برنامه ردیاب خودرو چطور کار میکند؟

برنامه ردیاب خودرو چطور کار می‌کند؟

دلیل اصلی استفاده از برنامه ردیاب خودرو، تعیین موقعیت مکانی خودرو با استفاده از عملکردهای مختلف است. به طور کلی می‌توان گفت که این دستگاه به صورتی طراحی شده که با اتصال به GPS و سینگال‌هایی که از آن دریافت می‌کند، قادر است موقعیت خودرو را مشخص نماید. دستگاه‌های ردیاب برای انتقال دادن اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی از فناوری‌های موجود در تلفن‌های همراه بهره می‌گیرند و چنین فناوری‌هایی معمولاً به اینترنت نیاز دارند. به همین علت برای استفاده از برنامه ردیاب خودرو و امکانات آن، نیاز به خرید اشتراک ماهانه است.

در مقاله پیش رو پس از آشنایی با تاریخچه ردیاب، انواع ردیاب خودرو و نحوه عملکرد آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. همچنین در نهایت مزایای استفاده از این فناوری را برای شما شرح خواهیم داد.

 

تاریخچه استفاده از ردیاب

اولین استفاده از ردیاب‌های جی پی اس توسط ارتش ایالات متحده آمریکا صورت گرفت. ارتش آمریکا از این ردیاب‌ها معمولاً در عملیات‌های نظامی برای مکان‌یابی و هدف‌یابی شلیک موشک‌ها، تعیین مسیر هواپیماهای جنگنده و مواردی از این دست بهره می‌گرفت. اما پس از گذشت چند سال، استفاده از این فناوری برای عموم مردم آزاد شد و روز به روز به امکانات آن افزوده گردید. تا جایی که امروزه از این فناوری در خودروها استفاده می‌شود که به آن برنامه ردیاب خودرو می‌گویند‌.

 

انواع ردیاب خودرو

ردیاب‌های خودرو از نظر تامین برق به دو دسته تقسیم می‌شوند.

دسته اول نیازی به شارژ کردن ندارند و دائماً کار می‌کنند. چرا که به برق خودرو متصل هستند و برق موردنیاز خود را از آن تامین می‌کنند‌.

دسته دوم ردیاب‌هایی هستند که پیش از استفاده به شارژ نیاز دارند و باید توسط شارژر مخصوص شارژ شوند.

 

 

ردیاب‌ها با عملکرد آنلاین و آفلاین

ردیاب‌های خودرو از نظر ارسال اطلاعات به ماهواره‌ها به دو شکل عمل می‌کنند. برخی از آن‌ها آنلاین و برخی دیگر آفلاین هستند. در ادامه با هر دو نحوه عملکرد ردیاب‌‌ها، یعنی هم آنلاین و هم آفلاین آشنا خواهیم شد.

ردیابی آفلاین: نحوه عملکرد ردیابی آفلاین به این صورت است که، داده‌ها و اطلاعات به شکل نقطه‌ای و بر اساس تنظیماتی که روی برنامه ردیاب خودرو اعمال کرده‌اید، در بازه زمانی مشخصی به تلفن همراه شما پیامک خواهد شد.           

ردیابی آنلاین: در ردیابی آنلاین، داده‌ها هم از طریق اینترنت و هم از طریق پیامک برای کاربر ردیاب ارسال می‌گردد. علاوه‌بر این، او می‌تواند به صورت دقیق و لحظه به لحظه موقعیت خودرو را بر روی تلفن همراه یا لب تاب خود مشاهده نماید.

به طور کلی می‌توان گفت عملکرد ردیاب خودرو به این صورت است که تراشه GPS، موقعیت جغرافیایی را از ماهواره‌ها دریافت می‌کند. همچنین ردیاب با توجه به سنسورهای دیگری که بر روی آن نصب شده، قادر است اطلاعات دیگری مثل عملکرد راننده را ثبت نماید. سپس ماژول GPRS اطلاعات مورد نظر را از طریق سیم‌کارت به کاربر ارسال می‌نماید‌.

 

برنامه ردیاب خودرو و جی پی اس چگونه عمل می‌کنند؟

برنامه ردیاب وسایل نقلیه و خودرو از بسیاری جهات مثل امنیت وسایل نقلیه شخصی، سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی، مدیریت ناوگان شهری و بسیاری موارد دیگر مفید است. علاوه‌بر این، با استفاده از این برنامه‌ها تعداد وسایل نقلیه موجود در جاده در کل سطح جهان نیز افزایش می‌یابد و اطلاعات دقیق آن ثبت و ضبط می‌شود. بنابراین توسعه سیستم ردیابی وسایل نقلیه مختلف به خصوص خودروها با استفاده از جی پی اس یا سیستم موقعیت یابی جهانی، سیستم ارتباطات سیار، نقشه گوگل و جی پی آر اس انجام می‌شود.

این سیستم‌ها شرایطی را فراهم می‌کنند تا با استفاده از این امکانات بتوانید خودرو شخصی خودتان را ردیابی کرده و از طریق شبکه تلفن همراه در جریان اطلاعات و داده‌های مربوط به آن قرار بگیرید.

در واقع سیستم جی‌ پی اس و برنامه ردیاب خودرو به صورتی عمل می‌کند که اطلاعات و داده‌ها را از طریق ماهواره‌ها و ایستگاه‌هایی که به دور زمین می‌گردند، دریافت کرده و کار می‌کند‌.

دو عامل مهمی که در ردیاب وجود دارد جی‌پی‌اس و سیم‌کارت است. سامانه ردیاب خودرو به کمک جی پی اس طول و عرض جغرافیایی وسیله نقلیه را بدست آورده و به وسیله سیم‌کارت این اطلاعات را برای صاحب خودرو ارسال می‌کند و به این طریق فعالیت خود را انجام می‌دهد.

 

ردیاب خودرو شامل چه بخش‌هایی است؟

ردیاب شامل دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است‌. بخش سخت افزاری آن از دو ماژول جی پی اس و جی پی آر اس تشکیل شده است. ماژول جی پی اس قادر است اطلاعات مرتبط با مختصات جغرافیایی، سرعت خودرو، زمان و زاویه حرکت را دریافت کرده و با استفاده از سیم‌کارت‌هایی که از فناوری جی پی آر اس برخوردارند، این اطلاعات و داده‌های خام را به سرور منتقل نماید. این داده‌ها و اطلاعات خام توسط سرور مرکزی مورد پردازش قرار می‌گیرند و به اطلاعات قابل فهم و مفیدی برای انسان تبدیل می‌شوند‌. کاربران برنامه ردیاب خودرو پس از اینکه وارد سایت یا اپلیکیشن برنامه موردنظر شدند، می‌توانند اطلاعات و داده‌های پردازش شده را روی نقشه مشاهده کنند.

 

مزایای برنامه ردیاب خودرو و جی پی‌ اس

مهمترین مزیت استفاده از برنامه ردیاب یا جی پی اس، قابلیت ردیابی دارایی‌ها است که این دارایی می‌تواند یک شخص یا اموال و اشیا فیزیکی مثل خودرو باشد. همچنین اهمیت اطلاعات داشتن از مکان فردی در هر نقطه و در هر زمان می‌تواند بسیار مفید و با ارزش باشد‌. به عنوان مثال مشاغلی هستند که مسئولیت نظارت بر کارمندان یک مجموعه را برعهده دارند. آن‌ها به راحتی می‌توانند با استفاده از فناوری جی پی اس، داده‌ها و اطلاعات هر کارمند را به دست آورده و در اختیار کارفرما قرار دهند. استفاده شخصی غیر مجاز از وسایل نقلیه و خودروهای شرکت یا سازمان می‌تواند باعث افزایش هزینه سوخت و نگهداری شود که از نظر مالی به ضرر سازمان خواهد بود. نصب و استفاده از برنامه ردیاب خودرو می‌تواند به مدیریت بهتر تمام دارایی‌های شرکت کمک کند.

 

این سطح از نظارت می‌تواند سبب کاهش هزینه‌های مربوط به سوخت و نگهداری شود. همچنین استفاده از فناوری جی پی اس می‌تواند سبب ذخیره و صرفه‌جویی مبلغ قابل توجهی در بیمه شود. استفاده از فناوری‌های جی پی اس به صورتی است که آن‌ها بتوانند موقعیت مکانی وسیله نقلیه سرقت شده را که مجهز به برنامه ردیاب خودرو است ردیابی کنند.

در صورتی که خودرو مجهز به ردیاب سرقت شود، موقعیت جغرافیایی خودرو به مالک آن ارسال می‌گردد. هنگامی که مالک پاسخ دهد موتور خودرو خاموش شده و درها به طور اتوماتیک قفل می‌شوند. از این رو سارق خودرو به دام می‌افتد و نمی‌تواند فرار کند.

کاربر برنامه ردیاب خودرو می‌تواند با استفاده از برنامه اندرویدی، از موقعیت مکانی وسیله نقلیه خود مطلع گردد. سیستم‌های ردیابی که با استفاده از فناوری جی پی اس و جی اس ام عمل می‌کنند، از دو بخش تشکیل شده‌اند. بخش اول یک واحد موبایل و بخش دیگر ایستگاه کنترل است. این دو بخش با یکدیگر در ارتباط هستند و پردازش‌های سیستم، اتصالات، رابط‌ها، انتقال داده‌ها و دریافت داده‌ها میان آن‌ها با موفقیت انجام می‌شود. سیستم نظارت از راه دور براساس جی اس ام و اس ام اس فعالیت می‌کند.

 

 

اینها را هم بخوانید