستی از این ماده شیمیایی و کاربردهای آن برسید. کلرید کبالت (II) یک ترکیب معدنی از کبالت و کلر با فرمول CoCl2 است. شکل بی آب این ترکیب، یک جامد کریستالی آبی است. دی هیدرات آن بنفش و هگزا هیدرات آن، صورتی است. نمونه های تجاری کلرید کبالت معمولاً هگزا هیدرات ها هستند که یکی از رایج ترین ترکیبات کبالت در آزمایشگاه محسوب می شوند.

 

هگزا هیدرات کلرید کبالت (II) یکی از رایج ترین ترکیبات کبالت کلرید بوده و رنگ آن صورتی روشن است. این ترکیب با فرمول شیمیایی CoCl2·6H2O مورد استفاده قرار می گیرد و اگر مستقیما روی پوست قرار بگیرد یا خورده و بلعیده شود، می تواند بسیار برای فرد مضر باشد. ترکیب هگزا هیدرات کلریدکبالت در دمای اتاق پایدار است. 

 

کبالت (II) کلرید بی آب، همچنین به عنوان کلرید کبالت شناخته می شود و رنگ آن آبی آسمانی است. کبالت کلرید بی آب باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد؛ چرا که متخصصان به سرطان زا بودن این ترکیب مشکوک هستند. 

 

 

کلرید کبالت چه کاربردهایی دارد؟

کبالت کلرید در ترکیب با رطوبت تغییر رنگ می دهد. ترکیب کلرید کبالت، اغلب به عنوان یک شاخص برای خشک کننده های آب استفاده می شود. البته باید در نظر داشت کلرید (II) کبالت را می توان یک اسید لوئیس ضعیف هم در نظر گرفت.

می توان از این ماده شیمیایی به عنوان یک ترکیب میانی قدرتمند استفاده کرد. جالب است بدانید CoCl2 پیش ساز رایج سایر ترکیبات کبالت است. این ترکیب به راحتی اکسید شده و اغلب در حضور کاتالیزور استفاده می شود. کلرید کبالت پیش سازی ضروری برای کوبالتوسن و تترالیکل است. می توان گفت کلرید (II) کبالت از نظر جنبشی بی اثر است. از ترکیب کبالت کلرید، اغلب برای ساخت درزگیرها و چسب ها استفاده می شود. همچنین می توان این تریک را برای آبکاری الکتریکی به کار برد. 

 

مزایا و معایب ترکیبات کلرید کبالت

کبالت جزء ضروری ویتامین B12 است. در گذشته از کلرید کبالت برای درمان کم خونی استفاده می شد. وقتی سطح اکسیژن در بدن کم است، کبالت می تواند به ساخت گلبول های قرمز، برای حمل اکسیژن در بدن کمک کند.

زمانی که دوزهای کوچک کبالت برای مدت زمان کوتاهی مصرف شود، احتمالاً ضرری متوجه شخص نخواهد شد. چند مطالعه کوچک نشان می دهد، مصرف 1 میلی گرم کبالت کلرید روزانه، تا 90 روز بی خطر به نظر می رسد. مصرف کبالت در دوزهای بالاتر یا برای مدت زمان طولانی ‌تر ممکن است باعث مشکلات قلبی، کاهش شنوایی یا کاهش بینایی در برخی افراد شود. 

 

بو کردن کبالت ممکن است باعث مشکلات قلبی، بیماری های ریوی، کاهش شنوایی و کاهش بینایی در افرادی شود که در صنایع خاصی در معرض گرد و غبار کبالت هستند. دوز مناسب کبالت به عوامل متعددی مانند سن مصرف کننده، سلامتی و چندین شرایط دیگر بستگی دارد. در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین محدوده مناسب دوزهای کبالت وجود ندارد. بنابراین هرگز به فکر مصرف این ماده به صورت خوراکی نباشید.

 

 

به خاطر داشته باشید محصولات طبیعی لزوماً بی خطر نیستند و میزان دوز آن می تواند مهم باشد. حتماً دستورالعمل های مربوطه روی برچسب محصول را دنبال کنید و قبل از استفاده با داروساز یا پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

 

سخن پایانی

در این مقاله کلرید کبالت و کاربردهای متعدد آن را به شما معرفی کردیم. این ترکیب که به وفور در آزمایشگاه ها پیدا می شود می تواند به عنوان خشک کننده آب مورد استفاده قرار گیرد. ترکیب کلرید کبالت بسیار قدرتمند بوده و به عنوان پیش ساز برای سایر ترکیبات کبالت استفاده می شود. اگر درباره کلرید کبالت سوالی دارید یا می خواهید درباره قیمت این ماده اطلاعات کافی به دست آورید می توانید به سایت هیدروشیمی مراجعه کنید. 

شما از طریق هیدروشیمی می توانید انواع مواد شیمیایی همچون، اکسید کبالت، اکسید آهن، سیلیس، زئولیت، اکسید کروم و ... را با بهترین قیمت و کیفیت خریداری کنید. چرا که هیدروشیمی با پشتوانه مدیریت موفق چهل ساله توانسته در زمینه واردات و توزیع مواد شیمیایی موفق عمل کند.

 

/پایان رپرتاژ اگهی

این مطلب صرفاً جنبه تبلیغاتی داشته و اپریویو مسئول تایید صحت آن نیست

اینها را هم بخوانید