نقد و بررسی

0
1.2K
برگزیده به کمک اپلیکیشن تنژیم، به وزن دلخواه خود برسید
تنژیم

موضوع : سلامت و تناسب اندام

قیمت : رایگان با پرداخت درون برنامه ای

  • رابط کاربری :
  • کاربرد :
  • امکانات :
امتیاز سایـت:

توجه : آخرین ویرایش این نقد و بررسی مربوط به ۱۳۹۶/۷/۲۰ و نسخه 2.09 این اپلیکیشن میباشد!

به کمک اپلیکیشن تنژیم، به وزن دلخواه خود برسید

شاید فکر کنید که رسیدن به وزن ایده ­آل و اندام متناسب، کار خیلی سختی باشد که از پس انجام آن بر­نمی­ آیید. بهتر است طرز فکرتان را تغییر دهید چون می­توانید با پیروی از برنامه غذایی مخصوص خودتان، از چاقی یا لاغری بیش از حد جلوگیری کنید. اپلیکیشن تنژیم با محاسبه کالری مورد نیاز بدن و امکانات مفیدی که دارد، به شما می­گوید که در هر وعده باید چه مقدار غذا بخورید. در نقد و بررسی این برنامه اندرویدی با ما همراه باشید.

محاسبه کالری مورد نیاز بدن

از آنجا که برنامه فوق قرار است کالری مورد نیاز بدن شما را محاسبه کند، باید اطلاعاتی را در اختیار آن بگذارید. ثبت نام در تنژیم، طی مراحل زیر انجام می­شود:

۱ – تعیین جنسیت و وارد کردن نام، تاریخ تولد، وزن و قد

۲ – انتخاب میزان فعالیت روزانه (از سنگین تا خیلی کم) و وارد کردن شماره تلفن همراه به اضافه رمز عبور دلخواه

۳ – تکمیل اطلاعات مربوط به وضعیت جسمانی مثل سایز مچ دست، دور کمر و دور باسن

بعد از انجام این مراحل و وارد شدن به برنامه، کالری مورد نیاز بدن شما بطوریکه وزن فعلی را حفظ کنید، نشان داده می­شود. اگر میخواهید رژیم لاغری بگیرید باید از منوی کناری این اپلیکیشن اندرویدی، گزینه انتخاب هدف را لمس و مقدار کاهش وزن را وارد نمایید. همچنین امکان تعیین کالری هدف وجود دارد. با انجام این کار، نحوه محاسبه کالری­ های دریافتی و مصرفی که در ادامه آن را توضیح داده ایم، تغییر می­کند.

 

نکته : در اپلیکیشن فوق برای محاسبه کالری هدف و به ازای هر کیلوگرم کاهش وزن، از شما هزینه دریافت می­شود. این هزینه بر اساس بازه زمانی رژیم لاغری (۳۰، ۶۰، ۹۰ و ۱۸۰ روز)، متغیر است. برای مثال اگر قصد دارید طی ۹۰ روز، ۵ کیلو از وزن خود کم کنید، باید ۳۰۰۰ تومان بپردازید. همین مقدار کاهش وزن در مدت ۳۰ روز، ۶۰۰۰ تومان هزینه دارد.

به کمک اپلیکیشن تنژیم، دستیابی به وزن ایده­ آل و اندام متناسب آسان است.

کنترل وزن و تناسب اندام

 

هر وعده غذایی، به اندازه کافی بخورید

در صفحه اصلی تنژیم و قسمت بالایی آن، نمودارهای کالری دریافتی بر اساس هر وعده غذایی، مقدار آب آشامیده شده و کالری مصرفی بر اساس فعالیت­ های روزانه به نمایش درمی ­آید. در زیر این قسمت، فرمول محاسبه کالری مورد نیاز و مقدار باقیمانده آن برای همان روز نشان داده می­شود. برای جابجایی بین روزها و وارد کردن اطلاعات مربوط به هر کدام، باید از ابزار بالای صفحه استفاده نمایید.

حالا وقت آن رسیده که غذاهای مصرف شده در طول روز را به ثبت برسانید تا کالری دریافتی بدن شما محاسبه گردد. این کار در قسمت پایین صفحه و برای ۵ وعده غذایی صبحانه، میان وعده اول، ناهار، میان وعده دوم و شام انجام می­شود. جالب اینجاست که مقدار کالری مورد نیاز در هر وعده، به صورت جداگانه حساب شده و باید سعی کنید که کمتر یا بیشتر از آن، غذا نخورید.

در انتهای صفحه می­توانید فعالیت­ های بدنی انجام شده در طول روز را وارد نموده تا به عنوان کالری مصرفی، از فرمول محاسبه کم شود. این فعالیت ها در ۷ گروه طبقه بندی شده ­اند و تعداد آنها به حدود ۲۵۰ عدد می­رسد. مشخص کردن مقدار آبی که آشامیده­اید (از ۰ تا ۸ لیوان) و ثبت وزن نهایی در امروز، آخرین کاری است که باید انجام دهید.

 

نکته : برای خلوت تر شدن صفحه، می­توانید نمودارها را با لمس دکمه موجود در سربرگ، پنهان کنید.

 

نحوه ثبت کالری در تنژیم

هر ماده غذایی که مصرف می­کنیم، مقدار کالری مشخصی دارد که اگر آن را بدانیم، رژیم گرفتن راحت تر می­شود. خوشبختانه در تنژیم فهرست کاملی از انواع غذاها و نوشیدنی­ ها همراه با کالری آنها به چشم می­خورد. کافی است هر وعده غذایی را فعال نموده و سپس دکمه اضافه کردن را لمس کنید. حالا صفحه ­ای با بخش­ های زیر باز می­شود :

آخرین انتخاب ها : چند انتخاب آخر شما از لیست غذاها، در این قسمت به نمایش درمی­ آید تا انتخاب مجدد آنها راحت باشد.

دسته بندی : فهرست همه مواد غذایی در این بخش و ۱۱ گروه مختلف آن طبقه­ بندی شده است. با لمس هر گروه، می­توانید غذاها یا نوشیدنی­ ها را همراه با مقدار کالری آنها ببینید و انتخاب نمایید.

علاقه مندی ها : موقع اضافه کردن غذا، امکان افزودن آن به علاقه مندی­ ها نیز پیش بینی شده تا در دفعات بعدی بتوانید آن را راحت انتخاب کنید.

آشپزخانه : در این قسمت، دستور پخت انواع غذا، دسر و نوشیدنی در ۵ دسته بندی مختلف وجود دارد که کالری آنها نیز محاسبه شده است. این دستورهای پخت در نسخه کامل برنامه قابل دسترسی هستند.

وقتی که غذا یا نوشیدنی موردنظرتان را انتخاب کردید، در پنجره باز شده باید مقدار آن را مشخص نمایید. واحد اندازه گیری بر اساس نوع ماده غذایی، به صورت گرم، پیمانه، لیوان، قاشق، عدد، کف دست و غیره می­باشد. در این پنجره، مقدار کالری، پروتئین، کربوهیدارت، فیبر و چربی نیز نشان داده می­شود. بد نیست بدانید که بعد از اضافه کردن غذا به هر وعده غذایی، می­توانید آن را حذف نموده یا با مورد دیگر جایگزین کنید. همچنین این امکان فراهم شده تا به عنوان یادآوری، غذاها یا نوشیدنی­ها را با وضعیت “نخوردم” اضافه نموده و بعد از مصرف، وضعیت آنها را به “خوردم” تغییر دهید.

 

نکته : به دلیل تعداد زیاد مواد غذایی، یک ابزار جستجوی سریع در اختیارتان گذاشته شده که میتوانید از آن برای یافتن غذاهای موردنظر بهره ببرید.

 

رژیم لاغری

 

غذاهای دلخواه خود را به لیست اضافه کنید

هرچند گفتیم که فهرست مواد غذایی در تنژیم بسیار کامل می­باشد اما با این وجود ممکن است برخی از غذاها در آن یافت نشوند. از این بابت جای نگرانی نیست چون شما می­توانید در موقع افزودن غذا با لمس دکمه + پایین صفحه، دستور غذا یا مواد اولیه جدید بسازید. برای این کار باید به صورت زیر عمل کنید:

ساخت مواد اولیه جدید : در این پنجره باید یک نام برای ماده غذایی وارد کرده و مقدار کالری آن در ۱۰۰ گرم را مشخص نمایید. همچنین امکان افزودن واحدهای اندازه گیری فرعی (تا ۴ عدد) با مقدار کالری آنها وجود دارد. مواردی که به این ترتیب ساخته میشوند در قسمت دسته­ بندی­ ها و مواد اولیه من ذخیره میگردد.

ساخت دستور غذای جدید : برای ساخت دستورهای غذایی دلخواه خود، ابتدا باید مواد اولیه آن را اضافه کنید. برای این کار می­توانید از ابزار جستجو و فهرست مواد غذایی آماده در برنامه بهره ببرید و یا مورد جدیدی مثل توضیحات بند قبل بسازید. در قدم بعد لازم است که دستور پخت را با وارد کردن اطلاعاتی مثل نام غذا، تعداد نفرات، زمان آماده شدن و توضیحات کامل، به ثبت برسانید. اکنون غذای شما با مقدار کالری آن، از قسمت آشپزخانه و بخش آشپزخانه من قابل دسترس می­باشد.

 

نکته : در نسخه رایگان برنامه فوق، فقط امکان ساخت یک دستور غذایی وجود دارد.

 

منوی کناری برنامه و امکانات موجود در آن

شما می­توانید در منوی کناری تنژیم، وضعیت تغییر وزن خود را ببینید و از امکانات زیر بهره­ مند شوید:

تحلیل من : بر اساس اطلاعاتی که در موقع ثبت نام وارد کردید، در این بخش تحلیلی از وضعیت بدنتان به نمایش درمی­ آید. این تحلیل به شما می­گوید که برای حفظ وزن فعلی به چه مقدار کالری در روز نیاز دارید یا در صورت اضافه وزن، چقدر از آن را باید کاهش دهید. همچنین شاخص توده بدنی(چاقی یا لاغری)، استخوانبندی و حجم چربی همراه با توصیه هایی برای آنها نشان داده می­شود.

تقویم گزارش : در این قسمت می­توانید یک نمای کلی از وضعیت رژیم غذایی خود در هر روز ببینید. میزان کم خوری یا پرخوری شما در هر وعده، با رنگ مخصوص قابل مشاهده است.

نمودار وزن : تغییرات وزن خود را می­توانید در این صفحه و به صورت نموداری ببینید.

اطلاعات کاربری : اگر به تغییر در اطلاعاتی که موقع ثبت نام وارد شد نیاز داشتید، باید به این صفحه بیایید. برای مثال با تغییر در میزان فعالیت روزانه، مقدار کالری مورد نیاز بدن شما نیز کاهش یا افزایش می­ یابد.

 

نکته : دو گزینه دیگر منوی کناری به نام های انتخاب هدف و آشپزخانه رژیمی را در بندهای قبل توضیح دادیم.

 

اپلیکیشن هایی برای تندرستی

 

رابط کاربری برنامه و تجربه کار با آن

قالب گرافیکی یکپارچه و کاربرپسند، یکی از ویژگی های مثبت تنژیم به شمار می­ آید که طراحی آن با دقت نظر و حسن سلیقه کافی انجام گرفته است. از طرف دیگر، جابجایی بین بخش­ های مختلف برنامه و استفاده از امکانات آن راحت می­باشد. در کل از این لحاظ، نقص خاصی مشاهده نشد و می­توان این رابط و تجربه کاربری را به عنوان یک نمونه حرفه ­ای معرفی کرد.

 

با وجود اپلیکیشنی مثل تنژیم و امکانات مفیدی که در آن وجود دارد، کنترل وزن و تناسب اندام برای همه اقشار آسان خواهد بود. پیشنهاد می­کنیم این برنامه اندرویدی را به صورت رایگان از کافه بازار دریافت نمایید و از آن برای دستیابی به اندام ایده ­آل کمک بگیرید.

کنترل وزن و تناسب اندام

قابلیت ها و نقاط قوت برنامه

  • عملکرد صحیح و بدون خطا در همه بخش ­ها
  • امکانات جانبی مفید
  • گرافیک زیبا و رابط کاربری روان
  • پایگاه داده غنی و کامل
  • محاسبات دقیق و ارائه گزارش­ های مختلف

نقاط ضعف برنامه

  • مورد خاصی وجود ندارد

 

پیشنهادهای اپریویو برای بهبود برنامه

باید گفت که تنژیم از هر لحاظ کامل است و وظیفه خود را به خوبی انجام می­دهد. البته برخی از برنامه­ های مشابه، امکانات بیشتری دارند که می­تواند برای کاربران مفید واقع شود. برای مثال باید به بخش­های محتوایی با ارائه مقالات سلامت و تناسب اندام اشاره کنیم. ابزارهای سنجش وضعیت سلامتی، هشدار پیگیری رژیم و امکان تعیین هدف چاقی، از دیگر قابلیت­ هایی است که انتظار می­رود در نسخه های بعدی این اپلیکیشن اندرویدی ببینیم.