ساخت اپلیکیشن با فلاتر

مزیت های ساخت اپلیکیشن با فلاتر + معرفی 5 شرکت برتر طراحی اپلیکیشن

مزایای ساخت اپلیکیشن با فلاتر که به رشد کسب و کار شما کمک می‌کند، چیست؟

اپلیکیشن‌ها یکی از پرکاربردترین ابزارها در دنیای امروزی هستند و به روش‌های مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند. طراحی اپلیکیشن با فلاتر (Flutter) یکی از روش‌های جدید و آسان است و مهم ترین نکته ای که درباره ساخت اپلیکیشن با فلاتر حائز اهمیت است، وجود توسعه بین پلتفرمی است‌ (Cross Platform)، به این معنی که توسعه دهندگان می توانند برنامه های جذابی در هر دو پلتفرم اندروید و ios، در کنار PWA، به صورت همزمان بسازند. بعلاوه برنامه نویسی فلاتر نیازمند زمان و هزینه ی کمتری نسبت به برنامه نویسی بومی native است. و نیازی نیست برای سفارش ساخت یک برنامه با دو پلتفرم اندروید و ios به دو تیم متفاوت مراجعه کنیم.

اگر مدیر یک سازمان هستید، یا یک موسس استارت آپ، این مقاله قطعاً برای شما مناسب است. در این مقاله به تمام سوالات شما درباره مزایا و معایب فلاتر پاسخ خواهیم داد. همچنین می توانید دید کلی درباره فلاتر، یکی از محبوب ترین فریم ورک های استفاده شده توسط کسب و کارها، به دست بیاورید.

 

فلاتر چیست؟

فلاتر یک چارچوب متن باز است که توسط گوگل و برای ساخت رابط های کاربری بومی و زیبا که از یک کد واحد ایجاد شده است؛ بنابراین برنامه هایی که به کمک فلاتر ساخته می شوند، در اندروید، iOS و وب اجرا می‌شوند. فلاتر از Dart به عنوان زبان برنامه نویسی استفاده می کند. دارت یک زبان برنامه نویسی شی گرای سطح بالا است. اگر با هر زبان برنامه نویسی دیگری آشنا هستید، درک این زبان برای شما بسیار آسان خواهد بود. هر برنامه نویسی می تواند به راحتی با استفاده از فلاتر به کمک ویجت های قابل شخصی سازی، رابط کاربری زیبا و کاربر پسند طراحی کند.

 

ساخت اپلیکیشن با فلاتر مزایای بسیاری را برای توسعه دهندگان فراهم می کند که برخی از آنها به شرح زیر است:

1. کدنویسی سریعتر

بارگذاری مجدد سریع (موسوم به hot reload)

به طور معمول برنامه نویسان اندروید و iOS باید ابتدا کد بنویسند، سپس منتظر بمانند تا کد نوشته شده کامپایل شود و قبل از مشاهده تغییرات در دستگاه بارگذاری شود. اما، با hot reload در فلاتر، آنها می‌توانند کدشان را تغییر دهند و بلافاصله و بدون درنگ، اثر آن تغییرات را بررسی کنند.

 

ویجت های آماده برای استفاده

ویجت ها، المان هایی هستند که UI را تشکیل می‌دهند؛ به عنوان مثال، دکمه ها، تصاویر، navigation bar ها و غیره. در فلاتر، می‌توان ویجت ها را به دلخواه شخصی سازی نمود و ویجت های جدید و منحصر به فرد ایجاد کرد؛ به عنوان مثال می‌توان شکل و رنگ و اندازه دکمه ها را به راحتی تغییر داد و حتی طرز کارکرد یک دکمه را به کلی عوض کرد.

همین الان که این مقاله را می‌خوانید، کد های متن باز بسیاری در گیت هاب موجود است که تعداد بیشماری ویجت های آماده در آن‌ها وجود دارد. بنابراین برنامه نویسان فلاتر معمولاً لازم نیست چرخ را از نو اختراع کنند، و می‌توانند بخش بزرگی از طراحی UI را به کمک همین ویجت ها انجام دهند؛ بنابراین، فرآیند توسعه، بسیار سریع‌تر می‌شود.

بنابراین اگر زمان توسعه، یکی از فاکتور های مهم برای شماست، توصیه می‌کنیم، توسعه با فلاتر را گوشه ذهن خودتان داشته باشید.

 

2. سرعت اجرا در حد توسعه بومی

در ساخت اپلیکیشن با فلاتر، تمامی تفاوت‌های مهم پلتفرم های اندروید و iOS، مانند scroll، پیمایش صفحات، فونت ها، آیکن ها، و … در نظر گرفته شده است. کدی که شما می نویسید، توسط یک میان افزار به کد اندروید و iOS تبدیل می‌شود؛ این میان افزار، تفاوت‌های این دو پلتفرم را در نظر می‌گیرد و کد مناسب و با سرعت بالا تولید می‌کند.

 

3. هزینه:

همان‌طور که گفته شد، توسعه برنامه موبایل با فلاتر بسیار سریع می‌باشد، همین‌طور، گفته شد که این پلتفرم برای هر دو سیستم عامل اندروید و iOS خروجی تولید می‌کند؛ بنابراین طبیعی است که هزینه ای که برای توسعه با فلاتر پرداخت می‌کنید، کمتر از توسعه بومی باشد.

 

4. سازگاری بهتر با صفحه نمایش‌های متفاوت:

امروزه، اندازه گوشی های موبایل از ۴ اینچ، تا ۶.۸ اینچ متفاوت است. اگر تبلت ها را هم به این لیست اضافه کنیم، با طیف وسیعی از اندازه ها روبرو خواهیم بود و واضح است که اپلیکیشن ما باید در همه این اندازه ها عمل‌کرد مناسب و مطلوبی داشته باشد. فلاتر در حل این مشکل، کمک شایانی به شما می‌کند و حل این مشکل با فلاتر، به طور قابل توجهی راحت‌تر از iOS و یا حتی اندروید می‌باشد.

 

توسعه و ساخت اپلیکیشن با فلاتر معایبی هم دارد، که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کنیم:

۱. حجم اپلیکیشن:

این روزها، با پیشرفته شدن مشخصات گوشی ها و بالا رفتن سرعت اینترنت، کمتر پیش می‌آید که حجم اپلیکیشن برای کسی مهم باشد؛ اما اگر شما جزء معدود افرادی هستید که این مورد برایتان اهمیت دارد، باید بگوییم که احتمالاً فلاتر گزینه مناسبی برایتان نیست؛ فلاتر، بومی نیست، و برای تبدیل کد بین پلتفرمی به کد بومی، برخی قطعه کدها و کتابخانه‌ها را به کدتان اضافه می‌کند و همین موضوع، حجم اپلیکیشن را مقداری افزایش می‌دهد.

 

۲. عدم دریافت ظاهر و احساس خاص پلتفرم:

در حالی که با Flutter شما قادر هستید از برنامه با کارایی بالا در IOS و اندروید، تنها با یک کد، خروجی تهیه کنید، ممکن است به اصول طراحی خاص در iOS و اندروید، و تفاوت‌های طراحی اپلیکیشن در این دو سیستم عامل آشنا نباشید؛ تصور کنید در خروجی IOS از المان های اندروید استفاده کرده اید! این کار شما، ممکن است به ذائقه بسیاری از کاربران‌تان خوش نیاید!

البته برای حل این مشکل، راه حل وجود دارد و می‌توانید UI های متفاوتی برای اندروید و iOS تولید کنید.

 

۳. ویژگی‌های جدید سیستم عامل ها:

به‌روزرسانی‌هایی که توسط Android و iOS عرضه شده‌اند، ابتدا در SDK‌های اصلی آنها و بعداً در Flutter معرفی می‌شوند. این تاخیر، ممکن است فرآیند توسعه یک اپلیکیشن خوب را، که نیاز دارد از این ویژگی‌های جدید استفاده کند، با وقفه روبرو سازد. با این حال، به منظور حفظ سازگاری سیستم، معمولاً مشاهده می شود که توسعه دهندگان نمی توانند ویژگی های جدید سیستم را در روز اول، حتی در توسعه بومی (native) استفاده کنند.

 

در ادامه به معرفی 5 شرکت برتر طراحی و ساخت اپلیکیشن با فلاتر میپردازیم:

1. شرکت ساخت اپلیکیشن اپتو:

اپتو یک سیستم اپلیکیشن ساز آنلاین است که کمک میکند بدون دانش برنامه نویسی اپلیکیشن مورد نظرتان را در کمترین زمان ممکن بسازید. این اپلیکیشن ساز طراحی، انتخاب قابلیت ها، تولید محتوای اپلیکیشن و انجام تنظیمات را در اختیار شما گذاشته است.

 ساخت اپ با اپلیکیشن ساز آنلاین اپتو از آنجا که به سرمایه کمتری نیاز دارد و فرایند طراحی و توسعه آن آسان و در عین حال با کیفیت است. در نتیجه به کلیه مشاغل ساخت اپلیکیشن اندروید و آی او اس برای رونق کسب و کار خود توصیه می‌شود.

 

2. شرکت طراحی اپلیکیشن باشگاه اپ:

از آنجا که محبوبیت فلاتر رو به افزایش است، از طریق این فریمورک می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اپلیکیشنی کاربردی تولید کرد که هم برای سیستم عامل اندروید و هم برای IOS مناسب باشد. پس اگر پروژه کوچکی برای اجرا دارید یا می‌خواهید کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) بسازید، می‌توانید از فلاتر استفاده کنید و برنامه مورد نظرتان را طراحی کنید. باشگاه اپ یکی از شرکت هایی است که اپلیکیشن های کاربردی با این پلتفرم طراحی و پیاده سازی کرده است.

 

3. ساخت اپلیکیشن اپ ادیتور:

اپ ادیتور نیز یک پلتفرم آماده برای ساخت اپلیکیشن بدون کدنویسی میباشد. از جمله امکانات این سیستم میتوان به صفحه ساز قدرتمند، ایجاد اپ به صورت صد در صد native، دریافت سورس اپلیکیشن و ... اشاره کرد. این سیستم با فلاتر و با زبان برنامه نویسی دارت نوشته شده است و بسیار کاربردی و از نظر هزینه بسیار به صرفه میباشد.

 

4. شرکت ساخت اپلیکیشن ایراکد:

ایراکد یکی دیگر از شرکت هایی است که طراحی و ساخت اپلیکیشن با فلاتر را در صدر طراحی های خود قرار داده است. فلاتر ابزار جدیدی است که گوگل برای توسعه اپلیکیشن های موبایل اندروید و ios معرفی کرده است و ایراکد برای طراحی و ساخت اپلیکیشن از این پلتفرم کاربردی استفاده میکند. کار کردن با فلاتر ساده است و برنامه‌هایی نیز که با فلاتر ساخته می‌شوند، کیفیت خوبی دارند. به همین خاطر کمپانی‌های معروفی همچون Alibaba برای ساخت اپلیکیشن خود از فلاتر استفاده کرده‌اند. جهت دریافت مشاوره رایگان ساخت اپلیکیشن اختصاصی با مشاوران شرکت ایراکد با شماره 09124814737 تماس بگیرید. 

 

5. ساخت اپلیکیشن اپ بساز:

ساخت اپ با فلاتر جوانب مثبتی دارد. و مزایای آن برای کسب و کارها فراتر از هر معایبی است. جدای از معدود زمینه هایی که فلاتر در حال حاضر در آن کمبود دارد، باید به شما بگوییم که:

ساخت اپلیکیشن با فلاتر می تواند نه تنها ساده، بلکه سریع و کارآمد باشد.

مزایای برنامه نویسی Flutter به کسب و کارها نشان می دهد که می تواند چقدر بهتر از سایر چارچوب های توسعه چند پلتفرمی باشد.

اپ بساز با یک تیم نوپا و کاملاً فعال و پرانرژی در این زمینه به پیشرفت های قابل ملاحظه ای رسیده اند و توانسته اند با این تکنولوژی اپ های زیادی را طراحی کنند.

 

/پایان رپرتاژ آگهی

این مطلب صرفاً جنبه تبلیغاتی داشته و اپریویو مسئول تایید صحت آن نیست

اینها را هم بخوانید

نظرات کاربران

  1. سجاد
    سجاد
    مطالب بسیار مفید و ارزشمند است

    به این نظر پاسخ دهید
  2. نسرین
    نسرین
    ممنون از مطالبتون. معرفی شرکت ها به ما تو انتخاب خیلی کمک میکنه. موفق باشین .

    به این نظر پاسخ دهید