قابلیت های جدید اندروید Oreo

طرفداران اندروید باید منتظر چه قابلیت های جدیدی در اندروید 8.1 باشند؟

کمپانی گوگل با جدیت تمام در حال کار بر روی نسخه های بتای اندروید 8.1 است که در ماه دسامبر رونمایی خواهد شد. اما این نسخه جدید میزبان چه تغییراتی خواهد بود؟ در این مطلب به شرح چند قابلیت جدید اندروید 8.1 خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

 

گوگل در 28 نوامبر، نسخه پیش نمایشی دوم از اندروید 8.1 را عرضه کرد. این نسخه جدید اول از همه برای گوشی های پیکسل و مخصوصا پیکسل 2 و پیکسل ایکس ال منتشر میشود. سایر گوشی های سازگار مانند پیکسل، نکسوز 6 پی، نکسوز 5 ایکس و غیره نیز در آینده این نسخه از اندروید را دریافت خواهند کرد.

نسخه 8.1 اندروید

در زیر به شرح برخی از قابلیت های مورد انتظار از اندروید 8.1 میپردازیم:

 

اندروید 8.1: قابلیت های جدید

هشدارهایی برای مصرف باتری

در این نسخه اندروید، رابط باتری منیجر میزبان تغییراتی شده و بهتر از قبل فعالیت اپلیکیشن ها و میزان مصرف باتری آنها را زیر نظر دارد. در حال حاضر این رابط اپلیکیشن هایی که بیشترین مصرف باتری را دارند نمایش میدهد. اما در نسخه 8.1 اندروید یک پیام هشدار به همراه جزئیاتی از مصرف باتری برای کاربر ارسال میشود. این نوتیفیکیشن در نوار نوتیفیکیشن ها و صفحه قفل گوشی به نمایش درمی آید.

با لمس نوتیفیکیشن نمایش داده شده، سیستم پیشنهادهایی برای محدود کردن میزان مصرف باتری نشان میدهد. اندروید 8.1 وقت هایی را که اپلیکیشن در پس زمینه در حال اجراست یا درخواست های آپدیت مکرری هنگام خاموش بودن صفحه ارسال میکند را نیز نمایش میدهد.

بهبود مصرف باتری در اندروید 8.1

 

Visual Core

افرادی که جدیدترین اسمارت فون های گوگل را خریداری کرده اند، میتوانند از این قابلیت لذت ببرند. در واقع Pixel Visual Core یعنی اولین چیپ موبایل ساخته شده توسط گوگل در این گوشی ها عرضه میشود. در ابتدا چیپ ست جدید محدود به نرم افزار دوربین و تنها در مدل های نیتیو پیکسل بود، اما هم اکنون گوگل سایر کمپانی ها را نیز قادر به استفاده از این امکانات و قابلیت +HDR پیکسل 2 مینماید. متاسفانه تنها اپلیکیشن هایی که بر روی گوشی پیکسل 2 اجرا میشوند میتوانند از این یکپارچه سازی بهره ببرند. حالت +HDR قابلیت ریل تایم و بسیار کاربردی است و از نظر کانتراست و رنگ نتیجه مطلوبی را در اختیار کاربر قرار میدهد.

 

تغییرات رابط

گوگل در این نسخه برخی از جزئیات رابط اندروید Oreo را تغییر داده و احتمال دارد که هنگام استفاده از پس زمینه های تیره، سیستم در منوهای اصلی، ویجت ها و داک اصلی از رنگ های تیره تری استفاده کند. گوگل توسعه دهندگان را قادر به تطبیق رابط کاربری اپلیکیشن ها بر اساس رنگ غالب پس زمینه نیز میکند.

تغییراتی در رابط کاربری اندروید 8.1

 

TensorFlow Lite

توسعه دهندگان با استفاده از TensorFlow Lite میتوانند هوش مصنوعی اپلیکیشن های خود را بهینه سازی کنند و عملیات شبکه عصبی به صورت لوکال بر روی گوشی انجام شود. Neural Network API نیز به چیپ Visual Core و سایر فریم ورک ها مانند Caffe2 متصل شده است. به این معنا که سرویس هایی مانند Google Assistant  هوشمندتر از قبل میشود و با سایر اپلیکیشن ها یکپارچه شده و میتوان از یک چیپ پردازشی اختصاصی برای یادگیری ماشینی استفاده کرد.

 

بهینه سازی هایی برای مدل هایی با رم یک گیگابایتی

عرضه اندروید 8.1 برای مدل های یک گیگابایتی اظهارنظر جسورانه ای است، اما گوگل تمام تلاش خود را به کار میگیرد تا این مدل ها نیز از آخرین نسخه سیستم عامل بهره مند شوند. مبنی بر گزارشات دریافتی، گوگل در تلاش است تا اسمارت فون های Android Go با یک گیگابات رم را قادر به استفاده از نسخه های ساده تری از اپلیکیشن ها و بازی ها کند، بدون آنکه تاثیر چندان محسوسی بر عملکرد کلی گذاشته شود.

اپلیکیشن های آنی باید از نظر اجرای فرمت وب بر روی گوشی هایی با سخت افزار های رده بالا نیز اطمینان حاصل کنند.

 

علاوه بر بهینه سازی های مهم که در بالا به آنها اشاره شد، اندروید Oreo 8.1 بهبودهای زیر را نیز به همراه خواهد داشت:

  • ویجت تقویم جدید
  • میانبر Central  کمی شفاف تر از قبل شده است
  • منوی Gestures نیز در بخش تنظیمات سیستم قرار گرفته است

بهبود اندروید برای مدل های یک گیگابایتی

  • میتوانید مقدار شارژ لوازم جانبی که از طریق بلوتوث به دستگاه وصل شده اند را ببینید
  • بهبودهایی برای سیستم autofill
  • منوی خاموش کردن و ری استارت کمی تغییر پیدا کرده است
  • ظاهر بخش Help and Support عوض شده است

 

اندروید 8.1 در ماه دسامبر عرضه میشود و ممکن است برخی از سازندگان گوشی مدل های جدید خود را مستقیما با این نسخه از اندروید عرضه کنند. تنها باید منتظر قابلیت های جدید سیستم عامل ماند!

 

https://www.androidpit.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید