استفاده-از-وای-فای-در-اماکن-عمومی

تمامی نکات لازم در استفاده از وای فای در سفر و اماکن عمومی!

امروزه می‌توان گفت زندگی تمامی افراد به دنیای دیجیتال و تکنولوژی‌های رایج وابسته است. در واقع گوشی‌های همراه، لپ‌تاپ یا رایانه عضو جدانشدنی از زندگی روزمره ما شده‌اند. در راس این موارد، اینترنت برای یافتن مسیر در سفر، خریدهای آنلاین، تراکنش‌های مالی و... وجود دارند که لازمه‌ی آن‌ها استفاده‌ی صحیح است. به ویژه اگر بخواهیم از وای فای در مکان های عمومی یا هتل‌ها برای اتصال به اپلیکیشن‌های سفر و بانکی استفاده کنیم، وضعیت کمی سخت‌تر می‌شود. چرا که این روزها سرقت اطلاعات توسط هکرها و بدافزارها افزایش یافته و همین امر رعایت اصول امنیتی و مهم را ضروری می‌کند. پس اگر قصد دارید با نکاتی آشنا شوید که از به سرقت‌رفتن اطلاعات شخصی و مالی شما در سفر و سایر اماکن عمومی جلوگیری می‌کند؛ با ما در ادامه‌ی این مطلب همراه شوید.

 

مراقب اطلاعات شخصی خود باشید!

نکته مهم و غافلگیرکننده‌ای که باید بدانید این است که دزدها به تعطیلات نمی‌روند و در مورد مکان‌های عمومی که از وای فای برخوردارند، اطلاعات کافی دارند. دزدها می‌توانند از طریق ابزارهای مخصوص هک به راحتی آنچه را که در شبکه اینترنت شما اتفاق می‌افتد، ببینند. البته این به معنای این نیست که در تمام مکان‌های عمومی و محوطه‌ی هتل‌ها وکافی شاپ‌ها یک دزد در کمین شماست، اما احتیاط شرط عقل است!

خوب است بدانید برخی از سارقان که با نام Shoulder Surfer شناخته می‌شوند، تلاش می‌کنند تا تنها با یک نگاه اطلاعات‌تان را روی تلفن همراه یا لپ تاپ به سرقت ببرند. بنابراین همیشه حواستان به آدم‌های اطرافتان باشد و در هنگام وارد کردن پسوردتان، صفحه را از تیررس نگاه دیگران خارج کنید. به عنوان مثال اگر قصد دارید با هواپیما به مقصد موردنظر خود سفر کنید و پرواز کیش به شیراز، مشهد تهران و... را خریداری کرده‌اید؛ در فرودگاه می‌بایست به هنگام استفاده از وای فای رایگان دقت‌های لازم را به عمل آورید. همچنین اگر مشغول خرید اینترنتی و واردکردن اطلاعات مالی هستید؛ به بخش‌های خلوت‌تر فرودگاه بروید و در شلوغی و ازدحام از این امر پرهیز کنید.

 

دسترسی به اطلاعات مالی و خرید آنلاین ممنوع!

یادتان باشد که هرگز از وای فای در مکان های عمومی برای دسترسی به وب سایت یا اپلیکیشن بانک یا کارت‌های اعتباری‌تان استفاده نکنید. به علاوه در این مکان‌ها خرید اینترنتی یا درون برنامه‌ای و حتی پرداخت جریمه خودرو انجام نداده و پیش از ارسال یا دریافت ایمیل‌های حساس خوب دقت کنید. برای انجام اینگونه نقل و انتقال‌ها امن‌ترین راه این است که وای فای عمومی را خاموش کرده و از داده موبایل خود استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید از وای فای مکان های عمومی برای به اشتراک گذاری اطلاعات خود استفاده نکنید

 

حفاظت-از-اطلاعات-مالی-در-خرید-آنلاین

 

افزون بر موارد گفته شده شما نه تنها باید از رمزهای خود روی موبایل و سایر وسایل الکترونیکی‌تان محافظت کنید، بلکه می‌بایست مراقب پسورد خود در تمام اپلیکیشن‌های مالی و سلامتی نیز باشید.

 

از امن بودن اتصال وای فای در هتل مطمئن شوید

به طور معمول وای فای در لابی‌های هتل عمومی است. اما اگر در اتاق خود نیازمند وارد کردن پسورد برای دسترسی به وای فای هستید، نشانه‌ای است مبنی بر اینکه وای فای شما امن است. با این حال اگر هنوز نگران هستید می‌توانید از پرسنل هتل در مورد چگونگی امن بودن اتصال اینترنت خود سوال کنید.

 

لاگ اوت را فراموش نکنید

نگرانی خود را نباید تنها معطوف به پروسه واردشدن به سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها کنید. بلکه به همان میزان هم می‌بایست روی پروسه خارج‌شدن یا لاگ اوت از بسترهای موردنظر حساسیت به خرج دهید.

 

از وای فای رایگان در سفر صحیح استفاده کنید

می‌خواهید پیش بینی وضع هوا، جدیدترین اخبار یا اطلاعات پروازی خود را چک کنید؟ مشکلی نیست. توصیه ما این است که قوانین بالا را زمانی به کار ببندید که می‌خواهید به اطلاعات شخصی خود دسترسی پیدا کنید. اما دسترسی به هرگونه سایتی که در آن نیازی به وارد کردن نام کاربری و پسورد شخصی نباشد، نیازمند حساسیت و رعایت نکات امنیتی خاصی نمی‌باشد. پس به راحتی می‌توانید وب‌گردی کنید؛ مسیر خود در سفر را پیدا کنید؛ از بازی‌های آنلاین لذت ببرید و از سایت‌هایی که منجر به وارد کردن اطلاعات شخصی و مالی‌تان نشود استفاده کنید.

 

استفاده-از-وای-فای-در-سفر

 

صفحات امن وب را تشخیص بدهید

اگرچه بیشتر صفحات در اینترنت با //:http شروع می‌شوند، اما یک صفحه امن معمولا با //:https آغاز می‌شود. در حقیقت این s اضافه، در هنگام اتصال به وبسایت‌هایی که در آن‌ها نیاز به نام کاربری و پسورد دارید، تفاوت خود را نشان می‌دهد. در ضمن به وبسایت‌های غیر ایمنی که از شما اطلاعات شخصی‌تان را درخواست می‌کنند، اعتماد نکنید. پس قبل از خرید اینترنتی بلیط‌های سفر خود یا بیمه مسافرتی، رزرو هتل و... بهتر است به آدرس سایت موردنظر خود دقت کنید. به عنوان مثال برای رزرو بلیط هواپیما اهواز تهران (https://ghasedak24.com/search/flight/AWZ-THR) ، بلیط قطار، اتوبوس و سایر خدمات سفر، سایت موردنظر را چک کرده و پس از مطمئن شدن از امنیت آن پرداخت خود را به انجام برسانید. سایتی که در بالا مشاهده می‌کنید متعلق به یکی از آژانس‌های مسافرتی معتبر است که قاصدک24 نام دارد. درگاه‌های پرداخت این سایت امن بوده و با https نیز آغاز می‌شوند. لذا توصیه می‌کنیم برای دریافت بلیط سفر خود یا تورهای گردشگری از قاصدک24 یا سایت‌های مشابه آن که از بسترهای ایمن استفاده می‌کنند، بهره ببرید.

 

مرورگر خود را در سفر تغییر دهید

بهترین راه برای محافظت از پسوردها و تاریخچه مرورهایتان، استفاده از مرورگری متفاوت از مرورگر مورد استفاده در کارهای روزمره‌تان است. برای مثال اگر معمولاً از مرورگر کروم استفاده می‌کنید، در سفر می‌توانید از مایکروسافت اکسپلورر استفاده کنید. ترفند دیگر استفاده از یک پنجره مرورگر ناشناس برای جستجوی اولیه در سایت‌هایی است که نیاز به وارد کردن پسورد ندارند.

 

هات اسپات وای فای شخصی، بهترین راه!

می‌توانید با پرداخت هزینه بیشتر از آی پی خود بخواهید تا یک هات اسپات وای فای شخصی برای شما تنظیم کند تا بتوانید برای تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و لپ تاپ های شخصی و خانوادگی‌تان مورد استفاده قرار دهید. در غیر اینصورت می توانید یک portable router را با استفاده از یک سیم کارت ایجاد کرده و مورد استفاده قرار دهید.

پس از معرفی نکات لازم برای استفاده از وای فای در سفر و اماکن عمومی توصیه می‌کنیم در خریدهای آنلاین خود، همانطور که گفتیم، از بسترهای امن استفاده کنید. به عنوان مثال اگر برای سفر خود برنامه ریزی می‌کنید یا قصد دارید بلیط برگشت را خریداری کنید؛ از اپلیکیشن‌های معتبر در زمینه گردشگری مانند قاصدک24 بهره ببرید. چرا که آژانس مسافرتی قاصدک24 از در کنار برخورداری از درگاه‌های امن برای پرداخت هزینه بلیط اتوبوس، قطار، هواپیما، رزرو هتل و سایر خدمات سفر، از پشتیبانی 24 ساعته حمایت می‌کند. بنابراین اگر در حین خرید هرکدام از خدمات گفته شده با مشکل مواجه شدید می‌توانید با شماره‌ی (75269-021) تماس حاصل فرمایید. ناگفته نماند برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما، اتوبوس و قطار به شهرهای مختلف ایران مانند شیراز، تهران، کیش، مشهد و... می‌توانید به سایت قاصدک24 مراجعه کرده؛ سپس مبدا و مقصد موردنظر خود را وارد کنید.

برای خرید بلیط هواپیما شیراز کیش کلیک کنید

 

اینها را هم بخوانید