درمان واریس پا

جدید ترین روش های درمان واریس پا در سال 1402

رگهای واریسی رگهای متورمی هستند که معمولاً به رنگ بنفش یا آبی هستند، این رنگ آبی به این دلیل ایجاد می شود که خون جمع آوری شده در این رگ ها حاوی اکسیژن کمتری از حد لازم است. متأسفانه واریس به خودی خود بهبود نمی یابد و معمولاً در صورت عدم درمان بدتر می شود. پزشکان ممکن است از روش هایی مانند جوراب واریس، تزریق یا جراحی برای درمان واریس استفاده کنند. بسیاری از افراد مبتلا به واریس به دنبال رفع رگ های واریسی به کمک لیزر هستند، در ادامه قصد داریم شما را با جدید ترین روش های درمان واریس پا در سال 1402 آشنا کنیم با ما همراه باشید.

 

راه های درمان واریس

درمان رگ های واریسی شامل بستن، تخریب و یا از بین بردن سیاهرگ‌های واریسی است، گزینه های درمانی برای واریس عبارتند از:

ورزش: پیاده روی بهترین ورزش برای سلامت رگ ها است. پیاده روی باعث کشش و تقویت عضلات پا می شود که به عنوان پمپ برای سیستم گردش خون در پاها عمل می کنند. به علاوه، پیاده روی چیزی است که بیشتر مردم می توانند هر روز به طور طبیعی انجام دهند. اگر پیاده روی نمی کنید و ورزش نمی کنید و برای مدت طولانی غیر فعال بوده اید، حتماً به آرامی شروع کنید و به تدریج مسافت و سرعت پیاده روی خود را افزایش دهید.

 

رژیم غذایی: سیاهرگ ها در سراسر بدن کشیده می شوند و خون اکسیژن دار را به قلب باز می گردانند تا دوباره اکسیژن رسانی شود. برای اینکه بتوانید به خوبی از عهده این کار برآیید، دیواره رگ ها باید هم محکم و هم انعطاف پذیر باشد. با ضعیف شدن تدریجی دیواره های عروق، خون در اندام ها، به ویژه پاها جمع می شود. با گذشت زمان این سیاهرگ ها پیچ خورده و متورم می شوند که به آن رگ های واریسی می گویند. رژیم غذایی ممکن است در ایجاد یا کاهش مشکلات وریدی نقش داشته باشد.

 

جوراب واریس: جوراب واریس با اعمال فشار بر روی رگ‌های واریسی و فشرده کردن بافت‌هایی که آنها را احاطه کرده‌اند، گردش خون در پاها را تسهیل می‌کند. اگرچه استفاده از جوراب واریس به عنوان یک "روش درمانی" مشکل اساسی نارسایی وریدی را حل نمی کند، اما به کاهش اولین علائم و عوارض واریس مانند احساس خستگی یا سنگینی در پاها و تورم مچ پا کمک می کند. علاوه بر این، جوراب‌های واریس نیز می‌توانند به پیشگیری از واریس کمک کنند. نکته منفی جوراب واریس این است که استفاده از آن به خصوص در ماه های گرم تابستان چندان راحت نیست.

 

 

اسکلروتراپی: در روش اسکلروتراپی، یک ماده شیمیایی یا کف به داخل ورید واریسی تزریق می شود که باعث اسپاسم ورید و ایجاد التهاب می شود. در هر درمان معمولاً لازم است چندین تزریق در چندین قسمت از واریس انجام شود و ممکن است پس از حدود یک سال نیاز به تکرار درمان باشد. پس از تزریق لازم است چند روز پای بیمار را پانسمان کرد و سپس چند هفته از جوراب واریس استفاده کرد. این درمان معمولاً نیازی به بستری شدن یا اقامت یک شبه در بیمارستان ندارد.

 

امواج رادیویی و لیزر درمانی: استفاده از امواج رادیویی و لیزر تکنیک های جدیدتری برای درمان رگ های واریسی هستند و به ترتیب به عنوان «حذف ورید با امواج رادیویی» و «درمان وریدهای واریسی با لیزر داخل عروقی» شناخته می شوند. هر دوی این روش ها رگ های واریسی را از بین می برند. اصولاً در این روش ها از انرژی امواج رادیویی یا لیزر برای گرم کردن ورید واریسی استفاده می شود که باعث التهاب و اسکار در رگ و در نهایت باعث انسداد (ناپدید شدن) تبدیل شدن به سیاهرگ می شود.

 

علت واریس پا چیست؟

علت اصلی واریس نارسایی (ضعف یا فروپاشی) دریچه‌های وریدها است. دریچه های وریدی ناکافی باعث می شود که خون از طریق سیاهرگ ها به سمت قلب حرکت کند. به این حالت نارسایی وریدی می گویند. سن نیز می تواند یکی از عوامل خطر برای واریس باشد. با افزایش سن، بافتی که دیواره سیاهرگ ها را تشکیل می دهد خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و در اثر فشار بیشتر کشیده می شود. افزایش فشار در وریدهای پا در نهایت می تواند باعث بزرگ شدن، تورم و پیچ خوردگی این سیاهرگ ها و در نهایت ایجاد واریس شود. در درمان واریس از یک سری روش های درمانی برای رفع مشکل نارسایی دریچه های وریدی استفاده می شود.

 

 

عوامل خطر واریس پا

بسیاری از عوامل خطر می توانند باعث ایجاد واریس شوند. متأسفانه، هیچ عامل خطر واحدی را نمی توان برای تعیین اینکه آیا فرد دچار واریس می شود یا خیر، استفاده کرد. در واقع، یک فرد می تواند همه عوامل خطر را داشته باشد اما به واریس مبتلا نشود و برعکس، یک بیمار می تواند تنها یک عامل خطر داشته باشد اما به واریس مبتلا شود. این عوامل خطر عبارتند از:

  • ژنتیک
  • سن
  • جنسیت
  • بارداری
  • سبک زندگی
  • چاقی
  • جراحت

 

 

کلام آخر

همانطور که با خواندن این مقاله متوجه شدید، روش های مختلفی برای درمان واریس وجود دارد که در سراسر جهان استفاده می شود. روش های درمانی واریس باید با مشورت پزشک واریس انتخاب شود تا گسترش و درد ناشی از این اختلالات کاهش یابد. امیدواریم با آوردن این مقاله توانسته باشیم به شما در یافتن پاسخ سوال نحوه درمان واریس کمک کرده باشیم.

منبع : (drhendesi.com)

 

/پایان رپرتاژ آگهی

این مطلب صرفاً جنبه تبلیغاتی داشته و اپریویو مسئول تایید صحت آن نیست

اینها را هم بخوانید