کاربردهای بلاک چین

بررسی کاربردهای بلاک‌چین

بلاک چین نوعی تکنولوژی است که برای نخستین بار جهت اهداف مالی از آن استفاده شد. اما باید دانست که کاربرد بلاک چین به زمینه مالی محدود نمی‌شود. این مفهوم در بین مردم هم زمانی باب شد که کاربران زیادی وارد بازار ارز دیجیتال شده و مجبور شدند برای درک چگونگی کارکرد بیت کوین و سایر رمز ارزها با آن آشنا شوند.

 

گرچه آشنایی و فهم اصطلاحات و کلماتی مثل هش، بلاک چین و... هنوز هم برای تعداد زیادی از مردم جا نیفتاده است اما موسسات، گروه­ها و حتی افرادی در سراسر جهان توانسته­اند با درک و کاربرد آنها در حیطه فعالیت­های خود، به موفقیت­ها و پیشرفت­ها زیادی دست یابند. در ادامه به بررسی برخی از این کاربردها می­پردازیم.

 

کاربرد بلاک چین برای رهگیری اطلاعات

رصد و پیگیری مطرح­ترین کاربرد بلاک چین است. امروزه بلاک چین توانسته است که حضور مثبت خود را در صنایع مختلف ثابت کند. فناوری بلاک چین این توانایی را دارد که مشکلات احتمالی مربوط به شناسایی اجناس تقلبی و جعلی را برطرف کند. با برطرف شدن این مشکل اعتمادسازی مشتریان به نحو مناسب انجام می­گیرد و از نظر مالی هم به نفع صنعت است.

 

ضمنا امروزه که خریدهای آنلاین مورد توجه مشتریان است، صنعت می­تواند با این موجِ فناوری به حرکت خود در مسیر بهتری ادامه دهد و به موفقیت دست پیدا کند.

 

کاربرد بلاک چین برای سیستم بانکداری

در سال 2020 میلادی بانک صنعت و تجارت کشور چین، یک نقشه اولیه یا white pper مبتنی بر فناوری بلاک چین منتشر کرد. این بانک چینی در زمینه تجارت بسیار فعال و نامدار است و دارای بلاک چین قوی در عرصه مالی و بانکداری است. به همین دلیل این اقدام غافلگیرکننده او مورد توجه رسانه­ ها قرار گرفت.

 

کاربرد بلاک چین برای حق کپی رایت

در زمینه حق کپی­ رایت، بلاک چین کاربردی پررنگ دارد. افراد صاحب نام در عرصه­های مختلف مثل نویسندگان، نقاشان، آهنگ­سازان و عکاسان در زمره افرادی هستند که از بلاک چین برای این منظور استفاده می­کنند. به کمک این فناوری مشخصات صاحب اصلی یک اثر، هنر یا هر چیزی دیگر ثبت می­شود تا بعد از او کسی مدعی مالکیت نشود.

 

کاربرد بلاک چین برای مبارزه با اخبار جعلی

به دنبال انتشار ویروس کرونا، پخش اخبار کذب رایج شد و باعث وارد شدن ضربه­ های مختلف بر سلامت انسان­ها شدند. برای پیشگیری از این مشکل، یک آژانس خبری ایتالیایی که ANSA نام دارد تلاش کرد تا از فناوری بلاک چین برای توقف اخبار کذب استفاده کند.

 

سیستم مورد استفاده این آژانس خبری بر پایه بلاک چین اتریوم است. گفتنی است اتریوم یک ارز شبکه­ای مبتنی بر بلاک چین است. برای خرید اتریوم به Tabdeal.org مراجعه کنید.

 

کاربرد بلاک چین برای دادگاه دیجیتال

پژوهشگران دو دانشگاه توکیو و کلمبیا با استفاده از فناوری بلاک چین موفق شدند تا یک دادگاه دیجیتال را شکل دهند. این دادگاه مثل دادگاه­های سنتی توانایی حل اختلافات در مورد اجرای قانون را دارد.

 

جالب است بدانید که این دادگاه به نهادهای قضایی هیچ وابستگی ندارد و می­تواند بدون رفت و آمدهای اضافی، قضیه را برطرف کند. اما در مقابل یک مشکل دارد و آن مربوط می­شود به این که طرفین دعوا می­بایست در نهایت صداقت اطلاعات را در اختیار دادگاه قرار دهند.

 

کاربرد بلاک چین در دانشگاه­ ها

بلاک چین به یک تجارت پرتقاضا در سال 2020 تبدیل شده است در حالی که خیلی­ها تصور می­کردند این فناوری تنها به خدمت رمز ارزها درآمده است. اما این یک واقعیت است که هر روز بر تعداد شغل­های مبتنی بر بلاک چین اضافه می­شود و بنابراین نسل جوان می­بایست با این فناوری آشنایی داشته باشند.

 

به این ترتیب برای یافتن شغل داشتن این مهارت ضروری است و دانشگاه ­ها هم تدریس این فناوری را آغاز کردند. از سال 2018 تا به الان آموزش فناوری بلاک چین در دانشگاه­ ها 42 درصد افزایش یافته است.

 

کاربرد بلاک چین برای تجارت

در سال 2020 دو شرکت کشاورزی بین­ المللی به نام­های Cargill و Agrocorp یک معامله دوازده میلیون دلاری با هدف صادارات گندم به کشور اندونزی با استفاده از بلاک چین انجام دادند. معامله مذکور با استفاده از پلتفرم Dltledger صورت گرفت. گفتنی است که پرداخت ­های این معامله هم با ارزهای دیجیتال انجام گرفته است.

 

در مورد این معامله، مسئولین امر از شفافیت و امنیت بالای آن رضایت کامل داشتند و همچنین عنوان کردند که در جریان آن حجم کاغذبازی و صرف زمان به نصف کاهش یافت.

 

در مورد کاربرد بلاک چین برای تجارت، کشورهایی که با تحریم­های اقتصادی و عدم انجام معاملات با دلار مواجه هستند به راحتی می­توانند از این فناوری استفاده کنند و به همین دلیل هم از آن استقبال زیادی شده است.

 

کاربرد بلاک چین در بازاریابی و سئو

یکی از زمینه­ هایی که شاید کمتر کسی فکرش را بکند که بلاک چین در تقویت آن کمک­کننده است، بهینه­ سازی موتور جستجو است با این هدف که رتبه­بندی را بالا ببرد. با استفاده از این فناروی می­توان در مقابل با محتواهای فاقد ارزش که با ایجاد لینک­ های جذاب باعث بالا رفتن ترافیک و دریافت رنک بالا می­شوند، مقابله کرد.

 

بازاریابی وابسته که به کمک ایجاد لینک در صفحات اینترنت به فروش خود کمک می­کنند، امروزه به شدت طرفدار دارد و رو به افزایش است. فناوری بلاک چین در این زمینه هم این توانایی را دارد که با ایجاد لینک ­های هوشمند در مورد پیگیری فروش و همچنین در مورد پیگیری پرداخت ­های آنی پورسانت فروشندگان اقدام کند.

 

احتمالا شما هم می­دانید که صنعت پرداخت برای کلیکِ کاربران روی لینک یا روی تبلیغ، بازده قابل ملاحظه ­ای برای کسب و کارها دارد. اما گاهی ربات­ هایی ساخته می­شوند که با ایجاد کلیک­های غیرواقعی باعث بالا رفتن کاذب کلیک ­ها می­شوند و این عمل بالا رفتن هزینه­ ها بدون نتیجه را به دنبال دارند.

 

در این مورد بلاک چین می­تواند کلیک ­های تقلبی را کاهش دهد و تضمین کند که کاربران واقعی بر روی لینک ­ها کلیک کنند.

 

 

کاربرد بلاک چین برای دانش و سلامت

داده­های برگرفته از مطالعات پزشکی که به مرور زمان انجام گرفته­ اند چنانچه به شکل غیرمتمرکز و بر بستر بلاک چین نگهداری شوند، باعث سرعت پیشرفت بشر می­شوند. در ضمن، نگهداری این داده­ ها در این شرایط باعث محفوظ ماندن آنها هم می­شود.

 

اگر از فناوری بلاک چین در انجام مطالعات پزشکی استفاده شود، در کاهش مصرف زمان و هزینه بسیار اثرگذار است. چرا که بارها پیش آمده است که یک تیم پزشکی بر روی موضوعی کار کرده­اند که در گوشه­ ای از جهان تیمی دیگر مدتها قبل روی آن مشغول به کار بوده ­اند.

 

کاربرد بلاک چین در انتخابات

فناوری بلاک چین به صورت گسترده در امر انتخابات مورد استفاده نبوده است اما برخی کشورهای پیشرفته در سطح کوچک این کار را انجام داده­اند.

 

 

سخن آخر

امروزه کاربرد بلاک چین در عرصه­ های مختلف رو به گسترش است و این گستردگی منحصر به عرصه تکنولوژی و فناوری نیست؛ همه حوزه ­ها سعی در استفاده از فناوری بلاک چین در حرفه و صنعت خود دارند تا با صرفه­ جویی در هزینه و زمان به موفقیت­ های بیشتری دست یابند.

اینها را هم بخوانید