فلش Transcend

نرم‌افزار تعمیر فلش Transcend - راهنمای گام به گام

فلش مموری‌ یکی از ابزارهای بسیار پرکاربرد برای ذخیره‌سازی و حمل اطلاعات محسوب می‌شود. Transcend یکی از برندهای شناخته‌شده در این حوزه می‌باشد و اگر به دنبال یک نرم‌افزار تعمیر فلش Transcend می‌گردید، در این مطلب با ما همراه شوید. نرم‌افزاری که قصد معرفی آن‌را داریم، JetFlash Online Recovery نام دارد و توسط خود کمپانی Transcend و برای تعمیر فلش‌های این برند ساخته شده است.

چنانچه به دنبال وبسایت مفیدی در زمینه آموزش کامپیوتر و نرم‌افزارهای مختلف می‌گردید، سری به فرادرس بزنید.

 

تاریخچه فلش مموری

فوجیو ماسوکا در سال 1984 اولین فلش مموری جهان را اختراع کرد. او در آن زمان کارمند شرکت توشیبا بود، اما اختراع او چندان مورد تقدیر شرکت قرار نگرفت و همین شرایط نیز موجب شد تا ماسوکا، توشیبا را برای همیشه ترک کند.

 

فوجیو ماسوکا

 

فلش مموری‌ها در ظرفیت‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند و هرچه ظرفیت فلش مموری بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر است. البته معیارهای دیگری نیز روی قیمت فلش مموری تاثیرگذارند که یکی از آنها برند کمپانی سازنده می‌باشد.

ظرفیت فلش مموری‌ها از 128 مگابایت تا 2 ترابایت متغیر بوده و بسته به کاربرد، می‌توانید فلش مموری با ظرفیت مناسب را خریداری نمایید.

البته خرید هارد اکسترنال گزینه معقول‌تری برای دسترسی به ظرفیت‌های بالاتر مانند 2 ترابایت است. چرا که قدرت این نوع دستگاه ذخیره‌سازی بیشتر از فلش مموری ساده می‌باشد.

ظاهر، جنس بدنه، سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات، پورت و ... نیز سایر عوامل تاثیرگذار در قیمت می‌باشند. بر خلاف هارد دیسک کامپیوتر که از حافظه فرار استفاده می‌کند، فلش مموری از حافظه غیرفرار بهره می‌گیرد که می‌تواند کلیه اطلاعات ذخیره شده را بدون نیاز به منبع تغذیه حفظ کرده و نگه دارد.

 

کاربرد فلش مموری

مهم‌ترین کاربرد فلش مموری ذخیره‌سازی اطلاعات است، اما می‌توانید از این ابزار برای ساخت فلش بوت ویندوز نیز استفاده کنید. این کار جایگزین خوبی برای شرایطی است که کامپیوتر یا لپ‌تاپ‌تان درایو سی‌دی یا دی‌وی‌دی نداشته باشد. این کار نیز به سادگی قابل انجام است و کافی است یک نسخه ISO از ویندوز را روی فلش ذخیره کنید.

 

نکاتی که هنگام خرید فلش مموری باید مد نظر قرار دهید

انواع مختلفی از فلش مموری در بازار موجود است و برای آنکه انتخاب بهتری داشته باشید، باید معیارهای مختلفی را هنگام خرید خود مد نظر قرار دهید.

 

فلش مموری

 

1. فضای ذخیره‌سازی

مهم‌ترین معیار در انتخاب فلش مموری، فضای ذخیره‌سازی آن است. اگر قصد دارید از فلش برای ذخیره‌سازی اطلاعات صوتی، تصویری یا ویدیویی استفاده کنید، باید ظرفیت‌های بالاتر را برای خرید انتخاب نمایید. اما اگر هدف‌تان از خرید فلش مموری، جابجایی فایل‌های کم‌حجم مانند فایل‌های متنی است، یک فلش مموری با ظرفیت کم نیز کارتان را راه می‌اندازد.

 

2. ابعاد

فلش مموری‌ها در ابعاد و اشکال مختلف تولید می‌شوند، بعضی از آنها بسیار کوچک و باریکند و برخی نیز حالت تاشو یا درپوش‌دار می‌باشند. بسته به کاربردتان می‌توانید یکی از گزینه‌ها را انتخاب کنید. اگر از فلش برای پخش آهنگ در خودروی خود استفاده می‌کنید، انواع کوچک و بدون درپوش نیز برایتان مناسب خواهند بود. اما چنانچه می‌خواهید به صورت روزانه فلش را از محل کار به منزل حمل کنید، بهتر است از انواع بزرگ‌تر و درپوش‌دار استفاده کنید.

اگر فردی هستید که به وفور وسایل‌تان را گم می‌کنید، فلش‌های کوچک گزینه مناسبی برای شما نیستند.

 

3. فناوری استفاده شده

فلش مموری‌ها در دو نوع USB 2.0 و USB 3.0 در دسترسند و سرعت نوع دوم 10 برابر بیشتر از نوع اول می‌باشد. البته باید مطمئن شوید که کامپیوتر یا لپ‌تاپ‌تان نیز این فناوری را پشتیبانی می‌کند.

 

4. جنس بدنه

بدنه فلش‌ها انواع مختلفی دارد، از پلاستیکی گرفته تا فلزی و ... . سعی کنید فلشی را انتخاب کنید که استحکام داشته و در برابر ضربه از مقاومت لازم برخوردار باشد.

 

5. برند

معمولاً تنوع برند، انتخاب را برای کاربر دشوار می‌سازد. برندهای نام‌آشنا قیمت بالاتری دارند، اما کیفیت محصولات تولید شده توسط آنها نیز قطعاً بهتر است. Transcend یکی از برندهای معتبر می‌باشد و فلش‌های ساخته شده توسط این کمپانی تایوانی از کیفیت بسیار خوبی برخورداند.

 

 

دلایل خرابی فلش مموری

فلش مموری نیز ممکن است به مرور زمان مشکلات سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری پیدا کند که در اکثر موارد قابل حل می‌باشد. در ادامه عمده‌ترین دلایل خرابی فلش مموری‌ها را مرور می‌کنیم. خوشبختانه به کمک آموزش‌های آنلاین، انجام بسیاری از تعمیرات نرم‌افزاری به سادگی امکان‌پذیر شده است.

1. ویروس‌ها:

در صورتی که کامپیوتر یا لپ‌تاپ‌تان ویروس داشته باشد، این ویروس با انتقال فایل، به فلش مموری نیز منتقل می‌شود و بهتر است از یک نرم‌افزار ویروس‌یاب روی سیستم خود استفاده کنید. درصورتی که از وجود ویروس در سیستم خود مطمئن نیستید و فایل‌های داخل فلش نیز اهمیتی ندارند یا آنها را در جای دیگری نیز ذخیره کرده‌اید، قبل از خارج کردن فلش از سیستم، آن‌را فرمت کنید. به این ترتیب از عدم وجود ویروس در فلش مموری خود اطمینان حاصل خواهید کرد.

 

2. عدم ایجکت (eject) کردن فلش مموری هنگام در آوردن از پورت:

خیلی از افراد بر حسب عادت، بدون آنکه فلش را ایجکت کنند، آن‌را از لپ‌تاپ خارج می‌کنند که همین کار نیز در اکثر موارد موجب بروز مشکلاتی در فلش مموری می‌شود.

 

3. وارد شدن ضربه و فشار:

فلش نیز مانند سایر وسایل الکترونیکی بسیار حساس است و کوچک‌ترین ضربه، موجب آسیب دیدن قطعات درونی آن می‌شود. اگر فلش مموری‌تان حامل اطلاعات مهمی است، سعی کنید آن‌را داخل یک کیف یا کاور مخصوص نگهداری کنید یا اینکه از فلش‌های ضدضربه استفاده نمایید.

 

4. رطوبت و ورود مایعات به داخل بدنه:

ریختن مایعات نیز ممکن است به برد فلش مموری آسیب بزند و موجب قطعی برخی اتصالات شود.

 

5. دمای زیاد:

دما نیز مانند رطوبت به فلش آسیب وارد می‌کند. وصل بودن طولانی‌مدت فلش به سیستم موجب داغ شدن آن شده و مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

 

6. استفاده طولانی‌مدت از فلش:

اگر عادت دارید که اول صبح فلش را به لپ‌تاپ وصل کرده و آخر شب آن‌را دربیاورید، حتماً بعد از مدتی فلش‌تان دچار مشکل خواهد شد. سعی کنید از فلش مموری تنها برای انتقال اطلاعات استفاده کنید. چرا که استفاده طولانی‌مدت از آن موجب داغ شدن فلش شده و موجب ایجاد مشکلاتی در آینده خواهد شد.

 

7. ویرایش فایل‌های داخل فلش:

خیلی‌ها عادت دارند فایل‌های متنی یا ... را مستقیماً از داخل فلش مموری باز کرده و آنها را با نرم‌افزارهای مربوطه ویرایش ‌کنند. این کار نیز در صورتی ‌که به عادت تبدیل شود، به فلش آسیب می‌زند. همیشه فایل‌ها را روی هارد لپ‌تاپ یا کامپیوتر کپی کنید، سپس ویرایش‌های موردنظر را انجام داده و در صورت لزوم مجدداً داخل فلش مموری کپی نمایید.

 

بکاپ‌گیری از اطلاعات فلش

درصورتی‌که اطلاعات بسیار مهمی در فلش خود ذخیره کرده‌اید، حتماً از این اطلاعات بکاپ تهیه کنید تا اگر مشکلی برای فلش مموری پیش آمد یا خواستید آن‌را فرمت کنید، بتوانید بدون هیچ نگرانی بابت از بین رفتن اطلاعات فلش، این کار را انجام دهید.

تهیه نسخه پشتیبان از فلش مموری یا ایمیج‌گیری نیز به راحتی قابل انجام است و کمک‌تان می‌کند تا اطلاعات خود را بازیابی کنید.

 

پشتیبان گیری از حافظه جانبی

 

خطاهای رایج فلش مموری هنگام اتصال به سیستم

برخی از خطاهایی که هنگام وصل کردن فلش مموری به لپ‌تاپ نمایش داده می‌شود، شامل موارد زیر می‌باشند که مربوط به ناتوانی در شناسایی فلش، خواندن اطلاعات آن، فرمت کردن فلش یا قطع کردن آن از سیستم می‌باشد. البته تمامی این خطاها به معنای وجود مشکل در فلش نیستند و تنها با بستن برنامه‌هایی که فایل موجود در فلش را باز کرده‌اند یا فرمت کردن فلش، می‌توان اکثر مشکلات را برطرف کرد.

مشکل زمانی حاد می‌شود که ویندوز به طور کل قادر به شناسایی فلش نباشد و به هیچ عنوان نتوان به اطلاعات فلش دسترسی پیدا کرد.

  1. Please Insert a Disk into Removable Disk
  2. Windows was unable to complete the format
  3. USB Device Not Recognized
  4. Windows is unable to stop the device
  5. This device is currently in use
  6. The disk you inserted was not readable by this computer
  7. You need to format the disk before you can use it
  8. Disk is not accessible

 

این خطاها در تمامی برندهای فلش یکسانند و برای برطرف کردن آنها می‌توانید از نرم‌افزار تعمیر فلش یا ترفندهای ویندوزی کمک بگیرید. البته در صورتی‌ که بخواهید از گزینه اول استفاده کنید، باید نرم‌افزار سازگار با برند فلش مموری خود را مورد استفاده قرار دهید. برخی از نرم‌افزارها نیز قابل استفاده برای فلش‌های مختلف می‌باشند.

در ادامه قصد داریم شما را با یک نرم‌افزار تعمیر فلش Transcend آشنا ‌کنیم، با ما همراه باشید.

 

آشنایی با کمپانی Transcend

این کمپانی تایوانی در سال 1988 تاسیس شده است. کارت حافظه، یواس‌بی فلش درایو، درایو دیسک سخت، حافظه تصادفی پویا، دستگاه ذخیره‌سازی داده، درایو حالت جامد و دش‌کم از جمله محصولات این شرکت تولیدکننده و پخش‌کننده می‌باشد. فلش‌های Transcend از کیفیت ساخت خوبی برخوردارند و این برند طرفداران زیادی دارد. " A Brand You Can Count On" نیز شعار معروف این کمپانی است و Transcend در طول فعالیت چندین و چند ساله خود توانسته جوایز و افتخارات متعددی را کسب کند.

 

کمپانی Transcend

 

آشنایی با نرم‌افزار JetFlash Online Recovery

همان‌‌طور که پیش‌‌تر نیز اشاره شد، دلایلی مختلفی ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در فلش مموری شوند، اما اکثر مشکلات قابل حل بوده و می‌توان از نرم‌افزارهای مخصوص این کار استفاده کرد.

این نرم‌افزار توسط کمپانی Transcend ساخته شده و برای تعمیر فلش‌های ساخت این کمپانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای دانلود نرم‌افزار JetFlash Online Recovery، کافی است به لینک زیر مراجعه کنید:

https://www.transcend-info.com/Support/Software-3

 

این نرم‌افزار با هدف تعمیر و بازیابی فلش‌های سوخته و معیوب ساخته شده و در 90 درصد موارد نیز قادر به حل مشکل فلش Transcend می‌باشد.

بعد از نصب این نرم‌افزار روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود، فلش Transcend را که دچار مشکل شده، به سیستم وصل کرده و نرم‌افزار JetFlash Online Recovery را اجرا کنید. در حین انجام عملیات نیز باید به اینترنت وصل باشید.

 

دو گزینه زیر به شما نمایش داده می‌شود:

  1. Repair drive and erase all data
  2. Repair drive and keep existing data

 

در صورت انتخاب گزینه اول، نرم‌افزار فلش را تعمیر می‌کند، اما تمامی اطلاعات موجود در فلش نیز پاک شده و از بین خواهد رفت. اما در صورت انتخاب گزینه دوم، تعمیر فلش همراه با حفظ اطلاعات انجام خواهد شد.

 

نرم‌افزار JetFlash Online Recovery

 

بسته به اینکه اطلاعات روی فلش اهمیت دارد یا خیر، یکی از این دو گزینه را انتخاب کرده و برای شروع عملیات تعمیر فلش Transcend، روی دکمه Start کلیک کنید.

اگر با زدن دکمه Start پیام زیر به شما نمایش داده شد، شماره سریال 10 رقمی که روی کاور یا جعبه محصول موجود است را وارد کرده و عملیات را ادامه دهید:

Please enter your 10-digit S/N

در وارد کردن شماره سریال دقت کنید، زیرا در صورت وارد کردن شماره اشتباه به تعداد سه مرتبه، قادر به تعمیر فلش از طریق نرم‌افزار تعمیر فلش Transcend نیستید و باید فلش را پیش نمایندگی ببرید.

 

شایان ذکر است که در صورت عدم حصول نتیجه از گزینه دوم، باید عملیات را مجدداً تکرار کرده و این بار گزینه اول را که با حذف تمامی اطلاعات موجود در فلش همراه است، انتخاب کنید.

 

پس از اتمام عملیات تعمیر توسط نرم‌افزار JetFlash Online Recovery، باید فلش را از سیستم جدا کرده و مجدداً آن‌را به سیستم وصل کنید تا مشخص شود آیا مشکل فلش حل شده است یا خیر.

 

در صورتی که فلش هم‌چنان مشکل دارد، این بار گزینه اول یعنی Repair drive and erase all data را انتخاب کرده و مجدداً دکمه Start را بزنید.

وقتی عملیات کامل شد، فلش را جدا کرده و دوباره به سیستم‌تان وصل کنید و ببیند فلش کار می‌کند یا خیر.

اگر پس از تکمیل عملیات توسط نرم‌افزار JetFlash Online Recovery، خطای زیر را مشاهده کردید، آن‌را برای تعمیر به نمایندگی Transcend ببرید.

Format failed. Please send your device to nearest Transcend Store or contact

چرا که به احتمال زیاد مشکل فلش شما سخت‌افزاری است و باید توسط متخصص این کار تعمیر شود.

 

این نرم‌افزار به طور اختصاصی برای فلش‌های Transcend ساخته شده، اما ممکن است قادر به برطرف کردن مشکل فلش‌های ساخته شده توسط سایر کمپانی‌ها نیز باشد. پس اگر فلش مموری‌تان مشکل پیدا کرده و از برند دیگری است، می‌توانید این نرم‌افزار را تست کنید.

 

جمع‌بندی درباره نرم‌افزار تعمیر فلش Transcend

نرم‌افزار JetFlash Online Recovery محیط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و حتی اگر در زمینه کامپیوتر هم مهارت خوبی نداشته باشید، باز به راحتی قادر به کار با این نرم‌افزار خواهید بود.

شما می‌توانید از این نرم‌افزار تعمیر فلش Transcend برای تعمیر فلش سوخته و معیوب خود استفاده کنید و اگر مشکل مربوط به قطعات سخت‌افزاری فلش نباشد، به احتمال بسیار زیاد برطرف خواهد شد. جهت مشاهده آموزش‌های کاربردی در زمینه کامپیوتر، سری به وبسایت فرادرس بزنید.

 

اینها را هم بخوانید