نرم افزار مانیتورینگ

معرفی و دانلود نرم‌افزار مانیتورینگ و آموزش نصب آن

نرم‌افزار مانیتورینگ می‌تواند عملیات و فعالیت کاربران، برنامه‌های کاربردی و خدمات شبکه را در سیستم‌های سازمانی ردیابی کند. درواقع مانیتورینگ یک ابزار امنیتی و نظارتی است که می‌توان آن را روی یک کامپیوتر شخصی یا شبکهٔ شرکتی نصب کرد.

 

هر کسب‌وکاری که با استفاده از ابزارها و تجهیزات کامپیوتری اقدام به ارائه محصولات یا خدمات خود به مشتریان کرده باشد، به این نرم‌افزار نیاز دارد. به کمک ابزارهای مانیتورینگ، می‌توان از کارمندان و کارکنان بخش فناوری اطلاعات بیزینس‌ها بهره‌برداری بهتری کرد و عملکرد شبکه را نیز بالاتر برد. امروزه استفاده از ابزارهای مانیتورینگ در سراسر صنعت فناوری اطلاعات به یک فرایند حیاتی و مهم تبدیل شده‌است.

 

بیشتر بخوانید : راه های افزایش طول عمر دوربین مداربسته

 

به کمک این نرم‌افزار، می‌توان عملکرد و فعالیت سایر اجزای شبکه مانند روترها، سوئیچ‌ها، فایروال‌ها، سرورها و ماشین‌های مجازی را تحت نظارت قرارداد. به طوری که در فعالیت هرکدام از آن‌ها مشکلی ایجاد شود، نرم‌افزار مانیتورینگ مشکل را به مدیر شبکه گزارش می‌دهد. به این صورت عملکرد شبکه تحت نظارت قرار گرفت و در صورت بروز هرگونه مشکلی، اقدامات لازم انجام می‌شود. در ادامهٔ این مقاله قصد داریم تا شما را به‌طور کامل با این نرم‌افزار و روش نصب آن آشنا کنیم.

 

نرم‌افزار مانیتورینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

مانیتورینگ جزو نرم‌افزارهای نظارتی و امنیتی است که می‌تواند به‌عنوان یک برنامهٔ مستقل نصب شود یا به‌عنوان بخشی از نرم‌افزار یا سخت‌افزار فایروال، نرم‌افزار آنتی‌ویروس یا سایر نرم‌افزارهای امنیت عمل کند. مدیر شبکه می‌تواند به کمک این نرم‌افزار، بر تمامی ترافیک‌های ورودی یا خروجی شبکه، فعالیت کاربران و فعالیت‌های برنامه‌ها نظارت داشته باشد. به‌عنوان مثال، مدیر شبکه می‌تواند با استفاده از این نرم‌افزار، بر فعالیت و عملکرد اجزای شبکه مانند روترها، سوئیچ‌ها، ماشین‌های مجازی و... نظارت داشته باشد.

 

این نرم‌افزار در صورت بروز هرگونه مشکلی در عملکرد اجزای شبکه، مشکل را به مدیر اطلاع می‌دهد و به این ترتیب از کار افتادن و مختل‌شدن فعالیت شبکه جلوگیری می‌کند. امروز استفاده از این نرم‌افزار به‌عنوان بخشی از صنعت فناوری اطلاعات شناخته می‌شود. به طوری که بدون استفاده از آن، شبکه‌ها و کسب‌وکارهایی که از فناوری اطلاعات استفاده می‌کنند، با مشکلات بزرگی مواجه خواهند شد. علاوه‌بر فعالیت اجزای شبکه، می‌توان به کمک این نرم‌افزار، فعالیت کارمندان و کاربران یک شبکه را نیز مورد بررسی و کنترل قرارداد و بر فعالیت آن‌ها نیز نظارت داشت.

 

بیشتر بخوانید: مزایای دوربین مداربسته تحت شبکه (IP) هایک ویژن

 

ضرورت استفاده از نرم‌فزار مانیتورینگ سیستم چیست؟

اگر قصد دارید که یک سیست یا زیرساخت کامل را مدیریت کنید، باید از اجرای صحیح عناصر مختلف سیستم اطمینان حاصل کنید. در صورتی که همهٔ عناصر شبکه یا سیستم شما به‌خوبی اجرا شوند، خدمات فناوری اطلاعات شما ادامه می‌یابد. نرم‌افزار مانیتورینگ به شما کمک می‌کند که در صورت بروز هرگونه مشکلی در برنامه‌ها و اجزای شبکه، آن را به‌راحتی حل کنید. در صورت عدم استفاده از این نرم‌افزار، شناسایی و حل مشکلات به‌وجود آمده در سیستم بسیار سخت خواهد بود و ممکن است باعث شکست قابل توجهی در سیستم شما شود. ازجمله اهداف و کاربرد نرم‌افزار نظارت بر شبکه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 

  • از این نرم‌افزار می‌توانید برای نظارت بر فعالیت برنامه‌های کاربردی سیستم و میزبان‌ها هم در محل و هم در فضای ابری استفاده کنید.
  • مانیتورینگ به‌عنوان پشته برنامه برای کنترل عناصر سیستم عمل می‌کند.
  • از آن می‌توانید برای پیدا کردن مشکلات به‌وجود آمده در عملکرد نرم‌افزارهای موجود در سیستم خود استفاده کنید.
  • از این نرم‌افزار می‌توانید برای نظارت بر سرورها و دستگاه‌های شبکه مانند دوربین‌های مدار بسته، ظرفیت پیوند شبکه، عملکرد رابط و... استفاده کرد.

 

 

مزایای استفاده از نرم‌افزار مانیتورینگ چیست؟

این نرم‌افزار برای مدیران شبکه مزایای بسیار خوبی به‌همراه دارد و یکی از بهترین مزیت‌های آن این است که مدیران را از وضعیت جاری شبکه مطلع می‌کند. با این کار مدیران می‌توانند به‌راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن،، مشکلات شبکه را شناسایی و بر طرف کنند. علاوه‌بر این، این نرم‌افزار مزیت‌های دیگری نیز دارد که باعث می‌شود نیاز به آن در هر شبکه‌ای حساس شود. ازجمله مزایای خوب نرم‌افزار نظارت بر شبکه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 

  • افزایش بازده شبکه؛
  • کاهش هزینه‌های مدیریت شبکه؛
  • ارتقای امنیت شبکه؛
  • کمک به تسریع عیب‌یابی و حل مشکلات به‌وجود آمده در اعضای مختلف شبکه.

 

دانلود نرم‌افزار مانیتورینگ

برای استفاده از این نرم‌افزار، ابتدا باید آن را دانلود کنید. دانلود آن به‌صورت رایگان است و شما به‌راحتی می‌توانید آن را از سایت‌های معتبر دانلود کنید. برای نصب و اجرای این نرم‌افزار، باید سیستم سخت‌افزاری شما دارای مشخصات حداقل دو گیگابایت رم و سیستم عامل یا همان ویندوز سرور 2019، 2016، 2012، ویندوز 10 یا ویندوز 8 باشد. در صورتی که سیستم شما ازلحاظ سخت‌افزاری قوی‌تر باشد، اجرای این نرم‌افزار راحت‌تر و سریع‌تر انجام خواهد شد.

 

آموزش نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار

برای استفاده از نرم‌افزار نظارت بر شبکه، بعد از دانلود نرم‌افزار باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

 

مرحلهٔ اول

قبل از هر چیزی باید servers Check Setup.exe را دانلود کنید. اگر از مرورگر فایرفاکس برای دانلود استفاده می‌کنید، باید روی گزینهٔ save file کلیک کنید. در صورتی که از مرورگر اکسپلورر استفاده می‌کنید، باید برای اجازه ٔدانلود نرم‌‌افزار، روی پیوند save to the installer کلیک کنید.

 

مرحلهٔ دوم

پس از اتمام دانلود باید روی setup.exe کلیک کنید تا برنامه باز شود. با چند بار کلیک روی گزینهٔ next، برنامه با موفقیت نصب می‌شود.

 

مرحلهٔ سوم

در صورتی که برنامهٔ serversCheck با موفقیت روی سیستم شما نصب شده باشد، به‌طور خودکار تمام سرویس‌های نصب‌شده مانند سرویس نظارت بر سرورها را راه‌اندازی می‌کند.

 

 

خلاصه

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که مانیتورینگ نرم‌افزاری امنیتی و نظارت بر شبکه است که امروزه بخشی جدای‌ناپذیر از صنعت فناوری اطلاعات شده‌است. به کمک این نرم‌افزار، مدیریت و نظارت بر فعالیت و عملکرد اجزای شبکه‌های شرکتی و شخصی بسیار راحت‌تر و سریع‌تر می‌شود. به‌طوری‌که این نرم‌افزار می‌تواند بر فعالیت کلیهٔ نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و کاربران موجود در شبکه نظارت داشته باشد و در صورت بروز مشکلی، آن را به مدیر شبکه گزارش دهد. به این ترتیب به بهبود عملکرد شبکه و امینت آن کمک می‌کند.

 

منبع : مجله آریاهوشمند 

 

/پایان رپرتاژ آگهی

این مطلب صرفاً جنبه تبلیغاتی داشته و اپریویو مسئول تایید صحت آن نیست

اینها را هم بخوانید