طراحی وبسایت

طراحی سایت اختصاصی باید چگونه باشد؟ ویژگی های یک سایت خوب

لازم است بدانید که در طراحی وب سایت دو مساله اهمیت دارد، کیفیت و قیمت آن. طراحی سایت اختصاصی یکی از چالش های بزرگ است. هدف از ایجاد سایت بسیار اهمیت دارد. برخی از شرکت ها هدفشان از طراحی سایت افزایش نرخ فروش و افزایش تعامل در آن می باشد. اما برخی دیگر به منظور برندینگ این کار را انجام میدهند. گاهی هر دو همزمان باید انجام شود. نکاتی که باید در طراحی سایت مورد اهمیت باشد ریسپانسیو، واکنش گرا بودن و غیره می باشد. طراحی سایت باید منحصر بفرد و ویژه پیاده سازی شود.

 

انواع وب سایت ها

در این بخش به این سوال پاسخ خواهیم داد که چند نوع وب سایت وجود دارد:

سایت شرکتی

از سایت هایی که بیشترین متقاضی را دارد سایت شرکتی است که فرد می تواند خدمات و محصولات خود را در آن معرفی کند و در کنار آن نیز مقالات، اخبار شرکت و مطالب دیگر نیز در سایت قرار داده میشود. از انواع سایت های شرکتی می توان به سایت های سازمانی، پزشکی و صنعتی اشاره کرد. امکاناتی که باید یک سایت شرکتی داشته باشد: صفحه درباره ما، محصولات، صفحه خدمات، صفحه گالری، صفحه تماس با ما، معرفی مشتریان و صفحاتی که کل مجموعه را معرفی خواهند کرد.

 

سایت های فروشگاهی

یک از سایت های دیگری که برای فروش کالا یا خدمات انجام میشود. طراحی سایت فروشگاهی به این صورت است که فرد محصولات خود را به صورت آنلاین به فروش میرساند و از طریق درگاه پرداخت بانکی، هزینه سفارش خود را پرداخت نمایند. در این سایت ها باید سبد خرید، بخش مقایسه محصولات و غیره درج شود. ویژگی این سایت ها پنل مدیریتی شامل گزارشاتی از سفارشات مشتریان و اطلاعات هر مشتری را نیز شامل خواهد شد.

 

سایت های تخصصی

سایت های تخصصی که بیشتر سایت ها را شامل میشود. این سایت ها عموماً برای کار خاصی یا برای هدف خاصی طراحی و پیاده سازی شده اند. مانند سایت آموزش مجازی و غیره. عموماً این دسته از مشتری ها خواهان طراحی پورتال سازمانی هستند که می خواهند بخشی از فرآیند سازمان که به صورت کاغذی است یا با استفاده از فایل اکسل انجام می شود را مکانیزه و در قالب نرم افزاری تحت وب، نیازمندی خود را برطرف نمایند. دسته دیگر مشتریان سایت ها نیز استارت آپ هایی هستند که نیاز دارند ایده ای جدید را با استفاده از بسترهای نرم افزاری پیاده سازی نمایند.

 

انواع طراحی وب سایت

طراحی سایت به سه دسته اصلی تقسیم میشود:

  • طراحی سایت استاتیک : در صورتی که سایتی می خواهید که ساده، سبک و ارزان باشد ولی محدود است و پنل مدیریت ندارد وب سایت استاتیک برای شما بسیار مناسب است.
  • طراحی سایت داینامیک : در صورتی که سایت جامع و کامل باشد و محدودیتی در تعداد صفحات آن وجود نداشته باشد. همچنین دارای پنل مدیریت، ریسپانسیو و غیره است سایت داینامیک برای شما بهترین گزینه می باشد.
  • طراحی سایت فروشگاهی : در صورتی که می خواهید محصولات خود را بفروشید و می خواهید یک سایت با امکانات سایت داینامیک همراه با درگاه پرداخت آنلاین باشد سایت فروشگاهی برای شما بهترین گزینه می باشد.

 

ویژگی یک سایت خوب چیست؟

طراحی ریسپانسیو

طراحی ریسپانسیو یا واکنش گرا یعنی وبسایت در هر دستگاهی درست نمایش داده شود و با توجه به سایز صفحه آن تغییر کند. برای مثال صفحه در کامپیوتر و گوشی متفاوت باشد و طراحی منحصر به سایز آن نمایش داده شود. همچنین این امر با گسترش استفاده مردم از تلفن های هوشمند، کاربران موبایل به شدت افزایش یافته اند.

 

بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جست و جو

عموماً بازدیدکنندگانی که وارد سایت میشوند از طریق موتور های جستجو می باشند. در همین راستا وب سایت ها باید برای موتورهای جستجو بهینه باشند. می توان گفت از عوامل تاثیرگذار بر روی نمایش سایت شما توسط موتورهای جستجو به محتوا بروز و باکیفیت اشاره کرد. قبل از اینکه محتوای خوبی داشته باشید، وبسایت باید اصول تکنیکال سئو یا Onpage SEO را رعایت کرده باشد. در غیر این صورت هرچقدر هم که محتوای شما باکیفیت باشد جایی در نتایج جست وجو ها نخواهید داشت.

 

سرعت سایت

سرعت سایت نیز بسیار اهمیت دارد تا کاربران هنگام بازدید از وب سایت منتظر لود شدن وب سایت نباشند. می توانیم سایت آمازون را مثال بزنیم که با بهینه سازی سرعت وب سایت خود به میزان 100 میلی ثانیه، فروش آن ها 1 درصد افزایش یافته است. همچنین سرعت بالای سایت می تواند باعث بالا آمدن رتبه وب سایت شما در نتایج جست و جو نیز شود، پس اگر دنبال این هستید که کاربران زیادی وبسایت شما را مشاهده کنند و مدت زمان بیشتری در وب سایت شما بمانند باید سرعت سایت را جدی بگیرید.

 

بروزرسانی آسان

محتوای باکیفیت می تواند در کسب رتبه گوگل تاثیر بسیاری بگذارد، اما ممکن است بسیاری از سایت ها علی رغم هزینه بالایی که برای تهیه آن پرداخت کرده اند به علت پنل کاربری پیچیده و یوزرفرندلی نبودن آن از محتوای جدید وبسایت و بروزرسانی محتواهای قدیمی خودداری کند. میتوان گفت از ویژگی های وبسایت باید به پنل کاربری آسان آن اشاره کرد که با داشتن دانش کار با اینترنت می توانید به راحتی کار کنید و محتوای خود را بروز نمایید.

 

داشتن طراحی زیبا و جذاب

سایت باید دارای طراحی زیبا و جذاب باشد، البته کارایی هم بسیار اهمیت دارد.

 

پشتیبانی از سایت

میتوان گفت از مهمترین نکات برای انتخاب پیمانکار طراحی سایت، پشتیبانی آن پیمانکار از سایت می باشد که بسیار اهمیت دارد.

 

پیش نیازهای طراحی سایت

انتخاب دامنه مناسب

دامنه به آدرس اینترنتی وب سایت شما گفته میشود که دارای پسوندهای com ،net ،org ،ir و غیره می باشد. شما می توانید دامنه ای که قبلاً توسط کسی ثبت نشده است را انتخاب کنید. فراموش نکنید که باید نام جذاب برای آن انتخاب کنید تا در خاطر افراد باقی بماند، این امر همچنین می تواند در مساله برندسازی بسیار کمک کننده باشد.

 

انتخاب هاست مناسب

هاست نیز به فضایی که وب سایت به شما اختصاص میدهد گفته میشود که محتواهای شما اعم از متنی، کدنویسی ها، تصاویر و ویدئو ها در آن بارگذاری خواهند شد. امنیت و سرعت هاست بسیار اهمیت دارد.

 

برای طراحی سایت بهتر است از چه زبانی استفاده کنیم؟

باید بدانید هیچ تفاوتی بین اینکه وب سایت با استفاده از چه تکنولوژی توسعه داده شود، وجود ندارد. هرچند اگر وب سایت شما بازدیدکنندگان زیادی داشته باشد و فرآیندهای آن پیچیده باشد اهمیت دارد که با چه تکنولوژی نوشته شود و در هریک از زبان های برنامه نویسی نیز اهمیت دارد که از چه زیرساختی و معماری استفاده شود. درباره وب سایت های شرکتی یا یک وب سایت فروشگاهی ساده با هم فرق ندارد که با تکنولوژی ساذه توسعه داده شود، مهم است که وب سایتی که در نهایت توسط داده میشود استاندارد باشد، اصول طراحی وب سایت به درستی رعایت شده باشد و از لحاظ موتورهای جستجو بهینه باشد. اما همیشه سایت هایی که درست پیاده سازی شده اند شانس موفقیت شان بالا می باشد و در صورتی که سایت توسط مدیریت محتوای آماده مثل وردپرس یا جوملا توسعه داده شده باشد یا با استفاده از زبان های asp.net یا php برنامه نویسی شده باشد تفاوتی نخواهد کرد. باید طراحی سایت خود را به شرکت یا تیمی بسپارید که بتواند مشکلاتی که در آینده ممکن است برای سایت شما پیش می آید را پیش بینی و پیشگیری نماید.

 

برای طراحی سایت از چه تکنولوژی ای استفاده می شود؟

طراحی سایت را هم میتوان با برنامه نویسی اختصاصی و هم با وردپرس انجام داد. وب سایت های اختصاصی را میتوان توسط تکنولوژی asp.net توسعه داد و زبان سمت سرور آن نیز C# می باشد. در طراحی سایت از تکنولوژی ها و کتابخانه های متعددی همانند html5 ،CSS3 ،Jquery ،Javascript ،Bootstrap ،Angular ،Fontawesome و ... استفاده می شود.

 

اشتباهات رایج در طراحی سایت

  • انتخاب طراح وب سایت نامعتبر : بسیاری از مشتریان بدنبال زبان و تکنولوژی مناسب برای طراحی سایت هستند، البته بهتر است قبل از هر چیز به دنبال شرکتی مورد اعتماد و صاحب رزومه و نمونه کار در این حوزه باشند.
  • طراحی سایت استاتیک : اگر طراحی سایت استاتیک باشد نمی تواند نیاز کسب و کارها را برطرف نماید، چرا که باید برای هر تغییر جزئی منتظر انجام تغییرات از سمت طراح سایت باشید. اما محتوای سایت داینامیک توسط صاحب کسب و کار قابل مدیریت میباشد.
  • تهیه هاست قبل از طراحی سایت : هنگام انتخاب هاست وب سایت پارامترهایی مانند سیستم عامل هاست، میزان حجم مصرفی، پهنای باند، شرکتی که هاست را از آن خریداری می کنید جز مواردی هستند که بهتر است ابتدا طراحی وب سایت خود را باید معین نمایید.
  • طراحی گرافیکی وب سایت توسط گرافیست : طراحی سایت باید توسط فردی که مسلط به اصول ui و ux وب و نرم افزار می باشد، انجام شود تا تجربه نهایی کاربر در کار با نرم افزار مطلوب باشد.

 

پشتیبانی سایت

مواردی که در قالب پشتیبانی انجام می شود شامل موارد زیر می باشد:

  • گرفتن بک آپ منظم از دیتاهای سایت
  • پاسخگویی و پشتیبانی در لحظه
  • رفع مشکلات احتمالی دیده شده در سایت
  • آموزش و رفع اشکال کاربران در بارگزاری محتوا
  • مشاوره تلفنی در رابطه با تولید محتوا و سئو سایت
  • انجام تغییرات جزئی و ظاهری مورد نظر کارفرما

 

/پایان رپرتاژ آگهی

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و اپریویو مسئول تایید صحت آن نیست

اینها را هم بخوانید