دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

امروزه تعداد زیادی از مدیران کسب و کارها، دیجیتال مارکتینگ موفق را با رشد کسب و کارشان یکسان می‌دانند. چراکه دیجیتال مارکتینگ یک راه ایده آل برای حضور در کانون توجه طیف گسترده‌ای از افراد است. گستردگی و در دسترس بودن اینترنت، دو دلیل اصلی پهناور بودن حوزه دیجیتال مارکتینگ است. به نمونه‌های زیر توجه کنید تا فراگیر بودن استفاده از اینترنت در جهان را بهتر درک کنید.

  • اگر امروز نتوانید اخبار روز را از تلویزیون ببینید، از سایت‌های خبری استفاده می‌کنید.
  • زمانی که شما تصمیم نداشته باشید تا وقت زیادی را صرف رفت و آمد به کلاس‌های حضوری کنید، به سراغ کلاس‌های آنلاین خواهید رفت.
  • برای تبلیغات محصولات خود از بیلبوردهای مرکز شهر استفاده نمی‌کنید، چون معتقد هستید که همه افراد به آن دسترسی ندارند. به همین منظور، دیده شدن در شبکه‌های اجتماعی را بهترین راه حل می‌دانید.
  • برای دور بودن از شلوغی جمعیت و امنیت در هنگام خرید، به فروشگاه‌های اینترنتی سر می‌زنید.
  • به شبکه‌های اجتماعی توجه می‌کنید تا به سبک زندگی ایده آل خود دست پیدا کنید.
  این مثال‌ها تنها چند نتیجه منحصربه‌فرد از گسترش اینترنت هستند. بنابراین، آموزش یا خرید حضوری جای خود را به نوع مجازی داده اند. هم اکنون دیگر رنگ و بوی خرید حضوری برای افراد تازگی ندارد. چون دنیای مجازی فرصت‌های زیادی را در اختیار آنها می‌گذارد. دسترسی راحت در هر مکان و هر زمان، باعث شده است که حدود ۹۹ درصد از مردم جهان، اینترنت را مرجع اصلی دستیابی به نیازهای خود بدانند. مفهوم دیجیتال مارکتینگ در ۵۰ سال پیش، دانش و آگاهی درباره کار با ابزار دیجیتال برای فروش بود. در دهه ۱۹۹۰ که اصطلاح “بازاریابی دیجیتال” برای اولین بار استفاده شد، خبری از فروش آنلاین محصولات و خدمات نبود. درواقع هیچکدام از واژه‌های این اصطلاح به طور کامل هویت نداشتند و همانند تیری در تاریکی بودند. تنها عده بسیار کمی با ابعاد این اصطلاح‌ بزرگ آشنایی داشتند. دیجیتال مارکتینگ یک اصطلاح تخصصی در حوزه فناوری شمرده می شد و تعداد افراد فعال در این حوزه کم بود. اما امروزه، با رشد تعداد سایت‌های آنلاین، تعداد دیجیتال مارکترها هم افزایش پیدا کرده است. منظور از حوزه کاری دیجیتال مارکتینگ تنها مانیتور لپ تاپ یک فرد که روبه‌روی او قرار دارد، نیست. دیجیتال مارکتینگ یک مفهوم کلی است و نمی‌توان رابطه آن را با چیز خاصی محدود کرد. سایت‌های اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی و ایمیل هر کدام ساختار ویژه‌ای دارند. دلیل حضور افراد در آن‌ها با هم یکسان نیست. در واقع، گسترش فضای آنلاین باعث شده است که مفهوم دیجیتال مارکتینگ همانند یک چتر ابری باشد که زیرمجموعه‌های زیادی را پوشش می‌دهد.  

تعریف دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده

بازاریابی دیجیتال نزدیک ترین واژه برای توصیف مفهوم دیجیتال مارکتینگ است. آن چیزی که در نگاه اول توجه افراد را به معنای “دیجیتال مارکتینگ” جلب می‌کند، واژه “دیجیتال” است. تعداد ابزارهای دیجیتالی که امروزه در زندگی خود از آن‌ها استفاده می‌کنید، کم نیستند. رادیوی دیجیتال، تلویزیون، لپ تاپ و موبایل از جمله ابزارهای دیجیتال امروز هستند.   دیجیتال مارکتینگ   واژه “مارکت” در فرهنگ نامه آزاد فارسی به معنای فروشگاه و محل خرید می‌باشد. با کنار هم قرار دادن معنای مستقل هر کلمه به تعریف دیجیتال مارکتینگ خواهید رسید. واژه دیجیتال مارکتینگ به معنای استفاده از هر ابزار دیجیتال برای رسیدن به هدف خرید و فروش محصول یا خدمات می‌باشد.  

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

پی بردن به ماهیت دیجیتال مارکتینگ در دنیا، کار سختی نیست. استفاده از روش‌های بازاریابی با ابزارهای دیجیتال همان معنای دیجیتال مارکتینگ می‌باشد. گسترده بودن ابزارهای دیجیتال به تعداد آن‌ها منتهی نمی‌شود. برای مثال، با استفاده از لپ تاپ و اینترنت می‌توانید به هزاران سایت آنلاین خبری، فروشگاهی و آموزشی دسترسی داشته باشید. ویژگی‌ها و کارایی‌های منحصربه‌فرد ابزارهای دیجیتال باعث می‌شود که افراد به جای مراجعه فیزیکی به فروشگاه، در فضای مجازی به دنبال کالا یا خدمت مورد نیاز خود باشند. یک کارشناس دیجیتال مارکتر این وظیفه را دارد که اقدامات لازم برای جذب هدفمند مخاطب را انجام دهد. این اقدامات کاملا به ابزارهای دیجیتال بستگی دارد. بعضی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در بستر اینترنت آنلاین هستند. برخی دیگر از این ابزارها مثل تلویزیون و رادیو آفلاین می‌باشند.  

هدف دیجیتال مارکتینگ چیست؟

ضرب المثل “کسی که عازم ناکجا آباد شود، به همان جا می رسد” در حوزه بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ هم دارای معنا و مفهوم است. وقتی که دیجیتال مارکتر از هدف مدیر یک کسب و کار برای دیجیتال مارکتینگ سوال می‌پرسد، به احتمال زیاد جمله‌های زیر را خواهد شنید.
  • “می‌خواهم محصولات بیشتری بفروشم.”
  • “می‌خواهم برند خودم را به افراد بیشتری معرفی کنم.”
  • “می‌خواهم از سایر رقبای خودم جلو بزنم.”
  • “می‌خواهم در فضای آنلاین بیشتر دیده شوم.”
  • “می‌خواهم درآمد بیشتری در بازه یک روزه، یک ماهه و یک ساله داشته باشم.”
  هدف از دیجیتال مارکتینگ چیست   اما اگر به دنبال پاسخ سوال ” هدف دیجیتال مارکتینگ چیست؟” باشید، باید اهداف کلی تری را در نظر بگیرید. اهداف کلیT مسیر و راه دیجیتال مارکتینگ را به شما نشان خواهند داد. وقتی بتوانید فرآیندهای تعامل صحیح با مشتریان و مخاطبان را اجرا کنید، به تمامی اهداف جزئی کسب و کار خواهید رسید. دیجیتال بودن فضای کسب و کار نباید شما را از اهداف‌تان دور کند. بنابراین، یک دیجیتال مارکتر می‌بایست برای رسیدن به هدف‌های بزرگ تر، مسیر و راه را به صورت شفاف مشخص کند. استراتژی دقیقا همان چیزی است که برای توسعه برند می‌توان از آن استفاده کرد.

 

ابزارهای بازاریابی دیجیتال مارکتینگ

به طور کلی، منظور از ابزارهای بازاریابی دیجیتال، اشیاء یا کالاهای فیزیکی نیست. یک فرد کارشناس دیجیتال مارکتر از این ابزارها استفاده می‌کند تا به هدف نهایی خود یعنی فروش برسد. لذا، شناختن کامل هر یک از ابزارهای دیجیتال برای دستیابی به هدف یا اهداف لازم و ضروری است.  

بازاریابی محتوایی

بخش اعظم پاسخ سوال “دیجیتال مارکتینگ چیست؟” به بازاریابی محتوایی مربوط می‌شود. تولید، توزیع و مدیریت محتوای ارزشمند از اصول بازاریابی محتوایی است. تنها وقتی می‌توانید به تولید محتوای ارزشمند و باکیفیت بپردازید که استراتژی خود را در جهت جذب کاربر تنظیم کرده باشید. تولید محتوای موفق از عهده هر فردی بر نخواهد آمد. چرا که آگاهی و برنامه ریزی دقیق، ۲ ابزار لازم برای فرآیند بازاریابی محتوایی و سپس دیجیتال مارکتینگ هستند. آگاهی از آن‌جایی اهمیت دارد که انواع روش‌های هدف گذاری را بدانید. اهمیت برنامه ریزی دقیق هم با فرآیندهای بازاریابی محتوایی مرتبط است. برای مثال، دیجیتال مارکتر سایت‌ خبری برای کسب رتبه در جایگاه‌های ۱ تا ۳ گوگل باید برنامه ریزی داشته باشد. انتشار محتوای تاریخ گذشته، تغییرات چندان زیادی در میزان موفقیت سایت شما ایجاد نخواهد کرد.  

بازاریابی ویروسی چیست و چرا در زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرد؟

در حقیقت، دیجیتال مارکتینگ همانند یک پازل است. تا زمانی که تمامی اجزای کوچک در کنار هم قرار نگیرند، معنای دیجیتال مارکتینگ به طور واضح مشخص نخواهد بود. بازاریابی ویروسی یک نوع استراتژی برای ترویج استفاده از محصولات یا خدمات یک برند می‌باشد. اما به جای اینکه تنها خودتان برای معرفی برند یا محصولات و خدمات تلاش کنید، مردم هم به کمک شما می‌آیند و اطلاعات زیادی را بین هم رد و بدل می‌کنند. دو عنصر اصلی در بازاریابی ویروسی، مردم و اشتراک گذاری اطلاعات در فضای دیجیتال هستند. مفهوم این جمله با یک مثال، ساده تر خواهد شد. یک عنوان بسیار جذاب بنویسید. در مرحله بعد به سراغ شبکه‌های اجتماعی خود بروید و محتوای جذاب خود را منتشر کنید. در مدت زمان کوتاهی خواهید دید که اکثر افراد از محتوای جذاب شما حرف می‌زنند! زیرا محتوای شما توانسته است در مدت کوتاهی همانند یک ویروس به همه افراد سرایت کند. بنابراین، اگر سایت اینترنتی را به تازگی افتتاح کرده باشید، برای برندسازی از بازاریابی ویروسی استفاده کنید. صبر کنید! برندسازی یکی از اهداف دیجیتال مارکتینگ است. برای دستیابی به سایر اهداف خود، همچنان باید ابعاد بازاریابی دیجیتال را گسترده تر کنید.  

بازاریابی با موتورهای جستجو

تبلیغات در گوگل، بینگ ادز و بایدو از محبوب ترین بسترهای بازاریابی با موتورهای جستجو در حوزه دیجیتال مارکتینگ هستند. دیجیتال مارکتر حرفه‌ای با استراتژی هوشمند از این بسترها استفاده می‌کند.
  1. برای استفاده از بسترهای بازاریابی با موتورهای جستجو ابتدا باید اصلی ترین کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را در نظر بگیرید.
  2. جایگاه خود را در میان کسب و کارهای رقیب خود بسنجید.
  3. سپس نوبت به استفاده از تبلیغات کلیکی برای ارتقاء سایت آنلاین خود به منظور افزایش تعداد مشتریان واقعی می‌رسد!
  4. پس از در نظر گرفتن کلمات کلیدی مرتبط با کلمات کلیدی اصلی، نوبت پرداخت پول است.
  5. PPC نام دیگر تبلیغات کلیکی می‌باشد. باز شده این کلمه حاکی از آن است که شما به ازای هر کلیک از سوی کاربر، پول بپردازید.

 

بهینه سازی موتورهای جستجو

سئو، نام دیگر بهینه سازی موتورهای جستجو در حوزه دیجیتال مارکتینگ می‌باشد. به طور معمول، بهینه سازی موتورهای جستجو در دیجیتال مارکتینگ به منظور سئوی هوشمندانه یک سایت‌ اینترنتی است. ابزارهای خاصی برای دانستن میزان موفقیت در بهینه سازی موتورهای جستجو وجود دارد. گوگل آنالیتکس و وبمستر تولز، دو ابزار محبوب در میان افراد مسلط به سئو هستند. آموزش سئو : https://www.tesmino.com/blog/%D8%B3%D8%A6%D9%88%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA/   سئو سایت   بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو در بحث دیجیتال مارکتینگ تنها به یک روش خاص ختم نمی‌شود. به کار بردن تکنیک‌های درست باعث می‌شود تا با جستجوی محصول یا خدمات، کسب و کار شما در نخستین نتایج انواع موتورهای جستجو دیده شود. به بیانی، این تکنیک‌ها باید به گونه‌ای به کار گرفته شوند که با جستجوی هر کلمه کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت‌تان، شما در رنک‌های اول تا سوم صفحه اول گوگل باشید. در غیر این صورت، شاهد تغییر چندانی در ترافیک سایت خود نخواهید بود. در کل، سئو به دو زیرمجموعه دیگر هم تقسیم می‌شود. سئو داخلی و سئو خارجی در زیرمجموعه معنا و مفهوم کلی سئو قرار دارند. برای مثال، توجه به افزایش سرعت سایت در بهبود سئوی آن، تاثیرگذار خواهد بود. در سئوی داخلی سایت، ارزیابی کلمات کلیدی اهمیت زیادی دارد. ابزارهای رایگان زیادی برای ارزیابی کلمات کلیدی وجود دارند. دقت در انتخاب هریک از آن‌ها باعث می‌شود تا شما به قله موفقیت نزدیک تر شوید. وقتی که زمان مشخصی را برای انتخاب کلمه کلیدی مرتبط اختصاص بدهید، شاهد افزایش ترافیک سایت خود خواهید بود.   در واقع، رقابت بر سر کلمات کلیدی و افزایش سئوی سایت حرف اول را می‌‎زند. اما قبل از رقابت بر سر کلمات کلیدی و افزایش ترافیک سایت، باید برای فرآیندهای بازاریابی خود چشم اندازی مشخص کنید. اگر در ابتدای راه یادگیری دیجیتال مارکتینگ هستید، نباید از نتایج تکنیک‌های سئو رنجور شوید. چون زمان تقریبا زیادی برای مشاهده نتایج تکنیک‌های بهینه سازی موتورهای جستجو نیاز دارید. در این مواقع، دست از تلاش بر ندارید. چرا که وقتی دست از کوشش بردارید، مرگتان آغاز می شود! این مفهوم شاید پیش تر دور از ذهن به نظر می‌رسید، اما امروزه یک حقیقت تلخ است. لذا، زمانی که از ادامه فعالیت خود احساس خستگی می‌کنید، به استراتژی خود هدفمندانه تر نگاه کنید و خودتان را دست کم نگیرید. صبر خود را بیشتر کنید و در جستجوی مناسب ترین راه حل برای دستیابی به رنک اول تا سوم باشید.  

/پایان رپرتاژ آگهی این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و اپریویو مسئول تایید صحت آن نیست

اینها را هم بخوانید