سئو اپليكيشن

سئو سایت برای اپلیکشن موبایل

این روزها خیلی از کسب و کارها به سمت اپلیکیشن موبایل رفته اند. در عمل استارت آپ های بسیاری وجود دارند که هسته اصلی آن ها اپلیکیشن موبایل می باشد. اگر به دنبال راه های افزایش دانلود اپلیکیشن موبایل باشید، حدس می زنم که با ASO یا همان "App store optimization" آشنا باشید. از ASO اغلب به عنوان بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) برای اپلیکیشن ها یاد می شود. در حالی که این درست نیست و یک موضوع کاملا جدا با خدمات SEO و بهینه سازی سایت می باشد. اما همچنین یک سری از توسعه دهندگان اپلیکیشن های تلفن همراه، سئو را یک کار غیر ضروری و بی معنی برای اپلیکیشن ها می دانند. در این مقاله قصد دارم تفاوت های این دو موضوع را برای شما مطرح کنم. علاوه بر آن می خواهم درباره پتاسیل های سئو اپلیکیشن و تاثیر آن در موفقیت استارت آپ ها بگویم. سئو اپلیکیشن موبایل

بهینه سازی موتور جستجو (SEO) چیست؟

سئو سایت فرایند بهبود رتبه یک صفحه وب سایت در نتایج موتورهای جستجو است. به طور خلاصه، سئو "SEO" قطعاً پیچیده تر از "ASO" می باشد و تسلط یافتن در آن به زمان بیشتری نیاز دارد. تعدادی از فاکتورهای آن شامل مواردی از قبیل انتخاب کلید واژه مناسب، سرعت سایت، لینک سازی داخلی، لینک سازی خارجی، محتوای با کیفیت، اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی، اعتبار صفحه، استفاده درست از لینک های فالو و نوفالو و تعداد زیادی از موارد دیگر می باشد.  

بهینه سازی اپ استور (ASO) چیست؟

ASO یا همان بهینه سازی اپلیکیشن برای اپ استورها به فرایند مداوم بهبود رتبه و قابلیت دیده شدن یک اپلیکیشن در فروشگاه هایی مانند Google Play یا Apple App Store می گویند. هرچه برنامه شما در نتایج جستجوی این اپ استورها بالاتر باشد، برای کاربران بالقوه قابل مشاهده تر است. این فرایند شامل عواملی مانند انتخاب کلمات کلیدی مناسب، نام جذاب برای اپلیکیشن، نوشتن توضیحات، آزمایش لوگوهای مختلف، تصاویر و فیلم ها مرتبط، دریافت نقد و بررسی های مثبت کاربران و تطبیق این محتوا برای هر کشوری (بومی سازی) می باشد.  

آیا اپلیکیشن های موبایل به سئو نیاز دارند؟

تحقیقات اخیر نشان می دهند که تنها حدود 40 درصد از کاربران از طریق جستجوی اپ در اپ استورها به گزینه مورد نظر خود می رسند. این به این معناست که اگر شما فرایند ASO را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، تنها به 40 % از کاربران بالقوه خود دسترسی پیدا می کنید! شاید از خودتان بپرسید 60 درصد دیگر کجا هستند!؟ طی این تحقیق 60 درصد از کاربران بالقوه از طریق کانال های دیگر به یک اپلیکیشن می رسند. این کانال ها عبارتند از معرفی دوستان و همکاران (تبلیغات دهان به دهان)، وب سایت شرکت، موتورهای جستجو و ... ! در این تحقیقات مشخص شد که 27 درصد مردم اپلیکیشن های موبایل را از طریق موتورهای جستجو کشف می کنند. آن هم با جستجو از طریق موبایل هایشان! این حدود 1 نفر از 4 نفر است. بنابراین اگر سئو سایت را برای اپلیکیشن های خود تا به این لحظه رد کرده اید، بدانید که حدود 27٪ از ترافیک ارگانیک بالقوه را از دست داده اید.  

برای سئو اپلیکیشن موبایل چه استراتژی هایی وجود دارد؟

در سراسر دنیا استراتژی های مشخصی برای سئو اپلیکیشن موبایل وجود دارد. ولی ممکن است خیلی از آن ها در بازار ایران جواب ندهد. دلایل آن هم متفاوت می باشد. یکی از اصلی ترین آن ها نبودن امکان قرار گیری اپلیکیشن های ایرانی در مارکت های بین المللی مانند "اپ استور" می باشد. در کشورهای دیگر سئو کارها تلاش می کنند که اپلیکیشن ها را به 2 صورت در صفحه نمایش موتورهای جستجو (SERP) نمایش دهند. یکی از آن ها " app preview" و دیگری "app packs" گوگل می باشد. این موارد همانطور که عرض کردم تا به این لحظه در ایران قابل اجرا نمی باشد. البته ممکن است زمانی که شما در حال مطالعه این مقاله باشید، در ایران هم فعال شده باشند.  

پیش نمایش برنامه (App Preview) چیست؟

اگر شخصی نام اپلیکیشن شما یا عبارت مرتبط به آن را با استفاده از تلفن همراه خود در گوگل جستجو کند، پیش نمایش اپلیکیشن شما بسته به میزان بهینه بودن آن ممکن است ظاهر شود. در آن لوگو و نام اپلیکیشن شما، تعداد بررسی ها و میانگین رتبه بندی ها، بخش کوچکی از توضیحات و یک دکمه برای نصب آن وجود دارد. با کلیک بر روی دکمه نصب، کاربر به مارکت برنامه مربوطه هدایت می شود و در آنجا می تواند به سرعت و به راحتی برنامه را دانلود و نصب نماید.  

نمایش در App Pack چیست؟

اپ پک یکی از رایج ترین حالت هایی است که هنگام جستجوی اپلیکیشنی در صفحه نتایج جستجوی گوگل ظاهر می شود. البته این حالت هم به دلایلی که عرض کردم برای اپلیکیشن ها ایرانی قابل استفاده نیست. طبق تحقیقات انجام شده از هر 10 جستجوی اپلیکیشن در گوگل، به یکی از آن ها App Pack نمایش داده می شود. این اپلیکیشن ها بسته های پیشنهادی می باشند که با توجه به درخواست کاربر و بر اساس کلمه کلیدی تایپ شده، نمایش داده می شوند. برای مثال اگر از طریق تلفن همراه خود ، عبارت "travel apps" را در گوگل تایپ کنید برای شما یک اپ پک نمایش داده می شود. این بسته پیشنهادی شامل چند اپلیکیشن مفید در آن زمینه می باشند. معمولا در ابتدای نتایج گوگل ظاهر می شود، ولی امکان دارد در وسط و حتی پایین نتایج هم ظاهر شوند.  

استراتژی مناسب برای سئو اپلیکیشن در ایران

در ایران هم راه های مختلفی برای ترویج اپلیکیشن ها وجود دارد. شما می توانید از پلتفرم هایی مانند بازار که مشابه گوگل پلی و اپ استور هستند، استفاده نمایید. اما علاوه بر تمامی موارد موجود، بهترین استراتژی سئو اپلیکشن در ایران، ایجاد یک سایت تخصصی برای اپلیکیشن تان می باشد. در این روش شما پروسه بهینه سازی را بر روی سایت اپلیکیشن خود انجام می دهید. سایتی که با داشتن یک لندینگ پیج جذاب به کاربران اجازه دانلود اپ شما را می دهد و حتی می توانید کاربران را از طریق این لندینگ پیج به مارکت های مختلف مانند بازار هدایت نمایید. بهتر است برای انجام این کار آموزش های لازم در زمینه سئو سایت را دیده باشید. اگر این کار به درستی و توسط یک متخصص سئو انجام شود، می تواند اپلیکیشن شما را برای تعداد زیادی از کلمات کلیدی هدفمند در معرض دید کاربران هدف قرار دهد.  

/پایان رپرتاژ آگهی این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و اپریویو مسئول تایید صحت آن نیست

اینها را هم بخوانید