مقایسه زبان Kotlin با جاوا

توسعه اپلیکیشن اندروید: تفاوت بین Kotlin و جاوا در چیست؟

کمپانی گوگل در کنفرانس سالانه I/O خود به معرفی زبان برنامه نویسی Kotlin پرداخت که فرصت های جدیدی را پیش روی برنامه نویسان و توسعه دهندگان اپلیکیشن اندروید قرار میدهد. به گفته گوگل Kotlin زبان جدید برای توسعه اندروید خواهد شد.

چه آینده ای در انتظار جاوا است؟

در حال حاضر، جاوا زبان رسمی توسعه اندروید به شمار میرود، اما هر دو زبان جاوا و Kotlin زبان های برنامه نویسی کاربرپسندی محسوب میشوند. شاید تصور کنید که عمر جاوا به پایان رسیده، اما حقیقت اینطور نیست.

نسخه SE 9 جاوا در ماه سپتامبر توسط Oracle منتشر شده و پشتیبانی از Kotlin نیز به آن افزوده شد. به یقین مزیت های کاربردی و جدیدی از جاوای 9 انتظار میرود.

زبان های برنامه نویسی اندروید

Kotlin در مقابل جاوا

Kotlin همراه با جاوا و سی پلاس پلاس کار میکند و شما میتوانید کد Kotlin را به پروژه فعلی خود اضافه کنید و به صورت دوطرفه از جاوا و بالعکس به کدهای Kotlin خود دسترسی داشته باشید.

این زبان جدید اندروید با جاوا همخوانی کاملی دارد و بدون هیچ محدودیتی میتوانید از فریم ورک های جاوا استفاده کرده و دستورات هر دو زبان را در کد خود بکار ببرید. Kotlin از سال ها پیش توسط توسعه دهندگان مورد استفاده قرار گرفته، اما امسال به صورت رسمی معرفی شد.

نسخه Oreo اندروید و ابزارهایی که در نسخه 3.0 از اندروید استودیو معرفی شدند، از زبان Kotlin پشتیبانی میکنند و Kotlin زبانی با دستورات مختصر، قابل گسترش و قدرتمند است و کار با آن لذت بخش میباشد.

 

آیا استفاده از Kotlin یا جاوا فرق دارد؟

به کمک این زبان برنامه نویسی میتوانید کد قابل اطمینان بیشتری بنویسید، از طرفی تجربه کاربری اپلیکیشن نیز بهبود یافته و اپلیکیشن باگ و کرش های کمتری خواهد داشت.

Kotlin و جاوا هر دو برای توسعه اندروید مورد استفاده قرار میگیرند، اما باز هم تفاوت هایی بین این دو زبان وجود دارد و Kotlin امکانات بیشتری را در اختیار سازنده اپلیکیشن ها قرار میدهد.

 

استفاده از Kotlin توسط افراد مبتدی، متوسط و پیشرفته

یکی از سوالات رایج این است که توسعه دهندگان اندروید کدامیک از این دو زبان را باید مورد استفاده قرار دهند. برای تصمیم گیری درست باید مواردی را مد نظر قرار داد.

اگر تصمیم گرفته اید که به عنوان توسعه دهنده اپلیکیشن اندروید به فعالیت بپردازید، بهتر است اول از همه جاوا را یاد بگیرید.

برای یادگیری Kotlin منابع کمی نسبت به جاوا وجود دارند و باید جاوا را بیاموزید و زمانی که در آن مهارت لازم و کافی را کسب کردید، کار با Kotlin را فرا بگیرید.

اما اگر در برنامه نویسی جاوا تخصص دارید، میتوانید با Kotlin کار کنید و از مزیت هایی همچون نوشتن کد کمتر و غیره بهره مند شوید.

 

حتی اگر قصد استفاده از Kotlin را ندارید، در انجمن های آن عضو شوید و به مرور زمان، استفاده از آن در پروژه های خود را آغاز کنید.

چنانچه یک توسعه دهنده ماهر هستید حتما باید کار با Kotlin را آغاز کنید، زیرا هر دو زبان در اختیار شما هستند و دانش کافی برای بهره گیری از این دو را نیز دارید.

هر توسعه دهنده اندروید باید استفاده از Kotlin را برای یک بار هم که شده امتحان کند. در حال حاضر جاوا محبوب ترین زبان برنامه نویسی برای اندروید است، اما نباید Kotlin را نادیده گرفت، زیرا در آینده ای نزدیک جایگاه مهمی خواهد یافت.

 

http://androiddeveloper.galileo.edu برگرفته از

اینها را هم بخوانید