برنامه نویسان مشهور

برجسته ترین برنامه نویسان در تاریخ چه افرادی بوده اند؟ - بخش دوم

در مطلب قبلی چند برنامه نویس برجسته تاریخ را معرفی کردم و در ادامه میخواهم شما را با سایر برنامه نویسان مشهور آشنا کنم، با من همراه باشید.


Donald Knuth

Donald Ervin Knuth آمریکایی دانشمند کامپیوتر، ریاضی دان و استاد بازنشسته دانشگاه استنفورد میباشد. او به عنوان پدر علم "تحلیل الگوریتم" شناخته شده و کمک شایانی به توسعه سیستم تجزیه و تحلیل دقیق برای الگوریتم ها نموده و حتی تکنیک های ریاضی برای آنها بوجود آورده است.

Knuth نشانه گذاری asymptotic را عمومیت داد و سیستم تایپ TeX، زبان تعریف فونت METAFONT و سیستم رندرینگ را بوجود آورد. او کمک شایانی به توسعه دانش تئوری کامپیوتری نموده و تایپ فیس های خانواده Computer Modern را ساخته است.

 

Brian Kernighan

Brian Wilson Kernighan یک دانشمند کامپیوتر کانادایی است که همراه با Ken Thompson و Dennis Ritchie در Bell Labs به فعالیت پرداخته است. او هم-سازنده و توسعه دهنده یونیکس است و در ساخت زبان های برنامه نویسی AWK و AMPL نیز مشارکت فعالی داشته است. Kernighan هم اکنون استاد بخش دانش کامپیوتر در دانشگاه پرینستون میباشد.

او با مشارکت خود در نگارش کتاب زبان برنامه نویسی سی و نوشتن برنامه های یونیکس متعدد مانند ditroff و cron برای نسخه 7 یونیکس به شهرت رسید. او به سبب انتقاد شدید زبان برنامه نویسی پاسکال با عنوان "چرا پاسکال زبان موردعلاقه من نیست" نیز شهره خاص و عام شده است.

 

Tim Berners-Lee

Sir Timothy John “Tim” Berners-Lee یک دانشمند کامپیوتر بریتانیایی است که در کل جهان برای ساخت World Wide Web مشهور شده است. او در نوامبر 1989 و برای اولین بار توانست از طریق اینترنت ارتباط بین کلاینت HTTP و سرور را برقرار کند.

تیم برنده جوایز متعددی شده، برای مثال او یکی از سه عضو World Wide Web Hall of Fame و یکی از پنج پیشگام Internet and Web میباشد و جایزه ارزشمند مهندسی را هم از سوی ملکه الیزابت دریافت کرده است.

 

Bjarne Stroustrup

Bjarne Stroustrup یک دانشمند کامپیوتر دانمارکی است که برای ساخت و توسعه زبان برنامه نویسی بسیار محبوب و پراستفاده سی پلاس پلاس به این شهرت دست یافته است. او نه تنها این زبان را اختراع کرد، بلکه خودش آن را تکامل داد، تعاریف اولیه اش را نوشت، پیاده سازی اولیه اش را تولید کرد، معیارهای طراحی اش را فرمول بندی کرد و تمامی امکانات اصلی آن را طراحی نمود.

 

Linus Torvalds

Linus Benedict Torvalds یک مهندس کامپیوتر فنلاندی-آمریکایی است که نیروی محرکه اصلی در توسعه کرنل لینوکس میباشد. او بعدها معمار کرنل لینوکس شد و هم اکنون نیز هماهنگ کننده پروژه میباشد.

لینوکس در سال 2012 توانست جایزه Millennium Technology Prize را از سوی Technology Academy Finland برای ساخت یک سیستم عامل منبع باز جدید برای کامپیوتر و گسترش استفاده از کرنل لینوکس دریافت کند. علاوه بر این، سیستم کنترل ورژن Git و نرم افزار لاگ گیری Subsurface را در سال 2005 ایجاد کرد. 

 

Dennis Ritchie

Dennis MacAlistair Ritchie یک دانشمند کامپیوتر آمریکایی است که به عنوان پیشگام عصر دیجیتال از او یاد میشود. او زبان پراستفاده سی را ایجاد کرد که امروزه در اپلیکیشن های نرم افزاری متعدد، سیستم های توسعه جاسازی شده و سیستم عامل ها مورد استفاده قرار میگیرد و بسیاری از زبان های برنامه نویسی مدرن را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

 

Dennis در ساخت سیستم عامل یونیکس نیز مشارکت داشته و برای این کار در سال 1983 جایزه تورینگ را از سوی ACM، در سال 1990 جایزه Hamming Medal را از IEEE و در سال 1999 جایزه National Medal of Technology را از رئیس جمهور وقت، کلینتون دریافت کرد.

Ritchie مدیر Lucent Technologies System Software Research Department بود و در سال 2007 بازنشسته شد. او در 12 اکتبر 2011 درگذشت و توزیع Fedora 16 Linux نیز به یاد او انتشار یافت.

 

کدامیک از برنامه نویسان بیشتر از همه شما را تحت تاثیر قرار داد؟ نظرات خود را با من با اشتراک بگذارید.

اینها را هم بخوانید