انواع بلیط هواپیما چارتری

معرفی انواع بلیط هواپیما چارتری به همراه راهنمای خرید

شاید شما هم در زمان خرید بلیط هواپیما، به کلمه ی چارتر برخورد کرده باشید یا شنیده باشید که بلیط هواپیما چارتر همیشه ارزان است. چارتر اصطلاحی است که در زمینه های مختلف معانی متفاوتی دارد. یکی از مواردی که از کلمه چارتر به وفور استفاده می شود، صنعت گردشگری می باشد و در بلیط هواپیما و ووچر هتل استفاده می شود. بیشتر مسافران بلیط چارتری را به عنوان بلیطی با قیمتی پایین تر می شناسند، اما در ادامه توضیح داده ایم که همیشه اینگونه نیست و قیمت آن در برخی مواقع بیشتر است.

 

لغت چارتر به معنی کرایه کردن به صورت یکجا و یا به معنای دربست اجاره کردن است. چارتر کنندگان می توانند شرکت ها و یا آژانس های مسافرتی باشند که تمامی و یا قسمتی از صندلی های هواپیما را اجاره می کنند و بلیط ها را به صورت مستقل به مسافرین می فروشند که به اصطلاح به بلیط هایی که به فروش می رسند، بلیط های چارتر می گویند. کلمه ی چارتر، فقط محدود به بلیط هواپیما نمی شود و حتی مفهوم این واژه در هتل ها نیز کاربرد دارد.

 

معمولا قیمت بلیط چارتر و سیستمی متفاوت هستند و هر چه به زمان سفر نزدیک تر می شویم، اگر صندلی خالی مانده باشد، بلیط چارتر هواپیما با قیمت پایین تری توسط چارترکننده به فروش می رسد. بلیط هواپیما چارتر دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آن ها ویژگی های متفاوتی دارند. در ادامه به معرفی انواع بلیط چارتری و نحوه خرید آن خواهیم پرداخت.

 

انواع بلیط هواپیما چارتر بر اساس صندلی ها

همانطور که در بالا توضیح دادیم، چارترکننده گاهی تمامی صندلی های پرواز و یا گاه بخشی از این صندلی ها را اجاره می کند. بلیط هواپیما چارتری بر اساس تعداد اجاره صندلی ها توسط چارترکننده به دو نوع تقسیم می شود، که شامل موارد زیر است.

 

بلیط فول چارتر

زمانی که چارترکننده تمامی صندلی های پرواز را خریداری می کند، به این نوع پرواز، فول چارتر می گویند. معمولاً در پروازهایی که بسیار پرتردد هستند و بلیط های زیادی به فروش می رسد، چارترکننده ها تمام صندلی های هواپیما را خریداری می کنند تا سود بیشتری کسب کنند. به این دلیل که فول چارترها برای مسیرهای پرتردد استفاده می شود، معمولاً برای خرید بلیط هواپیما با قیمتی پایین تر مناسب نمی باشند.

 

بلیط سیت چارتر

وقتی چارترکننده، بخشی از صندلی های یک پرواز را خریداری کند، اصطلاحاً به آن سیت چارتر می گویند. معمولاً در پروازهایی اینگونه است که متقاضی بسیار زیادی در این مسیر نیست و چارترکننده تنها تعدادی از صندلی ها را اجاره می کند. این نوع بلیط ها را می توان به عنوان بلیط هواپیما چارتر با قیمت مناسب دسته بندی کرد.

 

انواع بلیط هواپیما چارتر بر اساس زمان

مهم ترین عامل برای خرید بلیط ارزان، توجه به زمان خرید بلیط است. توجه داشته باشید که چگونگی خرید بلیط های ارزان برای مسیرها و زمان های مختلف، با یکدیگر متفاوت بوده و باید مقصد مناسبی را برای خرید بلیط چارتر انتخاب کنید. بلیط هواپیما چارتری بر اساس زمان بندی به انواع مختلفی تقسیم می شود. این بلیط ها در چگونگی رزرو و امکان خرید بلیط هواپیما به صورت رفت و برگشت با یکدیگر متفاوت بوده که در ادامه بررسی شده است.

بلیط هواپیما چارتر شناور

در پرواز چارتر شناور، چارترکننده برای یک بازه ی زمانی، صندلی های یک پرواز را اجاره می کند و شما بدون هیچ محدودیتی می توانید زمان بازگشت خود را در این بازه ی یک فصلی، که چارترکننده صندلی ها را چارتر کرده است مشخص کنید. شما در بلیط هواپیما چارتر شناور می توانید پس از خرید بلیط رفت، زمان بلیط برگشت خود را نیز مشخص کنید.

 

بلیط هواپیما چارتر بک تو بک

در پرواز چارتر بک تو بک (Back To Back)، مسافر زمان کوتاه تری (حدود دو هفته)، می تواند نسبت به خرید بلیط برگشت اقدام کند. چارترکننده در پرواز چارتر بک تو بک، باید صندلی های خود را در یک بازه مشخص رفت و برگشتی به فروش برساند. این بلیط ها برای خرید بلیط هواپیما رفت و برگشت مناسب نیست، زیرا در انتخاب زمان برگشت محدودیت ایجاد می کند.

 

بلیط چارتر بلاک

در بلیط هواپیما چارتر بلاک (BLOCK)، مسافر باید طبق زمانی که چارتر کننده مشخص می کند، اقدام به خرید بلیط کند و چارترکننده زمان رفت و برگشت مسافر را بر اساس تاریخ مشخص کرده و در روزهای دیگر پروازی موجود نیست. این نوع بلیط در سیستم های فروش بلیط هواپیما در ایران وجود ندارد.

 

مقایسه بلیط های چارتری و سیستمی

هنگامی که می خواهید بلیط هواپیما رزرو کنید، با گزینه های بلیط سیستمی و بلیط هواپیما چارتر رو به رو خواهید شد. بلیط های سیستمی و چارتری تفاوت هایی در قیمت گذاری، شرایط کنسلی و نوسان قیمتی دارند که آن ها را در نقطه مقابل یکدیگر قرار داده است.

 

بلیط هواپیما سیستمی

بلیط هواپیما سیستمی از سوی ایرلاین ها ارائه شده و قیمت آن از سوی سازمان هواپیمایی کشور اعلام می شود. این نرخ برای بلیط های مختلف در مسیرهای پروازی، متفاوت بوده و دارای حداکثر قیمت می باشد. همچنین شرایط کنسلی این بلیط ها در ایرلاین های مختلف و قیمت آن برای کودکان، متفاوت می باشد.

انتخاب بلیط مناسب برای مقصد مورد نظر، یکی از مهم ترین کارها قبل از مراحل سوار شدن به هواپیما می باشد. قبل از اینکه به فرودگاه و مدارک موردنیاز آن فکر کنید، باید ابتدا بلیط سیستمی مناسب را خریداری کنید. بلیط های سیستمی برای زمان هایی مناسب است، که سفر شما ممکن است کنسل شود، زیرا پروازهای سیستمی با دارا بودن ویژگی استرداد امکان عودت وجه را دارا می باشند. همچنین اگر می خواهید با کودک خود سفر کنید، بهتر است بلیط های سیستمی را انتخاب کنید. این پروازها به شما قیمت های پایین تری برای بلیط هواپیما کودکان ارائه می دهند.

 

بلیط هواپیما چارتری

اگر در طول سال به سفرهای زیادی می روید، با خرید بلیط های چارتر، هزینه ی شما به صورت قابل توجهی کاهش پیدا می کند و هرچه سفرها به زمان خود نزدیک تر شوند، هزینه بلیط هواپیما چارتر بیشتر کاهش پیدا می کنند و شما می توانید از این مزیت استفاده کنید و بلیط خود را بسیار ارزان تر از پروازهای سیستمی تهیه کنید. البته این بلیط ها تنها در ایامی از سال که میزان مسافرت ها کم تر است، قیمت پایین تری دارند.

همچنین برخی ویژگی های این بلیط ها، آن ها را از بلیط های سیستمی متمایز کرده است. یکی از این ویژگی ها، شرایط کنسلی می باشد. بطوریکه امکان استرداد در پروازهای چارتری وجود ندارد و اگر سفر به هر دلیلی توسط شما لغو شود، هیچ هزینه ای به شما عودت داده نمی شود. البته این موضوع در برخی از شرکت های چارترکننده اینگونه نیست. علاوه بر این بر خلاف بلیط سیستمی هزینه بلیط هواپیما چارتر برای بزرگسال و کودک یکسان است.

 

/پایان رپرتاژ آگهی

این مطلب صرفاً جنبه تبلیغاتی داشته و اپریویو مسئول تایید صحت آن نیست

اینها را هم بخوانید