برگ برنده برای پیروزی در دنیای اپلیکیشن های رایگان
پیشرفت های حاصل شده در عرصه تکنولوژی، مارکت را به شدت تحت تاثیر قرار داده و یکی از چشم گیرترین حوزه ها به قیمت گذاری ارتباط می کند. مشتریان امروزی به دریافت سرویس های آنلاین باکیفیت خو گرفته اند و معمولا ترجیح می دهند چنین خدماتی را به صورت کاملا رایگان دریافت کنند. آنها قادر به استریمینگ آهنگ، تماشای ویدئو، انجام بازی و خواندن اخبار بدون صرف کوچک ترین هزینه ای هستند. البته وجود تبلیغات در این سرویس ها نیز جنبه ای است که واکنشی متفاوت از سوی کاربران گوناگون را نتیجه می دهد. بسیاری از آنها تا زمانی که سرویس رایگان باشد هیچ گونه گلایه ای از این تبلیغات نمی کنند. این شرایط کار توسعه دهندگان را دوچندان دشوار می سازد و آنها در قیمت گذاری اپلیکیشن خود در این دنیای اپلیکیشن های رایگان دچار تردید و گاه مشکلاتی می گردند. به منظور تسهیل این روند لازم است به سوالاتی مهم در این بین پاسخ دهید و همه جزئیات را مشخص کنید: 1. شما چه مارکتی را هدف قرار داده اید؟ این سوال به تمامی جوانب ساخت یک اپلیکیشن خوب ارتباط پیدا می کند، اما در راستای قیمت گذاری اپلیکیشن بر اهمیت این موضوع افزوده می گردد. اگر اپلیکیشنی که دانش آموزان را هدف گرفته رایگان نباشد، محکوم به شکست می گردد، بنابراین رابطه مستقیمی بین مخاطبین و قیمت حکم فرماست، لذا باید هشیار عمل کرد و تنها از مارکت هایی که تمایل برای صرف هزینه دارند، پول دریافت نمود. 2. رقبای شما چه می کنند؟ باید مارکت مرتبط با صنعت اپلیکیشن خود را مورد ارزیابی قرار داده و رقبای کاری خود را شناسایی کنید. چنانچه محصول مشابه با قیمت کمتری به مشتریان عرضه می شود، اپلیکیشن گران تر با احتمال کمی قادر به دستیابی به موفقیت خواهد شد. در شرایطی که رقبای شما تنها اپلیکیشن های رایگان را به مشتریان ارائه می دهند، باید از بابت غنی بودن اپلیکیشن خود جهت داشتن سرویس های دست نیافتی و امکانات و عملکرد مناسب اطمینان حاصل کنید. 3. چه گوشی هایی از اپلیکیشن شما پشتیبانی می کنند؟ با توجه به فرآیند خرید ساده و کارآمد اپل، کاربران آی او اس تمایل بیشتری برای پرداخت هزینه به ازای اپلیکیشن ها در مقایسه با کاربران اندروید دارند. با این بیانات توسعه دهندگان اندروید با ساخت اپلیکیشن های فروشی به یک پیکار دشوار وارد می شوند، لذا برای کسب محبوبیت در گوگل پلی استور تفکری سنجیده و محتاطانه از آنها انتظار می رود. 4. چه برنامه کسب درآمدی در ذهن دارید؟ بسیاری از توسعه دهندگان اپلیکیشن با تکیه بر چهار مدل درآمدزایی از اپلیکیشن خود درآمد کسب می کنند، این مدل ها شامل جایگذاری تبلیغات، آپدیت ها، پرداخت های درون برنامه ای و نسخه های بتا می شوند. در نخستین روش شما به ازای عدم نمایش تبلیغات درون اپلیکیشن از کاربران پول دریافت می کنید، به طور معمول تبلیغات در قسمت بالا یا پایین صفحه و یا به طور ناگهانی در قالب پاپ آپ ها ظاهر می شوند. مدل ارتقا برای اپلیکیشن های رایگان و همچنین پولی مورد استفاده قرار می گیرد و شما قادر به پیشنهاد نسخه های ارتقا یافته و پیشرفته از اپلیکیشن به ازای دریافت مبلغ اندکی می باشید، علاوه بر این می توانید مبلغی اضافه برای نسخه بدون تبلیغات نیز از کاربران دریافت کنید. مدل پرداخت درون برنامه ای از جهاتی شبیه مدل ارتقا است، با این تفاوت که امکانات فراتری را به ازای دریافت مبالغی به کاربران خود ارائه می دهد و این امکانات محدود به آپدیت های اختصاصی برنامه نمی شوند. در مدل کسب درآمد با نسخه بتا، شما اپلیکیشن را همراه با تمامی امکانات به صورت کاملا رایگان به مشتریان خود ارائه می دهید اما برای استفاده از آن محدودیت زمانی تعریف می کنید، این کار تا زمان انتشار نهایی اپلیکیشن ادامه پیدا می کند، پس از آن اپلیکیشن را به صورت پولی در اختیار کاربران خود می گذارید، با این امید که مشتریان وفادار شما تمایل استفاده از محصول را داشته باشند. چنانچه اپلیکیشن شما به واقع ارزشمند باشد، احتمال تمایل کاربران برای پرداخت پول به ازای استفاده از آن بسیار بالا است. آینده پیش بینی شده برای اپلیکیشن ها تقسیم شدن آنها به دو دسته می باشد، دسته اول اپلیکیشن های زیبا و فریبنده ای که هزینه در بر دارند و دسته دوم اپلیکیشن هایی پر از تبلیغات اما رایگان. بنابراین پیش از اقدام به قیمت گذاری اپلیکیشن درباره این سوالات به دقت تفکر کنید و همه جوانب را به دقت مورد سنجش و بررسی قرار دهید. http://www.entrepreneur.com برگرفته از