نرم افزار اکانتینگ میکروتیک

نرم افزار اکانتینگ میکروتیک و قابلیت‌های آن

اینترنت اکانتینگ موضوعی است که در بسیاری از شرکت‌ها، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مجتمع‌های تجاری، هتل‌ها، کافی‌شاپ‌ها، کتابخانه‌ها و به طور کل تمامی مراکز عمومی که افراد متعددی به طور هم‌زمان از اینترنت آن مجموعه استفاده می‌کنند، اهمیت می‌یابد.

در این مطلب قصد داریم به شرح مزایای این کار پرداخته و شما را با نرم‌افزار اکاتینگ میکروتیک آشنا کنیم. پس در صورتی که قصد دارید اینترنت اکانتینگ را در شرکت، محل کار یا حتی منزل خود پیاده‌سازی کنید، در ادامه با ما همراه باشید.

 

اینترنت اکانتینگ چیست؟

اینترنت اکانتینگ به معنای استفاده از نرم‌افزار جهت کنترل مصرف پهنای باند اینترنت و مدیریت کاربران و گروه‌های کاربری متفاوت و همچنین اعمال محدودیت مصرف پهنای باند و دریافت گزارشات تخصصی از عملکرد کاربران می‌باشد.

 

سیستم‌های اکانتینگ سه عملیات زیر را انجام می‌دهند که در اصطلاح به AAA Server معروف است:

1. احراز هویت یا همان Authentication: در این مرحله هویت کاربر مورد بررسی قرار می‌گیرد. اینکه آن مجاز به استفاده از سیستم هست یا خیر. در واقع بررسی می‌شود که آیا چنین کاربری در سیستم تعریف شده است یا خیر.

2. احراز دسترسی و مجوز یا همان Authorization: در این مرحله مشخص می‌شود که آیا کاربر احراز هویت شده، اجازه دارد از اینترنت استفاده کند یا خیر. ممکن است کاربری مجوز ورود به سیستم را داشته باشد، اما بنا به صلاحدید مدیریت، حق استفاده از اینترنت و مصرف پهنای باند را نداشته باشد. علاوه بر این کلیه عملیات مربوط به بررسی میزان پهنای باند مجاز کاربر، زمان‌های مجاز برای اتصال به اینترنت و ... نیز در این مرحله انجام می‌شود.

3. اکانتینگ یا همان Accounting: همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، سیستم اینترنت اکانتینگ وظیفه گزارش‌گیری از کارکرد اینترنت توسط کاربران را نیز بر عهده دارد و این مرحله، کلیه عملیات کاربر اعم از صفحات بازشده، مدت زمان استفاده از اینترنت، حجم دانلود و آپلود و ... ثبت و ذخیره می‌گردد.

 

آموزش امنیت شبکه

 

چرا اینترنت اکانتینگ اهمیت دارد؟

هزینه اینترنت یکی از هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر برای هر سازمانی تلقی می‌شود که هر روزه نیز شاهد افزایش قیمت‌های ISPها یا همان ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت می‌باشیم.

از این رو مدیریت و نظارت دقیق بر مصرف اینترنت برای هر سازمانی ضروری است. از سوی دیگر ممکن است فقدان ابزارهای کنترل ترافیک و اینترنت اکانتینگ به مشکلاتی از قبیل کندی ارتباط و همچنین استفاده نامناسب از پهنای باند بینجامد که در نهایت موجب کاهش بازدهی سیستم و نارضایتی کارکنان و همچنین مشتریان خواهد شد. با این تفاسیر راه‌اندازی اینترنت اکانتینگ برای هر سازمانی لازم و ضروری می‌باشد.

 

فرض کنید برای گذراندن تعطیلات خود به یک کشور خارجی سفر کرده‌اید و در هتلی اقامت دارید. شما و سایر مسافران هتل، از یک وای‌فای مشترک و رایگان برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنید.

حال تصور کنید چند نفر از مسافران هتل، از اینترنت برای دانلود فایل‌های بسیار حجیم استفاده کنند. در این شرایط سرعت اینترنت شما به شدت افت می‌کند و حتی قادر به باز کردن سایت‌های معمولی نیز نخواهید بود.

ولی اگر هتل یک محدودیت پهنای باند برای هریک از کاربرانی که از اینترنت استفاده می‌کنند تعریف کرده بود، احتمالاً چنین مشکلی پیش نمی‌آمد.

همین وضعیت برای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ نیز صدق می‌کند. بسیاری از افراد در حین کار، از اینترنتی که در اختیارشان قرار داده شده استفاده مفید نمی‌کنند و مدام در حال وب‌گردی و چرخ زدن در شبکه‌های اجتماعی هستند.

این موضوع نه تنها به مصرف بی‌رویه اینترنت می‌انجامد، بلکه منجر به کاهش بهره‌وری کارمندان و درنهایت سازمان یا شرکت نیز می‌شود. بنابراین نظارت بر مصرف اینترنت موضوعی بسیار حیاتی است.

مبحث شبکه‌های کامپیوتری زیرشاخه‌های متعددی را در بر می‌گیرد که اینترنت اکانتینگ یکی از آنهاست. برای آشنایی بیشتر با مباحث شبکه، از آموزش‌های مفید وبسایت فرادرس کمک بگیرید.

 

آشنایی با مباحث شبکه های کامپیوتری

 

مزایای استفاده از اینترنت اکانتینگ

1. نظارت بیشتر بر عملکرد کاربران:

البته این نظارت بیشتر برای شرکت‌ها و سازمان‌ها و آن هم با هدف افزایش بهره‌وری پیشنهاد می‌شود. نظارت مستمر بر فعالیت‌های کاربران نوعی تجاوز به حریم خصوصی آنها محسوب می‌شود و شما تنها مجاز به کنترل مدت زمان اتصال و همچنین میزان پهنای باند مصرفی آنها هستید و می‌توانید مصرف کاربر را بر اساس نقش او و وظایفی که بر عهده دارد، مورد سنجش و بررسی قرار دهید.

 

2. صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌های مربوط به خرید و شارژ اینترنت:

یکی از مهم‌ترین مزایای داشتن یک سیستم اینترنت اکانتینگ، به کاهش هزینه‌های مربوط به شارژ اینترنت مربوط است. این کاهش در درازمدت رقم چشم‌گیری خواهد بود و چنانچه نظارت دقیقی بر میزان مصرف اینترنت داشته باشید، این هزینه‌ها نیز به مرور کمتر خواهند شد.

 

3. مشاهده گزارشات کاربردی:

آمار و ارقام نقش تعیین‌کننده‌ای در بهبود هر سیستمی ایفا می‌کند. چرا که با استفاده از آنها قادر به یافتن مشکلات سیستم و برطرف کردن آنها خواهید بود.

 

4. امنیت بیشتر:

از آنجا که توزیع اینترنت بین کاربران از طریق نرم‌افزار انجام می‌شود، لذا به راحتی می‌توان تمهیدات امنیتی موردنظر را پیاده‌سازی کرده و سطح امنیت سیستم را ارتقا داد.

 

معیارهای انتخاب بهترین سیستم اینترنت اکانتینگ

پیش از انتخاب هر سیستم اینترنت اکانتینگ، بهتر است آن‌را از جوانب مختلف مورد سنجش و بررسی قرار دهید. در این میان معیارهایی به کمک‌تان می‌آیند که در ادامه به برخی از این موارد پرداخته شده است.

 

1. امکان گروه‌بندی کاربران:

این قابلیت موردنیاز سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ است و برای اینکه بتوانید کاربران را بر اساس پارامترهای مختلف دسته‌بندی کرده و دسترسی‌ها و محدودیت‌ها را طبق هر گروه‌بندی تعیین کنید، موردنیازتان خواهد بود.

 

2. امکان کنترل پهنای باند کاربران به صورت انفرادی و گروهی:

گاهی اوقات نیاز است تا دسترسی یک کاربر خاص به اینترنت را محدود کنید. در برخی شرایط نیز دسترسی‌ها و همچنین محدودیت‌های موردنظر برای تمامی افراد یکسانند و تحت این شرایط می‌توانید از قابلیت‌های اعمال محدودیت به صورت گروهی کمک بگیرید.

 

3. اعمال محدودیت زمانی:

این قابلیت مخصوصاً برای شرایطی مناسب است که می‌خواهید کاربران از یک ساعت مشخص به بعد، به طور کلی به اینترنت دسترسی نداشته باشند.

 

4. قابلیت محدود کردن دسترسی کاربران به برخی از سایت‌ها یا صفحات خاص:

بر اساس سیاست‌های سازمانی، ممکن است گاهی اوقات لازم باشد تا دسترسی برخی یا تمامی کاربران به صفحات یا سایت‌های خاصی را محدود کنید. برای نمونه مدیر شرکت ممکن است تصمیم بگیرد که دسترسی کاربران خود به وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را محدود کند.

 

5. امکان گزارش‌گیری:

این قابلیت برای آنکه بتوانید نظارت بیشتری بر مصرف اینترنت خود داشته باشید، مفید خواهد بود و در صورتی که تحلیل درستی از آمار و ارقام داشته باشید، قادر به بهینه‌سازی مصرف اینترنت خود خواهید شد.

 

6. امکان تعریف نام کاربری و رمز عبور:

کاربران برای دسترسی به اینترنت باید یک نام کاربری و رمز عبور جهت احراز هویت داشته باشند که توسط ادمین سیستم تعریف شده است.

 

7. سهولت در نصب و راه‌اندازی سیستم:

ادمین‌ها از سیستم‌هایی استقبال می‌کنند که نصب و پیکربندی آنها به بهترین، سریع‌ترین و ساده‌ترین شکل ممکن انجام شود.

 

8. رابط کاربری ساده:

کاربرپسند بودن نرم‌افزار اینترنت اکانتینگ نیز معیار دیگری است که توسط ادمین‌ها که به صورت مستمر با سیستم کار می‌کنند، ملاک قرار داده می‌شود.

 

9. امنیت بالا:

امنیت، معیار کلیدی و مهمی در ارتباطات اینترنتی محسوب می‌شود و نرم‌افزار اینترنت اکانتینگ باید قادر به تامین امنیت کاربران خود هنگام اتصال به اینترنت بوده و قابلیت‌هایی همچون راه‌اندازی دیوار آتش یا VPN را نیز داشته باشد. البته بهبود امنیت شبکه شامل ترفندهای دیگری نیز می‌شود و مدیر شبکه باید تسلط کافی روی این مباحث داشته باشد.

 

اینترنت اکانتینگ

 

اینترنت اکانتینگ میکروتیک

میکروتیک (MikroTik) شرکتی واقع در کشور لتونی است که حوزه اصلی فعالیت آن توسعه روترها و سیستم‌های بی‌سیم ISP و به طور کلی سخت‌افزار و نرم‌افزار شبکه می‌باشد. این شرکت در سال 1995 توسط دو دانشجوی MIT آمریکا تاسیس شد.

سیستم عامل میکروتیک مهم‌ترین محصول این شرکت به شمار می‌رود. این سیستم عامل قابل نصب روی کامپیوترهای خانگی است و به صورت بسته نرم‌افزاری – سخت‌افزاری نیز ارائه می‌شود.

نرم‌افزار اکانتینگ میکروتیک ابزارهای متعددی را در اختیارتان قرار می‌دهد که توسط آنها قادر به پیاده‌سازی تمامی نیازمندی‌های مربوط به شبکه و اینترنت اکانتینگ خود خواهید بود.

 

سیستم عامل RouterOS

این کمپانی سیستم عاملی به نام MikroTik RouterOS را نیز توسعه داده است که در واقع سیستم عاملی بر پایه لینوکس می‌باشد که می‌توان آن‌را روی سیستم‌های معمولی نیز نصب کرد.

در واقع می‌توان گفت که میکروتیک، کامپیوتر را به یک روتر تبدیل کرده و امکاناتی نظیر اضافه کردن (همچنین حذف) پورت‌های مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد.

MikroTik RouterOS قابلیت‌هایی همچون ایجاد دیوار آتش، VPN ،HotSpot ،PPPOE و غیره را در اختیار قرار می‌دهد.

 

سیستم عامل RouterOS

 

سرور میکروتیک

به سرورهایی که از سیستم عامل MikroTik RouterOS استفاده می‌کنند، سرور میکروتیک گفته می‌شود.

 

در ادامه قصد داریم شما را با برخی از قابلیت‌های کاربردی نرم‌افزار اکانتینگ میکروتیک آشنا کنیم.

 

قابلیت‌های نرم‌افزار اکانتینگ میکروتیک

1. سهولت در پیکربندی و راه‌اندازی: به راحتی می‌توان با استفاده از نرم‌افزار winbox عملیات پیکربندی و راه‌اندازی میکروتیک را انجام داد.

2. سرعت بوت بالا: روتر میکروتیک از سرعت بوت بسیار بالایی برخوردار است.

3. عملکرد کاملاً خودکار: بدون نیاز به لاگین یا استارت کردن، سرویس به صورت کاملاً خودکار شروع به کار می‌کند.

4. پایداری بالا

5. قدرت پردازشی مناسب

6. امکان درون‌ریزی (Import) و برون‌ریزی (Export) تنظیمات: به راحتی می‌توانید کلیه تنظیمات انجام شده را برون‌ریزی کرده و سپس آنها را روی سیستم دیگری درون‌ریزی کنید. به این ترتیب مدت زمان عملیات راه‌اندازی و کانفیگ نیز به طور چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند.

7. امکان راه‌اندازی دیوار آتش (Firewall): دیوار آتش وظیفه دارد تا از ورود ترافیک غیرمجاز به شبکه یا سیستم جلوگیری کند و میکروتیک این قابلیت را در اختیارتان قرار می‌دهد تا برای شبکه فایروال راه‌اندازی کنید.

8. امکان راه‌اندازی VPN :VPN که همان شبکه مجازی خصوصی است، وظیفه دارد تا در یک شبکه عمومی، یک ارتباط خصوصی و رمزگذاری‌شده را برای شما ایجاد کند. به این ترتیب یک شبکه اختصاصی خواهید داشت و نرم‌افزار  اکانتینگ میکروتیک شما را قادر به راه‌اندازی VPN برای شبکه می‌کند.

9. امکان راه‌اندازی Hotspot: هات‌اسپات قابلیت اتصال و دسترسی به اینترنت را در اختیار کاربران قرار میدهد ‌دهد و تمامی عملیات احراز هویت کاربر و بررسی امکان دسترسی او به اینترنت را به عهده می‌گیرد.

10. امکان تنظیم Access Point :Access Point یا همان نقطه دسترسی، یک شبکه محلی بی‌سیم یا WLAN ایجاد می‌کند و وظیفه دارد تا سیگنال‌ها را تقویت کند. معمولاً برای محیط‌های وسیع لازم است تا چندین Access Point تعریف شود و با میکروتیک این کار به سادگی امکان‌پذیر است.

11. برخورداری از یک رابط گرافیکی به نام winbox: این نرم‌افزار یک محیط گرافیکی برای راه‌اندازی و کانفیگ دستگاه‌های میکروتیک را در اختیارتان قرار می‌دهد.

12. امکان مدیریت پهنای باند: به لطف این قابلیت صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در ترافیک شبکه خود خواهید داشت.

13. تهیه گزارشات مصرف اینترنت: این قابلیت کمک‌تان می‌کند تا نظارت دقیقی بر میزان و نحوه استفاده از اینترنت توسط کاربران خود داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید مصرف اینترنت را بهینه کنید.

14. امکان اعمال محدودیت دانلود: مدیریت حداکثر میزان دانلود توسط هریک از کاربران از اهمیت بسیار زیادی در اکانتینگ اینترنت برخوردار است و میکروتیک انجام چنین کاری را امکان‌پذیر کرده است.

 

لایسنس های نرم افزار اکانتینگ میکروتیک

 

لایسنس‌های میکروتیک

جهت استفاده از RouterOS یا همان سیستم عامل میکروتیک روی یک کامپیوتر، لازم است لایسنس‌های مربوط به آن‌را خریداری نمایید. لایسنس‌ها در شش سطح ارائه می‌شوند که مجوزهای سطح 4، 5 و 6 قابل ارائه هستند.

هرچه سطح لایسنس بالاتر باشد، به امکانات بیشتری از میکروتیک دسترسی خواهید داشت و در صورت خریداری لایسنس سطح شش، به تمامی امکانات نرم‌افزار اکانتینگ میکروتیک و همچنین بی‌نهایت کاربر دسترسی خواهید داشت.

 

نرم‌افزار Winbox

این نرم‌افزار که توسط میکروتیک منتشر شده است، رابط گرافیکی موردنظر برای انجام عملیات مختلف نظیر کانفیگ RouterOS را در اختیارتان قرار می‌دهد. به راحتی می‌توانید این نرم‌افزار را روی سیستم خود نصب کرده و با وارد کردن IP سرور میکروتیک خود، به آن وصل شوید. تمرکز اصلی این نرم‌افزار روی کنترل و مدیریت پهنای باند شبکه و همچنین نظارت بر مصرف اینترنت توسط کاربران است و به راحتی می‌توانید میزان مصرف هریک از کاربران را محدود کنید.

 

نرم افزار winbox

 

روتینگ (Routing) در نرم‌افزار اکانتینگ میکروتیک

روتینگ یا همان مسیریابی، یکی از پیش‌نیازهای موردنیاز در هر شبکه‌ای به شمار می‌رود که برای برقراری ارتباط با سایر شبکه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسیریابی به دو صورت قابل انجام است. مسیریابی ایستا و مسیریابی پویا و توسط نرم‌افزار Winbox قادر به پیاده‌سازی این موارد در شبکه می‌باشید.

 

اموزش روتینگ در میکروتیک

 

جمع‌بندی درباره نرم‌افزار اکانتینگ میکروتیک

اینترنت تمامی ابعاد زندگی را تحت تاثیر قرار داده و در مشاغل مختلف نیز نفوذ کرده است. از این رو موضوع اینترنت اکانتینگ برای بسیاری از کسب‌و‌کارها مطرح می‌شود.

نرم‌افزار اکانتینگ میکروتیک یکی از گزینه‌های بسیار کاربردی در این حوزه می‌باشد که امکانات متنوعی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

 

برای آشنایی بیشتر با سیستم عامل میکوتیک و پیاده‌سازی مباحث فنی مرتب به سایت فرادرس مراجعه کنید.

 

اینها را هم بخوانید