خرید سه راهی یا چندراهی

راهنمای خرید انواع سه راهی برق و چندراهی - کامل و کاربردی

پس از لامپ و پریز و سیم، می‌توان با تقریب بالایی گفت که هیچ وسیله‌ای به اندازه سه راهی برق و انواع چندراهی پراستفاده نیست. وسیله‌ای که باعث شده است تا بتوانیم در مکان‌هایی حتی با یک پریز، هر تعداد وسیله برقی را که دوست داریم، روشن کنیم. از طرفی سه راهی ساختار ساده‌ای دارد، ارزان قیمت و استفاده از آن بسیار راحت است. مزیت‌های بسیار این وسیله و محبوبیت بالای آن باعث شده است که مدل‌های مختلفی از آن تولید شود. لیست گسترده‌ای از شرکت‌ها را می‌توان تهیه کرد که این وسیله را تولید می‌کنند که بهترین مارک‌های سه راهی را می‌توانید در سایت آرتا الکتریک مشاهده و خریداری کنید. در ادامه این مطلب به بررسی ساختار چند راهی، تفاوت آن با محافظ، نکات مهمی که در خرید آن باید بدانید و انواع محصول می‌پردازیم. 

 

سه راهی برق چیست؟

احتمالاً ایده اصلی ساخت این وسیله، به علت کمبود پریز یا دسترسی سخت به پریزها در یک اتاق بوده است. کنار تلویزیون یا کامپیوترها معمولاً یک پریز بیشتر در نظر گرفته نشده است، در صورتی که سیستم صوتی و تصویری خانگی علاوه بر تلویزیون شامل وسایل دیگری مانند آنتن‌های دیجیتال، دستگاه‌های گیرنده و… نیز می‌شود. در چنین شرایطی حتماً باید از سه راهی برق و چندراهی استفاده کرد تا بتوانیم تمامی این وسایل را به طور همزمان استفاده کنیم. البته شرایط گاهی پیچیده‌تر نیز می‌گردد، به طور مثال وضعیتی که پریز در موقعیت دوری از وسیله برقی قرار گرفته است و امکان دسترسی آسان به آن فراهم نیست، تنها با یک سه راهی مناسب می‌توان مشکل را حل کرد. 

 

دو مثال بالا نشان می‌دهد که اهداف استفاده از سه راهی همواره یکسان نیست و در نتیجه طراحی آن نیز متناسب با کاربرد تغییر می‌کند. گاهی تنها مشکل ما فاصله تا پریز است که در این حالت یک محصول با تعداد خانه‌های کم نیز کار ما را راه می‌اندازد، اما وقتی می‌خواهیم چند وسیله را با هم استفاده کنیم، نیاز به یک چندراهی داریم که تعداد پریزهای آن زیاد باشد. 

 

بررسی قطعات چندراهی

تمامی این محصولات یک بخش ثابت دارند، بدنه نارسانا. اکثریت شرکت‌ها از پلاستیک (پلی کربنات، پی وی سی و…) برای تولید بدنه استفاده می‌کنند که هم در مقابل جریان برق عایق است و هم سبک و ارزان است. روی بدنه، محفظه‌های پریز تعبیه شده است که بسته به مدل، تعداد پریزها یا خانه‌ها، کم و زیاد می‌شود. چندراهی حداقل سه عدد پریز را دارد و به همین دلیل در بازار به این نام نیز شناخته می‌شوند. در مدل‌های جدید، حتی خروجی USB نیز در کنار پریزها قرار دارد تا بتوان وسایلی مانند گوشی همراه را بدون نیاز به آداپتور و تنها با کابل شارژ کرد. این قابلیت به خصوص در پریزهای کابینتی دیده می‌شود.

 

روی بعضی از مدل‌ها کلید تعبیه شده است که با استفاده از آن، ورود جریان برق قابل کنترل می‌گردد و می‌توان چندراهی را خاموش و روشن کرد. اگر تنها به دنبال محصولی برای افزایش تعداد خروجی‌های پریز دیواری باشیم، می‌توان از مدل‌های بدون کابل استفاده کرد که مستقیماً با دوشاخه وصل می‌شوند. مدل‌های کابل‌دار، داری سیم برق مناسب از طول یک متر تا 10 و حتی 20 متر هستند. 

 

تفاوت سه راهی با محافظ

این دو وسیله شباهت بالایی دارند و معمولاً افراد تصور می‌کنند عملکرد یکسانی نیز دارند. اما سه راهی فقط یک افزایش دهنده تعداد پریز است و در داخل آن هیچ قطعه الکترونیکی دیده نمی‌شود ولی محافظ ساختار پیچیده‌تری دارد. وظیفه اصلی محافظ برق، حفاظت از وسایل برقی هنگام نوسانات ولتاژ است، پس باید قطعه‌ای برای تشخیص ولتاژهای اضافی و نوسانات به کار برده شود. همچنین سازوکاری به منظور قطع جریان در این حالت‌ها در نظر گرفته شود. هر وسیله‌ای محافظ مخصوص به خود را دارد، اما سه راهی اینگونه نیست. از طرفی برای وسایلی مانند یخچال یا کولر گازی نباید از یک چندراهی برق استفاده شود و حتماً نیاز به محافظ است. 

 

 

محافظ بخریم یا سه راهی؟

پاسخ به این پرسش کاملاً بستگی به بودجه شما دارد، در حالت کلی پاسخ ما، محافظ برق است، زیرا علاوه بر اینکه کارکرد چند راهی را دارد، از وسایل برقی شما حفاظت می‌کند، مصرف برق را کاهش و طول عمر لوازم برقی را افزایش می‌دهد. البته برای محصولات گران قیمت مانند یخچال‌ها به هیچ عنوان نباید از سه راهی حتی از بهترین مارک بازار و گران‌ترین جنس استفاده کنید و نیاز به یک وسیله مانند محافظ‌های سارا ترانس یا محافظ مخصوص از سایر مارک‌های خوب مانند پارت الکتریک هستید.

 

انواع سه راهی ولتاژ

ساده: این مدل فاقد کلید است و حتی ارت نیز ندارد و در نتیجه امنیت کمی دارد و ارزان قیمت است. از این محصول برای کارهای دم دستی استفاده کنید. 

 

دو شاخه: مدل بدون سیم یا دو شاخه، مستقیماً وارد پریز دیوار می‌شود و تعداد پریزها را افزایش می‌دهد. این مدل به خصوص برای وسایل پرمصرف اصلاً توصیه نمی‌شود. 

 

ارت دار: پریزهای این مدل دارای اتصال زمین یا سیم ارت هستند و از سطح امنیت بالاتری برخوردارند. 

 

قرقره‌ای یا جمع شو: چندراهی‌های جمع شو، معمولاً طول کابلی بیش از چند متر (10-15-20) دارند و برای تعمیرکاران و افرادی که کار فنی انجام می‌دهند، بهترین انتخاب هستند. زیرا سیم دور قرقره جمع می‌شود و در جعبه ابزار بی‌نظمی ایجاد نمی‌کند. 

 

صنعتی: سه راهی صنعتی، مخصوص تجهیزات برق صنعتی و شرایطی است که سطح ولتاژ و جریان بالاتر از مصارف خانگی است. در تولید این وسایل از مواد اولیه قوی‌تری استفاده می‌شود و با نام کرال در بازار معروف هستند. 

 

نکات مهم برای خرید سه راهی مناسب

با توجه به ساختار ساده محصول، خرید آن نیز آسان است، اما توجه به نکات زیر باعث می‌گردد تا مدل بهتری را انتخاب کنید و هزینه اضافی نکنید. 

 

ابعاد و طراحی: شرکت‌های تولیدکننده ایرانی این وسیله را به شکل مربع یا مستطیل تولید می‌کنند. اگر فضای کافی ندارید، مدل مستطیلی شکل به دلیل ساختار بدنه باریک‌تر، کمتر باعث به هم ریختگی می‌شود.

 

تعداد پریز: همواره پیش از خرید چندراهی و محافظ تعداد وسایلی که قصد روشن کردن همزمان آنها به وسیله چندراهی را دارید، مشخص کنید. سپس مدلی را انتخاب کنید که حداقل یک پریز بیشتر داشته باشد. 

 

ارت دار یا بدون ارت: در استفاده طولانی مدت، به منظور افزایش عمر مفید وسایل برقی و رعایت نکات ایمنی، محصول ارت دار را انتخاب کنید. 

دکمه روشن و خاموش: بدون دکمه، محافظ مانند یک پریز است که هیچ اختیاری روی خروجی آن نداریم و برای قطع کردن جریان برق، تنها باید دو شاخه را از برق بکشیم. 

 

طول کابل: کابل چند راهی نباید انقدر کوتاه باشد که آویزان بماند. فاصله پریز تا وسایل برقی را اندازه بگیرید و سپس طول کابلی را انتخاب کنید که نیم متر حداقل، بلندتر باشد. 

 

جنس بدنه: بدنه تمامی محصولات از پلاستیک است اما نوع پلاستیک تغییر می‌کند. پلی کربنات کیفیت بهتری دارد و دیرتر تغییر شکل می‌دهد. 

 

جنس هسته: مغزی داخل پریزها میزان تحمل جریان و کیفیت نهایی را تعیین می‌کند. پلاستیک در مقایسه با سرامیک، تحمل کمتری دارد. پس اگر وسایل پرمصرفی دارید، بهتر است از هسته سرامیکی استفاده کنید. 

 

موقعیت پریزها: خرید یک چند راهی با هزاران پریز، اگر موقعیت قرارگیری پریزها نامناسب و به هم نزدیک باشد، پول هدر دادن است. بهترین حالت این است که پریزها با زاویه 45 درجه نسبت به هم قرار گرفته باشند تا بتوان به آسانی از آنها استفاده کرد. 

 

قفل کودک: در مدل‌های جدید از مکانیزم قفل کودک استفاده می‌شود تا اگر بچه‌ها میخ یا سایر وسایل را داخل سوراخ‌های پریز فرو کردند، ورودی‌ها قفل شوند و آسیبی وارد نگردد. 

 

مارک: حتماً سراغ مدل‌هایی دارای علامت استاندارد و مارک‌های معتبر بروید. مارک خوب باید گارانتی معتبری نیز داشته باشد.

 

/پایان رپرتاژ اگهی

این مطلب صرفاً جنبه تبلیغاتی داشته و اپریویو مسئول تایید صحت آن نیست

اینها را هم بخوانید