تجهیزات ایمنی ساختمان

معرفی تجهیزات ایمنی ساختمان از لباس کار تا جعبه آتش نشانی

تجهیزات ایمنی ساختمان

به گزارش ایمن پیشتاز، اهمیت دادن به ایمنی در محیط های کار امری بسیار مهم است. رعایت ایمنی موجب می شود که خطرات تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند. یکی از مواردی که در محیط های کار به ویژه در محیط های ساختمانی باید رعایت شود، استفاده از تجهیزات ایمنی است. در ساختمان سازی باید از این نظر که کارگران در ایمنی کامل هستند، اطمینان حاصل کنیم. وجود تجهیزات ایمن و بیمه باعث اطمینان خاطر افراد می شود. 

 

دلایل اهمیت ایمنی در ساختمان سازی

طبق نتایجی که از تحقیقات حاصل شده است، هزینه هایی که برای تلفات ساختمان سازی پرداخت شده، بیش تر از هزینه های درمان برای بیماری سرطان است. همچنین در این موضوع تنها بحث مالی مطرح نیست، بلکه در بسیاری از موارد جان کارگران نیز بخاطر سهل انگاری به خطر می افتد و در خوش بینانه ترین حالت، آن ها دچار نقص عضو خواهند شد. در نتیجه استفاده از تجهیزات ایمنی در ساختمان بسیار مهم است. در ادامه به معرفی چند نمونه مهم از این تجهیزات می پردازیم.

 

1- لباس کار

یکی از مهم ترین وسایل لازم جهت کار در ساختمان، لباس کار مناسب و راحت است که این لباس کار، ایمنی را برای افراد فراهم می کند. در واقع لباس کار مناسب جز اولین تجهیزات ضروری جهت ایمنی در ساختمان است. این لباس باید به صورت سر هم باشد و همچنین باید از جلو زیپ یا دکمه داشته باشد. اگر در هنگام کار در ساختمان از روپوش کار استفاده می کنید، توجه داشته باشید که اندازه آن برایتان مناسب باشد، زیرا اگر روپوش بلند باشد زیر پایتان گیر خواهد و موجب آسیب رساندن به شما می شود. همچنین توجه به تنگ یا گشاد بودن آستین های لباس کار نیز بسیار مهم است. اگر آستین لباس کار اندازه مناسبی نداشته باشد مانع از کار کردن صحیح شما می شود.


شاید تصور کنید که در لباس کار هر چه تعداد جیب بیش تر باشد بهتر است، در صورتی که این گونه نیست. بهتر است که لباس کار کم تر جیب داشته باشد و اگر هم جیب دارد، جیب آن باید به صورت لبه دار یا زیپ دار باشد. در واقع جیب لباس کار باید بسته شود و به هیچ عنوان باز ماندن آن مناسب نیست. اگر جیب لباس کار باز باشد، ممکن است به وسایل مختلف گیر کند و در نتیجه موجب بهم خوردن تعادل شما شود. 
چگونگی شلوار لباس کار نیز اهمیت بالایی دارد. به عنوان مثال طرز دوخت آن باید ساده باشد و برای جلوگیری از گیر کردن و بهم خوردن تعادل باید مچی دوخته شود. بهتر است لباس کار از جنس نخ باشد، زیرا نخ موجب می شود در تابستان احساس خنکی و در زمستان احساس گرما داشته باشید. دقت کنید که لباس کار از جنس مواد نفتی نباشد، زیرا با کوچک ترین جرقه ای مانند جرقه جوشکاری، لباس سوراخ می شود. انتخاب رنگ لباس کار نیز اهمیت زیادی داشته و به نوع کار بستگی دارد. به عنوان مثال برای افراد بنا لباس سفید و کرم و برای افراد آرماتور بند لباس های تیره مانند آبی پررنگ یا سرمه ای پیشنهاد می شود.

 

2- کلاه ایمنی

از دیگر تجهیزات بسیار مهم در کارهای ساختمانی کلاه ایمنی است. اهمیت کلاه ایمنی به حدی است که در 80 درصد مواقع حوادث به دلیل عدم استفاده از آن رخ می دهد. کلاه ایمنی برای حفاظت از سر ساخته شده است و باید به گونه ای باشد که جلوی وارد شدن هر گونه آسیب به سر را بگیرد. جنس کلاه ایمنی معمولاً از آلومینیوم یا فایبر گلاس است. 

 

3- کفش ایمنی

یکی از مهم ترین عوامل برای کار کردن در محیط های ساختمانی داشتن پاهایی سالم است. داشتن کفش ایمنی مناسب برای حفاظت از پاها در ساختمان بسیار مهم است. کفش ایمنی مناسب کفشی است که سر پنجه آن محکم باشد و به راحتی خم نشود و همچنین کف کفش نیز باید محکم باشد و مقاومت بالایی در برابر اشیای خطرناک و تیز داشته باشد. در هر کارگاهی با توجه به کارکرد آن از کفش های ایمنی مختلفی استفاده می شود. اگر شما به عنوان ناظر در ساختمان مشغول به کار هستید حتماً به ایمن بودن کفش کارگران دقت داشته باشید تا از هرگونه آسیب جلوگیری کنید. 

4- دستکش کار

مراقبت از دست ها نیز همانند پاها اهمیت بسیار زیادی دارد. در صورت داشتن دستکش کار مناسب می توانید از آسیب های احتمالی به دست ها جلوگیری کنید. استفاده از دستکش ایمنی هنگام کار با آهن آلات و وسایل تیز و برنده ضروری است. همچنین در صورت سرد بودن هوا و کار کردن با فلزات، استفاده از دستکش ایمنی مناسب موجب بالا بردن بازده فرد خواهد شد. جنس دستکش های ایمنی معمولا از الیاف طبیعی و پارچه یا چرم است.

 

5- عینک ایمنی

چشم جز مهم ترین اعضای بدن است که بسیار حساس بوده و زود آسیب می بیند. در هنگام کارهای ساختمانی باید بسیار دقت کنید تا چشم آسیب نبیند. داشتن عینک ایمنی مناسب موجب می شود که با خیال راحت و بدون اینکه نگران آسیب زدن سنگ به چشمتان باشید، به برش سنگ بپردازید. همچنین وجود عینک ایمنی موجب بیش تر شدن بازدهی کار می شود، زیرا می توانید به راحتی و با چشمانی کاملاً باز به قسمت کار نگاه کنید.

 

6- کمربند ایمنی

اگر در ساختمان ها مشغول به کار هستید، استفاده از کمربند ایمنی بسیار ضروری است. این کمربند می تواند از سقوط از ارتفاع جلوگیری کند. بنابراین برای کسانی که در ارتفاع های بیش از 3 متر کار می کنند، استفاده از کمربند ایمنی واجب است.

 

7- جعبه آتش نشانی 

وجود این وسیله نیز در ساختمان بسیار حیاتی است و در صورت بروز آتش سوزی می تواند از اطفاء حریق جلوگیری کند. همانطور که از نام آن پیداست، درون جعبه آتش نشانی، قرقره، شلنگ آتش نشانی، کپسول های آتش نشانی و ... قرار می گیرد.

 

کلام آخر 
در این مقاله سعی کردیم پرکاربردترین تجهیزات ایمنی در ساختمان را شرح دهیم و اهمیت استفاده از آن ها را توضیح دهیم. اگر در ساختمان کار می کنید یا اگر ناظر و کارفرما هستید، ایمنی را در نظر بگیرد و به آن توجه کنید.

 

/پایان رپرتاژ آگهی

این مطلب صرفاً جنبه تبلیغاتی داشته و اپریویو مسئول تایید صحت آن نیست

اینها را هم بخوانید